Kasvisruokaa on oikeus vaatia, mutta liharuokaa ei?
Tulipa tässä vaan tästä keskustelusta mieleen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4206335/ketju/miksi_miehille_pitaisi_aina_olla_lihaa_tarjolla
Olen aikaisemminkin törmännyt asetelmaan, jossa kasvissyöjät olettavat kaikkialla muistettavan heidän ruokavaliotaan ja pidetään röyhkeänä käytöksenä, jos pitojen emäntä ei ole asettanut kasvisvaihtoehtoa tarjolle.
Jos sitten kasvisintoilija pitää itse juhlat, niin tarjottavat ovat ainoastaan kasvisruokaa. Jos joku kyselee liharuokien perään, niin on juntti lihansyöjä.
Eikö pitäisi olla vuoroin vieraissa, sanoakseni. Jos kasvisintoilijat odottavat kaikkialla saavansa kasvisruokaa, niin miksi omista pidoista ei löydy lihansyöjille liharuokaa?
Kommentit (268)
Miten tätä nyt jaksetaan jankata? Kyllä, jos minulle tulee vieraaksi henkilö joka ei syö mitään muuta kuin lihaa, niin järjestän hänelle lihatarjoilun mutta en ole koskaan tavannut ketään joka syö pelkkää lihaa. Jos taas henkilö voi syödä jotain muutakin kuin lihaa, niin järjestän hänelle sellaisen ruuan jota hän voi syödä. Se voi olla kasvisruokaa tai sitten ei.
Tuttava oli ennen kasvisyljä ja niin on myös hänen lapset. Ja kyllä minua otti tosiaan päähäm kun hän tuli meidän kutsuille ja nosti karkit pois kun niissä on liivatetta. Lihapullat lapsille piti nostaa pois ja jättää ainostaan sienipiirakka pöydälle. Koska oli mahdollista että hänen lapset ottavat pöydästä jotain lihaperäistä.
No armon rouva ryhtyi vegaaniksi. Mikä riemu oli taas synttäreillä. Kermakakku lapselle piti pitää piilossa. Sienipiirakka ei pystynyt syömään kun siinä oli munaa ja maitoa. Olin ilmoittanut hänelle, että en osaa tehdä vegaani ruokaa. Ja koska hän on ainoa joka noudattaa sitä ruokavaliota, niin voisiko hän tuoda itselle jotain syötävää. Tämä ei sitten onnistunukaan, ja sain pitkiä katseita. Salaattia ja leipää löyty, mutta rouva huokaili ja huokaili.
En ole sen jälkeen heitä kutsunut kylään. En osaa tehdä vegaani ruokaa, kasvisruokaa kyllä.
Ja, heillä ei kotona ole muuta kuin vegaani ruokaa tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:20"]
Miten tätä nyt jaksetaan jankata? Kyllä, jos minulle tulee vieraaksi henkilö joka ei syö mitään muuta kuin lihaa, niin järjestän hänelle lihatarjoilun mutta en ole koskaan tavannut ketään joka syö pelkkää lihaa. Jos taas henkilö voi syödä jotain muutakin kuin lihaa, niin järjestän hänelle sellaisen ruuan jota hän voi syödä. Se voi olla kasvisruokaa tai sitten ei.
[/quote]
Miksi sinua niin ärsyttää tämä, ettei ketjua saisi jatkaa?
Tuttava oli ennen kasvisyljä ja niin on myös hänen lapset. Ja kyllä minua otti tosiaan päähäm kun hän tuli meidän kutsuille ja nosti karkit pois kun niissä on liivatetta. Lihapullat lapsille piti nostaa pois ja jättää ainostaan sienipiirakka pöydälle. Koska oli mahdollista että hänen lapset ottavat pöydästä jotain lihaperäistä.
No armon rouva ryhtyi vegaaniksi. Mikä riemu oli taas synttäreillä. Kermakakku lapselle piti pitää piilossa. Sienipiirakka ei pystynyt syömään kun siinä oli munaa ja maitoa. Olin ilmoittanut hänelle, että en osaa tehdä vegaani ruokaa. Ja koska hän on ainoa joka noudattaa sitä ruokavaliota, niin voisiko hän tuoda itselle jotain syötävää. Tämä ei sitten onnistunukaan, ja sain pitkiä katseita. Salaattia ja leipää löyty, mutta rouva huokaili ja huokaili.
En ole sen jälkeen heitä kutsunut kylään. En osaa tehdä vegaani ruokaa, kasvisruokaa kyllä.
[/quote]
Tämä on nimenomaan sitä, mitä tarkoitan.
Tämän takia en pyydä ystäviä kylään. En osaa tehdä vegaani ruokaa. Nykyään on niin hankalaa kun on karppaajat, vegaani, laktoositon ruokavalio, kasvisruoka jne jne jne.
Tapaan ystäviä ravintolassa ja jokainen saa tilata itse ja maksaa mitä haluaa.
Lasten kutsuissa otan vain huomio sairaudet ja allergiat. Lapsilla ei vielä voi olla aattellinen ruokavalio.
Minkä takia pitää kutsua kylään kasvissyöjä, mikäli ei halua tarjota hänelle mitään ruokavalioonsa sopivaa syötävää? Jos minä itse kutsuisin kotiini esimerkiksi karppaajan, niin en tarjoaisi hänelle pestopastaa vaan jotakin ruokavalioonsa sopivaa. Jos en muuten keksisi tarjottavaa, niin etsisin vaikka netistä vinkkejä. Ei kai kukaan kasvissyöjä tule kutsumatta teidän kotiinne syömään ruokianne?
"Lasten kutsuissa otan vain huomio sairaudet ja allergiat. Lapsilla ei vielä voi olla aattellinen ruokavalio."
Itse olin jo 12-vuotiaana kasvissyöjä, eikö sen ikäinen mielestäsi ole lapsi? Ja tarjoatko esimerkiksi muslimilapselle sianlihaa?
[/quote]
No näitä "idiootteja" on ihan kaikissa ihmisissä, ei pelkästään kasvissyöjissä. Itse vegaanina en todellakaan vaadi, että minulle tehdään vegaanista ruokaa. Ymmärrän, että perussekasyöjälle ja jo lakto-ovovegeratistille vegaanisen ruoan tekeminen voi olla haastavaa. En minäkään silloin sekasyöjäpäivinäni olisi millään keksinyt, mitä vegaanille voisi syöttää muuta kuin ehkä jotain pelkkää tomaatti-kurkkusalaattia.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:20"]Tuttava oli ennen kasvisyljä ja niin on myös hänen lapset. Ja kyllä minua otti tosiaan päähäm kun hän tuli meidän kutsuille ja nosti karkit pois kun niissä on liivatetta. Lihapullat lapsille piti nostaa pois ja jättää ainostaan sienipiirakka pöydälle. Koska oli mahdollista että hänen lapset ottavat pöydästä jotain lihaperäistä.
[/quote]
On itsestään selvää, että kasvissyöjä / vegaani huolehtii omista jälkeläisistään, jos he myös noudattavat samaa ruokavaliota. Ei tulisi mieleenkään nostaa tarjottavia pois pöydästä tuollaisten kerma... anteeksi kaaliperseiden takia.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[/quote]
Koska vegaani olettaa, että sekasyöjä voi ihan hyvin syödä kasvisruokaakin? Entä onko sulle se joku ongelma, että sekasyöjä tekisi tarjolle pelkkää kasvisruokaa? On nimittäin olemassa paljon melko vähän lihaa syöviä sekasyöjiä. Missä vaiheessa on ok tehdä pelkkää kasvisruokaa? Vai pitäisikö ihan aina tehdä jotain liharuokaa ettei vaan joku höperö vedä herneitä nenään?
[/quote]
Vieraita varten ne pidot pidetään, miksi siis vain toisessa asetelmassa on emännän ajateltava vieraitaan (siis lihansyöjäemännän kasvisyöjävierasta)?
[/quote]
Sä et vieläkään vastaa yhteenkään mun kysymykseen, väistelet vain. Miksi ihmeessä kasvissyöjällä kävisi pienessä mielessäkään, etteikö sekasyöjä voisi syödä kasvisruokaa? Miten sen liharuoan tekeminen sekasyöjälle on jotenkin erityistä huomioonottamista? Mä kokisin, että mut sekasyöjänä on otettu huomioon jos saan jonkunlaista ruokaa.
Ja lopeta nyt se helvetin lihansyöjä-termin käyttäminen jos sä syöt jotain muutakin kuin lihaa. Tosin et ole kyllä vastannut siihenkään kysymykseen.
[/quote]
Olennaista ei ole, paljonki minä syön kasviksia. Se on epäolennaisuus, johon yrität takertua kun et muutakaan keksi.
Olennaista on se, että osa saa vatsavaivoja kasviksista. Minulle tulee esimerkiksi lähes välitön ripuli palkokasveista. Maissi ja pähkinät taas tekevät vatsan kipeäksi ja seuraavana päivänä on pitkät vessatuokiot.
Eli miksi kasvissyöjä olettaa kaikkien voivan syödä kasviksia rajoitteetta?
[/quote]
Ei kasvissyöjä oleta kaikkien voivan syödä kasviksia rajoitteetta. Jos minulle tulee vieras kylään ja aion tarjota ruokaa, kysyn hänen mahdolliset ruoka-allergiansa tai onko jotain, mistä hän ei pidä. Sitten teen ruoka-annoksen mukaan, mutta lihaa siihen ei tule. Ja kasvisruokahan voi olla vaikkapa perunamuusi ja grillattu soijaleike (kaura)kermakastikkeella, jos et ole soijalle allerginen niin eiköhän sinun elimistösi sen paremmin sulata kuin raskaan lihaklöntin. Eikä sisällä mitään herneitä ja ituja tai muuta ällöttävää.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:33"]
Minkä takia pitää kutsua kylään kasvissyöjä, mikäli ei halua tarjota hänelle mitään ruokavalioonsa sopivaa syötävää? Jos minä itse kutsuisin kotiini esimerkiksi karppaajan, niin en tarjoaisi hänelle pestopastaa vaan jotakin ruokavalioonsa sopivaa. Jos en muuten keksisi tarjottavaa, niin etsisin vaikka netistä vinkkejä. Ei kai kukaan kasvissyöjä tule kutsumatta teidän kotiinne syömään ruokianne?
"Lasten kutsuissa otan vain huomio sairaudet ja allergiat. Lapsilla ei vielä voi olla aattellinen ruokavalio."
Itse olin jo 12-vuotiaana kasvissyöjä, eikö sen ikäinen mielestäsi ole lapsi? Ja tarjoatko esimerkiksi muslimilapselle sianlihaa?
[/quote]
No mites, jos teille tulee lapsia kylään ja tiedät, etteivät tykkää kasvisruoista? Ovat syömättä?
Olen järjestänyt synttäreitä vain alle 10 vuotiaille. Sen yli olla menty elokuviin jne.
Lasten kutsuilla tarjoilen kaukkua ja muita herkkuja. On mukan porkkanoita ja dippiä. En ole tarvinnut vielä lihaa tarjota heille. Joten lastenkutsut ovat helppoa. Mutta heti kun mennään vegaaniksi jne siitä tulee astetta vaikeammaksi. Lapsi 4-10 vuotias harvemmin on vegaani. Musliimi lapset syövät herkkuja samanlailla kuin ihan suomalaiset lapset. Eli sillon jos heitä on mukana niin katson että karkeissa ei ole liivatetta.
Ja, niin kuin kerroin. Hoidan asiat ravintoloissa. Kaverit mukaan ravintolaan.
Teinille järjestetään muuta ohjelmaa ja siinä on yleensä hampurilaisbaarit jne. Niistä saa myös kasvivaihtoehtoja.
Kotiin en enään pyydä. Helppoa !
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:20"]
[/quote]
No näitä "idiootteja" on ihan kaikissa ihmisissä, ei pelkästään kasvissyöjissä. Itse vegaanina en todellakaan vaadi, että minulle tehdään vegaanista ruokaa. Ymmärrän, että perussekasyöjälle ja jo lakto-ovovegeratistille vegaanisen ruoan tekeminen voi olla haastavaa. En minäkään silloin sekasyöjäpäivinäni olisi millään keksinyt, mitä vegaanille voisi syöttää muuta kuin ehkä jotain pelkkää tomaatti-kurkkusalaattia.
[/quote]
Niinpä niin. Mieheni veljen perhe söisi vain jauheliharuokia (kokoliha ja kala ovat yööök), mitkään juustot Edamia lukuun ottamatta eivät käy jne. Jotain heillekin maistuvaa yritetään tarjolle laittaa, mutta silti grillataan kunnon pihvit jne.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:11"]
Jos minun valintani on syödä lihaa, niin miten se poikkeaa siitä, että toinen on päättänyt syödä vain kasviksia?
Miksi kasvisruokalijalle pitäisi järjestää omaa ruokaansa, jos hän ei halua omilla kutsuillaan kunnioittaa muiden valintoja?
Kyse on silkasta itsekkyydestä, ei muusta.
[/quote]
Kukakohan tässä on itsekäs? "Sä et saa tehdä omilla kutsuillas kasvisruokaa, kun mä en sellaista syö!"
Ja edelleenkin, syötkö sä sitten pelkkää lihaa?
[/quote]
Niin, miten se ajatus poikkeaa vegaanin ajatuksesta "sä et voi tehdä pelkkää liharuokaa, kun mä en sellaista syö!".
Syön lihaa oikein mielelläni, jotkut kasvikset pistävät mahan sekaisin.
[/quote]
Kysyin, että syötkö sä pelkkää lihaa? Miten sä voit syödä kotona kasviksia, mutta herramunjee jos kasvissyöjä tekee sulle kasvisruokaa niin se on heti joku helvetin ongelma? Eihän kasvissyöjäkään pyydä kasvisruokaa ravintolassa ja juhlissa ja syö sitten kotona toisinaan lihaa. Ihan yhtä ontuva logiikka kuin tuo sinun logiikkasi.
[/quote]
Kyse on kunnioituksesta. Jos vegaani haluaa muiden kunnioittavan hänen ruokavaliotaan ja järjestävän kasvisruokaa, niin miksei sitä samaa kunnioitusta voida olettaa hänen omissa pidoissaan?
[/quote]
Koska vegaani olettaa, että sekasyöjä voi ihan hyvin syödä kasvisruokaakin? Entä onko sulle se joku ongelma, että sekasyöjä tekisi tarjolle pelkkää kasvisruokaa? On nimittäin olemassa paljon melko vähän lihaa syöviä sekasyöjiä. Missä vaiheessa on ok tehdä pelkkää kasvisruokaa? Vai pitäisikö ihan aina tehdä jotain liharuokaa ettei vaan joku höperö vedä herneitä nenään?
[/quote]
Vieraita varten ne pidot pidetään, miksi siis vain toisessa asetelmassa on emännän ajateltava vieraitaan (siis lihansyöjäemännän kasvisyöjävierasta)?
[/quote]
Sä et vieläkään vastaa yhteenkään mun kysymykseen, väistelet vain. Miksi ihmeessä kasvissyöjällä kävisi pienessä mielessäkään, etteikö sekasyöjä voisi syödä kasvisruokaa? Miten sen liharuoan tekeminen sekasyöjälle on jotenkin erityistä huomioonottamista? Mä kokisin, että mut sekasyöjänä on otettu huomioon jos saan jonkunlaista ruokaa.
Ja lopeta nyt se helvetin lihansyöjä-termin käyttäminen jos sä syöt jotain muutakin kuin lihaa. Tosin et ole kyllä vastannut siihenkään kysymykseen.
[/quote]
Olennaista ei ole, paljonki minä syön kasviksia. Se on epäolennaisuus, johon yrität takertua kun et muutakaan keksi.
Olennaista on se, että osa saa vatsavaivoja kasviksista. Minulle tulee esimerkiksi lähes välitön ripuli palkokasveista. Maissi ja pähkinät taas tekevät vatsan kipeäksi ja seuraavana päivänä on pitkät vessatuokiot.
Eli miksi kasvissyöjä olettaa kaikkien voivan syödä kasviksia rajoitteetta?
[/quote]
No jos kärsii tuollaisista ärtyvän suolen tyylisistä vatsavaivoista, niin silloin on kyllä vähän vaikea alkaa pyytää erityisruokavaliota. Olen vegaani ja kärsin tuosta ärtyvästä suolesta. Toisinaan voin syödä jotakin ja kohta saan taas siitäkin oireita. On tiettyjä ruokia, joista en saa oireita, kuten banaanit. Mutta en minä nyt kehtaa alkaa pyytämään tuttavaa ostamaan minulle banaaneita tarjoiltavaksi :D Kyllä tuollaisella vatsavaivalla joko syö sitä mitä pystyy, tuo omat eväät tai jättää syömättä. Itse sanon jo suoraan etukäteen, että minulle ei tarvitse tehdä mitään ruokaa vaan tuon jotain, mikä sopii vatsalleni.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:22"]
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
[/quote]
Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.
[/quote]
Mä olen vegaania erittäin tottunut siihen, että juhlissa ei notkuvassa pitopöydässä ole usein mulle mitään muuta syötävää kuin vihersalaattia, tai pelkkää leipää ilman mitään levitettä, tai keitettyjä perunoita pelkästään. Välttämättä ei edes näitä. Tämä siis tilanteessa, jossa on kysytty etukäteen erityisruokavaliot ja annettu siten ymmärtää, että mulle olisi jotain oikeaa ruokakin. Jos sanottaisiin suoraan että sun erityisruokavalio ei onnistu täällä, voisin sentään ottaa eväät kenenkään pitämättä sitä tökerönä.
En usko, että noin vaikeasti allerginen ihminen edes uskaltaisi syödä juhlissa muuta kuin eväitään, koska riski hänen annoksensa kontaminoitumisesta ruokaa valmistettaessa on tosi suuri. Enkä muuten usko, että moni lihansyöjäemäntäkään viitsisi valmistaa juhlaruoksi pelkkää täysin maustamatonta lihaköntsää ilman mitään lisättyä rasvaakaan yhden vieraan erityisruokavalion vuoksi.
liha on ainoa mieleentuleva ruoka, johon saattaa liittyä vahvaa tunnelatausta. en esim tarjoaisi amerikkalaisille ystäville pororuokaa, sillä olen tietoinen että ajatus olisi heistä kammottava.
puhtaasti makumieltymyksiä taas ei tarvitse mielestäni huomioida, tähän lasken sekasyöjän joka ei pidä kasvisruoasta. ei kasvissyöjäkään muita toiveita saa esittää, eläinperäinen ruoka on poikkeus allergioiden ja yliherkkyyksien lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:40"]
[/quote]
No mites, jos teille tulee lapsia kylään ja tiedät, etteivät tykkää kasvisruoista? Ovat syömättä?
[/quote]
Väitätkö, että on muka olemassa lapsia jotka eivät syö mitään muuta kuin lihaa? Eikö tämä aihe ole jo käyty läpi? Yrittäkää nyt tajuta, että kasvisruoka ei ole pelkkiä salaatinlehtiä. Eikös kakaroille yleensä maistu vaikka ranskalaiset tai makaroni jne. Lapsi tuskin edes tajuaisi syövänsä lihapullan sijaan soirarouhepullaa. Tai jos on naposteltavasta kyse, niin varmaan voivat syödä karkkia ja sipsiä? Tämä nyt ei varsinaisesti edes aiheeseen liity, mutta kotonani ei ole ikinä käynyt yhtään lasta, enkä ajatellut kutsuakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:40"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:33"]
[/quote]
[/quote]
Ovat syöneet mukisematta mm. makaronilaatikkoa, joka tehty soijarouheesta. Samoin falaflelpyörykät maistuvat useimille. Päiväkodeissa ja kouluissa on muuten myös kasvisruokapäiviä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 20:40"]
[/quote]
[/quote]
Väitätkö, että on muka olemassa lapsia jotka eivät syö mitään muuta kuin lihaa? Eikö tämä aihe ole jo käyty läpi? Yrittäkää nyt tajuta, että kasvisruoka ei ole pelkkiä salaatinlehtiä. Eikös kakaroille yleensä maistu vaikka ranskalaiset tai makaroni jne. Lapsi tuskin edes tajuaisi syövänsä lihapullan sijaan soirarouhepullaa. Tai jos on naposteltavasta kyse, niin varmaan voivat syödä karkkia ja sipsiä? Tämä nyt ei varsinaisesti edes aiheeseen liity, mutta kotonani ei ole ikinä käynyt yhtään lasta, enkä ajatellut kutsuakaan.
[/quote]
Ja edellinen kirjoittaja vielä lisää, että on vähän eri asia olla tykkäämättä jostain kuin kieltäytyä syömästä jotain eettisistä/ekologisista/terveydellisistä syistä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 19:22"]
Ystäväni on erittäin allerginen ja pystyy varmuudella syömään vain salaatinlehtiä ja naudanlihaa. Ajoittain on pystynyt lisäämään esim. maissia ruokavalioonsa ja parhaimmillaan on pystynyt syömään jopa 7 ruoka-ainetta, mutta pidempi käyttö johtaa heti järkyttäviin ihoreaktioihin, joten perusruokavalio oikeasti koostuu noista kahdesta ja ajoittain kokeilluista yksittäisistä ruoka-aineista. Olisiko siis oikein häntä kohtaan, että hän saisi syödäkseen vain salaatinlehtiä, kun isäntäperhe ei suostu tekemään hänelle pihviä eettisistä syistä?
[/quote]
Tähän minäkin haluaisin mielelläni kuulla vegaanien vastauksen.
[/quote]
En ole vegaani, mutta mä pyytäisin häntä tuomaan omat eväät mukaan. Mikäli ruokavalio oikeasti rajoittuu vain kahteen ruoka-aineeseen koko maailmassa, ei kenenkään voida olettaa valmistavan hänelle ruokaa (eikä hän varmasti itsekään oleta).
[/quote]
.... ja tuon henkilön järjestämissä pidoissa sitten vaatisit kasviruoan?
[/quote]
Lukisit edes mitä täällä kirjoitetaan. Mä en ole vegaani. Mutta ei, en vaatisi. Enkä usko, että juuri kukaan vegaani muutenkaan vaatii mitään. Mikäli ruokarajoitteista kysyttäisiin, vastaisin olevani vegaani mutten odottaisi mitään erityistä. Näin ainakin toimivat vegaanit/rajoitteiset minun tuttavapiirissäni.
[/quote]
Ei minun ystävänikään vaadi itselleen sen salaatinlehden lisäksi pihviä mutta kun kaikki tietävät, että hänelle sopivat ruoat ovat nämä ja että hän nimenomaan ei voi syödä mitään muuta (ellei satunnaisesti jokin kokeilu ole menossa), niin miten vaikeaa on oikeasti ostaa ne kaksi ystävälleni sopivaa ruoka-ainetta.
Ystäväpiirimme sekasyöjät ovat valmistaneet aina hänelle näitä ruoka-aineita ja ottaneet aina etukäteen selvää, mitä ruoka-ainetta on kokeilussa vai onko mitään (maissi ehkä useimmiten sopii), kasvissyöjät eivät ikinä milloinkaan valmista hänelle sitä pihviä ja heistä on ihan ok, että yksi istuu syömättä heidän luonaan.
En ymmärrä tällaista valintaa. Jos ihmisen on elääkseen syötävä jotakin, ja hän pystyy syömään vain sitä pihviä, niin se, että se kasvissyöjä ei suostu sitä valmistamaan, ei ole mikään eettinen tai ekologinen valinta, koska sen ihmisen on syötävä se pihvi joka tapauksessa. Onko siis jotenkin parempi, että tämä ihminen valmistaa pihvinsä kotona ja tuo sen kasvissyöjän kotiin? Onko tämä ekologisempaa ja eettisempää sen kasvissyöjän mielestä?
Minusta kyse on toisen ihmisen allergioiden pilkkaamisesta, väheksymisestä ja kasvissyöjän itsekkyydestä. Kyllä hänelle kelpaa tämän saman ihmisen valmistamat salaatit ja kasviskiusaukset, vaikka hyvin tietää, ettei toinen pysty siitä mitään itse syömään. Missä on vastavuoroisuus, huomaavaisuus, vieraiden hyvinvoinnin ajattelu? On paljon ymmärrettävämpää olla valmistamatta kasvissyöjälle omia ruokia, koska yleensä pöydässä on aina jotain kasvissyöjällekin kelpaavaa, jolla täyttää vatsa (esim. salaattia, leipää, jälkiruokaa). On aivan eri asia, kun toinen ei voi syödä yhtään mitään siitä pöydästä. Miksi ei siis voi nähdä sen verran vaivaa, että maksaa vieraanvaraisuuden samalla mitalla?
No kylläpä on vaikeaa.. Kyllä ns. sekaruuan syöjän on välillä kasvisruualla pärjättävä, onhan jo kouluissakin kasvisruokapäiviä. Ei sitä lihaa, kalaa tai broleria ole mikääm pakko syödä 365 pv vuodessa. Itse syön mielelläni silloin tällöin hyvää kasvisruokaa, ja samoin tekevät ihmiset lähipiirissä (mukaan lukien lapset). Vieraiden allergiat ja eettiset ruokavalinnat pyritään huomioimaan, ja jos se ei onnistu, ei kukaan tähän päivään mennessä ole asiasta pillastunut.