Rippijuhla, miniä kutsuu minut mummon....
Eikä isää, joka kyllä menee kirkkoon. Eikä isän siskoa joka on kummitäti. Eikä muutakaan isän sukua.
Pitäisikö meidän siis järjestää isän puolen suvulle omat kahvitus seuraavana viikonloppuna, kun on isävuoro?
Minä menisin molempiin juhliin, kun on miniään ihan hyvät välit.
Kommentit (20)
No, tietysti järjestätte juhlat, jos kerran juhlat haluatte saada. Ja jos rippilapsi itse haluaa. Kysy lapselta siis.
Sittern minulla ei ole kai velvollisuutta mennä miniän järjestämiin juhliin? ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi sain alapeukun ja tuo joka sanoo, että isän puoli järjestää tietenkin omat juhlat, saa yläpeukutuksia.
Aikuiset ihmiset! Kyllä nyt pari tuntia voi juhlia lapsen rippijuhlia ihan yhdessä molemmat suvut. Olipa sitten ydin- tai eroperhe!
Niin voisi juhlia yhdessä muttei oikein voi, kun miniä ei kutsu kaikkia. Vaikka voisin mennä avustamaan järjestelyissä ja isä voisi maksaa tarjottavat.
Menet, kun on kutsuttu. Jos ex-miniä on niin pienisieluinen, ettei kutsu isää ja isän siskoa (kummitäti), niin järjestäkää myös omat juhlat lapselle. Lapselle varmastikin yhdet juhlat, joihin kaikki tulisivat, olisi mieluisampi.
Vierailija kirjoitti:
Sua ei ole kutsuttu velvollisuudesta, vaan ilmrisesti, koska sinusta pidetään ja lapsi (tai ex-miniä) haluaa sinut kutsua. Jos lapsen isä haluaa pitää suvulleen juhlat, niin hänen tulee siitä puhua lapsen kanssa ja sitten järjestää omat juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Niin voisi juhlia yhdessä muttei oikein voi, kun miniä ei kutsu kaikkia. Vaikka voisin mennä avustamaan järjestelyissä ja isä voisi maksaa tarjottavat.
Se ei ole mikään miniä, jos on eronnut pojastasi
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapsen isä järjestä rippijuhlia, niin äiti ja hänen sukunsa voisivat tulla sinne vieraaksi`?
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset! Kyllä nyt pari tuntia voi juhlia lapsen rippijuhlia ihan yhdessä molemmat suvut. Olipa sitten ydin- tai eroperhe!
Nimenomaan aikuiset ymmärtävät, että jos isä ja äiti eivät yhdessä järjestä juhlia jossain muualla kuin omissa kodeissaan, niin silloin juhliin kutsutaan vain ne, jotka sen kodin asukkaat haluavat kutsua. Jos äiti ei halua kutsua lapsensa isän sukua, niin ei ole pakko. Isän kuvittelisi olevan sen verran aikuinen, että tajuaa oman sukunsa kahvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Menet, kun on kutsuttu. Jos ex-miniä on niin pienisieluinen, ettei kutsu isää ja isän siskoa (kummitäti), niin järjestäkää myös omat juhlat lapselle. Lapselle varmastikin yhdet juhlat, joihin kaikki tulisivat, olisi mieluisampi.
Miksi aina oletetaan näin? Lapsen juhliss saattaisi varsin hyvin olla parikymmentä toisilleen käytännössä tuntematonta ihmistä, jotka jäykästi keskustelisivat, että hei, sinä olet Markun sisko, nähtiinkin viimeksi Mrkun ja Sannan häissä 17 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapsen isä järjestä rippijuhlia, niin äiti ja hänen sukunsa voisivat tulla sinne vieraaksi`?
Siksi, kun miniä ehti ekana. Lapsen isä asuu pienessä kaksiossa mutta juhlat olisi järjestetty luonani, asun isossa omakotitalossa. Täällä on järjestetty kaikki juhlat silloin kun olivat vielä naimisissa.
Ps. minulle hän on aina miniä ja hyväksyy itsekin sen, että kutsun häntä siksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä luulis, mutta eipä se aina onnistu.
Olenpa sellaistakin kuunnellut kun nyxä alkaa tilittää ylioppilaan vanhempien eroa toiselle suvulle. Eihän siitä muut seurannut kuin rikosilmoituksia ja lasuja. Ois ehkä kannattanut juhlis suvut erikseen tai ilman alkumaljojakaan.
Nykyään kun eroista suurin osa on sellaisia että sanotaan että on vain kasvettu erilleen ja ollaan kuin kämppiksiä ja siksi erotaan, ei voi kuin ihmetellä että miksi joillekin ihmisille on todella vaikeaa tehdä yhteistyötä sen entisen puolison kanssa. Onkohan ongelma siis todellisuudessa uudet puolisot jotka eivät siedä toisiaan?
Jos vaikka poikasi ihan itse sopii asian ex-miniäsi kanssa? Kait hänessä sen verran miestä on, kun lapsenkin on saanut aikaiseksi?
Lasta käy sääliksi. Äiti oli huonoissa väleissä anoppinsa kanssa, se alleviivautui lasten juhlissa. Sen verran aikuiset voisivat lastaan miettiä, ettei lapsen tarvitse omissa juhlissaan surra perheen huonoja välejä.
Onko kukaan kysynyt siltä isältä, että kiinnostaako häntä yhtään edes järjestää mitään juhlia vai meneekö tyytyväisenä vain kirkkoon eikä ajattele koko asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Miten mahdatte aikanaan häät käydä? Niitä ei voi kahta kertaa järjestää eri vieraille. Nyt olisi hyvä alkaa harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Miten mahdatte aikanaan häät käydä? Niitä ei voi kahta kertaa järjestää eri vieraille. Nyt olisi hyvä alkaa harjoitella.
Häät järjestää hääpari, jotka ovat aikuisia ihmisiä. Rippijuhlat ja valmistujaiset taas pitää jompikumpi vanhemmista tai molemmat. Kenenkään ei ole pakko kutsua kotiinsa ihmisiä, joita ei halua. Oli ne lasten sukua tai ei.
Isä järjestää juhlat omalle suvulleen, äiti omalleen. Ei se ole mikään naiseen asennettu velvollisuus miehen sukua passata viel eronkin jälkeen. Yleensä isät tajuavat itse järjestää rippijuhlapäivänä kahvittelut ja rippilapsi on mukana molemmissa juhlissa eli esim. ensin äidillä klo 13-15 ja sitten isällä klo 15.30 -17.30.
Lapsen juhlahan se on, mutta sittenkään äidillä ei ole yleistä passausvelvollisuutta.