Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
361/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antoi työsuhdeasunnon, jonka irtisanomisaika oli vähimmillään kaksi viikkoa, vaikka vuokrasopimuksessa luki kaksi kuukautta.

Vierailija
362/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin sairaslomalla ja joutunut viikoksi sairaalaan, työnantaja tuli pyytämättä ja yllättäen tuomaan sairaalaan työpapereita luettavaksi ”kun sinulla on nyt aikaa siinä maatessasi näitä katsoa”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vuosilomalaissa estää tuon mainitsemasi tapauksen?

Vierailija
364/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantaja ehdotti, että antaisin kipeälle lapselleni buranaa ja veisin päiväkotiin että pääsen töihin.

Painosti myös jättämään lapsen 2 luokkalaisena yksin kipeänä kotiin ja lähtemään töihin koska siellä oli katastrofi.

Hampaanpoiston jälkeen olisi pitänyt heti mennä fyysiseen työhön.

Lapsi joutui sairaalaan kesken koulupäivän, mutta en saanut lähteä sinne ennenkuin olin pari tuntia tehnyt töitä. Tein töitä itku kurkussa, esitin asiakkaille kaiken olevan ok.

Vierailija
365/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.

Vierailija
366/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotyimasti että otan yyteessä paketin. Osaan laskea. En ottanut. Käskin irtisanomaan

Millä laskuopilla paketin jättäminen oli edukkaampaa? Sinut kuitenkin irtisanottiin.

Vierailija
367/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritti käskeä lääkäriin vaikka meillä saa saikuttaa 3 päivää pelkällä puhelunsoitolla. Muka liikaa poissaoloja. Ohjeet on ohjeet ja olen vain 3 päivää kerrallaan poissa.

Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.

Vierailija
368/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtoverini sai sairaskohtauksen ja joutui ambulanssilla sairaalaan. Siinä kyytiä odotellessa pomo kiiruhti paikalle ja seisoi surkeana tuskin tajuissaan olevan työkaverin vieressä, että "Voi, voi, kuka nyt tekee nää sun työt, meillä on kauhee kiire? Milloin tulet töihin?"

Näin eräässä suomalaisessa ministeriössä.

Meillä jos joku (ja heitä riittää jostain kumman syystä) jää  burnoutin takia saikulle niin pomo soittaa heille kerran viikossa ja kysyy samaa asiaa ja valittaa työmääristä ja resurssipulasta. Kritisoijille tämä on hänen mukaansa välittämistä ja yhteydenpitoa.

Vierailija
369/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtoverini sai sairaskohtauksen ja joutui ambulanssilla sairaalaan. Siinä kyytiä odotellessa pomo kiiruhti paikalle ja seisoi surkeana tuskin tajuissaan olevan työkaverin vieressä, että "Voi, voi, kuka nyt tekee nää sun työt, meillä on kauhee kiire? Milloin tulet töihin?"

Näin eräässä suomalaisessa ministeriössä.

Meillä jos joku (ja heitä riittää jostain kumman syystä) jää  burnoutin takia saikulle niin pomo soittaa heille kerran viikossa ja kysyy samaa asiaa ja valittaa työmääristä ja resurssipulasta. Kritisoijille tämä on hänen mukaansa välittämistä ja yhteydenpitoa.

Välittäminen on hyvästä. Ei ne työt minnekään katos kotona makoilemalla.

Vierailija
370/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se työnantaja ne mitat näkee. Mitäs salaamista niissäon?

Jep. Vuosia sitten eräässä työpaikassa ja kaikille annettiin firman t-paitoja ja ulkoilutakki (mainostavaraa, logolla). Kyllä mä sain ihan oikeaa kokoa, eikä kukaan sitä kokoa kysynyt. 

Silloin kun firmassa meni tosi hyvin, saatiin vähintään kerran vuodessa jotain tavaraa, esim ulkoiluvaatteita. Niitä oli hankittu eri kokoja, joskus sitä kysyttiin. Otin usein L tai XL kokoa vaikka itse olin lähinnä M-kokoinen. Näin sai kivasti perheelle ja sukulaisille lahjavaatteita. Ihan laadukkaita takkeja ym, pienellä mainostekstillä. Niitä oli hyvä käyttää metsätöissä ym.

Nauratti vain kun töissä puhuttiin miten jatkossa "kaikki pukeutuvat nyt tähän verkkaritakkiin kun mennään yhdessä jonnekin" tai "näistä vaatteista sitten tunnista samassa firmassa töissä olevan". Juuei. Kivahan se oli saada roinaa, mutta itse en halunnut olla kävelevä mainos.

Vierailija
371/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kesäloma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

;

Vierailija kirjoitti:

Ei naurettavaa, vaan törkeää: minut irtisanottiin tuot. ja tal. syistä tammikuussa. Työnantaja ehdotti, että pitäisin vuosilomani irtisanomisaikana. Mukana oli "taustatukena" hänen lakia opiskeleva tyttärensä. Oli vuosilomalaki jäänyt opiskelematta!

Myöhemmin vuosia myöhemmin huomasin, että työeläkeotteeltani puuttui 9 kuukauden jakso. Siis keskeltä tuota työsuhdetta.  Asiaa korjatessani minulta kysyttiin, olinko ollut äitiyslomalla. En minä, vaan yksi vastaanoton lääkäreistä! Oli avustajankin palkka jäänyt ilmoittamatta työeläkesysteemiin.

Sinulla ne lait on jääneet lukematta. Työnantaja todella voi määrätä työntekijän pitämään vuosilomat irtisanomisaikana. Siis jos niitä koskeva lomakausi on käynnissä. Seuraavan vuoden lomakaudelle kertyneitä lomia sen sijaan ei voi pitää pois etukäteen.

Et sitten tuota tammikuuta huomannut?

Miten tammikuu nyt tässä sitten mielestäsi vaikuttaa? Lomanmääräytymiskausi alkaa huhtikuun alussa.

En ole aiempi kommentoija, mutta tammikuu vaikuttaa paljon. Tuossa vaiheessa on yleensä kuluvan lomakauden lomia jäljellä enää hiihtoloma, mikä siis voidaan määrätä käyttämään irtisanomisaikana. Muut kertyneet lomat (kesäloma jne.) kuuluvat seuraavaan lomakauteen ja niitä ei voi määrätä pitämään irtisanomisaikana.

Milloin ne sitten pitää jos kerran työsuhde päättyy? Kunnallisella puolella ainakin on lomat pidettävä ennen työsuhteen päättymistä. Rahana ei korvata jos ei ihan pakko ole tai lomaa ei pysty pitämään. Koskee siis myös "tulevaa" vuosilomaa.

Lain mukaan tulevan lomakauden lomia ei voi määrätä pidettäväksi ennen sitä lomakautta jona ne kuuluvat pidettäväksi. Jos sinut irtisanotaan niin että irtisanomisaikasi kuluu loppuun ennen seuraavaa lomakautta, niin sinut voidaan määrätä pitämään vain ne edelliseltä (kuluvalta) lomakaudelta käyttämättä jääneet lomapäiväsi. Ennakkoon ei lomia saa pitää pois eikä työnantaja voi niin määrätä, tämä on asia minkä yli ei voi missään tessissä sopia toisin vaan on mentävä vuosilomalain mukaan. Lomakorvaus on myös lakiin kirjattu, eli mikään työnantaja ei voi jättää lomakorvauksia maksamatta. Herrankiesus että jengi on kujalla, vaikka koko laki on netissä ilmaiseksi luettavissa. Laista saa poiketa vain, jos siinä on maininta "ellei toisin sovita", joka taas viittaa tessiin tai työsopimukseen.

Muuten oikein, mutta työnantaja ja työntekijä voivat yhdessä sopia (yleensä työntekijän aloitteesta), että siihen mennessä ansaittuja lomia voi pitää jo ennen lomakauden alkua.

”Ellei toisin sovita” voi siis viitata muuhunkin sopimiseen kuin työsopimus- tai tes-tasoiseen sopimukseen. Se edellyttää kuitenkin, että kumpikin osapuoli suostuu sopimukseen.

Vierailija
372/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotti että puolitetaan mun palkka, ja viedään multa mun oikeudet. Tositarina. Lähdin pois.

Vierailija
373/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se työnantaja ne mitat näkee. Mitäs salaamista niissäon?

Jep. Vuosia sitten eräässä työpaikassa ja kaikille annettiin firman t-paitoja ja ulkoilutakki (mainostavaraa, logolla). Kyllä mä sain ihan oikeaa kokoa, eikä kukaan sitä kokoa kysynyt. 

Silloin kun firmassa meni tosi hyvin, saatiin vähintään kerran vuodessa jotain tavaraa, esim ulkoiluvaatteita. Niitä oli hankittu eri kokoja, joskus sitä kysyttiin. Otin usein L tai XL kokoa vaikka itse olin lähinnä M-kokoinen. Näin sai kivasti perheelle ja sukulaisille lahjavaatteita. Ihan laadukkaita takkeja ym, pienellä mainostekstillä. Niitä oli hyvä käyttää metsätöissä ym.

Nauratti vain kun töissä puhuttiin miten jatkossa "kaikki pukeutuvat nyt tähän verkkaritakkiin kun mennään yhdessä jonnekin" tai "näistä vaatteista sitten tunnista samassa firmassa töissä olevan". Juuei. Kivahan se oli saada roinaa, mutta itse en halunnut olla kävelevä mainos.

Me saatiin sellaset army-kuvioiset eräjorma-asut. Voitte vaan arvata pidinkö naisena ne. Annoin ensitilassa iskälle. Joskus tuli töissä puhetta, että onneksi kaikilta löytyy nyt army-asut, jos taas mennään leikkimään armeijaa. Olin hipihiljaa.

Vierailija
374/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehellä on tähän oikeus. Vaikka tuollainen yleisohje olisi, kuka tahansa esimies voi pyytää ketä tahansa alaistaan hakemaan todistuksen ja jopa hakemaan UUDEN todistuksen valitsemaltaan (työterveys) lääkäriltä.

Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).

Vierailija
375/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työpaikka meni kerran johonkin markkinatapahtumaan esittelemään meidän toimintaa. Sitä varten tilattiin kaikille samanlaiset t-paidat firman logolla. Olen kokoa XL ja tilasin tietenkin itselleni sopivan paidan. Paitojen tultua ehdin viimeisenä hakemaan omaa paitaani ja yllätyin, kun jäljellä oleva paita oli kokoa M. Ihmettelin asiaa esimiehelle ja hän sanoi, että oli tilannut itselleen M-koon, mutta päätti kuitenkin, että väljä paita on kivempi. Jostain syystä pidin omia vaatteitani ja esimies sanoi, että olisi se mahtunut minun päälle. Olin esimiestä 20 cm pitempi ja varmaan 20 kg painavampi.

Vierailija
376/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijänä voin myös hakea aina uuden saikkulapun uudelta valitsemaltani lääkäriltä (ei työterveys).

Tässä työnantajan määräysvalta menee oman valinnan edelle. Työnantaja voi siitä huolimatta sanoa, että vain hänen määräämän lääkärin sairauslomatodistus kelpaa.

Vierailija
377/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voit , mutta työnantajan ei tarvitse sitä hyväksyä.

Vierailija
378/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo oli sitä mieltä, että voisi jättää päivärahat laskuttamatta. Se ei olisi kuulemma keneltäkään pois. Matka töissä niitä tuli jonkun verran. Joutui toteamaan, että olisi se multa poissa ja jos haluaa mun reissaavan, niin maksaa päivärahat. Ei siis pelkästään minulta vaan 20 hengen firma.

Vierailija
379/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, voit, mutta esimiehen ei tarvitse hyväksyä sitä.

Vierailija
380/1462 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkäriltä sairaslomaa 3päivää kuumeen takia. Seuraavana päivänä pomo soittaa ja kysyy voinko tulla jo töihin sairaslomasta huolimatta. En voinut.

Itse sain viikon saikkua ja paranin parissa päivässä, soitin pomolle, että voinko tulla töihin, kielsi, on kuulemma jotain vakuutuksiin liittyviä riskejä jos saikulla töissä.

Ei ole mitään vakuutusriskejä, väärä tieto työnantajalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä