Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19903)

Vierailija
3061/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Itseäni kaivelee kuinka isä myi viisi sukupolvea suvussa kulkeneen metsän pois. Itse kaavailin sille vielä parempaa metsänhoitosuunnitelmaa ja lapsilleni lisäturvaa. Omana elinaikanakin siitä olisi vielä saanut päätehakkuun tehdyksi . Kuinka kuvaavaa on, että juuri viidestä sukupolvesta se varakkain boomer myi metsän, kun edeltävät köyhät sukupolvet sitä hoitivat ja vaalivat , sekä siirsivät eteenpäin. Siinä on jotain symboolista.

Toivottavasti käyttää kaiken myydyn omaksi hyväkseen, ja törsää kaiken eikä jätä katkeralke lapselleen yhtään mitään. Olisi tosiaan viisainta. Mehän itse kukin elämme vain kerran.

On tosiaan eri maata kuin esivanhempamme ja minä. Ei ole sattumaa, että se on juuri boomer, joka itsekkäästi pisti suvun metsän sileäksi.

Jos tuo metsä oli suvun, ei sun isäs olis voinut sitä myydä. Mutta kun omaansa myi, mikäpä siinä, omistamallaan omaisuudella saa tehdä just niin kuin itseään huvittaa.Oikein teki.No tottakai 400 euron eläkadetyyppiä vituttaa.

Suvun metsä tarkoitti tässä, että se on kulkenut suvussa ja nyt isä myi sen sitten pois. Ei se suvun isossa merkityksessä yhteisomistuksessa ollut. Saa tehdä niin, kuten olisi muutkin sukupolvet saaneet, mutta he ajattelivat tuleviakin sukupolvia, mikä on boomerille mahdotonta. Esimerkkinä hyvä ja kuvaava. Tuo asiaan perspektiiviä. Ps silti minua periaatteellisesti enemmän vitúttaa eläkekusetus, jota sitten joudun makselemaan sen 400e kuussa. Vaikea ymmärtää sitä mielen akrobaattitemppua, jolla käännätte sen itsellenne jotenkin oikeutetuksi. " minä hiihdin kouluun ja osallistuin isäni munissa sotiin, kyllä minulla prkle on oikeus ottaa lapsilta, kun olen ne itse tehnytkin"

Vierailija
3062/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto mun likka rakensi mökkinsä ja ruoppasi rantansa ihan omilla rahoillaan. Tontti oli multa saatu. Mutta kun on töissä saa pallkaa, oletteko kuulleet? Osti muuten likka asunnonkin ukkosa kanssa, vielä siitä on velkaa, mutta hiljakseen makselevat.

Paljonko on velkaa?

Nuo ihmiset ovat harvinaisuus ja kaupan alalta ja palvelualalta lähtee paljon työpaikkoja.

Nykyään työpaikoissa tehdään paljon töitä palkkatuella ja työmarkkinatuella, aina otetaan uusi tilalle, koska valtio maksaa tuota palkkatukea, ei tarvitse kaupungin tai yrittäjän maksaa kuin pieni osa palkasta ja valtio loput. Mutta tuota palkkatukea saa vain tietyn aikaa, 6 kuukautta, sitten uusi työntekijä tilalle.

Muistathan lisätä listaan vielä kerrostalojen purkamisen. Sekin aika lähenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3063/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret alle 40v ei tiedä Suomen historiasta mitään. Heilläkin taitaa olla vanhemmat, joilla on vapaa kasvatus tyyli. Jos sukulaiset ei miellytä on keinoja, joilla pääsee kuulemisesta eroon. Nämäkään valittajat eivät ilman isovanhempiaan asuisi vapaassa maassa.

Niin isovanhempia. Suurilla ikäluokilla ei ole sen enenpää tekemistä Suomen vapauden kanssa, kuin muillakaan sodan jälkeisillä sukupolvilla. No jos jotain niin vähemmän. He pilkkasivat sotaveteraaneja ja varsin suuri osa haihatteli Suomesta Neuvostoliiton tasavaltaa.

Varsin suuri osa....  äläpäs nyt laskettele luikuria!   Kyllä se oli erittäin pieni määrä tiettyjä opiskelijoita, jotka päätti ruveta radikaaleiksi 70-luvulla.  Ja sitä siedettiin   - sen hetken kuin sitä nyt kesti - , koska meillä piti sodan jälkeen olla tiettyyn suuntaan kallellaan.  Huom.  Kekkonen ei kuulunut suuriin ikäluokkiin, vaan juuri näihin ihailemiisi edellisiin polviin.  Otapa selvää Suomen lähihistoriasta, nyt se ei tunnu olevan sulle ihan hanskassa.  Ja suuret ikäluokat ei silloin päättäneet Suomen ulkopolitiikasta.  

Liike ei ottanut tulta alleen ja kaatui lopulta nuorison tultua aikuisiksi.  Nalle Wahlrooskin muuten siellä heilui taistelulauluineen.  Ja rikkaitten kakaroita moni muukin, leikkivät hiekkalaatikkoleikkejään.

Sotaveteraanien pilkkaaminen ei itse asiassa ollut sitä mitä nyt kuvitellaan.  Heitä ei todellisuudessa edes pilkattu. 

Isäni, joka ehti olla sodassa yhden vuoden, sanoo, että Suomen valtio pilkkasi sotaveteraaneja jättämällä nämä aivan tyhjän päälle sodan jälkeen. Korvauksia sotavammoista myönnettiin nihkeästi, isänikin alkoi saada vasta 17 vuotta sodan jälkeen pientä korvausta haavoittumisestaan. Monet hänen aseveljistään elivät suoranaisessa kurjuudessa. Avustus ja huolto ei tosiaankaan toiminut valtion taholta, veteraanien piti perustaa omat järjestöt.

Vierailija
3064/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkö tää oli, levis 4-nelostielle lasten monopoli. Eikö teillä ole parempaa tekemistä heinäkuisena iltana kun kinata boomerit vastaan luuserit? Hah hah ja hallelujaa!

Vierailija
3065/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto mun likka rakensi mökkinsä ja ruoppasi rantansa ihan omilla rahoillaan. Tontti oli multa saatu. Mutta kun on töissä saa pallkaa, oletteko kuulleet? Osti muuten likka asunnonkin ukkosa kanssa, vielä siitä on velkaa, mutta hiljakseen makselevat.

Paljonko on velkaa?

Nuo ihmiset ovat harvinaisuus ja kaupan alalta ja palvelualalta lähtee paljon työpaikkoja.

Nykyään työpaikoissa tehdään paljon töitä palkkatuella ja työmarkkinatuella, aina otetaan uusi tilalle, koska valtio maksaa tuota palkkatukea, ei tarvitse kaupungin tai yrittäjän maksaa kuin pieni osa palkasta ja valtio loput. Mutta tuota palkkatukea saa vain tietyn aikaa, 6 kuukautta, sitten uusi työntekijä tilalle.

Se riippuu perikunnista. Moni Helsingissä asuva perii joko kerrostalo osakkeen tai omakotitalon toisesta kaupungista, se vähän riippuu haluaako perikunta maksaa 400 euron yhtiövastiketta perintökämpästä tai sitten omakotitalon sähkölämmityksen. Omakotitalossa täytyy peruslämpö pitää päällä eikä välttämättä viitsi lämmittää takkaa, jos joutuu ajelemaan Helsingistä useamman tunnin.

Valitettavasti vuokralaisia ja ostajia ei riitä, työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä kaikki saa lainaa, lisäksi osa on jo ostanut oman kämpän, perikunnan asunto tulee toiseksi asunnoksi.

Vierailija
3066/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä tärkeä muistaa, että sodassa taistelivat yhtälailla niin punaset kuin valkoset rintarinnan. Sisällissodan kauhut unohdettiin taka vasemmalle. Ja hopeeta saatiin ja sotakorvauset. Mutta me selvittiin! Siksi te nuorisokin olette täällä tänään. Historiaansa ei pääse karkuun.

Vierailija
3067/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on velkaa?

Se riippuu perikunnista. Moni Helsingissä asuva perii joko kerrostalo osakkeen tai omakotitalon toisesta kaupungista, se vähän riippuu haluaako perikunta maksaa 400 euron yhtiövastiketta perintökämpästä tai sitten omakotitalon sähkölämmityksen. Omakotitalossa täytyy peruslämpö pitää päällä eikä välttämättä viitsi lämmittää takkaa, jos joutuu ajelemaan Helsingistä useamman tunnin.

Valitettavasti vuokralaisia ja ostajia ei riitä, työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä kaikki saa lainaa, lisäksi osa on jo ostanut oman kämpän, perikunnan asunto tulee toiseksi asunnoksi.

Meidän kaupungissa on jo nyt 2000-luvulla rakennettuja omakotitaloja tyhjillään kun omistajilla loppui meidän kaupungista työt ja ovat ostaneet asunnon toisesta kaupungista, missä ovat nyt töissä. Ei ole vaan meidän kaupungissa ihmisiä, joilla olisi rahaa ostaa noita asuntoja, kun täytyisi olla vakituinen työpaikka.

Vierailija
3068/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on velkaa?

Hienosti vedit taas saman selostuksen , hyvä! Ja tykkäsit heti omasta kommentistasi. Erinomaista työtä!

Vierailija
3069/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten se suurten ikäluokkien vapaustaistelu? Säi jäi joltain boomeri-satusedältä selvittämättä. Sanoi vain, että en tiedä historiasta. No totta että en tiennyt suurten ikäluokkien taistelusta vapauden puolesta.

Vierailija
3070/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on velkaa?

Meillä oli paikallislehdessä juttu, että asukkaita ei tule riittämään kaikkin asuntohin eli monen kannattaa alkaa miettimään millaisen asunnon sisustaa itselleen vanhempiensa asunnosta.

Vierailija
3071/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Itseäni kaivelee kuinka isä myi viisi sukupolvea suvussa kulkeneen metsän pois. Itse kaavailin sille vielä parempaa metsänhoitosuunnitelmaa ja lapsilleni lisäturvaa. Omana elinaikanakin siitä olisi vielä saanut päätehakkuun tehdyksi . Kuinka kuvaavaa on, että juuri viidestä sukupolvesta se varakkain boomer myi metsän, kun edeltävät köyhät sukupolvet sitä hoitivat ja vaalivat , sekä siirsivät eteenpäin. Siinä on jotain symboolista.

Toivottavasti käyttää kaiken myydyn omaksi hyväkseen, ja törsää kaiken eikä jätä katkeralke lapselleen yhtään mitään. Olisi tosiaan viisainta. Mehän itse kukin elämme vain kerran.

On tosiaan eri maata kuin esivanhempamme ja minä. Ei ole sattumaa, että se on juuri boomer, joka itsekkäästi pisti suvun metsän sileäksi.

Jos tuo metsä oli suvun, ei sun isäs olis voinut sitä myydä. Mutta kun omaansa myi, mikäpä siinä, omistamallaan omaisuudella saa tehdä just niin kuin itseään huvittaa.Oikein teki.No tottakai 400 euron eläkadetyyppiä vituttaa.

Suvun metsä tarkoitti tässä, että se on kulkenut suvussa ja nyt isä myi sen sitten pois. Ei se suvun isossa merkityksessä yhteisomistuksessa ollut. Saa tehdä niin, kuten olisi muutkin sukupolvet saaneet, mutta he ajattelivat tuleviakin sukupolvia, mikä on boomerille mahdotonta. Esimerkkinä hyvä ja kuvaava. Tuo asiaan perspektiiviä. Ps silti minua periaatteellisesti enemmän vitúttaa eläkekusetus, jota sitten joudun makselemaan sen 400e kuussa. Vaikea ymmärtää sitä mielen akrobaattitemppua, jolla käännätte sen itsellenne jotenkin oikeutetuksi. " minä hiihdin kouluun ja osallistuin isäni munissa sotiin, kyllä minulla prkle on oikeus ottaa lapsilta, kun olen ne itse tehnytkin"

Ajatella, olet oppinut jo ihan uuden sanan”perspektiivi”, Et huomannut sarkasmia kun mainitsin suvun metsästä. Minkäs sille voi,kun on lusikalla anettu, eivoi kauhalla vaatia

Vierailija
3072/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on velkaa?

Hienosti vedit taas saman selostuksen , hyvä! Ja tykkäsit heti omasta kommentistasi. Erinomaista työtä!

Tästä oli ihan juttu lehdessä, että osa ei ymmärrä miten ja kuinka paljon suuri eläkeläisten määrä kaikkeen vaikuttaa tulevaisuudessa, mutta hyvä, että nautit nykyhetkestä, kun 10 vuoden sisällä voit olla ulosotossa.

Vierailija
3073/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun alkupuolella äänessä ovat nuoret ja keski-ikäiset, loppupuolella boomerit itse. Samaan aikaan, kun te täällä tappelette, kuka vei rahat ja mahdollisuudet keneltäkin ja kenen elämä on ollut rankinta, niin varakkaat sivistyneet suvut turvaavat jälkikasvunsa elämisen sukupolvesta toiseen. Eivät he käytä energiaansa tällaiseen, vaan pitävät yhtä ja näkevät sukupolvien jatkumon omaa napaa pidemmälle.

Heilläkin elämä tulee muuttumaan ja siihen vaikuttaa nuorempien ihmisten rahatilanne. Enää ei ole vakituisia tes-palkka töitä kuin harvoilla mikä tarkoittaa tulevaisuudessa tietynlaisten firmojen loppua. Kulutuskäyttäytyminen on erilaista kuin nyt eläkkeellä olevilla esim. teattereissa ei käydä eikä kahviloissa, myös sellaiset yritykset jotka myyvät kalliita tuotteita loppuvat esim. asuntovaunut, asuntoautot, remontit, autoja ei myöskään viedä merkkihuoltoon, moni suunnittelee luopuvansa autosta kokonaan, koska siitä tulee liian kallista, myöskään mitään mökkirantoja ei kaiveta, kaikki nuo ovat liian kalliita juttuja.

Olen käynyt 3 kertaa teatterissa ja 3 kertaa ulkomailla, auto ei ole ollut koskaan merkkihuollossa.

Miksi mökkirantaani pitäisi kaivella, ihan hyvä hiekkaranta 300 m.?

Ei ole asuntoautoa,ei vaunuja.

Laitan itse ruokani ja kahvini. En ole ainoa kaltaiseni.

T.mummeli 71 v

Vierailija
3074/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on velkaa?

Tästä oli ihan juttu lehdessä, että osa ei ymmärrä miten ja kuinka paljon suuri eläkeläisten määrä kaikkeen vaikuttaa tulevaisuudessa, mutta hyvä, että nautit nykyhetkestä, kun 10 vuoden sisällä voit olla ulosotossa.

Miksi joudun sinun mielestäsi ulosottoon?

Vierailija
3075/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että nuo sotaveteraanit ja lotat todella kärsivät siitä heidän halventamisestaan ja ajan hengestä tuolloin 70-luvulla. Samanlaista oikeassaolemisen ilmapiiriä on nykyäänkin, kun maalitetaan somessa eri mieltä olevia ja kostetaan maailman tappiin ihmisille heidän vääriä sanomisiaan. Toivottavasti tämänkin ajan läpi selvitään kohti oikeasti avarakatseisempaa aikaa, ja kunnianpalautuksen saavat myös tämän ajan halveeratut veteraanit.

No olipa aasisilta. Pikkuisen hupaisaa tuo kunnianpalauttaminen - siis minkä kunnian? Suurin osa näitä väärin sanojista on itse v'ihakampanjoiden ja ma'alittamisen isejä ja äitejä, ja sitten kun saavat maistaa omaa lääkettään, alkavat itkemään ja puhumaan yllättäen avaramielisyydestä. Ja sitä ennen ovat kaikki mahdolliset haukkumasanat lennelleet niin poliittisista vastustajista kuin toisenvärisisitä tai toisesta sukupuolesta jne. Hirmu kunniallista. 

Minäkin kyllä puolustaisin suuria ikäluokkia tässä sotaveteraani-asiassa. Ei tietääkseni sotaveteraaneja sen kummemmin halveksittu, nuoret ikäpolvet vain saivat kerta kaikkiaan tarpeeksi sitä 'olette vässyköitä', 'ette edes sodassa ole olleet', 'te ette mitään tiedä', 'olisittepa olleet siellä tulituksissa  niin tietäisitte' jne jne ja siihen vielä evakoiden menetykset ja traumat päälle, niin on ihan ymmärrettävää, että nuoremmat ikäluokat haluavat puhaltaa pelin poikki, kun muut ikäpolvet eivät kestä ihan sitä normivähättelyäkään (kuten jo tämäkin ketju todista, LOL), niin suuret ikäluokat saivat vielä sota- ja evakkolisää.  Siinä voi tulla tiuskaistua, että mitäs läksitte. Ja niinhän se on ja oli: miksi 30-luvulla suosittiin aggressiivista, äärioikeistolaista politiikkaa, jos kerta sotaa ei haluttu? Miksi Suomessakin oli hyvin lähellä äärioikeistolainen vallankumous 30-luvulla? Taisi melko isoa osaa kansaa kuitenkin jotenkin viehättää naurettava ajatus suur-Suomesta ja muu äärioikeistolainen höperehdintä. Maltillisesta oikeistolaiuudesta ollut tietoakaan ja vasemmistolaisuutta poljettiin ja demonisoitiin.

Kyllä se vastareaktio aina tulee. Se on takuuvarmaa. 

Vierailija
3076/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun alkupuolella äänessä ovat nuoret ja keski-ikäiset, loppupuolella boomerit itse. Samaan aikaan, kun te täällä tappelette, kuka vei rahat ja mahdollisuudet keneltäkin ja kenen elämä on ollut rankinta, niin varakkaat sivistyneet suvut turvaavat jälkikasvunsa elämisen sukupolvesta toiseen. Eivät he käytä energiaansa tällaiseen, vaan pitävät yhtä ja näkevät sukupolvien jatkumon omaa napaa pidemmälle.

Heilläkin elämä tulee muuttumaan ja siihen vaikuttaa nuorempien ihmisten rahatilanne. Enää ei ole vakituisia tes-palkka töitä kuin harvoilla mikä tarkoittaa tulevaisuudessa tietynlaisten firmojen loppua. Kulutuskäyttäytyminen on erilaista kuin nyt eläkkeellä olevilla esim. teattereissa ei käydä eikä kahviloissa, myös sellaiset yritykset jotka myyvät kalliita tuotteita loppuvat esim. asuntovaunut, asuntoautot, remontit, autoja ei myöskään viedä merkkihuoltoon, moni suunnittelee luopuvansa autosta kokonaan, koska siitä tulee liian kallista, myöskään mitään mökkirantoja ei kaiveta, kaikki nuo ovat liian kalliita juttuja.

Olen käynyt 3 kertaa teatterissa ja 3 kertaa ulkomailla, auto ei ole ollut koskaan merkkihuollossa.

Miksi mökkirantaani pitäisi kaivella, ihan hyvä hiekkaranta 300 m.?

Ei ole asuntoautoa,ei vaunuja.

Laitan itse ruokani ja kahvini. En ole ainoa kaltaiseni.

T.mummeli 71 v

Mutta teidän sukupolvessa on enemmän ihmisiä, jotka tekee noita juttuja ja joilla on rahaa, ei kaikki eläkeläiset ole köyhiä.

Vierailija
3077/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on velkaa?

No, ainakin moni joutuu esim. kaupan alalla ja palvelualla, monella siellä on 200 000 lainaa.

Vierailija
3078/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on velkaa?

No, ainakin moni joutuu esim. kaupan alalla ja palvelualla, monella siellä on 200 000 lainaa.

No minulla ei ole euroakaan.

Vierailija
3079/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset on kovia käymään parturissa. Vuosi sitten oli juttu parturista, asiakkaista 80% oli eläkeläisiä eivätkä uskaltaneet koronan vuoksi mennä parturiin. Nuoremmilla ei ole rahaa joten 10 vuotta parturi maksimissaan on enää toiminnassa.

Vierailija
3080/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on kovia käymään parturissa. Vuosi sitten oli juttu parturista, asiakkaista 80% oli eläkeläisiä eivätkä uskaltaneet koronan vuoksi mennä parturiin. Nuoremmilla ei ole rahaa joten 10 vuotta parturi maksimissaan on enää toiminnassa.

Miksi nuoremmilla ei ole rahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi