Miksi vasemmistolaisia sanotaan kateellisiksi?
Ihmettelen vain, koska mielestäni kyseinen väite ei käy järkeen. Menestyvän poliitikon ei kannattaisi minkään kateellisuuden vuoksi ajaa vähäosaisten etua vaan omaansa (esimerkiksi alhaisten verojen muodossa). Myös kilpailuhenkisyys on usein mielestäni hyvin pitkälle kateuteen perustuvaa. Tuntuukin, että ahneuden rajoittamista vastustavat ihmiset projisoivat omaa kateuden tunnettaan vasemmistolaisiin.
Toinen ilmiö, jonka olen huomannut on se, että rikkaiden verottamista pidetään usein pahana asiana ja köyhien elättämistä myös. Miksi olisi enemmän väärin ottaa niiltä, joilta on mitä ottaa eikä toisinpäin? Miksi vaatimusta ihmisarvoiseen elämään kaikille halutaan pitää kateutena? Ahneudella ei ole rajaa.
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 07:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 06:55"]
Onhan se nyt vähän eri asia tinkiä lauantaimakkarasta kuin kilometrikorvauksista.
[/quote]
Lauantaimakkara onkin epäterveellistä. Kilometrikorvaus on oman auton käytöstä saatu korvaus. Ei vasemmistolainenkaan käytä omaa autoaan (jos nyt sattuu sellaisen omistamaan) työnantajan tehtäviin, jos ei siitä saa asianmukaista korvausta.
[/quote]Älä yleistä. Minä olen hyvin toimeentuleva patavasemmistolainen, joissain suhteessa jopa kommunisti OMIEN rahojeni ja tavaroideni suhteen. Jakelen rahani muiden hyväksi ja tavaratkin ovat yhteisiä naapureiden ja muiden lainaajien kesken. Ja olen lisäksi onnellinen toimiessani näin, ei vituta yhtään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 08:52"]
Varakkaat uskovat oikeasti että raha tekee heidät onnellisemmaksi. Usko on niin vahva että kun epäilys asiasta silloin tällöin hiipii mieleen, se vaimennetaan älämölöllä. Joka koskee sitä että kaikki joilla on vähemmän rahaa ovat kateellisia.
Ei siitä kannata välittää. Kun ihminen on oikeasti onnellinen, raha menettää merkityksensä. Mutta koska heidän koko elämä on rakennettu niin että raha on sen keskipiste, on kauhistuttavaa ajatella että on olemassa tyytyväisiä ihmisiä jotka elävät vähemmällä.
Minulla on sisko joka on pienipalkkaisissa töissä ja hän ei voi käsittää miksi en shoppaile vähän enemmillä rahoillani kaikkea kivaa ja trendikästä, hän itse ryntää aina sisustuskauppaan kun saa palkan ja päivittää jatkuvasti kotiaan joka onkin tosi kivan näköinen. Itse taas en käsitä miksi sitä pitää koko ajan muuttaa, se on ollut kivan näköinen jo vuosikymmeniä. Ainoa ero on se, että minä olen onnellinen ja hän luulee saavuttavansa onnen tavaroilla.
[/quote]
No miksi köyhät sitten valitaa rahasta koko ajan? Olisi onnellisia kun sitä rahaa ei ole.
[/quote]Köyhä ja vasemmistolainen ei ole synonyymi. Tunnen paljon köyhiä jotka eivät ole valmiita luopumaan mistään hinnasta roposestakaan muiden hyväksi. He ovat vain köyhä versio Roope Ankasta. Tunnen myös muutaman rikkaan jotka antavat miljoonia hyväntekeväisyysprojekteihin mutta eivät anna laittaa nimeään mihinkään. Onnellisuus taasen ei riipu yhtään rahatilanteesta tai omaisuudesta ja toisaalta köyhä on sellainen ihminen jolla ei OMASTA MIELESTÄ ole tarpeeksi, oli hänellä millainen omaisuus tahansa. Ja katkerat ihmiset nyt valittavat mistä vaan vaikka heillä olisi miljoonia takataskussa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:38"]
Oikeisto aina heiluttelee tuota kateuskorttia kaikesta oikeudenmukaisuuteen liittyvästä yhteiskuntakritiikistä. No, ainakin vasemmistolla on tässä oletetussa "kdehtimisessa" kunnollinen logiikka. Oikeisto kun tuntuu kadehtivan köyhiä ja työttömiä oikein urakalla kun kokoajan hirveä huoli siitä jos niillä jossain käänteessä elämässä on jotain muutakin kuin silkkaa kärsimystä. Kadehtivat tuhkatkin köyhän ja työmmän pesistä.
[/quote]
Oikeistolaiset työssäkäyvät ihmiset "kadehtii" sitä että vasemmistolaiset lokoilevat himassa ja räkivät kattoon ja saavat siitä rahaa.
[/quote]Työttömät ja syrjäytyneet eivät äänestä vasemmistoa. Vasemmistoa äänestävät nuoret luovilla aloilla työskentelevät ja opiskelijat. Ja minä, suuren it-firman ylempi toimihenkilö. Paljonko lisää työtä minun pitäisi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 05:16"]Ihmettelen vain, koska mielestäni kyseinen väite ei käy järkeen. Menestyvän poliitikon ei kannattaisi minkään kateellisuuden vuoksi ajaa vähäosaisten etua vaan omaansa (esimerkiksi alhaisten verojen muodossa). Myös kilpailuhenkisyys on usein mielestäni hyvin pitkälle kateuteen perustuvaa. Tuntuukin, että ahneuden rajoittamista vastustavat ihmiset projisoivat omaa kateuden tunnettaan vasemmistolaisiin. Toinen ilmiö, jonka olen huomannut on se, että rikkaiden verottamista pidetään usein pahana asiana ja köyhien elättämistä myös. Miksi olisi enemmän väärin ottaa niiltä, joilta on mitä ottaa eikä toisinpäin? Miksi vaatimusta ihmisarvoiseen elämään kaikille halutaan pitää kateutena? Ahneudella ei ole rajaa.[/quote]
Kateuttahan se on kun kukaan ei saisi pärjätä paremmin kuin toinen, ja että menestyviltä pitäisi verojen muodossa kerätä rahat näille jotka ei jaksa itse nähdä vaivaa oman toimeentulon eteen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 06:42"]
Miksi tällainen keskustelu saa viharyöpyn aikaan niiden taholta, jotka kannattavat "jokainen on oman onnensa seppä" -tyyppistä ajattelua? Eikö sellainen ajattelu ole aika itsekästä?
[/quote]
Ei ole. Aikuinen ihminen nyt vaan on vastuussa itsestään. Vai tuletko sinä maksamaan minun laskuni?
[/quote]
Suomessa kukaan ei ole oman onnensa seppä, eikä täysin vastuussa itsestään. Yksi sana: hyvinvointivaltio. Sillä kustannetaan myös hyväosaisten palveluja, kuten infastruktuuri, lääkäripalvelut (esim. yksityislääkärikäynneistä saatavat kelakorvaukset), äitiyslomat ja vanhempainvapaat, lasten koulunkäynti ja kouluruoka... Voisin jatkaa listaa loputtomiin.
Ehkä en maksa sinun laskujasi, mutta siinä tapauksessa, sinä et asu Suomessa...
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:52"]
Oikeisto aina heiluttelee tuota kateuskorttia kaikesta oikeudenmukaisuuteen liittyvästä yhteiskuntakritiikistä. No, ainakin vasemmistolla on tässä oletetussa "kdehtimisessa" kunnollinen logiikka. Oikeisto kun tuntuu kadehtivan köyhiä ja työttömiä oikein urakalla kun kokoajan hirveä huoli siitä jos niillä jossain käänteessä elämässä on jotain muutakin kuin silkkaa kärsimystä. Kadehtivat tuhkatkin köyhän ja työmmän pesistä.
[/quote]
Oikeistolaiset työssäkäyvät ihmiset "kadehtii" sitä että vasemmistolaiset lokoilevat himassa ja räkivät kattoon ja saavat siitä rahaa.
[/quote]Työttömät ja syrjäytyneet eivät äänestä vasemmistoa. Vasemmistoa äänestävät nuoret luovilla aloilla työskentelevät ja opiskelijat. Ja minä, suuren it-firman ylempi toimihenkilö. Paljonko lisää työtä minun pitäisi tehdä?
[/quote]
Missä kulkee se raja, paljonko haluat maksaa veroja yhteiskunnan tuhlattavaksi? Paljon verorahaahan haaskataan hyvinvointiyhteiskunnan nimessä tehottomaan ja byrokraattiseen hallintoon.
Mielestäni on aivan käsittämätöntä, että aina kun puhutaan perussuomalaisista tai vasemmistolaisista, niin heitä pidetään työttöminä, huonosti koulutettuina, huonosti raha-asiansa hoitavina jne.
Ettekö tajua että tuo edelläkuvattu ryhmä luultavammin on niitä, jotka eivät äänestä lainkaan??? Jos kerran työttömät ja laiskat ovat persuja ja vasemmistolaisia, niin keitä ovat ne, esim eurovaaleissa noin 50% suomalaisista, jotka eivät äänestä ollenkaan???
Kyllä, tämä oli kysymys, johon toivon vastausta.
Voihan vasemmistolainen olla vaikka kuinka hyvin kasvatettu mutta aina hän on kateelliseksi kasvatettu ;)
Mieluummin kateellinen ja rento, kuin ahne ja helminauha liian tiukalla :D
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:39"]
Minulle vasemmistolaisuudesta tulee pääasiassa mieleen nuoret vihaiset naiset ja miehet, sekä katkerat vanhat ukot. Juurikin se porukka, joka on epäonnistunut elämässään ja syyttää siitä kaikkia muita.
[/quote]
Mulle taas työn raskaan raatajat ja ne ihmiset, jotka haluaa elää ja työskennellä oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 09:28"]
Vasemmistolaisten kannattaa muistaa, minkälaista elämä oli niissä maissa, jotka ovat sen "viisauden" valinneet ohjenuorakseen. Kyllä oli mukavaa ja vapaata siellä.
[/quote]
Viittaat nyt ilmeisesti kommunismimaihin. Ei, en haikaile etujoukkoja, mutta en kyllä puhtaasti kapitalistista uusliberalismia, jota Suomen kokoomus nykyään ajaa. Ei tarvita älykköä huomaamaan, että Kiinassa ollaan ajauduttu kauas vasemmistolaisista pyrkimyksistä. Kokoomuksen puoluekokoukseen lähetti myös Kiina tevrehdystä. Voit miettiä, miksi ja jos et pähkäilyltäsi pääse eteenpäin niin miten olisi tämä: Kiinassa vallalla oikeasti kommunismiksi verhottu äärikapitalismi, jossa valtaan päässeet rajoittavat merkittävästi kansalaistensa oikeuksia, tuhoavat ympäristöä ja tekevät kauppoja muiden kapitalistimaiden kanssa välittämättä vähääkään kansalaisistaa.
USA:ssa taas keskiluokka kutistuu, ylin tulodesiili imee rahaa valtiolta eli muilta kansalaisilta ja eriarvoistuminen on huipussa. Oi sitä onnelaa.
[/quote]
Jokainen voi perustaa yrityksen. Näin ollen jokainen voi rikastua. Jos itsestä ei ole siihen niin olisi sitten hiljaa.
[/quote]
Oletko siis sitä mieltä, että vain ne joilla on paljon rahaa ja jakavat juuri sinun maailmankuvasi, ovat oikeutettuja sanomaan mielipiteensä ääneen? Ilmeisesti olet. Kovin on oikeistolainen käsitys. Kohta olet varmaan kruunaamassa Niinistöä kuninkaaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 05:16"]Ihmettelen vain, koska mielestäni kyseinen väite ei käy järkeen. Menestyvän poliitikon ei kannattaisi minkään kateellisuuden vuoksi ajaa vähäosaisten etua vaan omaansa (esimerkiksi alhaisten verojen muodossa). Myös kilpailuhenkisyys on usein mielestäni hyvin pitkälle kateuteen perustuvaa. Tuntuukin, että ahneuden rajoittamista vastustavat ihmiset projisoivat omaa kateuden tunnettaan vasemmistolaisiin. Toinen ilmiö, jonka olen huomannut on se, että rikkaiden verottamista pidetään usein pahana asiana ja köyhien elättämistä myös. Miksi olisi enemmän väärin ottaa niiltä, joilta on mitä ottaa eikä toisinpäin? Miksi vaatimusta ihmisarvoiseen elämään kaikille halutaan pitää kateutena? Ahneudella ei ole rajaa.[/quote]
Sen takia, että kateuskortti on tehokas väline vaientaa kritiikki. Monesti kateuskortin heittäjälle ei tule mieleen, että vasemmistolaiset eivät tavoittele samoja asioita kuin hän: enemmän ja ekslusiivisempaa tavaraa kuin muilla, vaan kaikille riittävästi. Olosuhteet, joista ihminen ponnistaa, eivät ole kaikille samat ja köyhempi joutuu ponnistamaan enemmän kuin rikas, jolla on pääomaa, verkostoja ja virikkeellisempi lapsuus käytettävissään.
http://www.hs.fi/tiede/a1379382081489
On myös tutkittu sitä, miten rikkaat ihmiset käyttäytyvät suhteessa lakeihin. Sosiaalisessa kokeessa kalliimman auton omistajat, eivät esimerkiksi hidastaneet vauhtiaan suojatien kohdalla, vaikka näkivät jalankulkijan, kun taas halvemman auton omistajat kaikki pysähtyivät.
Toisessa kokeessa fiksatussa monopolipelissä lähtökohtaisesti toisella pelaajalla oli enemmän rahaa ja pelivuoroja kuin köyhemmällä pelaajalla. Tässä tilanteessa rikkaampi pelaaja alkoi ilkkua köyhempää pelaajaa ja liittää menestymisen pelissä omiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiinsa - hän myös söi testitilan karkkeja enemmän kuin köyhempi pelaaja. Summa summarum: rikkaat ovat ilkeämpiä ja itsekkäämpiä kuin köyhät, ihan tieteellisesti todistetusti.
http://www.scientificamerican.com/article/how-wealth-reduces-compassion/
http://www.pbs.org/newshour/bb/business-jan-june13-makingsense_06-21/
[/quote]
Suomessa kaikki saa ilmaisen koulutuksen ja terveydenhoidon. Jokainen voi rikastua Suomessa. Se että joku on köyhä on vain ja ainoastaan omaa syytä
[/quote]
Suomessakin köyhyys periytyy ja terveysongelmat kasaantuvat köyhemmille. Eikä tämä muuten johdu siitä, että köyhillä olisi jotenkin huonommat geenit vaan nimenomaan sosiaalisesta eriarvoisuudesta...mutta elä sinä vain siellä kokoomuksen mikämikämaassa, jonka arvopohjaa ei edes tiede horjuta.
[/quote]
[/quote]
Monet vasemmistolaiset muuten tekevät raskaita duunarihommia, joihin verrattuna valkokaulushommat tuntuvat lomailulta. Tiedän, koska olen tehnyt molempia töitä.
Monet esimiehet taas kuluttavat työaikaansa joutilaana, yksikin katseli leffoja työaikana. Vaikka juuri sinun mielikuvituksessa kaikki vasemmistolaiset ovat työttömiä niin ei tarvita kuin pieni tutustuminen historiaan tai työmaailmaan niin huomaat, ettei asia suinkaan ole näin.
Tämä kommenttiketju osoittaa, että vastakkainasettelun aika ei todellakaan ole ohi.
Sekin harmittaa kun minun maksamistani ammattiyhdistysmaksuista menee rahaa vasemmistolaisten ryyppyiltoihin ja minulle epämieluisten poliitikkojen tukemiseen, kuten Antti Rinteen....
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 06:42"]
Miksi tällainen keskustelu saa viharyöpyn aikaan niiden taholta, jotka kannattavat "jokainen on oman onnensa seppä" -tyyppistä ajattelua? Eikö sellainen ajattelu ole aika itsekästä?
[/quote]
Ei ole. Aikuinen ihminen nyt vaan on vastuussa itsestään. Vai tuletko sinä maksamaan minun laskuni?
[/quote]
Suomessa kukaan ei ole oman onnensa seppä, eikä täysin vastuussa itsestään. Yksi sana: hyvinvointivaltio. Sillä kustannetaan myös hyväosaisten palveluja, kuten infastruktuuri, lääkäripalvelut (esim. yksityislääkärikäynneistä saatavat kelakorvaukset), äitiyslomat ja vanhempainvapaat, lasten koulunkäynti ja kouluruoka... Voisin jatkaa listaa loputtomiin.
Ehkä en maksa sinun laskujasi, mutta siinä tapauksessa, sinä et asu Suomessa...
[/quote]
Nämä hyväosaiset kyllä maksavat veroina kaikki palvelut mitä he itse käyttävät. Maksavat vielä monen muunkin palvelut.
Mitäs työtön maksaa? Noihinkin saa helposti muutoksen. Annetaan oikeus perustaa täysin yksityisiä kouluja jotka saavat toimia markkinaehtoisesti. Poistetaan kaikki Kela korvaukset niin lääkäreistä kuin lääkkeistäkin.
Mutta kun Suomessa ei ole edes yksityisiä kouluja. Joten turha selittää siitä että joku käy julkista koulua kuin muita ei olekkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:39"]
Minulle vasemmistolaisuudesta tulee pääasiassa mieleen nuoret vihaiset naiset ja miehet, sekä katkerat vanhat ukot. Juurikin se porukka, joka on epäonnistunut elämässään ja syyttää siitä kaikkia muita.
[/quote]
Mulle taas työn raskaan raatajat ja ne ihmiset, jotka haluaa elää ja työskennellä oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa.
[/quote]
Oikeudenmukainen tarkoittaa sitä että jokainen saa nauttia oman työnsä tuloksista. Eikä joudu tekemään työtä muiden hyväksi vaan itsensä ja perheensä
Täällä ainakin yksi ei-kateellinen vasemmistolainen. Olen valmis maksamaan huomattavasti enemmän veroja nykyisestä ihan hyvästä palkastani. Haluan antaa, en ottaa. Pimeitä ovat nuo köyhille ja tuilla eläville kateelliset.
OIkeistolaiset, jos kerran jokainen on oman onnensa seppä, niin sittenhän teitä ei haittaa jos teidät ohjataan sellaisille terveysasemille joille on pitkät jonot ja lääkärit puhuvat hoonoa soomea. Eikä teitä varmaan haittaa jos lapsenne koulumatkat ovat pitkät eikä tukiopetusta ole saatavilla. Eikä teitä haittaa jos teidän asuinalueitanne ei siivota, siellä ei ole kirjastoa tai jos siellä on joku neulanvaihtopiste. Nämä eivät mitenkään vaikuta teidän menestykseenne joten nämä palvelut voidaan ottaa teiltä pois. Joten ehdotan, että palvelut otetaan pois sellaisilta jotka eivät niitä tarvitse. Näin säästämme merkittävästi rahaa ja palvelut voidaan kohdistaa niihin jotka niitä tarvitsevat.