Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko yrittäjänä huomauttaa työntekijän ylipainosta ja muuttuneesta asenteesta

Vierailija
18.06.2014 |

Minulla on tusinan verran työntekijöitä ja oma yritys. Alallamme työntekijöiden edustavuus on hyvin tärkeää, koskien niin käyttäytymistä kuin ulkonäköä. Nämä asiat voivat sekä karkoittaa että houkutella asiakkaita. Tästä syystä kiinnitän toisinaan huomiota työntekijöideni ulkoiseen olemukseen ja ulosantiin. Kieltämättä, saatan esimiehenä olla jopa hankala ja tajuan sen, mutta koska kyse on yrityksestäni ja vastuustani muiden ihmisten toimeentulosta pyrin kantamaan vastuuni niin hyvin kuin osaan.

Nyt eräs työntekijäni on hänen työsuhteensa alkamisen jälkeen, joka tapahtui kolme vuotta sitten, lihonnut oman arvioni mukaan 20-30kg. Myös olemus on muuttunut välinpitämättömämmäksi. Olen koittanut kovin kohteliaasti ohjata häntä tarjoamamme työterveyshuollon piiriin vetoamalla aivan muihin syihin (kuten motivaation puute ja toistuvat sairauspoissaolot), mutta tämä ei ole toistaiseksi tuottanut tulosta.

Työ pitää sisällään runsaasti asiakaskontakteja ja olen jopa kuullut muutaman mutkan kautta asiakkaiden maininneen kyseisen henkilön olemuksesta, joka tuottaa epäluottamusta. Koska sitä syntyy sekä henkilöä kohtaan koen sitä syntyvän myös yritystämme kohtaan.

Kuinka kummassa tällaista asiaa tulisi lähteä purkamaan?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ininää ylipainosta. Kyllä se niin on, että oli ihminen missä tahansa asiakaspalvelutehtävässä, niin parin, kolmenkymmenen kilon ylipaino tekee ikävän vaikutuksen ja on huonoa mainosta yritykselle

Vierailija
2/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat jatkossa vain alkoholisteja. Niin muutkin yrittäjät joutuvat tekemään Suomessa, tinttaajien luvatussa maassa. Kelpo alkoholistit eivät syö, koska palkka valuu kurkusta alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Onneksi löysin vielä tekstini kun unohdin jo otsikoinnin. Kun vielä näin paljon on vastauksiakin tullut, kiitos!

Ylipaino ei ole ainoa ongelma vaan siis myös masentuneeksi(?) muuttunut asenne koskien työntekoa sekä lukuisat poissaolot (yleensä selkä kipeä), jotka tulevat äärettömän kalliiksi minulle jo lyhyellä aikavälillä. Ymmärrän painoon liittyvän arkaluontoisuuden ja loukkaantuisin varmasti itse jos minulle siitä huomautettaisiin. Siksi kysyinkin, sillä suoraan en toki voi kommenttoida. Kuitenkin, kuten sanoin, olen pyrkinyt auttamaan häntä ohjaamalla työterveyshuoltoon, mutta hänen mielestään mitään vikaa ei ole kuin minun asenteessani.

Markkinoimme hyvinvointipalveluja ja olemme rakentaneet brändimme pitkälti positiivisen, reippaan ja edustavan työntekijätiimimme varaan. Jos kyse olisi juurikin vaikka ravintolan pitämisestä, en edes miettisi tällaista, mutta nyt koen ristiriitaista harmitusta tilanteesta. Minulla on kovasti pelissä, oma henkilökohtainen omaisuuteni ja siksi mietin hyvin tarkkaan, että kaikki menisi putkeen.

T: Aloittaja

Vierailija
4/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa asialle on kyllä pakko tehdä jotain. Jos hän ei ota tarjottua apua vastaan ja työsuorite on selkeästi huonontunut niin minusta on aika ilmoittaa työn loppumisesta hänen kohdallaan.

Vierailija
5/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekköö työt niiku pittöö ni sie vaa laetat merkille. Elä ny persoonaa ja paenoo ruppee moottimaa, täräkeintähä onpi siu työ . Siis piä työntekijä työssä eläkä kattele ite ihimist. toevottavasti työ ymmärrätte tiällästä kieltä.

Vierailija
6/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:04"]Minulla on tusinan verran työntekijöitä ja oma yritys. Alallamme työntekijöiden edustavuus on hyvin tärkeää, koskien niin käyttäytymistä kuin ulkonäköä. Nämä asiat voivat sekä karkoittaa että houkutella asiakkaita. Tästä syystä kiinnitän toisinaan huomiota työntekijöideni ulkoiseen olemukseen ja ulosantiin. Kieltämättä, saatan esimiehenä olla jopa hankala ja tajuan sen, mutta koska kyse on yrityksestäni ja vastuustani muiden ihmisten toimeentulosta pyrin kantamaan vastuuni niin hyvin kuin osaan.

Nyt eräs työntekijäni on hänen työsuhteensa alkamisen jälkeen, joka tapahtui kolme vuotta sitten, lihonnut oman arvioni mukaan 20-30kg. Myös olemus on muuttunut välinpitämättömämmäksi. Olen koittanut kovin kohteliaasti ohjata häntä tarjoamamme työterveyshuollon piiriin vetoamalla aivan muihin syihin (kuten motivaation puute ja toistuvat sairauspoissaolot), mutta tämä ei ole toistaiseksi tuottanut tulosta.

Työ pitää sisällään runsaasti asiakaskontakteja ja olen jopa kuullut muutaman mutkan kautta asiakkaiden maininneen kyseisen henkilön olemuksesta, joka tuottaa epäluottamusta. Koska sitä syntyy sekä henkilöä kohtaan koen sitä syntyvän myös yritystämme kohtaan.

Kuinka kummassa tällaista asiaa tulisi lähteä purkamaan?

[/quote]

Ylipainosta et ainakaan voi huomauttaa.

[/quote]

Miksi en? Onhan sopivaa toivoa tietynlaista pukeutumistakin. Haluaisin auttaa tätä ihmistä ja mikään irtisanominen ei siis toki tule kysymykseenkään minkään ylipainon takia. Kiusallinen aihe vaan, joten etsin anonyymipalstan asiasta kysymiseen.

[/quote]

jotenkin sitä toivoisi, että jos ihminen perustaa yrityksen, hän myös ottaa ihan perusasioista selvää. Ei herätä kauheaa luottamusta yritystä kohtaan, jos omistaja on noin pihalla mitä ap on. Sinun onnesi siis ap, että kysyit asiaa anonyyminä :)

Ja jos et ylläolevaa ymmärtynyt niin ei, työnantaja ei voi sanoa työntekijälle tämän lihomisesta.

Vierailija
7/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supermarjo ja tytöt???

Vierailija
8/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 17:50"]

Jos tekköö työt niiku pittöö ni sie vaa laetat merkille. Elä ny persoonaa ja paenoo ruppee moottimaa, täräkeintähä onpi siu työ . Siis piä työntekijä työssä eläkä kattele ite ihimist. toevottavasti työ ymmärrätte tiällästä kieltä.

[/quote]

Päiväkännit siulgiii meneillähä?

Vierailija
9/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 17:45"]

Hei!

Onneksi löysin vielä tekstini kun unohdin jo otsikoinnin. Kun vielä näin paljon on vastauksiakin tullut, kiitos!

Ylipaino ei ole ainoa ongelma vaan siis myös masentuneeksi(?) muuttunut asenne koskien työntekoa sekä lukuisat poissaolot (yleensä selkä kipeä), jotka tulevat äärettömän kalliiksi minulle jo lyhyellä aikavälillä. Ymmärrän painoon liittyvän arkaluontoisuuden ja loukkaantuisin varmasti itse jos minulle siitä huomautettaisiin. Siksi kysyinkin, sillä suoraan en toki voi kommenttoida. Kuitenkin, kuten sanoin, olen pyrkinyt auttamaan häntä ohjaamalla työterveyshuoltoon, mutta hänen mielestään mitään vikaa ei ole kuin minun asenteessani.

Markkinoimme hyvinvointipalveluja ja olemme rakentaneet brändimme pitkälti positiivisen, reippaan ja edustavan työntekijätiimimme varaan. Jos kyse olisi juurikin vaikka ravintolan pitämisestä, en edes miettisi tällaista, mutta nyt koen ristiriitaista harmitusta tilanteesta. Minulla on kovasti pelissä, oma henkilökohtainen omaisuuteni ja siksi mietin hyvin tarkkaan, että kaikki menisi putkeen.

T: Aloittaja

[/quote]

Täällä toinen yrittäjä. Ymmärrän hankalan tilanteesi: olet vastuussa työntekijäsi työpaikan säilymisestä, etkä kuitenkaan saa huomauttaa hänelle asiasta, joka tuon paikan säilymisen vaarantaa. Asiakkaitasi taas eivät mitkään lait määrää käyttämään epäuskottavaksi kokemansa yrityksen palveluja, ja aivan varmasti työntekijäsi olemus vaikuttaa kielteisesti uskottavuuteenne. Näin ei mielestäni pitäisi olla, tilannehan on kaikkien osapuolien kannalta aivan mahdoton.

Onko yrityksessäsi mitään muuta työtä, jota voisit siirtää ko. työntekijän tekemään niin, ettei hän olisi enää tekemisissä asiakkaidenne kanssa? Tämä olisi laillista ja voisit myös perustella siirron rehellisesti (ei ole laitonta, vaikka työntekijä varmaan siitä mielensä pahoittaakin). Joko työntekijä olisi uuteen tehtäväänsä riittävän tyytyväinen ja jatkaisi palveluksessasi, tai sitten hänen valintansa olisi irtisanoutua itse, jolloin sinä välttyisit tekemästä mitään laitonta. Marginaalisessa tapauksessa työntekijä voisi saada myös sysäyksen hoitaa itsensä kuntoon, varsinkin jos asennoidut tilanteeseen kannustavasti (mutta silti rehellisesti).

Vierailija
10/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoinenkin voi olla edustavan näköinen, jos hän on muuten huoliteltu ja asenne kohdallaan. Mutta jos oikein ymmärsin, niin tässä tapauksessa on kuitenkin muutakin ongelmaa näkyvissä, josta ylipaino on vain yksi oire muiden joukossa. En puuttuisi alaiseni ylipainoon, vaan näihin muihin ongelmiin, joista nimenomaan tuo asenneongelma on olennaisin.

Vierailija
11/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Yrittäjän kannalta ikävä, kun ei voi oikein laillisesti mitään tehdä. Mutta ymmärrän ongelman asiakkaan puolelta. 

Itse ostan aina välillä hoitoapua yksityisiltä yrittäjiltä vammaisen perheenjäsenen vuoksi. Jos hoitaja on kovin ylipainoinen, yritys menee kyllä vaihtoon. Itsekin olen reilusti ylipainoinen (noin 25 kiloa ylipainoa), mutta kun osa hoitajista on minuakin isompia. Hoitoalalla ylipaino voi kyllä vaikeuttaa työssä suoriutumista (ei mahdu joka paikkaan, ei pysty nostamaan yksin, ei pysy asiakkaan perässä jne).

Vierailija
12/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 18:38"]Ylipainoinenkin voi olla edustavan näköinen, jos hän on muuten huoliteltu ja asenne kohdallaan. Mutta jos oikein ymmärsin, niin tässä tapauksessa on kuitenkin muutakin ongelmaa näkyvissä, josta ylipaino on vain yksi oire muiden joukossa. En puuttuisi alaiseni ylipainoon, vaan näihin muihin ongelmiin, joista nimenomaan tuo asenneongelma on olennaisin.

[/quote]

Ei voi olla edustavan näköinen

Vierailija
13/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:01"]Kävin kerran ravitsemusterapeutilla, hänen uskottavuus hävisi sillä hetkellä kun avasi ven ja näin hänet. Hän oli vähintään 30 kiloa ylipainoinen. En olisi halunnut tuomita häntä sen perusteella mutta niin tuli tehtyä.

[/quote]

aika urpo olet. Ravitsemusterapeutti myy asiantuntemusta eli tietoa, ei itsekuria. Kuulemma aika moni ravitsemusterapeutti on syömishäiriöinen. Sinä vissiin olisit pitänyt anoreksiaa sairastavaa ravitsemusterapeuttia uskottavampana? Vai oletko niitä ihmisiä jotka luulevat että lihavat ovat lihava vain koska eivät tiedä syövän liikaa?

Vierailija
14/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran työterveydenhoitajalla, joka alkoi valittamaan huonosta ruokavaliostani. Hän itse oli ylipainoinen, joten en voinut oikein ottaa tosissaan hänen juttujaan. Olisi tehnyt mieli sanoa, että "eikös olekkin vähän paradoksaalista sinun sanoa minun ruokavaliotani epäterveelliseksi, koska sinun ruokavaliosi on selkeästi huonompi."

Ja mun ruokavaliossa oli huonoa vain se, että sen saa tarpeeksi rautaa :D

Vierailija
15/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa "varhaisen tuen malli", löytyy myös lomakkeita keskustelun pohjaksi ja käytännön vinkkejä keskusteluun valmistautumiseen ja käymiseen. Asenteesta, alisuoriutumisesta ja mahdpllisista negatiivisista asiakaspalautteista voit keskustella, samoin toistuvist poissaoloista (onko teilläsovittu poissaoloille hälytysrajat, milloin varhaisen tuen keskustelu tulisi käydä?).

Vierailija
16/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä muihin tehtäviin

Vierailija
17/76 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh, sarkastinen kommenttini oli poistettu. Tiesin, että kirjoitukseni ylittää monien ymmärryksen. :D

Vierailija
18/76 |
19.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa vaikka Pipsa myymässä jotain, sanotaan vaikka ihan mitä vain - houkuttelisiko? Ei. Ja sen voi jokainen rehellisesti myöntää.

Ylipaino vaikuttaa myös terveyteen ja yleiseen kuntoon, saatat pienen kävelymatkan jälkeen huohottaa ja olla hengästynyt, ehkä hikoilet, onko se ok edustus- ja myyntityössä? Ei.

Jos henkilö on töihin tullessaan (kun hänet on palkattu) ollut sopusuhtainen ja hyväkuntoinen - edustuskelpoinen niin on kyllä työntekijän velvollisuus huolehtia itsestään. Turhaa tähän älähtävät ihmiset, tottakai ylipainoisille pitää olla töitä, mutta kaikki työpaikat eivät sovi. Niin se vain ikävä kyllä on.

Yrittäjälle: selvitä onko työntekijällä masennusta -> auta saamaan apua jos on. Voit myös panostaa koko henkilöstöön esim: ottamalla kuntosalilta vaikka ohjatun jumpan työporukalle muutaman kerran kuussa ja solmia esim. sopimuksen jossa työnantaja maksaisi osan työntekijän kuntosalikortista - sijoituksia jotka työnkijä maksaa työpanoksellaan takaisin.

Älä kuitenkaan hyväksy työntekijän työtehtäviin kohdistuvaa laiminlyöntiä tai laiskuutta. Työtehtävät tulee suorittaa parhaalla mahdollisella tavalla ja panoksella, oli ylipainoinen tai ei.

Hyvvee kessee kaikille (:

Vierailija
19/76 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisi miettiä asiaa työntekijän kannalta.taustalla voi olla tosiaan sairaus.itse lihoin 20 kiloa kolmessa vuodessa(62kg ja nyt 82kg)ja viime vuonna diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta.painon tiputtaminen on todella hidasta ja työlästä ja jos työnantajani tulisi painostani huomauttelemaan niin veisin kyllä asian eteenpäin liittoon.järkyttävää miten suvaitsemattomia ihmiset nykyään ovat.pitääkö kaikkien olla saman näköisiä ja painoisia?mikä on normaalipaino nykypäivänä?

Vierailija
20/76 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:10"]

Ylipainosta et voi.

Muuttuneeseen asenteeseen voit puuttua.

[/quote]

Kyllä ylipainosta voi huomauttaa ihan yhtä hyvin kuin vaikkapa alkoholin vaikutuksen alaisena esiintymisestä työaikana. Etenkin jos kyseessä on edustusammatti, niin työntekijä osoittaa välinpitämättömyyttä työnantajaansa kohtaan. Työntekijällä on vapaa-ajallakin lojaliteettivelvollisuus työnantajaansa kohtaan, jota ei nyt selkeästikään ole noudatettu, jos noin pahasti on lihonut.

[/quote]

Vertaat ihan tosissasi lihomista siihen, että ilmaantuu työpaikalle humalassa? Rivien välistä voi myös lukea, että mielestäsi ylipainoinen ihminen ei sovellu edustusammattiin. Sopiiko sitten alipainoinen? Mitä väliä sillä painolla on, jos pystyy hoitamaan työtehtävänsä ja käyttää asiallista työvaatetusta? Kannattaa myös googlettaa mitä lojaliteettivelvollisuus oikein tarkoittaa, sä olet nimittäin käsittänyt nyt jotain pahasti väärin.

[/quote] tai ihminen jolla on isonenä,pitkä naama , tai naamassa paljon pisamia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä