Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19903)

Vierailija
2961/19903 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla ja vuokra on suht korkea, mutta ns.normaali asunnon kokoon ym. nähden tällä paikkakunnalla. Saan asumistukea. Sain joku aika sitten vakityön, mutten saa asuntolainaa, koska käsirahaa ei tarpeeksi. Lisäksi yksinäinen hakija katsotaan epävarmemmaksi ja taloudessani lapsia.

Tätähän vuokralla asumista vanhemmat sukulaiset päivittelevät. Ihmettelevät, ettenkö ostaisi jo omaa, kun vakituinen työ. Sitten selitän, ettei lainaa oikein saa ja "pakko" asua vuokralla. Lisään, että saan asumistukea onneksi vuokraan. Sitten päivitellään, kuinka olen yhteiskunnan elätettävänä ja hommannut itseni tähän tilanteeseen eroamalla. Ei tietenkään liity, että ex-puolisolla oli taipumusta alkoholismiin. Olen onnellinen, että sain edes tuon vakityön! Huomioitava myös, että muutama tuttu maksaa pankille asuntolainanlyhennystä vähemmän kuukaudessa kuin minä tuen jälkeen jäävää vuokraa vuokrana ntajalle.

No minä olen ilm. se boomer ja minulla on ihan samanlainen tarina takanani.

Avioero juoposta miehestä, alkuun jouduin asumaan surkeassa pienessä hellahuoneessa lapseni kanssa, mutta sitten sain kunnon vuokra-asunnon. Vuokra oli iso. En saanut asumistukea, koska olin työssä ja sain muka isoa palkkaa.

Yhteiskunnan tuki oli lapsilisä.

Asuntolaina ei myönnetty, vaikka olisin varmasti sen vuokran suuruisella summalla sitä kyennyt lyhentämään.

Omaan asuntoon pääsin kiinni vasta sitten kun menin uusiin naimisiin ja mies peri vanhempiensa huonokuntoisen talon. Otimme ison lainan ja remppasimme talon kuntoon.

Jos ei tuota miestä olisi ilmaantunut, asuisin edelleen siinä kalliissa vuokra-asunnossa.

Vierailija
2962/19903 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrys hoi!!!!!!!!! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilla on että kelan työttömyysturvaa sai viime vuonna 412 000 ihmistä. Täytyisi löytää vielä ansiosidonnaisen saajamäärät.

Ansiosidonnaista sai viime vuonna 456000 lukee ylen sivuilla olevassa jutussa.

Eli yhteensä 868 000 sai työttömyyskorvausta.

Ansiopäiväraha muodostuu peruspäivärahan suuruisesta perusosasta ja hakijan palkan mukaan määräytyvästä ansio-osasta sekä mahdollisesta lapsikorotuksesta. Perusosa on 33,78 euroa vuonna 2021. Ansiopäivärahan suuruus lasketaan työttömyyttä edeltävän, vähintään työssäoloehdon täyttävän ajan vakiintuneesta palkasta.

Eli ymmärrätkö hyvä ihminen, että lasket samat saajat kahteen kertaan.

Miksi näin väität? Perustele!

Voi toki kysyä asiaa huomenna Kelasta.

Myös ne ansiosidonnaisen saajat saavat sen saman peruspäivärahan 33,78€/pv kuin ne työmarkkinatuella olevat + palkan mukaan määräytyvän ansio-osan.

Lukujen erotus johtuu 44 000 yrittäjien työmarkkinatuen saajasta, jota ei ole laskettu mukaan Kelan tilastoihin.

Jos tuo laskettaisiin niinkuin väität niin kaikki saisivat ansiosidonnaista.

Kyllä Kela maksaa sen perusosan myös ansiosidonnaisella oleville. Työttömyyskassa maksaa ansio-osan.

Eli näitä perusosan saajia (ansiosidonnaisella olevat + peruspäivärahalla olevat) on yhteensä 412 000.

Yrittäjien koronan vuoksi saamaa väliaikaista työmarkkinatukea sai 44 000.

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2021 toukokuussa 275 000 (virhemarginaali ±25 000), mikä oli 25 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Koronan vuoksi on toki mahdollista, että jopa 800 000 on saanut jotain tukea, mutta lyhytaikaista ja tilapäistä.

Vaikka kela maksaakin perusosan myös ansiosidonnaista saaville niin he eivät ole kelan sivuilla olevissa laskuissa mukana.

Voit toki kysyä asiaa huomenna Kelasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/19903 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrys hoi!!!!!!!!! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilla on että kelan työttömyysturvaa sai viime vuonna 412 000 ihmistä. Täytyisi löytää vielä ansiosidonnaisen saajamäärät.

Ansiosidonnaista sai viime vuonna 456000 lukee ylen sivuilla olevassa jutussa.

Eli yhteensä 868 000 sai työttömyyskorvausta.

Ansiopäiväraha muodostuu peruspäivärahan suuruisesta perusosasta ja hakijan palkan mukaan määräytyvästä ansio-osasta sekä mahdollisesta lapsikorotuksesta. Perusosa on 33,78 euroa vuonna 2021. Ansiopäivärahan suuruus lasketaan työttömyyttä edeltävän, vähintään työssäoloehdon täyttävän ajan vakiintuneesta palkasta.

Eli ymmärrätkö hyvä ihminen, että lasket samat saajat kahteen kertaan.

Voi toki kysyä asiaa huomenna Kelasta.

Myös ne ansiosidonnaisen saajat saavat sen saman peruspäivärahan 33,78€/pv kuin ne työmarkkinatuella olevat + palkan mukaan määräytyvän ansio-osan.

Lukujen erotus johtuu 44 000 yrittäjien työmarkkinatuen saajasta, jota ei ole laskettu mukaan Kelan tilastoihin.

Jos tuo laskettaisiin niinkuin väität niin kaikki saisivat ansiosidonnaista.

Kyllä Kela maksaa sen perusosan myös ansiosidonnaisella oleville. Työttömyyskassa maksaa ansio-osan.

Eli näitä perusosan saajia (ansiosidonnaisella olevat + peruspäivärahalla olevat) on yhteensä 412 000.

Yrittäjien koronan vuoksi saamaa väliaikaista työmarkkinatukea sai 44 000.

Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2021 toukokuussa 275 000 (virhemarginaali ±25 000), mikä oli 25 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Koronan vuoksi on toki mahdollista, että jopa 800 000 on saanut jotain tukea, mutta lyhytaikaista ja tilapäistä.

Vaikka kela maksaakin perusosan myös ansiosidonnaista saaville niin he eivät ole kelan sivuilla olevissa laskuissa mukana.

Voit toki kysyä asiaa huomenna Kelasta.

Heh, millä logiikalla Kela jättäisi heidät laskuista pois?

275 000 työtöntä, mutta 868 000 työttömyyskorvauksen saajaa  :ooooo

Vierailija
2964/19903 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvausta sai siis noin 450 000 ihmistä MUTTA tuossa ei ole mukana kaikenmaailman tempputyöllistettyjä, eikä sellaisia jotka olisivat työssä eikä esim. opiskelemassa jos tilanne olisi parempi. Palkallisia töitä ei toisin sanoen ole kovin paljoa.

Vierailija
2965/19903 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dodii. Nyt hallitus suunnittelee veroetua töihin palaaville eläkeläisille. Welcome back, Boomers!

Pakkoha se näin, kun ei teistä nuorista töihin ole!

Toivottavasti mahdollisimman moni boomer huomaa, ettei ole enää kelvollinen työmarkkinoille.

Vierailija
2966/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. 1983 syntyneet ovat suurin ikäluokka Suomessa. 38-v tänä vuonna.

Vierailija
2967/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meiltä ainakaan inflaatio lainaa syönyt. Aravalainan korko jotain 9,5% luokkaa ja pankkilainankin korko samaa luokkaa.

Teidät räkänokat koulutimme omilla varoillamme ja nyt ette osaa muuta kuin valittaa ja nuoremmat eivät hekään osaa muuta kuin valittaa.

Me maksamme verorahoista teidän eläkeläisten terveydenhoitoa 6000 euroa/vuodessa eläkeläinen ja teitä on 1,6 miljoonaa, lisäksi eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia vuodessa, kansan- ja takuueläkettä 2,5 miljardia, lisäksi kodinhoitajat, lääkkeitä, kelatakseja, työeläkkeitä maksetaan 29 miljardia joista suurin osa maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista teille, vain muutama miljardi otetaan rahastosta.

No voi voi, etkö tiedä, että tuo mielettömän suuri eläkeläisjoukko maksaa älyttömän suurista eläkkeistään huomattavasti suurempaa veroa kuin palkkatyöläiset, lisäsi kuluttaa ja maksaa välilliset verot siinä missä työssä käyvätkin. Pikkasen tolkkua nyt tuohon kateuteen!

Kyllä kuluttamiseen pystyy kuka tahansa. Onko sekin nyt joku suurten ikäluokkien uroteko? Mikäs on kuluttaessa kun vastiikeetonta rahaa tulee tilille. Minultakin se melkein 4 saturaista kuussa. Kirpaisee muuten aikalailla. Käyttäisin sen mielummin muulla tavoin kuin pullamössö-termin lanseeraaman ikäpolven kulutusjuhliin.

Kauheeta, että oikein neljäsataa joudut maksamaan, no huh huh., noin paljon.

Täällä eletään Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, mutta voithan muuttaa muualle, Virossa taitaa olla tasaero 10 % kaikilla. Entä USA , siellä ei ole työntekijöillä palkallisia sairauslomia ym lomia, puhumattakaan mitättömän hintaisesta terveydenhuollosta, tai ilmaisessta koulutusta ja kouluateriaa. Eikös sinulla ole nämä etuudet.Mieti vähän, voi olla että itsekin olet saamapuolella. Mutta tervemenoa muualle, niin ei tarvitse valittaa.

Niin, kuvittele myös että milloin tahansa voit vaikkapa sairastua vakavasti, joutua pahaan onnettomuuteen tms. Voit saada kymmenien tuhansien arvoiset leikkaukset, hoidot ym ihan yhteikunnan piikkiin.. Eikö näin ole? Kadehditko muuten heitäkin, jotka näitä hoitoja saavat? Entä kadehditko pitkäaikaissairaita, kehitysvammaisia ja vanhuksia, jotka makaavat verovaroin ylläpidetyissä hoitolaitoksissa?Kadehditko vankeinhoitolaitoksissa olevia? Kaikki tämän ja paljon muuta me maksamme verovaroista, ja tulee maksamaan aika paljon. Varmaan olet laskenut nämäkin kulut??

Melkoisen narratiivin ja tarinan loit , vaikka

minä kritisoin kovia eläkemaksuja en verotusta itsessään., vaikka soisin sen olevan kevyempi. Omalla kohdallani veroprosentti on naurettavan korkea. Ne eläkemaksut ovat vielä sen verotuksen päälle.

Yritä ymmärtää tuon narratiivin sanoma, jos pysyt. Me jaamme yhteisestä potista varojaja yhdelle sun toiselle, siitä tässä on kysymys, hyvän elämän mahdollisuuksia kaikille.

Jos joku pitää jakoa epäoikeudenmukaisena, sopii mennä yrittämään ja saamaan itselleen mieluisampaa aikaan., ja vaikkapa kyseisiä kadehdittuja etuja itselleen. Järjetöntä syytellä ja kadehtia jotain suuria ikäluokkia, Et ole elänyt heidän nuoruuttaan ja perillä sen ajan systeemeistä, vaikka niin kuvitteletkin.Enpä ole minäkään, mutta ei tulisi mielleenkään alkaa kadehtia noita iäkkäitä vanhoja ihmisiä. ( jos olisin sinä sanoisin itsekkäitä kusettja vanhoja kääkkiä)

En minä haluasi kusettaa lapsiltani itselleni leveämpää eläkettä. Se on poissuljettu vaihtoehto.

Sun lapses ei kuule eläkkeistä haaveile, itse olet vaan niin fiksoitunut tuohon eläkeasiaan, ettet mitään muuta näe.Ja sitäpaitsi ilmastonmuutos tulee hoitamaan asian, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Lapses haahuilee jossain puhelin kourassa virtuaalitodellisuudessa.

Jos nyt ajatellaan että olisit terve alle 50 -vee, ja vaikka köyhempikin, niin varmaan moni varoissaan oleva hyvää eläkettä saava mummeli tai papparainen jolla on joka paikka kipeä tai joku ikävä sairaus vaihtaisi osaa kanssasi. Siis asioilla on perspektiiviä, huomio se kateuden kahleissasi.

Ei varmasti vielä haaveilekaan eläkkeestä kukaan monista lapsistani. Hyvänä vanhempana pidän huolta heidän asioistaan ja tulevaisuudestaan sekä yrittän ponnistella, että heidän tulevaisuuskin olisi hyvä. Tähän kuuluu myös se, että en todellakaan aja asioita jossa oma kuormani kevenee heidän kustannuksellaan. Te hoiditte tämän päinvastoin, eli helpotitte omaa osaanne lastenne kustannuksella. Asioilla tosiaan on perspektiiviä. Teillä se riitti siihen kuinka saada juuri teille itsellenne hyvät eläkkeet ja seuraavasta sukupolvesta sille maksaja. Asioilla on perspektiiviä.. ai miten hyvin sanottu.

Niin juuri, kunpa myös ymmärtäisit sen kateuskuplassai, mutta lienee mahdotonnta.

No tajuanhan minä sen, siksi tästä ainutlaatuisesta eläkekusetuksesta keskustelenkin. Kirkko sinä sen oikeasti oikeutettuna?

- asioilla on perspektiiviä

Vierailija
2968/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dodii. Nyt hallitus suunnittelee veroetua töihin palaaville eläkeläisille. Welcome back, Boomers!

Toivottavasti mahdollisimman moni boomer huomaa, ettei ole enää kelvollinen työmarkkinoille.

Hankkisit apua tuohon katkeruuteesi. 

Vierailija
2969/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heitä tarvinnut korvata heidän lähtiessäänkään, kuinka olisikaan nyt kun ovat jo vanhoja ukonkalsoja ja muorinmörköjä.

Vierailija
2970/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala maksamaan verojesi päälle 400e kuussa eläkemaksuja , niin saat perspektiiviä asiaan.

Vierailija
2971/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täyden työuran tehneen eläkeläisen pitäisi kelvata työmarkkinoille? Koneet tekivät monta työtä tarpeettomiksi, mutta ei sekään ole vain yhden sukupolven syy.

Minä ihmettelen tätä kateutta ja katkeruutta.

Vierailija
2972/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala maksamaan verojesi päälle 400e kuussa eläkemaksuja , niin saat perspektiiviä asiaan.

Tuskin sinä maksat itse yhtään mitään, elätä nyt ensin edes itsesi. 

Vierailija
2973/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täyden työuran tehneen eläkeläisen pitäisi kelvata työmarkkinoille? Koneet tekivät monta työtä tarpeettomiksi, mutta ei sekään ole vain yhden sukupolven syy.

Minä ihmettelen tätä kateutta ja katkeruutta.

Koska joku boomeri-erkki tai Pirjo mahtaili, että pitääkö tässä ruveta hommiin. Ihmettelen tätä katteetonta uhoa sillä työhän oli teille rangaistus. Onko työhalut löytyneet pitkällä eläkkeellä?

Vierailija
2974/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Vierailija
2975/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V. 1983 syntyneet ovat suurin ikäluokka Suomessa. 38-v tänä vuonna.

Noin nuoret ihmiset, täysin ymmärtämättömiä nykymaailmasta ja eläkkeellä kaikki.

Vierailija
2976/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä et hyväosaisena pidä sitä 400e minään. Minulle se on iso raha ja se on vielä verojen päälle. Kova on osa kun pitää elättää eläkeläisetkin. Lapsien elättäminen on toki itsestäänselvää. Mutta saa tässä moneen taipua. Olisitte edes pitäneet eläkekusetuksenne vähän kohtuullisempana. Kai se ahneus sitten sekaisin teidät. Ahneus on inhimillistä, mutta että lastenne kustannuksella. Se on liian julmaa ja perverssiä. Se on jotenkin niin vastoin kaikkea mitä vanhemmilta odottaisi.

-Asiolla on perspektiiviä

Vierailija
2977/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Miksi edes ottaisit jotain homemökkejä vastaan?

Vierailija
2978/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä et hyväosaisena pidä sitä 400e minään. Minulle se on iso raha ja se on vielä verojen päälle. Kova on osa kun pitää elättää eläkeläisetkin. Lapsien elättäminen on toki itsestäänselvää. Mutta saa tässä moneen taipua. Olisitte edes pitäneet eläkekusetuksenne vähän kohtuullisempana. Kai se ahneus sitten sekaisin teidät. Ahneus on inhimillistä, mutta että lastenne kustannuksella. Se on liian julmaa ja perverssiä. Se on jotenkin niin vastoin kaikkea mitä vanhemmilta odottaisi.

-Asiolla on perspektiiviä

Tuo 400 on vessapaperirahaa suurten ikäluokkien eläkeläisille. Sen verran nyt on aina taskunpohjalla.

Vierailija
2979/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki miten saan perinnöstä kieltäytyä siirtämättä ongelmaa omille lapsilleni? Elinaikanaan kun äiti ei noista kuulemma aio luopua, hän on ne ansainnut. Olen konkurssissa aikanaan perintöverojen ja noiden rakennusten kulujen takia - viimeinen kosto vielä haudan takaa.

Vierailija
2980/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki miten saan perinnöstä kieltäytyä siirtämättä ongelmaa omille lapsilleni? Elinaikanaan kun äiti ei noista kuulemma aio luopua, hän on ne ansainnut. Olen konkurssissa aikanaan perintöverojen ja noiden rakennusten kulujen takia - viimeinen kosto vielä haudan takaa.

Miksi ketään kiinnostaisi lapsesi ongelmat? Eihän se ole ollut teillä tapana muutenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä