Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1490)
Vierailija kirjoitti:
Että pitäisin korvani auki ja tulisin sitten aina raportoimaan hänelle, mitä työyhteisössä puhutaan.
Hah haha! Just tuollaista yksi yksityisen pk:n omistaja vaatii! Ja yksi työntekijä on niilllä suostunut siihen järjestelyyn. Soittaa jopa kesken päivän jos näkee mielestään jotain "epäilyttävää". Kauhea kyttäyspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle tutulle työnantajansa ehdotti, että tuttu voisi eläkkeelle jäämisensä jälkeen jatkaa työpaikassaan samoissa hommissa kuin ennenkin (respa) vapaaehtoispohjalta. Siis täysin ilman palkkaa ja muita etuisuuksia. Asiaan kuuluu, että firma takoo hyvää tulosta, mutta johtoryhmä päivittelee koko ajan kuinka huonosti menee, ja kuinka pitää säästää koko ajan kaikesssa. Suunnittelivat siis säästävänsä sillä, etteivät palkkaa uutta respaa, ja koittivat saada tutun ilmaiseksi töihin. "Yllättäen" ei tuttu suostunut tähän röyhkeyden huippuun.
Mielenkiintoista nähdä, miten meinaavat pärjätä ilman respaa. Parhaimpina päivinä ovesta lappaa kuulemma yli 100 kävijää/päivä, puhelin soi koko ajan samoin kuin ovisummeri, tulee paketteja, pesulaan menee tavaraa jne.
Koronan myötä olin ainoa, joka oli toimistossa, neuvonnassa.
Postia tuli ja otin yhteyttä niihin, kenelle tuli mitä paketissa on, neuvontaan soi puhelin yhtä paljon jne.
Esimies kysyi voisinko tehdä työt 4 h aikana, mutta kuitenkin olla 8 h neuvonnassa.
Yritin kysyä miten se käytännössä onnistuisi
Vierailija kirjoitti:
Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.
Meillä on myös tällainen. Se, että tulee tunti tunnista voisi olla vielä siedettävää, mutta mulle esimies määräsi ota tunnit tyhjäksi 2 h per päivä. Tunnit oli tarkoitus käyttää syyslomalla. Pomon mielestä parempi ratkaisu olisi pitäusin ne 2 h päivässä ja syyslomalla ottaisin palkatonta.
Aiheesra onneksi oli sähköpostia ja sanojn ei kiitos
Heitetään pieni kevennys ketjuun mitä itselleni tapahtui aikanaan töissä.
Pomo sanoi kun olin syömään lähdössä viimeisenä työpäivänä määräaikaisessa työsuhteessa, "Kun menet kuitenkin syömään keskustaan, niin ota kassasta viisisataa markkaa ja hae Alkosta kuusi pulloa kossua, muista myös kuitti!"
Luulin pomon vitsailevan ja heitin leikiksi..
- Kyllä ihan totta, ne pullot ovat Tikkurilan rakennusmestariyhdistyksen saunailtaan!
Kassakaan ei meinannut antaa rahoja, sitten vasta kun kehoitin kysymään pomolta.
Juttuhan paranee aina puolella. Otin kuitista valokopion ja kirjoitin siihen viitteeksi, "Mä lopputilin nytten sain, nyt juhlan kunniaksi täyden lastin hain!"
Faksasin sen sitten silloiselle leidilleni jolla oli oma yritys.
Illalla töistä tullessa alkoi kyselemään, mitä hittoa oikein tuolla tarkoitin! Missä ne kossut ovat?
Alkoi kummasti naurattaa kun kerroin mikä oli homman nimi ;)
Työsopparin laatiminen. Pomo:"laita nimesi blankoon paperiin ja tuo se mulle allekirjoitettuna, mä laitan siihen sitten ne työtehtävät ja sopimustekstit." Ihan näppärä ehdotus pompsan näkökulmasta, mutta ei se noin lopulta mennyt. Ihan TES:n mukainen soppari tehtiin, mutta duunipaikka oli muutenkin sen lajin sontatunkio, että alta vuoden olin jo muissa hommissa.
Työtä työn päälle, turhien asioiden kirjaamista ja vähemmän väkeä.
Eikä tämä ole ehdotus, vaan käytäntö.
Hyvinvointialueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi työharjoittelupaikka myymälässä on jäänyt mieleen, eikä hyvällä...
Työntekijöille huudettiin asiakkaiden nähden, ei saanut jutella työkavereiden kanssa myymälässä, tätä vahti esimies valvontakameroista, taukoja vahdittiin sekunnilleen, esimiehellä ja hänen työkaveriystävällään oli eri säännöt kuin muilla... Liikkeessä oli aina kuoleman hiljaista, ei asiakkaita juurikaan joten oli aika henkisestikkin rankkaa yksinään 8h päivässä siistiä jo valmiiksi siistejä vaatepinkkoja ja laittaa niitä kokojärjestykseen. Tuntui tosi turhalta. Yksi 16v harjoittelija sai "potkut" muutaman minuutin myöhästelystä, samaten yksi 50v mies sai varoituksia ja alkoi keräämään meidän muiden työntekijöiden yhteystietoja varmuuden vuoksi, jos saisi potkut niin veisi homman eteenpäin. Olin lähdössä kotiin, niin kollega huikkasi, että "älä vielä lähde, kello on minuuttia vaille." Oma puhelimenkelloni näytti kyllä jo yli. Ja muutama minuutti ennen työvuoron loppumista jätin siistin pinkan vaatevarastoon, että jatkan seuraavana päivänä vaatteiden laittamista hyllyyn, niin siihen tämä edellä mainittu kollega joka oli jo itse lähtöä tekemässä "et sinä niitä siihen kesken jätä, vaan teet loppuun". Minulla oli aina kiire hakea lapseni hoidosta kaiken lisäksi. Loppujen lopuksi huippuna, kun siivosin kenkälaatikoita, ja löysin sieltä tyhjän laatikon niin minua syytettiin kenkien varastamisesta. Kuulemma joku edellinenkin työntekijä/harjoittelija oli varastellut ja nimetkin toki kerrottiin. Siis ihan hirveä paikka. Silloin ei ollut hirveästi työkokemusta ja voin henkisestikkin avioeron jälkeen huonosti, niin en jaksanut puolustautua. Nykyään ei menisi enää läpi.Niin ja tämä kollega, sellainen keski-ikäinen mamma jaksoi aina kertoa kuinka hänen pojat ei todellakaan opiskele miksikään merkonomiksi (ammatti jota juuri opiskelin ja sen takia olin siellä työharjoittelussa), vaan menevät lukioon, koska merkonimin tutkinto on ihan turha. Samaten ruokatauoilla aina arvosteli ruokiani ja kyseli tosi tarkkaan kaikki yksityisasiani tulojani myöten ja sitten arvosteli niitä.
Näille otuksille ei vastata mitään, ja se nk. keskustelu pidetään tasan tarkkaan on-ilmoja-pidelly -tasolla.
Vaikka voin melkein nähdä, miten tuo hiukan turpsahtanut tantta takertuu kuin iilimato säären, eikä anna hetkenkään hengähdyssrauhaa, hyvä ettei vessaan tule perässä. Näitten takia sitä työuupumusta on, eikä työpäivän jälkeen jaksa kotona muuta kuin hengitellä. Kokemusta on.
Näitä valopäitä varten hallitus haluaa lisää paikallista sopimista.
Työntekijän kannalta parempia ehtoja on aina saanut sopia tähänkin asti, joten ehdotus koskee vain paikallisia huononnuksia. Tämä ketju paljastaa hyvin, mitä se tarkoittaa.
Tein keikkaa yksityisessä hoivakodissa. Vapaapäivänäni oli lähdettävä mukaan kunnanjohtajan juttusille kun tämä pomo rikastuaksensa keksi, että kunta sijoittaisi vanhuksia hänen hoivakotiinsa. Että kun moni vanhus ei pärjää kotona, niin tulisivat hänelle! Törkeetä hintaa veti niiltä muutamalta vanhukseltaan ja tällä kuningasajatuksella aikoi rikastua. Se myötähäpeä, kun kunnanjohtaja kertoi vähän reaaliteettejä siitä, miten asiat oikeesti hoidetaan!
Uskomatonta ! Tällaiset hattarapäät sitten ihmisillä "pomoina"!