Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.
Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.
Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).
Tässä työnantajan määräysvalta menee oman valinnan edelle. Työnantaja voi siitä huolimatta sanoa, että vain hänen määräämän lääkärin sairauslomatodistus kelpaa.
Toki, kunhan työnantaja maksaa sen. Esimerkiksi meillä niin ei ole.
Että laituri pitäisi pestä joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.
Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.
Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.
Vanhemman hautajaispäivä on palkallinen vapaapäivä.
Halusin vaihtaa työpaikkaa, mutta pomo huusi naama punaisena "sinä olet minun työntekijäni". Siis siinä työpaikassa ei juuri kukaan viihtynyt. No, irtisanoin itseni kuitenkin.
Ehdotti että ottaisin koronarokotteen, käskin piikit tänään myrkyt itseensä
Vierailija kirjoitti:
Eniten ehkä jäi harmittamaan työpaikan virkityspäivä, johon en ollut tervetullut. Olin osa-aikanen työntekijä, mut ihan vakituisesti kuitenkin ollut samassa paikassa jo vuoden.
Olivat siis menossa syömään ja jotain muuta puuhaamaan yhdessä, ja esimies ilmotti työpaikan whatsappissa (kysymättä multa), että minä sit menen liikettä pitämään pystyssä et he muut pääsee virkistäytymään ja juhlimaan.
Oltiin ketjuliike, eli tuuraajan ois muutaman kilometrin päästä toisesta myymälästä saanut kyllä. Mut ei, vaan siellä yhdessä suunniteltiin kivaa illanviettoa ja osotettiin etten oo tervetullut.
Jälkikäteen ihmettelen kyllä, et kuinka huonoa esimiestyötä on isossa ketjussa säästää muutama kymppi kun lopputulos oli että koin olevani surkea, epätoivottu ja työyhteisöön kuulumaton.
Mulle kävi samanlainen juttu! Olin silloin ravintola-alalla, ja olin tullut n. 2kk aikaisemmin töihin ja silloin ihan kokopäiväiseksi tarjoilijaksi. No pomo päätti sitten pitää kesäkauden päättäjäiset sunnuntaina omassa ravintolassaan, mikä oli ihan tyypillistä ravintola-alalla. No kun työvuorolistat tulivat, minulle oli laitettu sunnuntaille työvuoro, ja maanantaille aamuvuoro. Ja mikä ihaninta, työvuoro oli vielä kesken kun porukka tuli syömään eli jouduin heille myös tarjoilemaan. Onneksi jotkut huomasivat että on todella noloa toimintaa että yksi tarjoilee muille ja tulivat auttamaan. Sen verran itsekunnioitusta oli, että sanoin että en jää sitten odottelemaan että syövät vaan pomo voi itse huolehtia tiskit ym. (Kun ei ollut edes minua pyytänyt jäämään pidemmäksi aikaa, onneksi ei alkanut nillittämään!) Ja kun työvuoro päättyi ja muut asiakkaat lähtivät, vaihdoin vaatteet ja söin itsekin saman ruoan kuin muutkin ja otin oluen.
On ihan ymmärrettävää, että jonkun on pakko olla töissä mutta miksi pomo ei voinut vaikka hoitaa tarjoiluhommaa itse, keittiömestari oli kuitenkin itse "uhrautunut" töihin. Tai vaikka järkännyt jonkun buffetruoan tuntia myöhemmin että kaikki olisivat päässeet?! Olisi ollut todella hyvä aika tutustua uusiin työkavereihin, mutta näin luotiin hyvin ilmapiiri, jossa koin itseni porukan ulkopuoliseksi. Olisi ollut mielestäni fiksua edes kysellä halukkaita sunnuntaivuoron tekijöitä, mutta ei kuulemma ollut edes kysynyt muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.
Sehän riippuu täysin siitä minkä alan työehtosopimuksesta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.
Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.
Palkanlaskija oli oikeassa. Mummoa ei lasketa lähiomaiseksi. Sen sijaan jos äitisi olisi kuollut, se olisi ollut palkallinen vapaapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ehkä jäi harmittamaan työpaikan virkityspäivä, johon en ollut tervetullut. Olin osa-aikanen työntekijä, mut ihan vakituisesti kuitenkin ollut samassa paikassa jo vuoden.
Olivat siis menossa syömään ja jotain muuta puuhaamaan yhdessä, ja esimies ilmotti työpaikan whatsappissa (kysymättä multa), että minä sit menen liikettä pitämään pystyssä et he muut pääsee virkistäytymään ja juhlimaan.
Oltiin ketjuliike, eli tuuraajan ois muutaman kilometrin päästä toisesta myymälästä saanut kyllä. Mut ei, vaan siellä yhdessä suunniteltiin kivaa illanviettoa ja osotettiin etten oo tervetullut.
Jälkikäteen ihmettelen kyllä, et kuinka huonoa esimiestyötä on isossa ketjussa säästää muutama kymppi kun lopputulos oli että koin olevani surkea, epätoivottu ja työyhteisöön kuulumaton.
Mulle kävi samanlainen juttu! Olin silloin ravintola-alalla, ja olin tullut n. 2kk aikaisemmin töihin ja silloin ihan kokopäiväiseksi tarjoilijaksi. No pomo päätti sitten pitää kesäkauden päättäjäiset sunnuntaina omassa ravintolassaan, mikä oli ihan tyypillistä ravintola-alalla. No kun työvuorolistat tulivat, minulle oli laitettu sunnuntaille työvuoro, ja maanantaille aamuvuoro. Ja mikä ihaninta, työvuoro oli vielä kesken kun porukka tuli syömään eli jouduin heille myös tarjoilemaan. Onneksi jotkut huomasivat että on todella noloa toimintaa että yksi tarjoilee muille ja tulivat auttamaan. Sen verran itsekunnioitusta oli, että sanoin että en jää sitten odottelemaan että syövät vaan pomo voi itse huolehtia tiskit ym. (Kun ei ollut edes minua pyytänyt jäämään pidemmäksi aikaa, onneksi ei alkanut nillittämään!) Ja kun työvuoro päättyi ja muut asiakkaat lähtivät, vaihdoin vaatteet ja söin itsekin saman ruoan kuin muutkin ja otin oluen.
On ihan ymmärrettävää, että jonkun on pakko olla töissä mutta miksi pomo ei voinut vaikka hoitaa tarjoiluhommaa itse, keittiömestari oli kuitenkin itse "uhrautunut" töihin. Tai vaikka järkännyt jonkun buffetruoan tuntia myöhemmin että kaikki olisivat päässeet?! Olisi ollut todella hyvä aika tutustua uusiin työkavereihin, mutta näin luotiin hyvin ilmapiiri, jossa koin itseni porukan ulkopuoliseksi. Olisi ollut mielestäni fiksua edes kysellä halukkaita sunnuntaivuoron tekijöitä, mutta ei kuulemma ollut edes kysynyt muilta.
Näistä tulikin mieleeni se, kun itse harjoittelijana olin kesätöissä Enonkoskella silloisessa Itä-Suomen keskuskalanviljelylaitoksessa. Siellä oli joku juhlatilaisuus, johon me nuoret opiskelijat hyvin kelpasimme kansanedustajia kättelemään ja kertomaan kuinka hienoa tutkimustyötä siellä tehdään, mutta iltatilaisuuteen Savonlinnaan meidän olisi itse pitänyt maksaa illalliskortti lähes olemattomasta palkastamme, kun taas muulle henkilökunnalle tilaisuus illallisineen oli ilmainen.
Niin pieni säästö, mutta niin suuri imagotappio opiskelijoiden silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu täysin siitä minkä alan työehtosopimuksesta on kyse.
Ollu varmaan kunnan omistamassa osakeyhtiössä kvtes-mukaan tai postilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.
Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.
Palkanlaskija oli oikeassa. Mummoa ei lasketa lähiomaiseksi. Sen sijaan jos äitisi olisi kuollut, se olisi ollut palkallinen vapaapäivä.
Lähiesimiehen sijainen tarkisti papereista osaltani. Isoäiti ei ole niin lähiomainen, että hautajaispäivä olisi palkallinen vapaapäivä.
Tämä ei koskenut minua. Työpaikkamme kevätkauden päättäjäisiin oli kutsuttu myös vastikään eläköityneitä työntekijöitä. Me vakituiset saimme illallisen ( ihan tavanomainen massabuffetruoka) ja viiniä/olutta 10 € omavastuuhintaan, mutta näiltä eläkeläisiltä perittiin 35€. Minusta melko törkeää, kun heitä oli mukana meistä noin 60:stä vain neljä.
Vierailija kirjoitti:
Halusin vaihtaa työpaikkaa, mutta pomo huusi naama punaisena "sinä olet minun työntekijäni". Siis siinä työpaikassa ei juuri kukaan viihtynyt. No, irtisanoin itseni kuitenkin.
Miksi siitä pitää kertoa etukäteen? Sanoo sitten kun on uusi sopimus allekirjoitettu ja päätös tehty. Näin minä tein. Tulihan siitä luuria korvaan mutta sehän vaan todisti sen että oli oikea päätös.
Toimistolla tahtoo kesäisin lämpötila läennellä 30 astetta. Pyydettiin työnantajalta juoma-automaattia tai vichyä tms. kylmää juotavaa, koska työsuojelulakikin jo vaatii työnantajslta toimenpiteitä noissa lämpötiloissa, niin vastaus oli että ostakaa kimpassa.
Vaihdoin työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin TES -kohtaista. Meillä mummon hautajaiset on palkallinen, mutta sisaruksillani ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähiomaisiksi lasketaan omat vanhemmat, omat lapset, sisarukset, isovanhemmat ja appivanhemmat. Siis meidän tesissä. Muualla voi olla huonompi työehtosopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiesimiehen sijainen tarkisti papereista osaltani. Isoäiti ei ole niin lähiomainen, että hautajaispäivä olisi palkallinen vapaapäivä.
Puolison vanhemmat ovat lähiomaisia
Naurettavin ehdotus. Palkka pimeänä ylitöistä 5 eur tunti.. Ymmärrettävästi en suostunut.
Olisi pitänyt vapaa-ajalla tulla katsomaan työkaverin työsuoritusta (kutsuttiin "leikkimielisesti" vakoiluksi).
Ehdotti kimppafistausta.