Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhalla yrittäjä yritti saada työntekijöitä pitämään vuosilomapäivän, jos satoi. Puutarha-alan tes sanoo, että jos sään vuoksi ei voi työskennellä, työntekijällä on oikeus normaaliin palkkaan. En tiedä, moniko siihen vuosiloman pitoon suostui, minä en suostunut.
Aloitin toukokuun viimeisellä viikolla ja sen toukokuun lopun palkka maksettiin kesäkuun puolivälissä, kuten oli luvattu. Mutta sitten alkoi ongelmat. Minulle ei maksettu kesäkuulta palkkaa. Olisi pitänyt olla tilillä kesäkuun viim. pv. Kysyin heinäkuun alussa, miksei palkka ole tullut ja yrittäjä sanoi, että palkkoja lasketaan vielä ja tunteja tarkastetaan. Heinäkuun puolivälissä aloin jo hermostua, koska palkkaa ei vieläkään tullut ja minulla oli vuokra ja laskut maksamatta. Yrittäjä selitti, että tilitoimistolla kestää palkkojen laskeminen, koska on uusi järjestelmä käytössä. Sovin vuokranantajan kanssa myöhemmästä vuokranmaksusta.
Heinäkuun viimeisenä päivänä ei vieläkään ollut rahaa tilillä ja minä ilmoitin, että en pääse töihin, koska ei ole rahaa ostaa bensaa ja samalla ilmoitin, että jos rahat ei ole tilillä seuraavan 3 arkipäivän sisällä, otan yhteyttä lakimieheen. Puutarhan yrittäjä tiuskaisi, että soita sitten itse sinne tilitoimistoon, ei hän osaa auttaa asiassa!!! Työnantaja ei siis osaa auttaa siinä, että työntekijä saa palkkansa tehdystä työstä.
Tilitoimistossa joku hysteerinen kirjanpitäjä syytti minua, etten ole ilmoittanut ajoissa palkanmaksun puuttumisesta ja heillä on jo vuosilomalla se henkilö, joka palkat maksaa. Ilmeisesti se palkanlaskija kutsuttiin lomalta töihin, koska sain rahani pari päivää tuon jälkeen. Minulta oli vähennetty jotain ihmeen ateriavähennyksiä, vaikka en ollut kertaakaan syönyt puutarhalla mitään. Siellä oli siis lounasaikaan tarjolla joku parin euron soppa/voileipä päärakennuksessa. Annoin sen virheen olla, koska en jaksanut enää säätää. Kun elokuun toinen viikko koitti, ilmoittauduin flunssaiseksi ja olin poissa kaksi viimeistä työpäivää. Vähän tasoitusta kaikkien niiden törkeyksien jälkeen.
Siinä oli työnantaja aivan pihalla. Vuosilomaa ei anneta pätkissä - vähintään 12 päivää on annettava yhdenjaksoisena. Jos olet ansainnut vaikka vain 4 päivää vuosilomaa kesätyöntekijänä, niin sitä 4 pv ei saa lähteä pätkimään. Jos olet ansainnut 12 päivää tai endmmän, niin se 12 pv on pidettävä yhdenjaksoisena eikä siitä saa sopia työntekijän ja työnantajan välillä toisin. Työsuojelutarkastuksessa näihin puututaan, ja tiedän aika mojovia maksuja kosahtaneen työnantajille. Lisäksi, lain mukaan työnantaja saa toki määrätä vuosiloman ajankohdan lomakaudella, mutta ilmoitus on annettava työntekijälle 1 kk tai viimeistään 2 vkoa etukäteen. Ei siis onnistu ilmoittaa, että "Hei Sirkka, olet huomenna lomalla".
Kaksi vuotta sitten vaatimalla vaadin saada pitää lomani viikon pätkissä. Mieheni oli kuollut edellissyksynä enkä voinut kuvitellakaan yksin oloa viikkoa pidempää jaksoa kerrallaan. Jos joku työsuojelutyyppi olisi puuttunut asiaan, olisin vetänyt turpaan. Tuossa suojelin nimenomaan omaa mielenterveyttäni. Tai sitten työsuojelun edustajan olisi pitänyt tulla pitämään mulle seuraa lomalla.
Työnantajalla on kuitenkin oikeus määrätä vuosiloman ajankohtakin ja sitä tulee antaa vähintään kaksi viikkoa yhteen menoon.
Ei työnantajan tarvitse olla kenenkään psykologi.
Jos olisit ollut työpaikassa, jossa tarvitaan sijainen, niin työnantajalle olisi voinut olla vaikeuksia järjestää sijainen, joka suostuu olemaan duunissa vain vkon kerrallaan, silloin tällöin.
On työnantajillakin sentäs lain mukaan jotain oikeuksia.
Sosiaalityöntekijä-työkaveri sairastui ja joutui teholle. Pomo soitti hänelle sinne ja vaati, että on tehtävä sairauslomailmoitus työpaikan tietokoneohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Pitäs kävellä asiakkaan luo ja kysyä jos tarvitsee apua ? En tod. mene.
Mielestäni tarjoilijan ei tarvitse myöskään reagoida kaikkiin öykkäröivien miesoletettujen viittomisiin, että haluavat maksaa ja poistua. Poistuvat sitten kun parhaaksi katson tulla luottokorttilaitteen kanssa.
Me ollaan näissä paikoissa ruvettu tekemään niin, että lähdetään vaan menemään. Johan alkaa maksu hoitua,
Johtaja kysyi jos alkaisin työnjohtajaksi. Homma kiinnosti siihen asti, kunnes kysyin minkäs verran vaikuttaa palkkaan. Todettiin pokkana, ettet enempää tarvitse.
No kyllähän se työnantaja ne mitat näkee. Mitäs salaamista niissäon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhalla yrittäjä yritti saada työntekijöitä pitämään vuosilomapäivän, jos satoi. Puutarha-alan tes sanoo, että jos sään vuoksi ei voi työskennellä, työntekijällä on oikeus normaaliin palkkaan. En tiedä, moniko siihen vuosiloman pitoon suostui, minä en suostunut.
Aloitin toukokuun viimeisellä viikolla ja sen toukokuun lopun palkka maksettiin kesäkuun puolivälissä, kuten oli luvattu. Mutta sitten alkoi ongelmat. Minulle ei maksettu kesäkuulta palkkaa. Olisi pitänyt olla tilillä kesäkuun viim. pv. Kysyin heinäkuun alussa, miksei palkka ole tullut ja yrittäjä sanoi, että palkkoja lasketaan vielä ja tunteja tarkastetaan. Heinäkuun puolivälissä aloin jo hermostua, koska palkkaa ei vieläkään tullut ja minulla oli vuokra ja laskut maksamatta. Yrittäjä selitti, että tilitoimistolla kestää palkkojen laskeminen, koska on uusi järjestelmä käytössä. Sovin vuokranantajan kanssa myöhemmästä vuokranmaksusta.
Heinäkuun viimeisenä päivänä ei vieläkään ollut rahaa tilillä ja minä ilmoitin, että en pääse töihin, koska ei ole rahaa ostaa bensaa ja samalla ilmoitin, että jos rahat ei ole tilillä seuraavan 3 arkipäivän sisällä, otan yhteyttä lakimieheen. Puutarhan yrittäjä tiuskaisi, että soita sitten itse sinne tilitoimistoon, ei hän osaa auttaa asiassa!!! Työnantaja ei siis osaa auttaa siinä, että työntekijä saa palkkansa tehdystä työstä.
Tilitoimistossa joku hysteerinen kirjanpitäjä syytti minua, etten ole ilmoittanut ajoissa palkanmaksun puuttumisesta ja heillä on jo vuosilomalla se henkilö, joka palkat maksaa. Ilmeisesti se palkanlaskija kutsuttiin lomalta töihin, koska sain rahani pari päivää tuon jälkeen. Minulta oli vähennetty jotain ihmeen ateriavähennyksiä, vaikka en ollut kertaakaan syönyt puutarhalla mitään. Siellä oli siis lounasaikaan tarjolla joku parin euron soppa/voileipä päärakennuksessa. Annoin sen virheen olla, koska en jaksanut enää säätää. Kun elokuun toinen viikko koitti, ilmoittauduin flunssaiseksi ja olin poissa kaksi viimeistä työpäivää. Vähän tasoitusta kaikkien niiden törkeyksien jälkeen.
Siinä oli työnantaja aivan pihalla. Vuosilomaa ei anneta pätkissä - vähintään 12 päivää on annettava yhdenjaksoisena. Jos olet ansainnut vaikka vain 4 päivää vuosilomaa kesätyöntekijänä, niin sitä 4 pv ei saa lähteä pätkimään. Jos olet ansainnut 12 päivää tai endmmän, niin se 12 pv on pidettävä yhdenjaksoisena eikä siitä saa sopia työntekijän ja työnantajan välillä toisin. Työsuojelutarkastuksessa näihin puututaan, ja tiedän aika mojovia maksuja kosahtaneen työnantajille. Lisäksi, lain mukaan työnantaja saa toki määrätä vuosiloman ajankohdan lomakaudella, mutta ilmoitus on annettava työntekijälle 1 kk tai viimeistään 2 vkoa etukäteen. Ei siis onnistu ilmoittaa, että "Hei Sirkka, olet huomenna lomalla".
Kaksi vuotta sitten vaatimalla vaadin saada pitää lomani viikon pätkissä. Mieheni oli kuollut edellissyksynä enkä voinut kuvitellakaan yksin oloa viikkoa pidempää jaksoa kerrallaan. Jos joku työsuojelutyyppi olisi puuttunut asiaan, olisin vetänyt turpaan. Tuossa suojelin nimenomaan omaa mielenterveyttäni. Tai sitten työsuojelun edustajan olisi pitänyt tulla pitämään mulle seuraa lomalla.
Työnantajalla on kuitenkin oikeus määrätä vuosiloman ajankohtakin ja sitä tulee antaa vähintään kaksi viikkoa yhteen menoon.
Ei työnantajan tarvitse olla kenenkään psykologi.
Jos olisit ollut työpaikassa, jossa tarvitaan sijainen, niin työnantajalle olisi voinut olla vaikeuksia järjestää sijainen, joka suostuu olemaan duunissa vain vkon kerrallaan, silloin tällöin.
On työnantajillakin sentäs lain mukaan jotain oikeuksia.
Ja sitten työntekijä olisi joutunut hoitoon ja tullut päälle pitkä sairausloma. Kyllä työnantajan kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan. Tai sitten käyttää järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.
Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.
Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.
Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.
Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.
Meidän alalla lähiomaisen hautajaispäivä on palkaton vapaa.
Lähiomaisen kuolemaan liittyen haetaan sairauslomaa jolloin saa myös palkan 👍 Isäni kuoli yllättäen niin työterveyslääkärillä ei ollut mikään ongelma kirjoittaa 2 viikkoa saikkua.
Diagnoosi on äkillinen stressireaktio, josta useimmat työnantajat myöntävät vain 3 päivää palkallista sairauslomaa. Sillä aina on työnantajan päätettävissä, myöntääkö hän lääkärin määräämän sairausloman palkallisena. Tiedän tämän, koska teen itse niitä sairauslomatodistuksia. Kaikki työnantajat eivät jostain syystä tunnu olevan tietoisia tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyskorvaus 200 euroa viikossa siitä, että olisi puhelimen päässä selvinpäin 24/7 juhanuksena, pääsiäisenä, jne.
Asiantuntija alalla, jossa kk palkkaus päälle 3000/kk. Kiertävä päivystys 1 viikko 5 työntekijän kesken.
Sosiaaliala?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ollut osallistumassa kun olin harjoittelija, mutta valtion virastossa vuosia sitten oli joku koulutus ja samaan yhteyteen siihen kuului virkistyspäivä. Siitä nousi melkoinen show, kun työnantaja vaati, että ruokailuun osallistuminen on pakollista ja se on maksullinen, sillä kun ruokailuun osallistuu tarpeeksi, saa palaveritilan ilmaiseksi. Lisäksi matkat kuului maksaa itse. Eli omakustanteinen virkistyspäivä. Julkisella puolella oli ainakin tuolloin sellainen pakko, että virkistyspäivään kuuluu olla jotain koulutusta samaan, mutta tuo päällikkö päätti, että ei talo maksa mitään. En muista miten asia ratkesi, mutta ymmärrän hyvin miten katkeraa porukka oli, kaikki heistä.
Julkisella puolella ei tule edes kahvitauon kahvit työnantajalta, saati sitten mitään muutakaan.
T: kunnan töissä yli 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Johtaja kysyi jos alkaisin työnjohtajaksi. Homma kiinnosti siihen asti, kunnes kysyin minkäs verran vaikuttaa palkkaan. Todettiin pokkana, ettet enempää tarvitse.
😂🤦
Eniten ehkä jäi harmittamaan työpaikan virkityspäivä, johon en ollut tervetullut. Olin osa-aikanen työntekijä, mut ihan vakituisesti kuitenkin ollut samassa paikassa jo vuoden.
Olivat siis menossa syömään ja jotain muuta puuhaamaan yhdessä, ja esimies ilmotti työpaikan whatsappissa (kysymättä multa), että minä sit menen liikettä pitämään pystyssä et he muut pääsee virkistäytymään ja juhlimaan.
Oltiin ketjuliike, eli tuuraajan ois muutaman kilometrin päästä toisesta myymälästä saanut kyllä. Mut ei, vaan siellä yhdessä suunniteltiin kivaa illanviettoa ja osotettiin etten oo tervetullut.
Jälkikäteen ihmettelen kyllä, et kuinka huonoa esimiestyötä on isossa ketjussa säästää muutama kymppi kun lopputulos oli että koin olevani surkea, epätoivottu ja työyhteisöön kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se työnantaja ne mitat näkee. Mitäs salaamista niissäon?
Jep. Vuosia sitten eräässä työpaikassa ja kaikille annettiin firman t-paitoja ja ulkoilutakki (mainostavaraa, logolla). Kyllä mä sain ihan oikeaa kokoa, eikä kukaan sitä kokoa kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kiinteä kk-palkka, olen alihankkijan kautta firmassa x. Laskutusperusteet muuttuivat, työstä saatava palkka olisi laskenut roimasti ja erotus olisi maksettu matkakorvauksena. Koronan myötä meillä yleistyi etätyöt, eli käytännössä etäpäiviltä ei matkakorvausta saisi ja päivästä saatava korvaus olisi ollut tyyliin puolet normaalista. Sain onneksi itse valita ja sain pidettyä vanhan palkkasysteemin. Jos uuteen olisi siirrytty, olisin menettänyt myös eläkekertymää, äitiyspäivärahaa, työttömyyskorvausta suuren summan (jos/kun jään äitiyslomalle tai työttömäksi). Aika huono diili, vai mitä? Ja puhutaan insinööreistä
Inssimiehelleni ehdotettiin aikoinaan, ettei ottaisi 2000 e palkankorotusta palkkana, vaan se kompensoitaisiin matkakorvauksella (0,5 km työmatka) ja ulkomaanpäivärahoilla.
Työmatkoja oli 2-3 vuodessa, joten se olisi mennyt jotenkin yksiin.
Paitsi kun työnantaja tarkensi, että tarkoitat varmaankin koko vuoden korotusta?
Ei, kun kk-palkkaa, eli 2 tonnia/kk. Johtoporras oli vähän nikotellut, mutta maksoivat hyvälle sen mikä parhaalle kuului. Mieheni ei suostunut mihinkään vilunkipeliin/veronkiertoon ja eläkkeessä se olisi iso lovi.
Kesälomat ilmoitettiin 5 päivää ennen loman alkamista. Ne sai lukea ihan itse työvuorolistasta. Loman pituudesta ei ollut mainintaa vaan sitä piti itse kysyä kauppiaalta. Että on 1 vai 4 viikkoa lomaa. Tämä Varsinaissuomalaisessa K-kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ehkä jäi harmittamaan työpaikan virkityspäivä, johon en ollut tervetullut. Olin osa-aikanen työntekijä, mut ihan vakituisesti kuitenkin ollut samassa paikassa jo vuoden.
Olivat siis menossa syömään ja jotain muuta puuhaamaan yhdessä, ja esimies ilmotti työpaikan whatsappissa (kysymättä multa), että minä sit menen liikettä pitämään pystyssä et he muut pääsee virkistäytymään ja juhlimaan.
Oltiin ketjuliike, eli tuuraajan ois muutaman kilometrin päästä toisesta myymälästä saanut kyllä. Mut ei, vaan siellä yhdessä suunniteltiin kivaa illanviettoa ja osotettiin etten oo tervetullut.
Jälkikäteen ihmettelen kyllä, et kuinka huonoa esimiestyötä on isossa ketjussa säästää muutama kymppi kun lopputulos oli että koin olevani surkea, epätoivottu ja työyhteisöön kuulumaton.
Jos olisin ollut samassa työpaikassa, olisin mieluusti tullut päästämään sinut sinne juhlaan ja jäänyt itse töihin. Inhoan tuollaisia työpaikkojen pakkojuhlia.
Epätoivoinen yrittäjä laittoi joskus pukuhuonetiloihin epätoivoisen lapun, jossa toivottiin, että jokainen tekisi talkootyönä yhden kuuden tunnin työvuoron. Hänellä oli isossa ravintolaketjussa neljä paikkaa, joista yksi tuotti voittoa. Jatkuvaa tasapainoilua se homma, ehdin olla siellä hieman alle 1,5 vuotta. Pari vuotta sen jälkeen yritys tekikin konkan. Offtopiccina kerrottakoon, että olisin halunnut olla paikan päällä nauramassa sillä hetkellä, kun hakivat viimeisetkin omistamansa jutut pois "lippulaivapaikastaan", sen verran huonosti kohtelivat työntekijöitään. Saattoivat joskus jopa huutaa julkisesti pienestäkin mokasta, mikäli olivat paikalla vetämässä vuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Viikkotuntini oli noussut jo irtisanomisista johtuen 50-60 tuntiin ilman ylityökorvausta.
Pyydettiin pomon hommiin toiselle osastolle ilman palkankorotusta tai edes puhetta korvauksesta.
Työnjako oli jo luisunut hurlumhei-tasolle ja keskustelut lähiesimiehen tai työterveyden kanssa eivät johtaneet mihinkään. Vastaus oli tyyliin; no älähän mitä, miehet ovat aina golffanneet työajalla.
Paitsi eivät olleet. Uusin pomomme aloitti kulttuurin, joka salli lusmuilun.
Uudet naistyöntekijät pitivät omia sivubisneksiä siinä samalla, joka haittasi rutiineja.
Olin todella pätevä joka saralla (hieman kehun), mutta meni niin överiksi, että sanoin itseni irti 3 kk:n varoajalla, joka kutistui kahteen kun niin pänni.
30 vuoden jälkeen sanoin vain, että ovi kiinni heippa! En ole katunut päivääkään ratkaisuani :)
Työtoverini sai sairaskohtauksen ja joutui ambulanssilla sairaalaan. Siinä kyytiä odotellessa pomo kiiruhti paikalle ja seisoi surkeana tuskin tajuissaan olevan työkaverin vieressä, että "Voi, voi, kuka nyt tekee nää sun työt, meillä on kauhee kiire? Milloin tulet töihin?"
Näin eräässä suomalaisessa ministeriössä.
Päivystyskorvaus 200 euroa viikossa siitä, että olisi puhelimen päässä selvinpäin 24/7 juhanuksena, pääsiäisenä, jne.
Asiantuntija alalla, jossa kk palkkaus päälle 3000/kk. Kiertävä päivystys 1 viikko 5 työntekijän kesken.