Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallanko jättää 13-vuotiaan yksin vuorokaudeksi mökille?

Vierailija
24.06.2014 |

Taattua on ettei alkoile tai sekoile, vaan nauttii erämaaluonnosta yksin kalastellen ja soudellen. Joudumme poistumaan mökiltä kaupunkiin kesken mökkiloman, olisimme pois yhden yön, ja teini haluaisi jäädä sillä aikaa mökille yksin.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ihan hyvin turvassa, jos ei tee mitään riskialtista kuten veistele puukolla, pilko kirveellä puita, soutele ilman pelastusliivejä, kiipeä katolle jne.

Ei ole montaa vuosikymmentä siitä, kun 13-vuotias oli ihan normaali talonvanhti. Äitini jäi usein 13-vuotiaana viikonlopuiksi hoitamaan pikkusisaruksiaan (7- ja 4-vuotiaat), toki naapurit olivat lähellä. Ihan normaalia siihen aikaan, en tosin itse laittaisi omia lapsiani lapsenvahdeiksi koska on liian rankkaa niin nuorelle mutta turvallisuuden puolesta ei tarvitse pelätä. Nykyäänhän ei lapset saa edes kiivetä puuhun, käyttää vasaraa tai ajaa yksin bussilla. Ei niitä hulluja metsissä liiku yhtään sen useampaa kuin 100 vuotta sitten, uutiset vain saavat meidät vainoharhaisiksi.

Vierailija
22/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somaliassa on kuulkaan 5-vuotiaat yksin paimenessa! (Lähde: Aavikon kukka, Waris Dirien elämä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan on tänä päivänä turvallisempi kuin koskaan! Tosi paljon riippuu lapsesta - tunnen moniakin, jotka eivät uskalla päivää sanoa, mutta monta sellaistakin, jotka vetävät partiotapahtumia pienemmille lapsille ollessaan itse 12-vuotiaita. Vaarathan on lähinnä vanhempien korvien välissä..

Vierailija
24/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:42"]

Suomihan on tänä päivänä turvallisempi kuin koskaan! Tosi paljon riippuu lapsesta - tunnen moniakin, jotka eivät uskalla päivää sanoa, mutta monta sellaistakin, jotka vetävät partiotapahtumia pienemmille lapsille ollessaan itse 12-vuotiaita. Vaarathan on lähinnä vanhempien korvien välissä..

[/quote]

Olet ihan oikeassa! Paras tapa suhtautua yksin yöpymiseen on neutraali; eihän siinä ole mitään vaarallista/tai ihmeellistä, ja vanhemmat ovat puhelimen päässä. Silloin on epätodennäköisempää että lapsi ahdistuu yksin nukkumisesta, sitä hän kuitenkin todennäköisesti joutuu myöhemmin elämässään tekemään.

Jos mökkinne on oikeasti erämetsässä niin lapsellanne ei ole hätää, kuka hullu sinne asti raahautuisi ilkivaltaa tekemään? Jos taas mökkinne on jokseenkin metsässä, lähellä ovat naapurit/asukkaat auttamassa. Jos taas mökkinne ei ole lainkaan metsässä niin puhelin varmasti toimii.

Vierailija
25/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi, kun vasta sitten kun on 18v. ja meidän lapset tietää sen että Suomi ls-ilmoitusten maa ja kun meistä tehty aiheeton ilmoitus niin asiasta on keskusteltu että kyllä ilkeet ämmät tekee ilmoituksia jos jätän heidät yksin.

Vierailija
26/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:58"]

En jättäisi, kun vasta sitten kun on 18v. ja meidän lapset tietää sen että Suomi ls-ilmoitusten maa ja kun meistä tehty aiheeton ilmoitus niin asiasta on keskusteltu että kyllä ilkeet ämmät tekee ilmoituksia jos jätän heidät yksin.

[/quote]

Ei pahalla mutta kuulostaa vähän vainharhaiselta

Vierailija
27/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:04"]No et todellakaan voi, juuri jouduin työni puolesta tekemään lastensuojeluilmoituksen saman ikäisestä joka oli jätetty yöksi yksin kotiin.

[/quote]

Miksi?

[/quote]

Koska meillä on ihan lastensuojelusta annettu ohje siitä milloin ilmoitus on tehtävä. Tässä tilanteessa siis ainoa syy ilmoitukselle oli että noin nuori on yksin koko yön.

[/quote]

Oho, millon nuori sitten voi aloittaa itsenäisyyden opettelua? 16-vuotias voi jo asua yksinkin, jos muuttaa lukion tai ammattikoulun perässä toiseen kaupunkiin. Silloinko se eka yö yksin on tarkoitus olla? Kyllä nyt jukolauta 13-vuotiaan pitää pystyä olemaan yksin kotona. Hulluutta tämä nykyajan meno.

Vierailija
28/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:17"]

Ööh, mitä? Teillä kasvaa selvästi aikamoisia pullamössökakaroita ja äidin pikku kultanuppuja.

Yksi yö ei ole mitään, se on käytännössä vain muutama tunti. Osaahan lapsi olla koko päivänkin yksin, mikä ero on yöllä? 13-vuotias on jo yläkoulussa ja sen ikäisen olisi hyvä jo opetella itsenäisyyttä turvallisesti, eli viettämään aikaa yksin kotona/mökillä ja "ansaita" vanhempien luottamusta. Syrjäiselle mökille tuskin tulee kesäaikaan murtoveikkoja, kun aiemmin päivällä on kuitenkin ollut enemmän liikettä. Mitäs äidistä on apua jos salama iskee mökkiin, kärtsäytyisitte kumpikin kuitenkin? Sama juttu karhulla, eivät ne vaeltele normikaupunkilaisten mökkien pihapiireissä, olette kuitenkin pitäneet ääntä päiväsaikaan, karhu väistää sellaista.

Jos 13v. itse vastustaa tai on kovin peloissaan niin sitten en jättäisi yksin. Mutta jos pitää ajatusta hyvänä ja on aiemminkin käyttäynyt nätisti, en näe mitään ongelmaa. Puhelin vain mukaan ja soittoa illalla. :) Ihan järkevää perustella nuorelle, miksei kalastus/pilkkiminen sovi, kokemattomalle aikuisellekin kalastajalle se voi olla vaarallista. Ehdota, että virvelöi rannasta tai kahlaa kaislikossa? Minä ehkä ottaisin myös airot tai tapin veneestä varmuuden vuoksi... :D

Olin itse ekaa kertaa yksin yötä kotona 12-vuotiaana, koska halusin ja hyvin sujui. :) Yksilöllisiä eroja on. Toiset pärjäävät hyvin jo 13-vuotiaina, toisia ei voisi jättää yksin vielä parikymppisinäkään...

[/quote]

Minä en suosutunut jättämään 14-vuotiasta yksin kaupunkiasuntoon yöksi. Hän käytti juuri tuota argumenttia: mitä eroa yöllä ja päivällä? Onhan hän päivälläkin toisinaan yksin.

Oma rajani menee sen ikäisessä, joka voisi opiskelun vuoksi asumaan yksin eli 15-16-vuotiaassa.

Itse olen ollut yksin yötä kotona ekan kerran 24-vuotiaana. Ei siksi, etten olisi uskaltanut aiemmin vaan siksi, ettei siihen ollut aiemmin tarvetta/tilaisuutta. Tuolloin olin ollut jo 3v naimisissakin.

[/quote]

Mutta eikö se ole aika karua sitten jos sulla on se 15-16 vuotias joka tosiaan muuttaa opiskelun takia asumaan yksin eikä ole päässyt koskaan yöpymään itsekseen? Ja ekan kerran kun sen tekee, joutuu yöpymään uudessa, vieraassa asunnossa eikä vanhempien "turvaa" ole tarjolla seuraavanakaan päivänä jos huomaakin, että kokemus on uutena jotenkin pelottava. Aika omituista sanon minä, yleensä pidetään fiksuna tapana tuoda lapsille pikkuhiljaa lisää vastuuta eikä heittää suoraan syvään päähän uimataidottomana.

Vierailija
29/29 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia jättää yksin kotiin kuin mökille. Aikuistakin alkaisi helposti pelottamaan yksin syrjäisellä mökillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi