Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko yrittäjänä huomauttaa työntekijän ylipainosta ja muuttuneesta asenteesta

Vierailija
18.06.2014 |

Minulla on tusinan verran työntekijöitä ja oma yritys. Alallamme työntekijöiden edustavuus on hyvin tärkeää, koskien niin käyttäytymistä kuin ulkonäköä. Nämä asiat voivat sekä karkoittaa että houkutella asiakkaita. Tästä syystä kiinnitän toisinaan huomiota työntekijöideni ulkoiseen olemukseen ja ulosantiin. Kieltämättä, saatan esimiehenä olla jopa hankala ja tajuan sen, mutta koska kyse on yrityksestäni ja vastuustani muiden ihmisten toimeentulosta pyrin kantamaan vastuuni niin hyvin kuin osaan.

Nyt eräs työntekijäni on hänen työsuhteensa alkamisen jälkeen, joka tapahtui kolme vuotta sitten, lihonnut oman arvioni mukaan 20-30kg. Myös olemus on muuttunut välinpitämättömämmäksi. Olen koittanut kovin kohteliaasti ohjata häntä tarjoamamme työterveyshuollon piiriin vetoamalla aivan muihin syihin (kuten motivaation puute ja toistuvat sairauspoissaolot), mutta tämä ei ole toistaiseksi tuottanut tulosta.

Työ pitää sisällään runsaasti asiakaskontakteja ja olen jopa kuullut muutaman mutkan kautta asiakkaiden maininneen kyseisen henkilön olemuksesta, joka tuottaa epäluottamusta. Koska sitä syntyy sekä henkilöä kohtaan koen sitä syntyvän myös yritystämme kohtaan.

Kuinka kummassa tällaista asiaa tulisi lähteä purkamaan?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Painonvartijat joutunut mennävuosina maksamaan korvauksia laittomasta irtisanomisesta, kun potkivat pois jonkun lihoneen ohjaajansa? Muistaako joku?

Ap, et voi huomauttaa painosta. Se ei vaan kuulu sinulle millään lailla.

Vierailija
62/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä, että ap pyörittää ravintolaa ja on palkannut sinne nuoria ja hyvännäköisiä ihmisiä. Nyt sitten harmittaa kun yhdelle on tullut painoa lisää. Voit toki savustaa hänet pihalle, mutta ennen sitä kannattaa vähän miettiä omia arvoja. Jos työntekijä suoriutuu tehtävistään hyvin, niin haittaako ylipaino oikeasti. Haluaako teidän firma näyttäytyä paikkana, jossa on töissä vain kauniita ja rohkeita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:10"]

Ylipainosta et voi.

Muuttuneeseen asenteeseen voit puuttua.

[/quote]

Kyllä ylipainosta voi huomauttaa ihan yhtä hyvin kuin vaikkapa alkoholin vaikutuksen alaisena esiintymisestä työaikana. Etenkin jos kyseessä on edustusammatti, niin työntekijä osoittaa välinpitämättömyyttä työnantajaansa kohtaan. Työntekijällä on vapaa-ajallakin lojaliteettivelvollisuus työnantajaansa kohtaan, jota ei nyt selkeästikään ole noudatettu, jos noin pahasti on lihonut.

Vierailija
64/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:45"]

Ylipainosta et voi.

[/quote]

Kyllä ylipainosta voi huomauttaa ihan yhtä hyvin kuin vaikkapa alkoholin vaikutuksen alaisena esiintymisestä työaikana. Etenkin jos kyseessä on edustusammatti, niin työntekijä osoittaa välinpitämättömyyttä työnantajaansa kohtaan. Työntekijällä on vapaa-ajallakin lojaliteettivelvollisuus työnantajaansa kohtaan, jota ei nyt selkeästikään ole noudatettu, jos noin pahasti on lihonut.

[/quote]Siitä on kyllä olemassa joku lakikin mihin kaikkiin asioihin työnantaja ei voi työntekijässä puuttua. Nenän asento ja yli/alipaino taitavat olla sellaisia.

Vierailija
65/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta et voi.

[/quote]

[/quote]

Vertaat ihan tosissasi lihomista siihen, että ilmaantuu työpaikalle humalassa? Rivien välistä voi myös lukea, että mielestäsi ylipainoinen ihminen ei sovellu edustusammattiin. Sopiiko sitten alipainoinen? Mitä väliä sillä painolla on, jos pystyy hoitamaan työtehtävänsä ja käyttää asiallista työvaatetusta? Kannattaa myös googlettaa mitä lojaliteettivelvollisuus oikein tarkoittaa, sä olet nimittäin käsittänyt nyt jotain pahasti väärin.

Vierailija
66/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta et voi.

[/quote]

[/quote]

Voi toki huomauttaa ylipainosta, joka ei työhön mitenkään vaikuta, mutta pitää olla myös varautunut maksamaan typeryytensä sauraukset!

Vierailija
67/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 13:48"]

Ylipainosta et voi.

[/quote]

[/quote]

Vertaat ihan tosissasi lihomista siihen, että ilmaantuu työpaikalle humalassa? Rivien välistä voi myös lukea, että mielestäsi ylipainoinen ihminen ei sovellu edustusammattiin. Sopiiko sitten alipainoinen? Mitä väliä sillä painolla on, jos pystyy hoitamaan työtehtävänsä ja käyttää asiallista työvaatetusta? Kannattaa myös googlettaa mitä lojaliteettivelvollisuus oikein tarkoittaa, sä olet nimittäin käsittänyt nyt jotain pahasti väärin.

[/quote]

Lojaliteettivelvollisuus tarkoittaa työntekijän uskollisuutta työnantajaansa kohtaan myös vapaa-ajalla. Mikä ihme siinä on, että tämä ylipaino on jokin kummallinen tabu, mutta mikään muu itseaiheutettu vika (esim. juuri humalassa olo) ei ole? 

Vierailija
68/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä yrittäjä! Tässä ihan vilpitön neuvo: painosta ei kannata kovin herkästi huomauttaa työntekijälle, ellei paino ole todella oleellinen työnkuvan kannalta. Monissa ammateissa työntekijän asenne, siisti ulkoasu ja osaaminen ovat myös asiakkaiden mielestä ne kaikkein tärkeimmät asiat. Jos asiakkaan korviin kantautuu, että työntekijää on syrjitty painon perusteella, ei sekään välttämättä ole hyvä asia.

Vierailija
69/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lojaliteettivelvollisuus tarkoittaa työntekijän uskollisuutta työnantajaansa kohtaan myös vapaa-ajalla. Mikä ihme siinä on, että tämä ylipaino on jokin kummallinen tabu, mutta mikään muu itseaiheutettu vika (esim. juuri humalassa olo) ei ole? "

Niin, miten se lojaliteettivelvollisuus liittyy painoon? Miten olet uskoton työnantajaasi kohtaan, jos lihot? Ja mä edelleenkin haluan tietää, että onko liiallinen laihdutus yhtä tuomittavaa kuin lihominen? Lojaliteettivelvollisuudella tarkoitetaan lähinnä sitä, mitä työntekijä saa sanoa tai kirjoittaa työnantajastaan. Lojaliteettivelvollisuus ei tarkoita sitä, että työntekijän pitäisi pysyä aina tietyn näköisenä työnantajaansa varten.

Mä en itse ole yli- enkä alipainoinen, mutta ai helvetti mua sapettaa tällaiset...

Vierailija
70/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivien välistä voi lukea, että tämä kaikki häiritsee vain sinua.

Huonosti hoidetusta työstä voit valittaa, painosta et.

Jos paljon poissaoloja, niin työnantajana voi´t ohjata työterveyshuoltoon, mutta se, mitä siellä puhutaan ei kuulu sinulle.

Vierailija
71/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta ei pitäisi voida huomautella, mutta pitääkö työnantajan vaan hyväksyä, jos työpaikan imago kärsii?

Esim. Luontaistuote/superfood/hyvinvointi- ja mitä kaikkia yrityksiä näitä onkaan, edustaja ei ole mitenkään uskottava tuolla ylipainolla. Ja aivan takuulla ei jaksa enää työskennellä entiseen malliin, jos paino on noussut noin valtavasti tuossa ajassa. Ja onko painonnousu loppunut? Kuka palkkaisi 150kiloisen töihin? Masennusta ilmassa, koska asennekin on toinen.

Olin eräässä rekrytilaisuudessa (en työnhakijana), jossa erään suuren kylpylän pomo ilmoitti kylmän rauhallisesti, mutta kohteliaasti, että -"Meille ei palkata ylipainoisia, näin se vaan on, koska työntekijämme edustavat hyvän olon yritystä". Kuvittelin mielessäni runsaan ylipainoista hierojaa ähisemässä, puuskuttavaa pedikyristiä tai pöytien väleistä tarjottimen kanssa epätoivoisesti ahtautuvaa tarjoilijaa.

Ja miten määritellään ylipainon aiheuttamat/muut syyt sairauslomissa? Onko työnantaja velvollinen kustantamaan lihomisen kustannukset? Nykyään ei myöskään ilmeisesti kovin hanakasti palkata sijaisia, joten tästä sitten kärsivät muut työntekijät, mikä vaikuttaa suoraan työilmapiiriin. Työnantaja voi menettää hyviä alaisia, jos joku saa tarpeekseen, ja lähtee...

Vierailija
72/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekoon voi puuttua, mutta ei persoonaan.

Vierailija
73/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:08"]

"Lojaliteettivelvollisuus tarkoittaa työntekijän uskollisuutta työnantajaansa kohtaan myös vapaa-ajalla. Mikä ihme siinä on, että tämä ylipaino on jokin kummallinen tabu, mutta mikään muu itseaiheutettu vika (esim. juuri humalassa olo) ei ole? "

Niin, miten se lojaliteettivelvollisuus liittyy painoon? Miten olet uskoton työnantajaasi kohtaan, jos lihot? Ja mä edelleenkin haluan tietää, että onko liiallinen laihdutus yhtä tuomittavaa kuin lihominen? Lojaliteettivelvollisuudella tarkoitetaan lähinnä sitä, mitä työntekijä saa sanoa tai kirjoittaa työnantajastaan. Lojaliteettivelvollisuus ei tarkoita sitä, että työntekijän pitäisi pysyä aina tietyn näköisenä työnantajaansa varten.

Mä en itse ole yli- enkä alipainoinen, mutta ai helvetti mua sapettaa tällaiset...

[/quote]

Siinähän sapettaa. Melko varmarti myös sapettaa jotakin terveysalan yrittäjää, jolta loppuu asiakkaat, kun työntekijät ovat sikailleet itsensä porsaiksi. Voisiko joku nyt kuitenkin vastata, että miksi tämä ylipainoinen arvostelu on rajattu jotenkin kielletyksi, mutta mikään muu itseaiheutettu tila ei ole?

Vierailija
74/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se vanheneminen teettää. Läskit tulee ja kunto katoaa.

Vierailija
75/76 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 14:08"]

[/quote]

Siinähän sapettaa. Melko varmarti myös sapettaa jotakin terveysalan yrittäjää, jolta loppuu asiakkaat, kun työntekijät ovat sikailleet itsensä porsaiksi. Voisiko joku nyt kuitenkin vastata, että miksi tämä ylipainoinen arvostelu on rajattu jotenkin kielletyksi, mutta mikään muu itseaiheutettu tila ei ole?

[/quote]

Tässä ei kuitenkaan tiedetä, millä alalla AP on. Jos AP myy terveyspalveluita, huoli imagosta on ymmärrettävä. Monilla muilla aloilla huoli on pelkkää ennakkoluuloisuutta.

Vierailija
76/76 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut potkut ylipainon takia? Et ehkä ole ainoa! Tämä on todennäköisesti laiton irtisanomisen peruste. Haluaisitko antaa aiheesta anonyymin haastattelun?

Olen toimittajaopiskelija ja yritän tehdä aiheesta juttua. Otatko yhteyttä: juttuvinkki700@gmail.com

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän