Koulujen kesälomat ja "oma" loma
Kolmas kesä menossa siten että pidetään miehen kanssa kesälomat peräkkäin, kun ei noita pieniä alakoululaisia voi jättää yksinään kotiin. En edes viitsi miettiä kuinka monta kesää vielä mennään tällä samalla järjestelyllä. Parin viikon ajan lapset ovat urheiluseuran päiväleirillä, siten saadaan koko kesäloma katettua. Ja mä en kestä tätä!! Haluaisin että voitaisiin viettää lomaa yhdessä koko perhe ja yhtä aikaa. Lisäksi haluaisin että minulla olisi edes muutama päivä, mielellään viikko, ihan omaa lomaa jolloin ei tarvitsisi pitää huolta muista kuin itsestäni, ja jotta saisin kerran vuodessa levättyä ja pidettyä vähän ihan oikeaa lomaa. Miehelle soisin mielelläni saman mahdollisuuden. En kaipaa "miksi teit lapsia kun et jaksa hoitaa" -lässytystä, vaan lähinnä vertaistukea ja ajatuksia miten te muut saatte loma-ajan koululaisten kanssa tuntumaan lomalta itsellennekin? Minä koen sen lähinnä raskaana vastuuna ja työleirinä, enkä pysty rentoutumaan lomalla itse kunnolla.
Kommentit (117)
Enemmän leireilyä. Sillä se ratkeaa. Meillä leiriviikkojs on ollut kolme, mutta tänä vuonna niitä tulee neljä, koska lapset toivoo!
Miksi ne koululaiset niin vaativia on?
Meillä on 7v ja 9v ja varsin leppoisaa lomailua. Lapset leikkivät paljon keskenään, ei meitä vanhempia tarvita juuri muuhun kuin ruokahuoltoon.
No me pidetään perheen yhteistä lomaa 4 vkoa, ihan sen takia, koska arkielämässä emme juuri koskaan ole samaan aikaan kotona. Pakko saada yhteinen loma. Ja lapset sitten hoitoon kun olemme töissä. Kyllä kesälläkin hoitoa saa.
Ja 3-luokkalainen kyllä pärjää päivät yksin, 1-2-luokkalaiset sitten jonnekin tädille.
Teiilä sentään on kaksi ihmistä, jotka voi pitää lomat peräkkäin ja lapset "joutuu" vain 2 viikoksi leirille...mulla lomaa 4 vkoa, ekaluokkalaisella 10..on leirit, mummot, kummit ja kaverit valjastettu mukaan ..onneksi on sentään hyvä tukiverkosto. Omaa lomaa kaipaisin minäkin, edes sen päivän. Loma-ajat on stressaavia!
Mä olen kotiäiti, joten sinänsä loma kuin loma niin sitä samaa arkeahan se on, mutta kyllä se mulle tuntuu lomalta sekin kun lapset painaa pihalla aamusta iltaan ja mä saan lueskella kirjoja tai se kun mennään lasten kanssa yhdessä jonnekin pidemmälle, missä ei normaalisti ehdi käydä ja tehdään jotain kivaa siellä. Ymmärrän kyllä sinänsä tuon oman loman kaipuun, mutta ettekö voi miehen kanssa sopia, että menet johonkin viikonlopuksi?
Helppoa. Minä teen etänä kolme viikkoa, viikko tai kaksi leirillä, yhteistä lomaa kolme viikkoa ja molemmilla ikioma kotiviikko ilman lapsia, tosin töissä mutta se on kuin lomaa kun muut ovat mökillä.
Ei kumpikaan vanhemmista pysty tekeen etätöitä? Mä teen töitä kotona ja oon lomalla sitten kun mieskin, tylsää tuollanen lomien ketjutus.
Miksi teit niitä lapsia? olisit käyttänyt ehkäisyä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:00"]3-luokkalainen kyllä pärjää päivät yksin, 1-2-luokkalaiset sitten jonnekin tädille.
[/quote]Pärjäisi varmaan, mutta tuntuu että tällainen "pärjääminen" on liikaa vaadittu. En pysty hyvällä omallatunnolla jättämään lapsia yksin työpäivän ajaksi. En myöskään koe oikeudekseni velvoittaa sukulaisia lastemme kesähoitoon.
ap
Jos on kolmas kesä menossa kuvaamallasi tilanteella, niin nuorin lapsi on päässyt nyt kolmannelta. Minusta on vähän outoa, jos alkuperäinen kuvaa tilanteensa ja ei uskalla laskea, kuinka monta tulevaakin kesää tämä jatkuu. Tuskinpa enää yhtään, jos tämä kuopus on tavallinen koululainen. Eikö jo kolmasluokkalainen selviä kotona yksin tai sisarustensa kanssa vanhempien työpäivän ajan?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:02"]Helppoa. Minä teen etänä kolme viikkoa, viikko tai kaksi leirillä, yhteistä lomaa kolme viikkoa ja molemmilla ikioma kotiviikko ilman lapsia, tosin töissä mutta se on kuin lomaa kun muut ovat mökillä.
[/quote] Teidän ratkaisu kuulostaa hyvältä. Meillä työnantaja antaa tehdä 1-2 etäpäivää viikossa, eikä valitettavasti ole mökkiä tai muutakaan omaa paikkaa johon toinen voisi mennä lasten kanssa evakkoon.
ap
Loma-aika koululaisten kanssa tuntuu lomalta sen takia kun ollaan lomalla, eli ei käydä töissä eikä koulussa. Eihän lapsista voi olla lomaa, totta kai lomallakin lapsista huolehditaan.
Kun vanhemmat pitävät lomansa peräkkäin että lasten hoitaminen onnistuu, jää kuitenkin viikonloput yhteiseksi ajaksi. Ja jos lapset ovat jo kouluikäisiä, jäähän siinä kotona olevalle vanhemmalle vaikka kuinka paljon omaa aikaa, tuon ikäiset ei leikittäjää tarvitse.
Meillä anopista on ollut suuri apu, etenkin silloin kun esikoinen oli ekalla ja tokalla.
Nyt ovat jo 14v,13v ja 9v. Isommat muksut tietenkin jo pärjää, mutta kuopus on sen luontoinen ettei oikein viihdy yksin, muutenkin vaativa tapaus. Olemme miehen kanssa myös muutamana kesänä pidetty silleen lomaa, että yhteistä lomaa on ollut vähän koko perheen kanssa. Ei sekään kyllä kivaa ole.
Meillä lapset eivät ole koskaan olleet innostuneita leireistä, joten en viitsi pakottaa. Eikä sekään lomaa ole jos leireillä pitää olla monta viikkoa (jos ei halua). Tänä kesänä anoppi ottaa 2-3 vkoksi muksut, saadaan miehen kanssa myös lomailla kahdestaan. Luksusta. Tottahan se on, että ei tämä mitään vrasinaista lomailua ole kun ruuat pitää laittaa, sotkua tulee enemmän jne...
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:08"]Jos on kolmas kesä menossa kuvaamallasi tilanteella, niin nuorin lapsi on päässyt nyt kolmannelta. Minusta on vähän outoa, jos alkuperäinen kuvaa tilanteensa ja ei uskalla laskea, kuinka monta tulevaakin kesää tämä jatkuu. Tuskinpa enää yhtään, jos tämä kuopus on tavallinen koululainen. Eikö jo kolmasluokkalainen selviä kotona yksin tai sisarustensa kanssa vanhempien työpäivän ajan?
[/quote]Esikoinen pääsi kolmannelta, nuorempi sisarus aloittaa syksyllä koulun. Vähintään 3 kesää menee vielä tällä tavoin lomia ketjuttamalla, ehkä enemmän. Vanhempaa en velvoita katsomaan nuoremman perään koko aikaa, vaikka muutamana päivänä lyhyitä aikoja se voi olla mahdollista.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:00"]3-luokkalainen kyllä pärjää päivät yksin, 1-2-luokkalaiset sitten jonnekin tädille.
[/quote]Pärjäisi varmaan, mutta tuntuu että tällainen "pärjääminen" on liikaa vaadittu. En pysty hyvällä omallatunnolla jättämään lapsia yksin työpäivän ajaksi. En myöskään koe oikeudekseni velvoittaa sukulaisia lastemme kesähoitoon.
ap
[/quote]
Velvoittaa? Eivätkö sukulaiset pidä lapsistanne? Isovanhemmat edes?
Vähän oma asenteesikin taitaa tehdä tuota ongelmaa...
Ota lomarahat vapaana tai palkatonta!
Se nuorempi sisarushan on oikeutettu päivähoitoon. Esikioinen leireille, puistoruokailuun, kaveriperheiden kanssa ristiin huolehtimista jne. Nelosluokkalainen on iso jo!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:09"]Eihän lapsista voi olla lomaa, totta kai lomallakin lapsista huolehditaan.
[/quote]Sinäpä sen sanoit! Minä oikeasti kaipaisin vähän lomaa lapsista, vaikka he maailman rakkaimpia ja ihanimpia minulle ovatkin. Toiset ilmeisesti osaavat ottaa rennommin ja pääsevät lomafiilikseen kun sulkevat työpaikan oven, riippumatta siitä millainen urakka kotona odottaa. Minulle tämä on vaikeaa. Kaipaan lomalleni sellaista vastuusta vapautumisen tunnetta, jota ei tule kun koko ajan on huolehdittava kotiasioista.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 22:00"]3-luokkalainen kyllä pärjää päivät yksin, 1-2-luokkalaiset sitten jonnekin tädille.
ap
[/quote]
Velvoittaa? Eivätkö sukulaiset pidä lapsistanne? Isovanhemmat edes?
Vähän oma asenteesikin taitaa tehdä tuota ongelmaa...
[/quote]
Ei kaikilla ole edes läheiset välit omiin sukulaisiinsa vaikka niitä olisikin. Jokainen elää omaa elämäänsä ja hoitaa omat lapsensa. Isovanhemmat saattavat olla huonossa kunnossa tai jopa kuolleet. Älä ajattelee, että kaikilla on samat kuviot ja tukiverkot kuin itselläsi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:11"]
valitettavasti monesti nämä reippaat ja fiksut yksin pärjäävät ovat jotain ihan muuta käytännössä :( Se on kauheata kun se vahtimisen vastuu siirretäänkin näppärästi esim naapureille kysymättä keltään mitään. Minä avustin aika monta päivää tuollaista reipasta. Käytännössä soitti koko ajan kännykällä minun lapselle tai rämpytti meidän ovikelloa. Otettiin häntä muutamana päivänä mukaan mutta kun lapsi oli käytännössä koko ajan metrinen k***ä otsassa kaikesta meidän tekemisestä niin luovuttiin sitten siitä. En tiedä miten nyt reippailee.
[/quote]
Höpöhöpö. Kun meillä lapset oli ala-asteikäisiä, leikkivät he keskenään ja naapuruston lapsia oli meidän pihalla. Välillä leikkivät kavereiden pihalla. Joidenkin lapset nyt osaavat olla itseohjautuvia ja keksiä leikkejä itsekin, ilman, että pitää olla jonkun tädin antamassa varhaiskasvatusvirikeleikkejä, että lapsi osaa tehdä jotain.
Kyllä siinä jäi lomalla aikaa lojua ulkona ja lueskella, kun lapset leikki pihalla keskenään. Ei tarvinnut koko aikaa olla keksimässä heille tekemistä ja olla ohjaamassa leikeissä. Juoksivat pihalla piilosta ja hippaa ja rakensivat välillä huovista majoja ja retkeilivät niissä eväineen yms.
Onko nykyään virikehoidetut lapset niin avuttomia, että istuvat kädet sylissä toimettomina, ellei äiti vieressä keksi koko ajan jotain tekemistä