Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulujen kesälomat ja "oma" loma

Vierailija
23.06.2014 |

Kolmas kesä menossa siten että pidetään miehen kanssa kesälomat peräkkäin, kun ei noita pieniä alakoululaisia voi jättää yksinään kotiin. En edes viitsi miettiä kuinka monta kesää vielä mennään tällä samalla järjestelyllä. Parin viikon ajan lapset ovat urheiluseuran päiväleirillä, siten saadaan koko kesäloma katettua. Ja mä en kestä tätä!! Haluaisin että voitaisiin viettää lomaa yhdessä koko perhe ja yhtä aikaa. Lisäksi haluaisin että minulla olisi edes muutama päivä, mielellään viikko, ihan omaa lomaa jolloin ei tarvitsisi pitää huolta muista kuin itsestäni, ja jotta saisin kerran vuodessa levättyä ja pidettyä vähän ihan oikeaa lomaa. Miehelle soisin mielelläni saman mahdollisuuden. En kaipaa "miksi teit lapsia kun et jaksa hoitaa" -lässytystä, vaan lähinnä vertaistukea ja ajatuksia miten te muut saatte loma-ajan koululaisten kanssa tuntumaan lomalta itsellennekin? Minä koen sen lähinnä raskaana vastuuna ja työleirinä, enkä pysty rentoutumaan lomalla itse kunnolla.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:53"]Siis haluatko sä sitä omaa aikaa vai etkö halua?

[/quote]Kyllä, mutta en hinnalla millä tahansa. Jos oman mielihaluni täyttämiseksi koko muu perhe joutuu tekemään isoja myönnytyksiä, niin silloin mieluummin nielen omat haluni ja valitan tänne... Ehkä en sitten tahdo tarpeeksi tai olen liian pehmeä ilmaisemaan halujani.

Vierailija
102/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:51"]Mä ymmärrän niin ap:tä. Se että joskus kaipaa myös omaa aikaa ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa. Kaikilla vaan ei oo niitä tukiverkkoja käytettävissä, saati että antaa omat rakkaat lapset kelle vaan hoitoon, niin en ehkä lähtis siihenkään.

Luulen, että nää jotka kyseenalaistaa mikä oma loma, onkin juuri niitä, joiden lapset on joka viikko öitä mummulassa yms. Sellainen ihminen ei voi ymmärtää miten oikeesti toiset on sidottuja lapsiin.

Toisilla voi kummeillakin olla pieniä koliikkivauvoja ja et sellaista kummia halua enää työllistää omien lasten hoidolla. Isovanhemmat voi olla kuolleet tai vielä vaikka työelämässä. Kaikilla ei edes ole sisaruksia...

[/quote]Kiitos ystävällisistä sanoista, et arvaakaan miten oikeaan tuo kuvailemasi tilanne osui!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaamee myönnytys onkin eskarilaisen olla päiväkodissa kesäkuussa tai 10-vuotiaan leirillä tai kaverilla. Tai molempien jonkun kivan teinitytön kanssa leikkipuistoilemassa. Voi kär-si-mys! 

Vierailija
104/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normijuttu. Kun mukelot tehdään, samalla tehdään päätös että omat lomat loppuvat. Turha kitistä.

Vierailija
105/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä ollaan lomalla mutta ei omasta elämästä. Miksei loma tunnu lomalta lasten kanssa? Ymmärrän sen että jokainen kaipaa omaa aikaa, mutta että päiviä tai jopa viikko. Eikö omaksi ajaksi riittäisi vaikka se että menee joskus leffaan, teatteriin tms tai että nautiskelee kotona jos mies on muutaman tunnin lasten kanssa jossain?

Vierailija
106/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei oikeasti ole sen oman loman ja levon tarpeessa, kunhan ruikuttaa!

Vierailija
107/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä en ole koskaan tajunnut, että jos äiti on töissä ja isä lomalla lasten kanssa (tai päinvastoin) elellään sitä perusarkea lomallakin vaikka lapset ovat jo isoja. Tottahan sellainen masentaa, jos päivän kohokohta on se kun toinen tulee töistä. Kai niiden koululaisten kanssa voi tehdä vaikka mitä irti arjesta olevaa!

Toinen juttu on nuo "en koskaan raaskisi antaa lapsiani hoitoon eikä minulla ole yhtään ystävää tai sukulaista" -tyypit. On ihan oma valinta hautoa niitä poikasia siellä pesässä yksin loputtomiin. Reippaalla asenteella alusta asti olisi jo ajat sitten tutustunut ihmisiin, joiden huomaan uskaltaisi kultapalleronsa luovuttaa edes hetkeksi. "Mutta kun mä en vaan voi!" itketään. Sitten ei kyllä pitäis valittaakaan!

Vierailija
108/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:59"]En nyt kans ymmärtänyt kun sitten ap lopuksi toteaa ettei koskaan vois ottaa lomaa perheestä kun ois huono omatunto. Mutta silti valittaa :D 

Kerroit että työnantaja antaa tehdä pari päivää viikossa etänä, mikset ota niitä etäpäiviä sillon kun lapset on koulussa niin saat edes vähän sitä omaa aikaa kotona. Tai miksette sovi miehen kanssa että viikonloppuna on ensin toisen vuoro viettää omaa aikaa ja sitten toisen, sen aikaa toinen on lapsen kanssa. 

Mielestäni on niin että jos sitä omaa aikaa ja lomaa oikeasti haluaa ja tarvitsee niin sen kyllä pyrkii järjestämään ihan tosissaan. 

[/quote]Etäpäivät on työntekoa varten, ei oman ajan ottamista varten. Oletko sinä etänä vai "etänä"?

Vierailija
109/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:53"]Siis haluatko sä sitä omaa aikaa vai etkö halua?

[/quote]Kyllä, mutta en hinnalla millä tahansa. Jos oman mielihaluni täyttämiseksi koko muu perhe joutuu tekemään isoja myönnytyksiä, niin silloin mieluummin nielen omat haluni ja valitan tänne... Ehkä en sitten tahdo tarpeeksi tai olen liian pehmeä ilmaisemaan halujani.

[/quote]

Se oliskin hirveä myönnytys, jos isä lähtisi lasten kanssa huvittelemaan päiväksi, niin että sä saisit toteuttaa itseäsi edes hetken! Jep jep.

Vierailija
110/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota miehesi kanssa loma samaan aikaan ja tee nimetön lastensuojeluilmoitus omista lapsista. Sosiaaliviranomaiset hoitaa lapsia ilmaiseksi monta viikkoa. Hae muksut sitten loman jälkeen levänneenä. Tosi kätevää!

Vierailija
111/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö lähipiiristä, työkavereiden perheistä, naapurustosta tmv. lukioikäistä tyttöä olemaan lasten kanssa sen 4-6 viikkoa, jotta voisitte lomailla koko perhe yhdessä vanhempien kesäloman ajan? Jos naapurustossa tai lasten koulukavereilla on samassa tilanteessa olevia perheitä, voisitte ottaa hoitajan porukalla.

Vierailija
112/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:51"]

Mä ymmärrän niin ap:tä. Se että joskus kaipaa myös omaa aikaa ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa. Kaikilla vaan ei oo niitä tukiverkkoja käytettävissä, saati että antaa omat rakkaat lapset kelle vaan hoitoon, niin en ehkä lähtis siihenkään.

Luulen, että nää jotka kyseenalaistaa mikä oma loma, onkin juuri niitä, joiden lapset on joka viikko öitä mummulassa yms. Sellainen ihminen ei voi ymmärtää miten oikeesti toiset on sidottuja lapsiin.

Toisilla voi kummeillakin olla pieniä koliikkivauvoja ja et sellaista kummia halua enää työllistää omien lasten hoidolla. Isovanhemmat voi olla kuolleet tai vielä vaikka työelämässä. Kaikilla ei edes ole sisaruksia...

[/quote]Joo, todellakin oon sellanen jonka lapset aina joka viikko mummuloissa yötä ja muualla.. Eli en ole. Mulle omaa aikaa on se kun en ole perheen parissa eli käytännössä se kun olen töissä :D En mä perheestä tai omasta elämästä lomaa saa vaikka se ois kuinka kiva ajatus, se on vähän niinkun elettävä sen kanssa mitä valitsee. 

Kun kuviossa on kaksi vanhempaa eikä lapsetkaan ole enää mitään taaperoita niin oikeasti järjestettävissä olisi vaikka mitä, hiukan joustoa jostain niin saa jotain muuta. 

Vierailija
113/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:13"]Löytyisikö lähipiiristä, työkavereiden perheistä, naapurustosta tmv. lukioikäistä tyttöä olemaan lasten kanssa sen 4-6 viikkoa, jotta voisitte lomailla koko perhe yhdessä vanhempien kesäloman ajan? Jos naapurustossa tai lasten koulukavereilla on samassa tilanteessa olevia perheitä, voisitte ottaa hoitajan porukalla.[/quote]Vastaus on varmasti että ei löydy. Ja jos löytyisikin niin ei ole rahaa maksaa hoitajalle, lapset ei halua jäädä hoitajan kanssa tai äidistä vaan tuntuu pahalta että joku muu hoitaisi lapsia. Katsos kun toisille ei käy mikään. 

Vierailija
114/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:53"]Siis haluatko sä sitä omaa aikaa vai etkö halua?

[/quote]

Se oliskin hirveä myönnytys, jos isä lähtisi lasten kanssa huvittelemaan päiväksi, niin että sä saisit toteuttaa itseäsi edes hetken! Jep jep.

[/quote]Tää menee nyt jankkaamiseksi. Me ollaan kaikki erilaisia ihmisiä ja eri elämäntilanteessa, koetaan asioita eri tavalla, ollaan itsekkäämpiä ja epäitsekkäämpiä.

Toki mies viettää aikaa lasten kanssa esim. viikonloppuisin, mutta en pääse muutamassa tunnissa siten rentoutumaan ja lomailemaan kuin syvimmissä haaveissani haluaisin. Jos luit alkuperäisen viestin, niin kyse oli todella omasta lomasta, joka kestäisi useamman päivän.

Kiitos kaikille vastanneille, sain tästä ajattelemisen aihetta. Hyvää yötä! -ap-

Vierailija
115/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:09"]Eihän lapsista voi olla lomaa, totta kai lomallakin lapsista huolehditaan.

[/quote]Sinäpä sen sanoit! Minä oikeasti kaipaisin vähän lomaa lapsista, vaikka he maailman rakkaimpia ja ihanimpia minulle ovatkin. Toiset ilmeisesti osaavat ottaa rennommin ja pääsevät lomafiilikseen kun sulkevat työpaikan oven, riippumatta siitä millainen urakka kotona odottaa. Minulle tämä on vaikeaa. Kaipaan lomalleni sellaista vastuusta vapautumisen tunnetta, jota ei tule kun koko ajan on huolehdittava kotiasioista.

ap

[/quote]

lähde lasten kanssa reissuun, irti arjesta. Vaikka viikoksi keski-eurooppaan tai välimerelle.

Olen totaalo-yh ja lapset alakouluikäisiä, osaan kyllä lomailla, vaikka lapsistani olenkin vastuussa 24/7. Tehdään myös kerran kesässä viikon lomareissu, jotta pääsee arkiympyröistä eroon, samoin mökillä saa rentoutua. Kuinka hoidettuja tai passattuja lapsesi oikein ovat, jos et heidän kanssaan lomaillessasi ole kunnolla lomalla???

Vierailija
116/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kannattaa vain ymmärtää, että vanhempana sitä ei lomailla enää samalla tavalla kuin sinkkuna. Harvalla vanhemmalla on mahdollisuus viikon omaan lomaan - se aika tulee taas kun lapset ovat vanhempia ja itsenäistyvät. Voi kun ihmiset tajuaisivat näitä yksinkertaisia faktoja ennen kuin perustavat sen perheen.

Vierailija
117/117 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:26"]ehkä kannattaa vain ymmärtää, että vanhempana sitä ei lomailla enää samalla tavalla kuin sinkkuna. Harvalla vanhemmalla on mahdollisuus viikon omaan lomaan - se aika tulee taas kun lapset ovat vanhempia ja itsenäistyvät. Voi kun ihmiset tajuaisivat näitä yksinkertaisia faktoja ennen kuin perustavat sen perheen.

[/quote]Sinä varmasti mietit mm. koululaisten loma-ajat valmiiksi hyvissä ajoin ennen raskautumista, ja tiesit tasan tarkkaan miltä itsestäsi tulee tuntumaan jokaisessa elämänvaiheessa? Tottakai!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän