Mieheni on "suluttaja"
Eli, aamu alkaa näin, herättyäni avaan makuuhuoneesta ikkunan, jotta raikastuisi ennen kuin petaan pedin. Menen petaamaan, ikkuna kiinni! Teen ruokaa ja siinähän tulee availtua eri kaapin ovia, kuinka ollakkaan kohta mies vieressä seisomassa ja "suluttamassa" noita kaappien ovia. Tätä sitten jatkuukin pitkin päivää, kokeilin että avaan makkarista ikkunan uudelleen, kohta kuuluu jostain miehen huuto: "onko täällä TAAS jossain luukku auki" ???? Ilta huipentuu siihen kun saunassa käydään ja saunomisen loputtua avaan pesuhuoneesta ikkunan, että kuivahtaa nopeammin ja raikastuu. Kerkeen varmaan vaatehuoneesta puhtaat vaatteet hakea ja kuinka ollakkaan, ikkuna pesuhuoneesta kiinni. Samaten jos kaupalle ollaan yhdessä lähdössä ja unohdan vaikka lompakon tms sisälle, puikahdan takaisin kun mies pihalla odottelee, tulen takaisin ja ulko-ovi jo kiinni. Miten prkl se kerkeää joka paikkaan suluttumaan ja miksi?
Kommentit (115)
Mun mies taas jättää kaikki ovet auki. Todella epäsiistiä, kun keittiössä jokainen kaapin ovi on sepposen selällään, kun mies on joskus aamulla vähän tehnyt aamupalaa.. Vessan ovi tietysti myös on auki, ja lisäksi kämpän joka ainoa valo palaa, vaikka yhtäkään valoa ei oikeasti tarvitsisi. Saattaa jättää asiat tähän kuntoon koko työpäivän ajaksi kun ketään ei ole kotona.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Mua häiritsee vaimon tapa jättää kaikk levälleen. Kun seurusteltiin hän piti tavaransa ojennuksessa, mutta nykyään ei. Takki löytyy eteisen lattialta, avaimet on milloin minkäkin takin tai käsilaukun taskussa tai muuten hukassa. Makkariin oli pakko saada hienot kirenan liukuovet, mutta sitten ne jätetään auki. Ei vaan ymmärrä. Mistäköhän olis lapset oppinut, että kaiken voi jättää levälleen. Alkaa pikkuhiljaa menee hermot, kun tavarat on paikoillaan vain puoli päivää siivouksen jälkeen. Loppuviikon saa taas pujotella, ettei astuis vaatteiden/tavaroiden päälle.
[/quote]
No minä en niitä tavaroita kyllä jätä levälleen, siitä ei ole kysymys. Olen siis siisti ihminen, tavarat ovat omilla paikoillaan jne. Ja löytyvät kyllä mistä pitääkin. Tuo suluttaminen vaan niin omituista, kun muuten sitten juurikin leväperäinen muiden asioiden suhteen, tiskipöydälle kerääntyy maitopurkkeja, jogurttipurkkeja jne. joita ei vaan saa roskikseen. Mutta ovet, ne on saatava kiinni keinolla millä hyvänsä :)
ap
Tämä on joku feng shui -juttu! Energiat virtaa kaappiin ja jää sinne?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Mua häiritsee vaimon tapa jättää kaikk levälleen. Kun seurusteltiin hän piti tavaransa ojennuksessa, mutta nykyään ei. Takki löytyy eteisen lattialta, avaimet on milloin minkäkin takin tai käsilaukun taskussa tai muuten hukassa. Makkariin oli pakko saada hienot kirenan liukuovet, mutta sitten ne jätetään auki. Ei vaan ymmärrä. Mistäköhän olis lapset oppinut, että kaiken voi jättää levälleen. Alkaa pikkuhiljaa menee hermot, kun tavarat on paikoillaan vain puoli päivää siivouksen jälkeen. Loppuviikon saa taas pujotella, ettei astuis vaatteiden/tavaroiden päälle.
[/quote]
Nii..iin, tutkimattomia ovat naisten käsilaukut :)
ap
Meillä on pääsääntöisesti aika hyvä yhteisymmärrys siitä, mitkä ovet pidetään kiinni ja mitkä auki. Kaksi poikkeusta: toinen on vaatekaapin ovi, koska mies "unohtaa" sen säännöllisesti auki pukeuduttuaan. Toinen on kylppärin ovi...koska se on miehen jäljiltä useimmiten auki, ja asiaa ei helpota se, ettei mies sammuta valoa! Yleensä vielä pöntön kansi ylhäällä (mies ei suostu sulkemaan sitä, vaikka se pienessä kylppärissä olisi täysin perusteltua). Varsinkin pienissä asunnoissa se häiritsi, kun saatettiin esim. istua juuri ruokapöydässä ja taas huomasin, "Jaahas, sieltä se pönttö taas tuijottaa, kiitti *Pekka*"
Niin ja yhdessä entisessä talossamme meidän rapussa asui kai joku "tuulettaja", mutta siis sellainen, joka avasi käytävän ikkunan ja myös jätti sen koko yöksi auki (myös kylmällä). Kun muutaman kerran olin kokenut ikkunasta tulleen kylmän ja kosteuden, tuli minusta tuolle tuulettajalle vastapainoksi suluttaja ;-)
Oma äitini oli "keräilijä", eli keräsi aina kaikki tavarat piiloon, riippumatta siitä oliko joku vielä käyttämässä niitä. Ehkä suluttaja tekee juuri samaa, eli ylläpitää mielestään järjestystä?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:54"]
Meillä on pääsääntöisesti aika hyvä yhteisymmärrys siitä, mitkä ovet pidetään kiinni ja mitkä auki. Kaksi poikkeusta: toinen on vaatekaapin ovi, koska mies "unohtaa" sen säännöllisesti auki pukeuduttuaan. Toinen on kylppärin ovi...koska se on miehen jäljiltä useimmiten auki, ja asiaa ei helpota se, ettei mies sammuta valoa! Yleensä vielä pöntön kansi ylhäällä (mies ei suostu sulkemaan sitä, vaikka se pienessä kylppärissä olisi täysin perusteltua). Varsinkin pienissä asunnoissa se häiritsi, kun saatettiin esim. istua juuri ruokapöydässä ja taas huomasin, "Jaahas, sieltä se pönttö taas tuijottaa, kiitti *Pekka*"
Niin ja yhdessä entisessä talossamme meidän rapussa asui kai joku "tuulettaja", mutta siis sellainen, joka avasi käytävän ikkunan ja myös jätti sen koko yöksi auki (myös kylmällä). Kun muutaman kerran olin kokenut ikkunasta tulleen kylmän ja kosteuden, tuli minusta tuolle tuulettajalle vastapainoksi suluttaja ;-)
Oma äitini oli "keräilijä", eli keräsi aina kaikki tavarat piiloon, riippumatta siitä oliko joku vielä käyttämässä niitä. Ehkä suluttaja tekee juuri samaa, eli ylläpitää mielestään järjestystä?
[/quote]
Asutaan rivitalossa, joten ei käytävää johon tuuletella. Mieheltä kyllä putoaa vaatteet (pesuun menevät) kaikkialle muualle kuin pesukoriin :) ja tiskipöydälle (kuten jo aiemmin mainitsin) kaikki, mikä kuuluisi roskakoriin. Joten järjestyksen ylläpitämisestä tässä ei millään muotoa ole kysymys.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:57"]
Mulla on 12v kehitysvammainen lapsi ja häntä ärsyttää suuresti auki olevat kaapit ja ovet. Sulkee aina kaikki. Olen monta kertaa testannut, esim jättämällä liukuovikaapin 2cm raolleen, ja ei kulu kauaakaan, kun poika huomaa sen ja käy huolellisesti sulkemassa. Opetuksesta tämä ei johdu, vaan on joku sisäinen ominaisuus =)
[/quote]
Mulla on sama vaikka en ole kehitysvammainen eikä kukaan ole opettanut. Olen vaan sen verran fiksu, että tajuan kaappien ovien olevan paikallaan syystä eli piilottamaan näkymättömiin roinat.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:57"]
Mulla on 12v kehitysvammainen lapsi ja häntä ärsyttää suuresti auki olevat kaapit ja ovet. Sulkee aina kaikki. Olen monta kertaa testannut, esim jättämällä liukuovikaapin 2cm raolleen, ja ei kulu kauaakaan, kun poika huomaa sen ja käy huolellisesti sulkemassa. Opetuksesta tämä ei johdu, vaan on joku sisäinen ominaisuus =)
[/quote]
Mulla on sama vaikka en ole kehitysvammainen eikä kukaan ole opettanut. Olen vaan sen verran fiksu, että tajuan kaappien ovien olevan paikallaan syystä eli piilottamaan näkymättömiin roinat.
[/quote]
Et nyt tainnut lukea koko ketjua ja ymmärtää asian pointtia???
Miehelläsi on toimintaa kaipaava sulkijalihas. Sen ollessa virittyneenä, sulkeminen on lähes pakon omainen tarve. Sulkemalla tämän asian hänen elämästää kielloin, hänestä tulee sulkeutunut. Turha siinä enää yrittää avata tilannetta, kiinni on ja pysyy.
Minä avaan aina kaikki ikkunat jos voin. Minusta se on ihanaa. En sulje ikkunaa ikinä kesällä. Myös työpaikalla (jos voin), avaan ikkunan. Vihaan koneellista ilmanvaihtoa, koska silloin ikkunaa ei saa avata. Availen kaappien ovia ja se ilmeisesti ärsyttää joitakin ihmisiä, jos jätän ne auki. Tästä on tullut sanomista esim. äidiltäni ja työkavereilta (asun yksin).
Kerran Sokoksen yleisö-WC:ssä jätin kopin oven auki käytyäni pissalla. Ei siellä ollut paha haju ollenkaan, mutta ajattelin, että tuulettuu ja näkevät, että on vapaa. Joku tuntematon muija alkoi rähjätä kaverilleen siitä, miten "jotkut aina jättää kaikki ovet auki!" Oikein passiivis-aggressiivisesti. Minä vain nauroin ja pesin kädet.
Minusta on ihanaa, kun ikkunat ja muut on auki. Toki suljen kaapit (jos muistan). Elämästä tuollaisen sulkijamiehen kanssa ei taitais tulla mitään!
... 32 jatkaa:
Niin, ja meidän talon rappukäytävässä on joka kerroksessa parvekkeen ovet. Kesällä avaan ne kaikki, jos on helle. Tästä on yksi mummo minulle marmattanut. Nyt kun on kylmempi, avaan vain yhden. Joku käy joskus sulkemassa sen, mutta avaan sen uudelleen. Mistä tämä kertoo? Minulla on siihen tarve.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:10"]
Miehelläsi on toimintaa kaipaava sulkijalihas. Sen ollessa virittyneenä, sulkeminen on lähes pakon omainen tarve. Sulkemalla tämän asian hänen elämästää kielloin, hänestä tulee sulkeutunut. Turha siinä enää yrittää avata tilannetta, kiinni on ja pysyy.
[/quote]
Voih, en halua miehestäni sulkeutunutta :), joten jatkakoon sulutustaan, minä jaksan kyllä perästä aukoa!
Hupaisa aloitus ja hauska keskustelu. :)
Tuulettaminen on suotavaa, mutta kaappien ovien pitää olla kiinni.
Minä jätin nuorena ovet auki, myös vessan. Mieheni toiveesta aloin sulkea sen, ja nykyään ärsyttää auki oleva vessan ovi, esimerkiksi työpaikan taukotilassa, ja lykin niitä aina kiinni ohi mennessä.
Muuten ollaan aika samoilla linjoilla miehen kanssa, hän tosin jättää ikkunoita sulkematta useammin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:29"]
Hupaisa aloitus ja hauska keskustelu. :)
Tuulettaminen on suotavaa, mutta kaappien ovien pitää olla kiinni.
[/quote]
Niin, en nyt otsa kurtussa tuota aloitusta tehnytkään :), ihmetellyt vaan, onko mieheni ainoa laatuaan tuossa asiassa, kun en kenenkään aiemmin ole asiasta kuullut puhuvan. Mutta nyt saan tämän päivän "tuuletella" rauhassa, kun mies töissä ja siivoan täällä, ihanaa!
ap
ap jatkaa vielä....ja "sulutan" kyllä kaikki, ennenkuin mies tulee kotiin, jotta osaa nauttia puhtaudesta eikä heti joudu sulutustehtäviin :) :)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:33"]Sarjassamme slow news day:
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288705805342.html?pos=ok-nln
[/quote]
Kerpele!!! Olit mua pikkusen nopeampi! :D
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:57"]Mulla on 12v kehitysvammainen lapsi ja häntä ärsyttää suuresti auki olevat kaapit ja ovet. Sulkee aina kaikki. Olen monta kertaa testannut, esim jättämällä liukuovikaapin 2cm raolleen, ja ei kulu kauaakaan, kun poika huomaa sen ja käy huolellisesti sulkemassa. Opetuksesta tämä ei johdu, vaan on joku sisäinen ominaisuus =)
[/quote]
Tunnistan sisäisen kehitysvammaisuuteni tästä