Omistusasuminen on aina halvempaa kuin vuokraorjana oleminen
Moni itkee kuinka omistusasuminen muka vie kaikki rahat. En ymmärrä kuinka 1000 euron vuokra on vähemmän kuin 1000 euron lyhennys. Kaiken lisäksi ne lyhennykset jäävät suurimmaksi osaksi itselle. Onko ihmisten taloustaidot oikeasti niin surkeat että kuvitellaan vuokra-asumisen olevan edullisempaa? Miksi kukaan sitten edes vuokraisi asuntoa jos siitä ei saisi voittoa lainan päälle? 😂
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistajana olet vastuussa aivan kaikesta esim vesivahingoista,homeesta ja jos on vaikka weemäiset naapurit et voi noin vaan nostaa kytkintä niinkuin vuokralaisena. Sitä paitsi ahdistaa ajatus olla pallo jalassa sidottuna yhteen paikkaan. Ja viimeisenä.perusteena olen niin ronkeli että tarvitsisin niin ison lainan etten sitä saisi maksettua ennenkuin elon päivät loppuu joten mitä iloa siitä olisi.
Sen asunnon voi myös myydä halutessaan eikä tarvitse olla pallo jalassa sidottuna yhteen paikkaan. Ihmiset myyvät asuntojaan ja muuttavat koko ajan.
Muuten miksi sitä vuokraa on mukavampi maksaa kuin asuntolainaa?
Vuokraa maksaessa maksat toiselle, mutta asuntolainaa maksat itsellesi.
Mitä väliä sillä asumisen hinnalla on? Normaali ihminen säästää kyllä sata tonttua eläkkeelle, oli sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Eikä sitä omistusasuntoa voi myydä ennen kuolemaansa kuitenkaan, ellei halua asua kadulla. Eli sitä omistuasuntovarallisuutta ei pääse hyödyntämään.
Ei omistusasuminen aina ole halvempaa. Se tulee kalliimmaksi aina jos ”sattuu jotain”. Eli luulet maksavasi lainaa tqkaisin ja siten kerryttäväsi omaisuuttasi, mutta jos sattuu, että tulee
-tulipalo,
-vesivahinko,
-Myrskyvahinko
-löytyy hometta, lattiasientä tai tupajumeja
-käy ilmi, että joku rakennusajan tyypillinen materiaali tai rakenne on terveysriski tai riskirakenne
-Joku määrää esimerkiksi jätevedenkäsittelyyn tai lämmitykseen ihan uusia lakeja, joiden takia joudut uusimaan koko systeemisi monella kymmenellä tuhannella eurolla vaikka koko talon arvo ei ehkä ole kuin kymppitonneja
-kaavamuutos jossa sun taloasi ei enää ole
- maailmanlaajuinen talouskriisi, jossa lainojen korot nousee yhtäkkiä vaikka 8prosenttiin kuten 2000-luvun lopulla tai 16 prosenttiin kuten 1991
Kaikissa näissä tilanteisa saattaa yhtäkkiä käydä niin, että huomaat menettäneesi sekä rahasi että talosi, eikä vakuutusyhtiö korvaa edes listan alkupäässä koko vahinkoa, vain aina vaan osan. Loppupäässä ei korvaa mitään.
Ja huomaa, että nämä ovat kaikki tilanteita, joita ihmisille on oikeasti tapahtunut.
Ihan turha tästä on saarnata. Joka tapauksessa melko suuri osa kansasta äänestää edelleen PS:ää ja jatkaa rahojensa tuhlaamista vuokraan. Nautitaan me edullisesta omistusasumisesta ja omaisuuden karttumisesta. Ostin juuri uuden 40k maksavan sähköauton eikä tuntunut missään. Aloitin säästämisen 80-luvun kaksiosta Hervannassa jonka maksoin velattomaksi.
Minulla on 75 m2 kolmio Helsingissä. Maksan alle 100 eur lainan korkoa kuukaudessa. Vastike on 350 eur kuukaudessa. Eli asumisen kustannus on 450 eur kuukaudessa. Lisäksi lyhennän lainaa eli maksan osaketta omistukseeni 800 eur kuukaudessa.
Kaikki ei saa lainaa, niin että saisi järkevän asunnon ostettua. Minulla oli yksinhuoltajana vaihtoehto ostaa yksiö Kontulasta tai muuttaa vuokralle. Valitsin asumisoikeusasunnon, eli vastaa vuokra-asuntoa, hyvältä paikalta ja hyvin varusteltu kaksio. Maksan vuokraa vähemmän/kk kuin lyhennys ja yhtiövastike olis ollut. Elämänlaatumme on parempi näin. Ymmärrän kyllä, että pitkässä juoksussa omistaminen Helsingissä olisi parempi. Ja esim.eläkkeellä asiani olisi sen myötä parempi. Halusin kuitenkin satsata lapseni lapsuuteen ennen kuin ajatella omia eläkepäiviäni. Voi viettää ne vaikka jossain halvassa maassa, jossa eläkkeeni riittää hyvään elämiseen. Asumme siis vuokralla alueella jossa haluamme asua ja kulutamme asumiseen vähemmän kuussa kuin omistusasunnossa= parempi elämänlaatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No väite ei pidä paikkaansa.
Lyhennyksen lisäksi maksat omistusasunnossa lämmityksen, sähkön, veden, kiinteistöveron, jätemaksun sekä kaikki asunnon kunnostustoimenpiteet. Vuokralla ollessa vuokraan sisältyy kaikki paitsi kotivakuutus ja vesimaksu ja autopaikka. Lisäksi nykyään ei todellakaan ole itsestäänselvää että saisit myytyä talon edes sillä hinnalla millä olet hankkinut saatika että saisit siitä voittoa.
Asuminen maksaa aina. Minä valitsisin helpon vuokra-asumisen jos mahdollista. Tällä hetkellä omistusasunnon loukossa.
En minä ainakaan asuntoa ostanut sillä ajatuksella, että siitä pitäisi saada voittoa. Ostin kodin itselleni, jossa asuminen on nykyään paljon edullisempaa kuin asuinalueeni vuokra-asunnoissa, ja asunnon arvokin kyllä ehtinyt kaksinkertaistua. Hinnat ja vuokrat ovat nousseet ihan älyttömästi viimeisen 15 vuoden aikana. Mutta tosiaan riippuu missä sitä asuu. Ehkä toisaalla on edullisia vuokra-asuntoja eikä kannata sitä omaa asuntoa ostaa.
Nooh jos ostat asunnon ja maksat siitä 200 000. Asuessani teet siihen remppaa/kunnostustöitä 50 000 10 v aikana. Lisäksi asumiskulut on kk 400e. Kymmenen vuoden päästä asunnosta saa 180 000. Itse toivoisin kyllä että asunnon arvo olisi tällaisen rahallisen panostuksen jälkeen kasvanut että ois varaa muuhunkin. Myydessä kirpaisee kyllä että arvo on sillä aikaa sulanut kun minä olen vaalinut kotiani
Vierailija kirjoitti:
Lyhennyksen lisäksi maksat omistusasunnossa lämmityksen, sähkön, veden, kiinteistöveron, jätemaksun sekä kaikki asunnon kunnostustoimenpiteet. Vuokralla ollessa vuokraan sisältyy kaikki paitsi kotivakuutus ja vesimaksu ja autopaikka. Lisäksi nykyään ei todellakaan ole itsestäänselvää että saisit myytyä talon edes sillä hinnalla millä olet hankkinut saatika että saisit siitä voittoa.
Asuminen maksaa aina. Minä valitsisin helpon vuokra-asumisen jos mahdollista. Tällä hetkellä omistusasunnon loukossa.
Kyllä mun pojat aina on sähkösopimukset tehneet itse, lukuunottamatta opiskelija-asuntoja, joihin on kuulunut se vesikin hintaan.
Vuokralla asuu monenlaista väkeä. Mm. nuoret, joilla ei vielä ole tarpeeksi säästöjä ostaa omaa, siis nekin jotka käyvät töissä, ne jotka eivät ole löytäneet mieluisaa asuntoa/taloa/rakennuspaikkaa, tilapäisesti toisessa kaupungissa työskentelevät, ne jotka muuttavat työn perässä eivät aina heti ole ostamassa omaa, eläkeläiset, voivat olla tosi varakkaitakin jne. Ei läheskään kaikki ole alemmassa sosiaaliluokassa. Sitten on niitä, jotka vain haluavat asua helpolla, kun ei itse tarvitse vastata asioista. Me on vuokralla asuessamme oltu varmasti talon varakkaimmasta päästä. Ei vaan löytynyt sitä hyvää kämppää ja se vuokra-asunto oli hyvä. Silti meitä halveksittiin, kun olimme vuokralla. Lopulta ostettiin samasta talosta asunto ja puoliso oli heti pj hallituksessa, kyllä se otti parille tyypille koville, kun yhtäkkiä tajusivat, samalla heille selvisi meidän ammatit ja tulotaso. Ei mitenkään ulospäin pröystäilty, autokin oli halpa romu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä asumisen hinnalla on? Normaali ihminen säästää kyllä sata tonttua eläkkeelle, oli sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Eikä sitä omistusasuntoa voi myydä ennen kuolemaansa kuitenkaan, ellei halua asua kadulla. Eli sitä omistuasuntovarallisuutta ei pääse hyödyntämään.
Kun laina on maksettu niin kaikki se lyhennyksiin mennyt raha jääkin yli. Mietipä sitä. Asuntoa voi myös vaihtaa välissä ja ottaa myyntivoitot ulos tai vaihtaa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan asuntoa ostanut sillä ajatuksella, että siitä pitäisi saada voittoa. Ostin kodin itselleni, jossa asuminen on nykyään paljon edullisempaa kuin asuinalueeni vuokra-asunnoissa, ja asunnon arvokin kyllä ehtinyt kaksinkertaistua. Hinnat ja vuokrat ovat nousseet ihan älyttömästi viimeisen 15 vuoden aikana. Mutta tosiaan riippuu missä sitä asuu. Ehkä toisaalla on edullisia vuokra-asuntoja eikä kannata sitä omaa asuntoa ostaa.
Nooh jos ostat asunnon ja maksat siitä 200 000. Asuessani teet siihen remppaa/kunnostustöitä 50 000 10 v aikana. Lisäksi asumiskulut on kk 400e. Kymmenen vuoden päästä asunnosta saa 180 000. Itse toivoisin kyllä että asunnon arvo olisi tällaisen rahallisen panostuksen jälkeen kasvanut että ois varaa muuhunkin. Myydessä kirpaisee kyllä että arvo on sillä aikaa sulanut kun minä olen vaalinut kotiani
No en todellakaan tee 50 000 euron kunnostustöitä kymmenen vuoden välein.
Amerikassa kokeiltiin systeemiä, missä perheen koirallekin voitiin myöntää asuntolaina. Näiden roskalainojen johdannaisia sitten myytiin sinisilmäisille sijoittajille. Se touhu päättyi tunnetuin seurauksin 2008.
Ettekö te nyt pässit tajua, että kaikki ne kunnostustyöt yms on leivottu vuokriin sisään? Edelleenkään kukaan ei tappiolla asuntoa vuokraa vaan vuokralainen hiljalleen maksaa remonteista ja muista riskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No helposti menee rahaa kunnostukseen varsinkin vanhemmassa Ok talossa.
Ja kun tienaa 5000 niin se on aina parempi kuin 4000.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te nyt pässit tajua, että kaikki ne kunnostustyöt yms on leivottu vuokriin sisään? Edelleenkään kukaan ei tappiolla asuntoa vuokraa vaan vuokralainen hiljalleen maksaa remonteista ja muista riskeistä.
Niin Entäs sitten? En itse ymmärrä tätä kun aina tuntuu olevan tärkeintä se ettei vaan asu vuokralla ja maksa jonkun toisen sijoituskämppää. Suomalaiselle luonteelle tuntuu olevan pahinta ikinä kohtalo jossa joutuu kerryttämään toisen varallisuutta. Vaikka itse näen että se vuokralla asuminen on niin helppoa ja huoletonta että ei jaksa tipan tippaa kiinnostaa se vaikka joku sillä tienaakin. Se joku myös kantaa riskin siitä asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene noin paljon joka kymmenes vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistajana olet vastuussa aivan kaikesta esim vesivahingoista,homeesta ja jos on vaikka weemäiset naapurit et voi noin vaan nostaa kytkintä niinkuin vuokralaisena. Sitä paitsi ahdistaa ajatus olla pallo jalassa sidottuna yhteen paikkaan. Ja viimeisenä.perusteena olen niin ronkeli että tarvitsisin niin ison lainan etten sitä saisi maksettua ennenkuin elon päivät loppuu joten mitä iloa siitä olisi.
Kyllä muuten ihan samalla tavalla pääsee nopeastikin pois, koska sen oman kämpän voi laittaa vaikka vuokralle ja muuttaa itse muualle pakoon niitä hirveitä pulinaapureita. En ole vielä kuullut homeisista kerrostalokämpistä. Vuokralainen on vastuussa aiheuttamistaan vesivahingoista ellei mene vakuutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mene noin paljon joka kymmenes vuosi.
Esimerkissäni oli että ostat kämpän 200 000 ja seuraavan kymmenen vuoden aikana kunnostat sitä 50 000. En tarkoittanut että joka vuosi vaan ostohetkestä seuraavan 10 v. Aikana kuten useasti ostamisen jälkeen asuntoa muokataan itsensä näköiseksi. Tässä tullaan tuohon mitä moni täällä hehkuttaa että kämpän voi aina myydä ja vahtaa maisemaa. Tässä kohtaa se tarkoittaa tappiolla myymistä. Ja tällä hetkellä näyttää että arvo laskee koko ajan, voi jopa käydä niin ettei asunnosta edes pääse eroon.
Jos ostan oman, niin sinä ei naapureita saisi min 50 metrin säteellä olla mutta ei myöskään pitkää sivutietä koska lumen takia se olisi hankala.