Uusi naisystävä maksattaa minulla lähes kaiken
Tai ei hän nyt aivan uusi ole, kun reilut puoli vuotta ollaan yhdessä oltu. Hänellä on yksi herttainen lapsi edellisestä liitostaan eikä se ole minulle ongelma. Vaikka raha ei ihmissuhteissa täysin keskiössä kuulukaan olla, niin silti se on alkanut minulla eniten kaihertamaan. Tuntuu, että maksan suuren osan naisystävän menoista, vaikka ainakin toistaiseksi asumme vielä eri osoitteissakin.
Hänellä ei ole esimerkiksi omaa autoa ja aina käytämme näin ollen minun autoani ja minä maksan autoilun kulut. Kaupassa hän maksaa itse ostokset, jos ne ovat pieniä ja siinä on mukana useampia hänelle itselleen tulevia juttuja, kuten meikkihommia tms. Minä taas ajaudun aina maksamaan silloin, kun tehdään isot ruokaostokset tai käydään hampurilaisella ym. Tässä vastikään oltiin kaupungilla ja lähellä oli jäätelökioski. Hänen lapsensa tuli minulta kysymään, että ostettaisiinko jätskit? Totesin, että mitäköhän äitisi siihen sanoo, niin lapsi totesi; "äiti käski kysyä sinulta, että ostettaisiinko jäätelöt".
Tässä kohtaa moni sanoo, että nosta kissa pöydälle aiheesta, mutta totuushan on, että näin ei voi tehdä ilman riitaa ja ilmapiirin kiristymistä.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Feel you, ap. Mulla samansuuntainen tilanne miehen kanssa... Ruuat ja asumiskulut jaetaan suurin piirtein puoliksi, mutta minä maksan paljon huvituksia, reissuja ym miehelle ja tämän kahdelle lapsellekin. Eikä siinä mitään, mulla on rahaa, pihikään en ole ja on kiva järjestää lapsillekin ylläreitä yhteisillä matkoilla. MUTTA häiritsevää on se, että mies saattaa laskea esim. hänen autollaan tehdyn reissun jälkeen tankissa olevan polttoainetta 20 eurolla vähemmän kuin lähtiessä! Vaikka edellinen reissu tehtiin kahdella autolla jotta mahtui lasten kavereitakin mukaan, minä maksoin oman autoni kulut sekä puolet kalliista majoituksesta vaikka osuuteni olisi ollut 1/6. Tai että tarjosin miehelle 500 eur ulkomaanmatkan, pari kotimaan mökkiviikonloppua kyyteineen sekä kymmenkunta ravintola-ateriaa edellisen puolen vuoden sisällä. Mieskin on ihan hyvätuloinen, rahat toki menee elareina exänsä tuhlailevaan elämäntyyliin, mutta silti ei pitäisi olla tarvetta laskea 20 euron polttoaineita. Eli en pysty käsittämään! Ja kyllä, asian ottaminen puheeksi tuntuu vaikealta. Niin ja tämän kaiken lisäksi mies vähän väliä kuittailee MULLE raha-asioista siihen tyyliin että projisoi exänsä rahoittamista ihan väärään osoitteeseen 🙄
Kaikkein tyhmintä on ottaa sellainen joka vielä rahoittaa ex perhettäään. Minä en ikinä ottaisi sellaista. Onko ihmistä luotu monta perhettä elättämään.
Jälleen yksi oman elämänsä objekti -mies.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa nuo rahajutut selviksi. Ne kuitenkin pitää käydä läpi jossain vaiheessa. Parempi huomata jo ajoissa jos ei toimi. Siis joudut kuitenkin jossain vaiheessa nostamaan kissan päydälle tai tulee pitkän ajan jälkeen riitojen kanssa
Taitaa olla suhteen ensihuuma jo haihtumassa. Ei auta muu kuin todellakin nostaa kissa
pöydälle silläkin uhalla, että homma hiipuu.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on aina vaikeaa maksaa. Ei millään haluta avata lompakkoa.
Ja miehille tuntuu olevan vaikeaa olla oman elämänsä subjekteja. Päättää itse, mitä maksavat ja mitä ei.
Mitä sitten, jos tulee riita? Sitä vartenhan ihmiset seurustelevat, jotta nähdään sovitaanko yhteen ja luodaan samalla parisuhteen "pelisäännöt". Juuri nyt siitä maksamisesta ja rahasta pitää puhua! Ei sitten, kun on muutettu saman katon alle.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhia tuota jäätelöhommaa, en kyllä ikinä kehtais.
Onko teillä isot tuloerot, onko hän vähävarainen, oletteko suomalaisesta kulttuuritaustasta? Yritän ymmärtää mikä tuossa voi olla takana, on niin erikoista käytöstä.
Minulla oli yksi miesystävä (amerikkalainen) joka halusi maksaa ihan kaiken, se oli kyllä vaikea pala niellä vaikka yritin antaa vähän periksi independent woman tavoistani. Mutta luulen että Suomessa yleisin tapa on se, että kumpikin makselee niin että menee suurinpiirtein tasan. Mistään penninviilauksesta en tykkäisi, että maksetaan erikseen tms., liian kylmäkiskoista meininkiä. Mieluummin tarjoan sitten itse. Mutta kyllä se alkais kaivella jos toinen aina antais minun tarjota.
Yhteiselämämme alkuaikuina taisimme ostaa ruokia ym. suunnilleen niin, että maksoimme kauppaostoksia vuorotellen euroja sen tarkemmin laskematta, omat ostokset kumpikin itse, ja vuokra n. 50-50. Korona-aikana kuitenkin freelancerina työskentelevä vaimoni menetti pitkäksi aikaa kaikki tulot ja kesti loppuvuoteen 2020 ennen kuin tuli euroakaan tukea mistään, joten viime ja tänä vuonna on menty niin, että olen maksanut asumiskulut ja ruoat, ja vaimoni on sitten maksanut minulle asumiskuluja jälkeenpäin osittain, kun on saanut välillä jotain tuloja ja tukia. Itse maksan nykyisin lähes 100 % ruokaostoksista ja ison osan muistakin menoista, tosin asumiskuluihin vaimo on osallistunut viime aikoina taas kuukausittain. Eli sanoisin, että tilanteen ja maksukyvyn mukaan mennään. Jos esim. ap on hyvätuloinen ja naisystävä ei, niin olisi outoa odottaa 50-50-jakoa, eikä edes yhtään herrasmiesmäistä, vaan herrasmies hoitaisi pikkukulut mukisematta, mutta hän tietänee itse paremmin onko kyse tällaisesta vai toisen taloudellisesta hyväksikäytöstä, tms. Avioliitossa ollaan tietysti tiiviimmin yhdessä kuin seurusteluvaiheen alussa, mutta olen kyllä maksanut naisten osuudet esim. ravintoloissa usein aiemminkin, vaikka oltaisiin vain ystäviä.
Voithan sanoa jäätelöasiaan että et halua nyt jäätelöä, mutta lapsi voi syödä jos äiti sellaisen ostaa. Kaupassa toteat, että laitetaanko ostokset puoliksi kun tässä kuussa on vähän tiukkaa ja muutenkin haluat tasa-arvoisen suhteen. Kyllähän näitä lauseita löytyy ilman että tarvii alkaa toista syyttelemään siipeilystä.
Nämä uusperheet ovat ihan sekopäisiä. Siellä tapellaan koko ajan rahasta kumpiko maksaa mitä. Alkuhuuman jälkeen ne tuhoutuvat ja kun on tarpeeksi tapeltu.
Seksittömien tasa-arvoisten suomalaisten ongelmia. Toista se on varakkaan venäläismiehen kanssa. Ei tarvi kuin juoda samppanjaa ja ottaa koruja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos työelämässä naisen euro on 80 senttiä, niin parisuhteessa miehen euro on 20 senttiä.
Itseasiassa vuonna 1948 sovittiin että miehen euro( markka silloin) on 100 senttiä(penniä) ja naiselle siitä kuuluu 30 senttiä (penniä) . Naisen palkat taas sovittiin 70% pienemmäksi kuin miesten, eli suhdeluku pitäisi olla 100/70 naisen hyväksi, koska naisella on aina oikeus 30% miehensä palkasta.
Aikuisena ihmisenä päätät tietenkin itse, mihin kaikkeen rahasi haluat käyttää. Jos se ei ole toisten elättämiseen, silloin sinulla on velvollisuus avata suusi ja kertoa siitä muille. Sinulla ei kuitenkaan ole velvollisuutta elättää heitä, koska ette ole avioliitossa etkä vielä ilmeisesti lapsen isäkään. Siispä nyt kasvatat ballsit etkä anna hyväksikäyttää itseäsi, vaan asetat selvät rajat sille, miten itseäsi haluat kohdeltavan! Tällä hetkellä vaikuttaisi ikävästi siltä, että olet naiselle pelkkä lompakko. Tämä ei luonnollisestikaan ole lapsen vika, joten älä ala vihata häntä äitinsä huonon käytöksen tähden! Isosti tsemppiä jatkoon, ap. :)
Ikävää lukea ketjua, johon aloittaja tehnyt valtaosan vastauksista. Kannattaisi varmaan muuttaa äidin luokse takaisin, vaikka kuulostaakin siltä, että siellähän sinä asut.
Jos asia noin häiritsee, etkä halua maksaa, niin silloin otat asian puheeksi naisystäväsi kanssa. Asiallisesti, ja ehdota, että maksatte menot puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää lukea ketjua, johon aloittaja tehnyt valtaosan vastauksista. Kannattaisi varmaan muuttaa äidin luokse takaisin, vaikka kuulostaakin siltä, että siellähän sinä asut.
Niin on. Trollipaska yrittää viihdyttää itseään juhannuksena.
Asiat selviää puhumalla ja sopimalla.
Vali, vali, vali.
Jos naista haluat, se maksaa. Mikään ei ole ilmaista.
Kyllä vanhanajan herrasmiehet, puolisot ja seurustelijat ovat aina maksaneet kaiken. Siitä ei ole valitettu.
Hoi sinä lapseton mies. Meitä lapsettomia naisia on sinkkuina pilvin pimein. Etsimme teitä, en niitä lapsellisia miehiä jotka kovasti haluavat meitä lapsettomia naisia lastenhoitohommiin. Sulla varmasti kävisi flaksi ihan lapsettomienkin kanssa. Unohdapa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään edellisiä perheitä vaan olemme alkuperäinen ja mies maksaa ihan kaikki isoimmat kulut. Emme asuisi näin kalliisti minun tuloillani. Mies ei ikinä vaadi minulta mitään ja meidän tulot menevät yhteiseen hyvään. Vähemmän tienaavana minä saan harrastusrahaa mutta nekin tulevat kotiin kun en tarvitse kodin ulkopuolisia harrastuksia.
Se on hyvä että teillä pelaa tuo isä tytär suhde. Ja saat karkki rahaakin.
Jos nainen on muuten mukava ja teillä on hauskaa ja sopuisaa yhdessä niin puhu hyvä mies raha-asioista! Ehkä nainen ei tule ollenkaan ajatelleeksi että asia hiertää sinua.
Ota rauhallisesti esille kuka maksaa mitäkin.
Tietysti vakavassa suhteessa ei kannata liikaa tuijottaa sitäkään että kaikki maksetaan tasan 50-50 vaan sujuvasti tulojen suhteessa ja toisen ja yhteistä parasta etsien!
Meillä pyritään jakamaan kulut suurinpiirtein tasan, mutta ei olla niin tiukkapipoja, että pidettäisiin kirjaa joka kuitista tai jäätelötötteröstä. Tehdään enemmänkin niin, että jollain kerralla toinen maksaa ne jätskit/bensat/ruokaostokset ja seuraavalla kerralla toinen. Välillä voi unohtua, että kumman vuoro on maksaa ne jätskit, mutta ei maailma siihen kaadu.