Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
321/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerrotko meille kaiken, mitä tuolla hallilla kuulet?" Vastaus oli en. Tuli lopputli. Niin tuli heillekin.

Vierailija
322/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen rollaattori apuna tällä hetkellä ja olen kuntoutuksessa. Työpaikkani teki kivasti muutoksia, että pystyn tekemään työtäni siellä vajailla tunneilla.

Nyt tuli pikkupomo sanomaan, että mun pitäisi osallistua siivoamiseen. Meillä on ollut vaikea palkata siivoojaa, niin kukin on tehnyt pienen osan. En nyt vaan vielä tiedä, miten moppaaminen yms tulee onnistumaan. Pitäs alottaa, heinäkuun ekalla täydellä viikolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies kollegalle tämän jäädessä äitiyslomalle, että mikäli vaiva joutuu tehohoitoon tai jäämään osastolle tms. niin voisiko kollega tulla sitten töihin koska eihän siellä sairaalassa ole silloin hänelle mitään tekemistä ja sairaalahenkilökunta hoitaa vauvaa.

Esimies oli tuolloin ihan suomalainen, reilu viisikymppinen nainen, itse kahden lapsen äiti. Isossa konsernissa.

Vierailija
324/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies kollegalle tämän jäädessä äitiyslomalle, että mikäli vaiva joutuu tehohoitoon tai jäämään osastolle tms. niin voisiko kollega tulla sitten töihin koska eihän siellä sairaalassa ole silloin hänelle mitään tekemistä ja sairaalahenkilökunta hoitaa vauvaa.

Esimies oli tuolloin ihan suomalainen, reilu viisikymppinen nainen, itse kahden lapsen äiti. Isossa konsernissa.

Siis vauva, ei vaiva 😅

Vierailija
325/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen vielä näitä lukiessa...

Olin kerran töissä työpaikassa, jossa olin ensimmäinen jolle tehtiin kirjallinen työsopimus ja piti muistaa miten se tehdään ihan lonkalta, jotta kaikki tärkeät jutut tulee siihen.

Samaisessa työpaikassa pidin työehtosopimuksen mukaiset tauot. Pomo sitten raivosi ja sanoi että saan pitää vain yhden 10 min tauon 8h työpäivän aikana. Enpä suostunut, joten irtisanottiin :) . No myöhemmin myi yrityksen ja sai kuulemma hyvän omaisuuden, että kyllä ihmetyttää...

Vierailija
326/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran töissä työpaikassa, jossa olin ensimmäinen jolle tehtiin kirjallinen työsopimus ja piti muistaa miten se tehdään ihan lonkalta, jotta kaikki tärkeät jutut tulee siihen.

Samaisessa työpaikassa pidin työehtosopimuksen mukaiset tauot. Pomo sitten raivosi ja sanoi että saan pitää vain yhden 10 min tauon 8h työpäivän aikana. Enpä suostunut, joten irtisanottiin :) . No myöhemmin myi yrityksen ja sai kuulemma hyvän omaisuuden, että kyllä ihmetyttää...

Eli ei ihmetytä.

Vierailija
327/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei ihmetytä.

Siis ihmetyttää miten kaikki suostui riistoon ja yritys vain pyöri eteenpäin

Vierailija
328/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munulle tarjottiin 4-tuntisia työpäiviä, koska minut voi joustavasti sijoittaa mihin tehtävään tahansa, koska pystyn hoitamaan yllättävätkin hommat. Kun taas uudempi työntekijä oli välttämättä sijoitettava tehtävään, josta sai kokopäiväiset tunnit, koska hän ei osannut muuta. Lopetin siihen paikkaan. Alussa oltiin puhuttu selvästi ettei puolipäiväisiä tule.

Jos sinulla oli työsopimuksessa kiinteä kokoaikaisuus (esim. 37,5 tai 40 tuntia viikossa), niin sinulla on aina oikeus saada niitä tunteja vastaava palkka - myös silloin, jos työtä ei ole vastaavaa tuntimäärää tarjolla.

Esim. Sulla olisi 37,5 h/vko sopimus. Työnantaja ilmoittaa, että ensi viikolla on töitä vain 4 tuntia päivässä. Työnantaja joutuu maksamaan sinulle myös niistä puuttuvista tunneista, koska se tuntimäärä on sopimuksella sovittu!

Tätä ketjua lukiessa kauhistuu, miten ihmiset sietävät työnantajalta mitä tahansa.

Älkää missään nimessä irtisanoutuko tai edes koeajalla purkako työsuhdetta, jos uusi työ ei ole jo odottamassa.

Ja jos palkkaa ei kuulu, olkaa yhteydessä ELY-keskukseen tai Kelaan ja siellä palkkaturvaan. Saatte palkkanne palkkaturvasta ja palkkaturva velkoo sen työnantajaltanne. Niin, ja saatte myöhästymiskorkoa sen myöhässä olevan palkan päälle.

Vierailija
329/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vonkasi jankuttamalla, että amtaisin. Oli olevinaan mukava Esimies. Oli pelottavaa, kun yksin olin siivouskohteessa, hän tuli käymään. Lopetin parin vuoden jälkeen. Karenssi tuli koska en vienyt työoikeuteen. Olen jo keski-ikäinen. Nykyinen esimies on nainen onneksi.

Vierailija
330/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippu juttu!!!

Vierailija
331/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Människor och kultur kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.

Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.

No, palkan maksavat ajallaan joten kai tässä on onnellinen oltava.

Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota ongelmaa työaikapankista. Paljon mielummin teen syksyn ja kevään aikana joskus pidempiä päiviä, jotta jouluisin ja koulujen loma-aikoina voin pitää vapaita.

Työnantaja voi antaa se vapaatunnit pidettäväksi milloin itse tahtoo eikä silloin, milloin työntekijällä on niille tarvetta.

Mikäs siinä sitten. Työntekijä ottaa sitten saikkupäiviä. Ihan työnantajan oma valinta.

Vierailija
332/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ollut osallistumassa kun olin harjoittelija, mutta valtion virastossa vuosia sitten oli joku koulutus ja samaan yhteyteen siihen kuului virkistyspäivä. Siitä nousi melkoinen show, kun työnantaja vaati, että ruokailuun osallistuminen on pakollista ja se on maksullinen, sillä kun ruokailuun osallistuu tarpeeksi, saa palaveritilan ilmaiseksi. Lisäksi matkat kuului maksaa itse. Eli omakustanteinen virkistyspäivä. Julkisella puolella oli ainakin tuolloin sellainen pakko, että virkistyspäivään kuuluu olla jotain koulutusta samaan, mutta tuo päällikkö päätti, että ei talo maksa mitään. En muista miten asia ratkesi, mutta ymmärrän hyvin miten katkeraa porukka oli, kaikki heistä. 

Vierailija
333/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toimittajana pienessä lehdessä. Sairastuin kamalaan mahatautiin. Kummastakin päästä tuli tavaraa. Soitin lehden omistajalle, mutta tämän mielestä mahatauti ei ollut mikään syy jäädä pois työstä. Sanoi, että aina voi pikkuteillä ajaessa sen verran pysäyttää autoa, että oksentaa tienposkeen ja että siellä on niin hiljaista, että kyykkykakkallakin voi helposti pistäytyä puskassa. 

Vierailija
334/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarhalla yrittäjä yritti saada työntekijöitä pitämään vuosilomapäivän, jos satoi. Puutarha-alan tes sanoo, että jos sään vuoksi ei voi työskennellä, työntekijällä on oikeus normaaliin palkkaan. En tiedä, moniko siihen vuosiloman pitoon suostui, minä en suostunut.

Aloitin toukokuun viimeisellä viikolla ja sen toukokuun lopun palkka maksettiin kesäkuun puolivälissä, kuten oli luvattu. Mutta sitten alkoi ongelmat. Minulle ei maksettu kesäkuulta palkkaa. Olisi pitänyt olla tilillä kesäkuun viim. pv. Kysyin heinäkuun alussa, miksei palkka ole tullut ja yrittäjä sanoi, että palkkoja lasketaan vielä ja tunteja tarkastetaan. Heinäkuun puolivälissä aloin jo hermostua, koska palkkaa ei vieläkään tullut ja minulla oli vuokra ja laskut maksamatta. Yrittäjä selitti, että tilitoimistolla kestää palkkojen laskeminen, koska on uusi järjestelmä käytössä. Sovin vuokranantajan kanssa myöhemmästä vuokranmaksusta.

Heinäkuun viimeisenä päivänä ei vieläkään ollut rahaa tilillä ja minä ilmoitin, että en pääse töihin, koska ei ole rahaa ostaa bensaa ja samalla ilmoitin, että jos rahat ei ole tilillä seuraavan 3 arkipäivän sisällä, otan yhteyttä lakimieheen. Puutarhan yrittäjä tiuskaisi, että soita sitten itse sinne tilitoimistoon, ei hän osaa auttaa asiassa!!! Työnantaja ei siis osaa auttaa siinä, että työntekijä saa palkkansa tehdystä työstä.

Tilitoimistossa joku hysteerinen kirjanpitäjä syytti minua, etten ole ilmoittanut ajoissa palkanmaksun puuttumisesta ja heillä on jo vuosilomalla se henkilö, joka palkat maksaa. Ilmeisesti se palkanlaskija kutsuttiin lomalta töihin, koska sain rahani pari päivää tuon jälkeen. Minulta oli vähennetty jotain ihmeen ateriavähennyksiä, vaikka en ollut kertaakaan syönyt puutarhalla mitään. Siellä oli siis lounasaikaan tarjolla joku parin euron soppa/voileipä päärakennuksessa. Annoin sen virheen olla, koska en jaksanut enää säätää. Kun elokuun toinen viikko koitti, ilmoittauduin flunssaiseksi ja olin poissa kaksi viimeistä työpäivää. Vähän tasoitusta kaikkien niiden törkeyksien jälkeen.

Siinä oli työnantaja aivan pihalla. Vuosilomaa ei anneta pätkissä - vähintään 12 päivää on annettava yhdenjaksoisena. Jos olet ansainnut vaikka vain 4 päivää vuosilomaa kesätyöntekijänä, niin sitä 4 pv ei saa lähteä pätkimään. Jos olet ansainnut 12 päivää tai endmmän, niin se 12 pv on pidettävä yhdenjaksoisena eikä siitä saa sopia työntekijän ja työnantajan välillä toisin. Työsuojelutarkastuksessa näihin puututaan, ja tiedän aika mojovia maksuja kosahtaneen työnantajille. Lisäksi, lain mukaan työnantaja saa toki määrätä vuosiloman ajankohdan lomakaudella, mutta ilmoitus on annettava työntekijälle 1 kk tai viimeistään 2 vkoa etukäteen. Ei siis onnistu ilmoittaa, että "Hei Sirkka, olet huomenna lomalla".

Kaksi vuotta sitten vaatimalla vaadin saada pitää lomani viikon pätkissä. Mieheni oli kuollut edellissyksynä enkä voinut kuvitellakaan yksin oloa viikkoa pidempää jaksoa kerrallaan. Jos joku työsuojelutyyppi olisi puuttunut asiaan, olisin vetänyt turpaan. Tuossa suojelin nimenomaan omaa mielenterveyttäni. Tai sitten työsuojelun edustajan olisi pitänyt tulla pitämään mulle seuraa lomalla. 

Vierailija
335/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää vauvapalstan alapeukuttaja on..asiallisiinkin juttuihin tulee 1 alapeukku. Maisa-ketjuissa tää on huomattu ja kuviteltu sen olevan itse M mutta tässäkin ketjussa sama homma.

Jollain on ylimäärästä aikaa.

Mulla tulee "annettua" niitä välillä vahingossa, kun pidän oikeassa kädessä puhelinta ja peukulla vieritän sivua alas. Joskus se peukku sitten vahingossa osuu siihen alapeukkuun. Ihan tarkoittamatta.

Älkää ottako liian vakavasti niitä.

Vierailija
336/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luokanopettaja käsityönopettajan kelpoisuudella. Rehtori ehdotti ihan tosissaan, että olisin ommellut omalla ajallani koulun kankaista näytelmävaatteita tulevaisuuden näytelmien asuiksi. Ne olisi tietysti pitänyt itse suunnitella, etsiä kaavoja, leikata ja ommella. Muille opettajille ei vastaavia nakkeja ollut keksitty. Voitte arvata, että en jäänyt tuohon paikkaan. Eikä jäänyt minun seuraajanikaan ;D

Vierailija
337/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisit käyttää koronarokotuksen jälkeisiin päiviin varmuuden vuoksi vaikka pari lomapäivää, että jos oireita tulee niin ei turhaan tarvii jäädä saikulle"

T. Pomo

Vierailija
338/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää vauvapalstan alapeukuttaja on..asiallisiinkin juttuihin tulee 1 alapeukku. Maisa-ketjuissa tää on huomattu ja kuviteltu sen olevan itse M mutta tässäkin ketjussa sama homma.

Jollain on ylimäärästä aikaa.

Mulla tulee "annettua" niitä välillä vahingossa, kun pidän oikeassa kädessä puhelinta ja peukulla vieritän sivua alas. Joskus se peukku sitten vahingossa osuu siihen alapeukkuun. Ihan tarkoittamatta.

Älkää ottako liian vakavasti niitä.

Sen voi vaihtaa. Jos on vahingossa peukuttanut alapeukkua, vaihda vain vasemmanpuoleiseen yläpeukkuun ja peukuta. Alapeukku lähtee silloin pois ja vaihtuu yläpeukuksi.

Vierailija
339/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Voitko ottaa vaikka OmaKannasta kuvakaappauksen kirjauksesta, että oot karanteenista?” En voi. Määräys ja saikkulappu tulee kotiin, kun tulee.

Vierailija
340/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ehdotti yhdyntää. Olemme miehiä molemmat, en suostunut.