Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko yrittäjänä huomauttaa työntekijän ylipainosta ja muuttuneesta asenteesta

Vierailija
18.06.2014 |

Minulla on tusinan verran työntekijöitä ja oma yritys. Alallamme työntekijöiden edustavuus on hyvin tärkeää, koskien niin käyttäytymistä kuin ulkonäköä. Nämä asiat voivat sekä karkoittaa että houkutella asiakkaita. Tästä syystä kiinnitän toisinaan huomiota työntekijöideni ulkoiseen olemukseen ja ulosantiin. Kieltämättä, saatan esimiehenä olla jopa hankala ja tajuan sen, mutta koska kyse on yrityksestäni ja vastuustani muiden ihmisten toimeentulosta pyrin kantamaan vastuuni niin hyvin kuin osaan.

Nyt eräs työntekijäni on hänen työsuhteensa alkamisen jälkeen, joka tapahtui kolme vuotta sitten, lihonnut oman arvioni mukaan 20-30kg. Myös olemus on muuttunut välinpitämättömämmäksi. Olen koittanut kovin kohteliaasti ohjata häntä tarjoamamme työterveyshuollon piiriin vetoamalla aivan muihin syihin (kuten motivaation puute ja toistuvat sairauspoissaolot), mutta tämä ei ole toistaiseksi tuottanut tulosta.

Työ pitää sisällään runsaasti asiakaskontakteja ja olen jopa kuullut muutaman mutkan kautta asiakkaiden maininneen kyseisen henkilön olemuksesta, joka tuottaa epäluottamusta. Koska sitä syntyy sekä henkilöä kohtaan koen sitä syntyvän myös yritystämme kohtaan.

Kuinka kummassa tällaista asiaa tulisi lähteä purkamaan?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:08"]

"Lojaliteettivelvollisuus tarkoittaa työntekijän uskollisuutta työnantajaansa kohtaan myös vapaa-ajalla. Mikä ihme siinä on, että tämä ylipaino on jokin kummallinen tabu, mutta mikään muu itseaiheutettu vika (esim. juuri humalassa olo) ei ole? "

Niin, miten se lojaliteettivelvollisuus liittyy painoon? Miten olet uskoton työnantajaasi kohtaan, jos lihot? Ja mä edelleenkin haluan tietää, että onko liiallinen laihdutus yhtä tuomittavaa kuin lihominen? Lojaliteettivelvollisuudella tarkoitetaan lähinnä sitä, mitä työntekijä saa sanoa tai kirjoittaa työnantajastaan. Lojaliteettivelvollisuus ei tarkoita sitä, että työntekijän pitäisi pysyä aina tietyn näköisenä työnantajaansa varten.

Mä en itse ole yli- enkä alipainoinen, mutta ai helvetti mua sapettaa tällaiset...

[/quote]

Siinähän sapettaa. Melko varmarti myös sapettaa jotakin terveysalan yrittäjää, jolta loppuu asiakkaat, kun työntekijät ovat sikailleet itsensä porsaiksi. Voisiko joku nyt kuitenkin vastata, että miksi tämä ylipainoinen arvostelu on rajattu jotenkin kielletyksi, mutta mikään muu itseaiheutettu tila ei ole? Kerropa mulle, mikä on itseaiheutettu tila? Likainen paita, sydänvika, astma, ihottuma, finnit, verenpainetauti, lihavuus? Mieti ensin, mikä on itseaiheutettua ja avaa sitten vasta suusi. Jos opit ymmärtämään elämää, et moisia kysymyksiä esitä. Vielä ehdit!

[/quote]

Vierailija
42/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:23"]

Olin eräässä rekrytilaisuudessa (en työnhakijana), jossa erään suuren kylpylän pomo ilmoitti kylmän rauhallisesti, mutta kohteliaasti, että -"Meille ei palkata ylipainoisia, näin se vaan on, koska työntekijämme edustavat hyvän olon yritystä". Kuvittelin mielessäni runsaan ylipainoista hierojaa ähisemässä, puuskuttavaa pedikyristiä tai pöytien väleistä tarjottimen kanssa epätoivoisesti ahtautuvaa tarjoilijaa.

[/quote]

Olispa hauska tietää, mikä yritys oli kyseessä. Nimittäin itse hieman ylipainoisena haluaisin välttää tämän ja vastaavien firmojen palveluja. Myykööt vain hoikille sitä "hyvinvointiaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:08"]

"Lojaliteettivelvollisuus tarkoittaa työntekijän uskollisuutta työnantajaansa kohtaan myös vapaa-ajalla. Mikä ihme siinä on, että tämä ylipaino on jokin kummallinen tabu, mutta mikään muu itseaiheutettu vika (esim. juuri humalassa olo) ei ole? "

Niin, miten se lojaliteettivelvollisuus liittyy painoon? Miten olet uskoton työnantajaasi kohtaan, jos lihot? Ja mä edelleenkin haluan tietää, että onko liiallinen laihdutus yhtä tuomittavaa kuin lihominen? Lojaliteettivelvollisuudella tarkoitetaan lähinnä sitä, mitä työntekijä saa sanoa tai kirjoittaa työnantajastaan. Lojaliteettivelvollisuus ei tarkoita sitä, että työntekijän pitäisi pysyä aina tietyn näköisenä työnantajaansa varten.

Mä en itse ole yli- enkä alipainoinen, mutta ai helvetti mua sapettaa tällaiset...

[/quote]

Siinähän sapettaa. Melko varmarti myös sapettaa jotakin terveysalan yrittäjää, jolta loppuu asiakkaat, kun työntekijät ovat sikailleet itsensä porsaiksi. Voisiko joku nyt kuitenkin vastata, että miksi tämä ylipainoinen arvostelu on rajattu jotenkin kielletyksi, mutta mikään muu itseaiheutettu tila ei ole?

Kerropa mulle, mikä on itseaiheutettu tila? Likainen paita, sydänvika, astma, ihottuma, finnit, verenpainetauti, lihavuus? Mieti ensin, mikä on itseaiheutettua ja avaa sitten vasta suusi. Jos opit ymmärtämään elämää, et moisia kysymyksiä esitä. Vielä ehdit!

[/quote]

[/quote]

Vierailija
44/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:23"]

Olin eräässä rekrytilaisuudessa (en työnhakijana), jossa erään suuren kylpylän pomo ilmoitti kylmän rauhallisesti, mutta kohteliaasti, että -"Meille ei palkata ylipainoisia, näin se vaan on, koska työntekijämme edustavat hyvän olon yritystä". Kuvittelin mielessäni runsaan ylipainoista hierojaa ähisemässä, puuskuttavaa pedikyristiä tai pöytien väleistä tarjottimen kanssa epätoivoisesti ahtautuvaa tarjoilijaa.

[/quote]

Olispa hauska tietää, mikä yritys oli kyseessä. Nimittäin itse hieman ylipainoisena haluaisin välttää tämän ja vastaavien firmojen palveluja. Myykööt vain hoikille sitä "hyvinvointiaan".

[/quote]

juuri näin on riski käydä myös aloittajan tapauksessa. juttu leviää, asiakkaat häviää.

Vierailija
45/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin läskien ihmisten ammatinvalinta kyllä ihmetyttää suuresti. Tiedän yhden koko ikänsä lihavuudesta kärsineen tanssiohjaajan. Hän ei itse taivu mihinkään asentoihin eikä jaksa tanssia ikinä kuin hetken aikaa kerrallaan. Kaiken lisäksi hän jättää koreografioiden tekemisen oppitunneille, koska haluaa "improvisoida". Hah! Ihan pelkkää laiskuutta.

Miksi tällainen ihminen hakeutuu tanssialalle??? No, ei hänelle löytynyt tarpeeksi töitäkään, joten alkoi pukata lapsia maailmaan ja lihoi vähän lisää. Onnea vaan työttömyydelleen.

Olen kyllä aloittajan puolella tässä asiassa. Jos joku tanssin tai kuntoilun ohjaaja lihoo muodottomaksi, niin en minä ainakaan sellaisen tunneille mene. Epäilyttää myös hänet palkannut yritys, tuntuisi melkeinpä piittaamattomuudelta.

Osta sille kuntosalikortti ja velvoita käymään vaikka työajalla kolmesti viikossa jumppaamassa. Tai voithan antaa kenkääkin, kerran työsuorituskin on huonontunut. Olethan asiasta jo sanonutkin.

Vierailija
46/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitustyylistä näkee, että tämä on taas näitä palstan läskivihaajan provoja.

Keksi ensi kerralla parempi!

Vierailija
47/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla Vantaallakin erään sairaalan osastolla näytti olevan järkyn lihavia, nuorehkoja eukkoja töissä joiden paino oli valehtelematta 140 kg ja pituutta puolitoista metriä.Mitenhäntommoset tankit jaksaa hoitaa ihmisiä kun omassa kammottavassa ulkomuodossakin näytti olevan tekemistä-säälittävää.

Jos ap.n rahantulo on kiinni työntekiöjiden imagosta ja asenteesta, niin ilman muuta pois tuollainen lihava homssu. En ostaisi mitään tuollaiselta lihavalta homssulta.

Vierailija
48/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:04"]Minulla on tusinan verran työntekijöitä ja oma yritys. Alallamme työntekijöiden edustavuus on hyvin tärkeää, koskien niin käyttäytymistä kuin ulkonäköä. Nämä asiat voivat sekä karkoittaa että houkutella asiakkaita. Tästä syystä kiinnitän toisinaan huomiota työntekijöideni ulkoiseen olemukseen ja ulosantiin. Kieltämättä, saatan esimiehenä olla jopa hankala ja tajuan sen, mutta koska kyse on yrityksestäni ja vastuustani muiden ihmisten toimeentulosta pyrin kantamaan vastuuni niin hyvin kuin osaan.

Nyt eräs työntekijäni on hänen työsuhteensa alkamisen jälkeen, joka tapahtui kolme vuotta sitten, lihonnut oman arvioni mukaan 20-30kg. Myös olemus on muuttunut välinpitämättömämmäksi. Olen koittanut kovin kohteliaasti ohjata häntä tarjoamamme työterveyshuollon piiriin vetoamalla aivan muihin syihin (kuten motivaation puute ja toistuvat sairauspoissaolot), mutta tämä ei ole toistaiseksi tuottanut tulosta.

Työ pitää sisällään runsaasti asiakaskontakteja ja olen jopa kuullut muutaman mutkan kautta asiakkaiden maininneen kyseisen henkilön olemuksesta, joka tuottaa epäluottamusta. Koska sitä syntyy sekä henkilöä kohtaan koen sitä syntyvän myös yritystämme kohtaan.

[/quote]

Ylipainosta et ainakaan voi huomauttaa.

Vierailija
49/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strippibaariako sä pidät?

Vierailija
50/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin kans, että minkä alan firma tässä on kyseessä.. 

Vierailija
51/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:04"]Minulla on tusinan verran työntekijöitä ja oma yritys. Alallamme työntekijöiden edustavuus on hyvin tärkeää, koskien niin käyttäytymistä kuin ulkonäköä. Nämä asiat voivat sekä karkoittaa että houkutella asiakkaita. Tästä syystä kiinnitän toisinaan huomiota työntekijöideni ulkoiseen olemukseen ja ulosantiin. Kieltämättä, saatan esimiehenä olla jopa hankala ja tajuan sen, mutta koska kyse on yrityksestäni ja vastuustani muiden ihmisten toimeentulosta pyrin kantamaan vastuuni niin hyvin kuin osaan.

[/quote]

[/quote]

Mutta asiakkaiden kommenteista voi mainita?

Vierailija
52/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta et voi.

Muuttuneeseen asenteeseen voit puuttua.

Vierailija
53/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:06"]

[/quote]

[/quote]

Miksi en? Onhan sopivaa toivoa tietynlaista pukeutumistakin. Haluaisin auttaa tätä ihmistä ja mikään irtisanominen ei siis toki tule kysymykseenkään minkään ylipainon takia. Kiusallinen aihe vaan, joten etsin anonyymipalstan asiasta kysymiseen.

Vierailija
54/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi huomauttaa ylipainosta siitä syystä, että kun sä nyt et vaan voi huomauttaa siitä. Ylipaino, alipaino, normaalipaino tai mikään paino ei kuulu työnantajalle MILLÄÄN tavalla ellet työskentele showalalla, se kun on ainoa ala, jossa työnantaja voi asettaa vaatimuksia työntekijän ulkonäölle. Mikäli paino ei aiheuta mitään konkreettista ongelmaa työnteolle (työntekijä ei esimerkiksi mahdu ahtaisiin työtiloihin tms) se ei kuulu sulle tippaakaan.

Asenteenmuutoksesta tai epäsiististä pukeutumisesta voit keskustella työntekijän kanssa.

"Haluaisin auttaa tätä ihmistä" Missä? Olemaan vähemmän läski?

Vierailija
55/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia asiakkaita teillä oikein on jos heitä häiristee yhteistyökumppanin edustajan paino? Oletko ihan varma, ettei tuo asia haittaa ketään muuta kuin sinua? Voitko vähän avata, että millä alalla nuo teidän asiakkaat toimivat?

Jos työntekijä suoriutuu tehtävistään kunnolla ja noudattaa firman pukukoodia, niin et voi asialle oikein mitään. Voit toki tarjota työntekijöille liikuntaseteleitä yms, mutta muuten paino on ihmisen oma asia.

Vierailija
56/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yrittäjänä olen sitä mieltä että et voi ylipainosta huomauttaa. Jos asenne ei ole oikea ja suhtautuu töihinsä välinpitämättömästi, niin siihen kyllä. Jos kuulut johonkin liittoon, voit kysyä neuvoa sieltä. Kuulostaa että työtekijäsi kärsii jonkinlaisesta masennuksesta?

Vierailija
57/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, miten alaisella menee.

Vierailija
58/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tottavie kornia jos edustaa diettituotteita tai kuntosalia ja työntekijä on reilusti ylipainoinen. Kyllä vaan sitä kauppoja tehdessä tulee myyjääkin vilkaistua.

Vierailija
59/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:31"]

Se on tottavie kornia jos edustaa diettituotteita tai kuntosalia ja työntekijä on reilusti ylipainoinen. Kyllä vaan sitä kauppoja tehdessä tulee myyjääkin vilkaistua.

[/quote]Ne on DIEETTI tuotteita kahdella e:llä

Vierailija
60/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä todella kiinnostavaa kuulla mikä ala on kyseessä. Minä kun en usko että juuri missään muualla kuin jossain showbusineksessä tai kuntoilualalla on oikeasti merkitystä sillä onko 20-30 kg ylipainoinen vai ei. 

Omassa työssänikin edustetaan siististi pukeutuneena, mutta hyvin vaan tätä työtä tekee oikein varsin tukeva kollegakin. Hyvä asenne, pukeutuu huippuasiallisesti, mutta on vaan ylipainoinen. EIpä tuo ole menoa haitannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme