Mitä te julkisesti ja näkyvästi imettävät oikein haluatte?
Olimme tänään veljeni kanssa Sokoksella aikeinamme etsiä juhlavaatteita erästä sukujuhlaa varten (olemme molemmat miehiä). Jo pian sisään käytyämme alkoi jostain kuulua kummallista, mässyttävää lussutusta, ja huomasimme naisen istumassa penkillä lastaan imettämässä. Siinä, kaikkien vaatetankojen keskellä, leveän käytävän laidalla yleisellä kulkuväylällä. Toinen rinta oli paidan sisällä, toinen reippaasti kokonaan ulkona, "peittonansa" (kehnona sellaisena) vain vauvan pää. Jäimme veljeni kanssa katselemaan näkyä. Pysähdyimme vähän matkan päähän seisomaan ja katselemaan toimitusta keskustelumme lomassa. Tästähän tämä nainen veti ihan järkyttävät kilarit. Voi jestas sitä huutoa, ensin huusi nainen, ja sitten alkoi vauva huutamaan. Perverssejä kuulemma olemme.
Miksi ihmeessä sitten pitää suorittaa kyseinen toimitus kaikkien näkyvillä, jos kerran kukaan ei saa sitä nähdä? Olen ennenkin pysähtynyt seuraamaan esimerkiksi kun vieraat ihmiset leikittävät lapsiaan tai lemmikkejään, enkä ole koskaan saanut kuin hyväntahtoisia hymyjä takaisin. Melkoista kaksinaismoralismia, jos kyse on olevinaan maailman kauneimmasta asiasta, ja jos se jotakuta häiritsee, hän on itse vain rajoittunut ja ahdasmielinen. Mutta sitten taas, jos joku vapaaehtoisesti moista katselee, on perverssi.
Ja tähän ei sitten tarvitse vastata, jos ei ole muuta asiaa, kuin "minä ainakin imetän huivin suojassa / wc-tiloissa" tms. Haluaisin perehtyä nimenomaisesti näiden julkisesti ja kainostelematta imettävien ajatuksenkulkuun.
Kommentit (148)
Jos imetät julkisella paikalla sinun täytyy myös kestää katseita olivatpa ne kannustavia tai halveksittavia. Ja kyllä minä ravintolassa olessani katselen muita ihmisiä, en tuijota, mutta katson kaikki kanssa ruokailijani. Ihan turhaa mielestäni nainen siitä raivostuu. Onhan se huomattu että juökiimettäminen on tabu vielä/taas, samalla tavalla homoja ja lesboja on aluksi tuijotettu.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 22:20"]
No musta taas ylipäätään ihmisten pidempi tuijottaminen on jo vähän epäkohteliasta.
[/quote]Ei ole. Vaan ihan kohteliasta on huomioida muutkin paikalla olijat eikä katsella pitkin seiniä.
[/quote]
Aloittajan tapauksessa ei ollut kyse tästä. Sama juttu, jos kaverini imettää kahvipöydässä, varsinkin omassa kodissaan, niin vaikka olen nainen, en koe asialliseksi "seurata toimitusta", jonka siis tulkitsen tissin pidempiaikaiseksi katseluksi. Käsittäisin olevani pervo.
Sen sijaan voin keskustella kaverini kanssa niin kuin hän pitelisi sylissään vaikka melonia. En varmaan jaksaisi tuijottaa kahvia juodessani sitä melonia, kun en yleensäkään katsele kaveriani rinnantasolle, vaan silmiin.
[/quote]
Minäkään en katselisi sylissä olevaa melonia, mutta esimerkiksi sitä katselisin, jos vauvaa syötettäisiin sylissä pullosta. Tai jos kaveri silittäisi sylissään olevaa koiranpentua, sekoittaisi taikinaa, yrittäisi korjata vetoketjua tai muuta vastaavaa. - Ap
Kyllä strippareita saa tuijottaaihan vapaasti, sehän strippaamisessa on tarkoituskin ja sellaisen tuijottaminen on ihan hyvä tapa.
Strippaaminen tavaratalojen käytävillä taas ei ole hyvä tapa, vaan itsensä paljastelua eli vilauttamista. Se on suomessa laitonta julkisissa tiloissa, joissa ei ole ikärajaa.
Strippibaareissa se toki voi olla sallittua asiakkailtakin, mutta asia kannattaa varmistaa henkilökunnalta ennen toimeen ryhtymistä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 00:49"]
Mutta ymmärrätkö, että jos siinä on paljas rinta, niin ei ole sopivaa katsella niin tarkkaan ihan vain hienotunteisuussyistä? Sama minusta koskee julki-imettäjiä. Tässä ketjussa osa on vain itse päättänyt, että näkyvillä imettäjä on huomionhakuinen. Kunpa voisitte ajatella että ei se niin ole.
Jos se loukkaa teitä, se on ERI asia (tämä ei ap:lle, jota imetys ei edes loukannut, tähän ketjuun vain hyökkäsi lähinnä sellaisia, joita se loukkaa) ja jos haluatte loukata takaisin, niin päätätte siis tuijottaa. Eli itsekin myönnätte, että se on loukkaavaa.
[/quote]
Jos paljas rinta vaatii erityistä hienotunteisuutta, niin eikö se sitten ole hienotunteisuuden puutetta, jos sen paljaan rinnan paljastaa sellaisessa paikassa, jonne se ei kuulu?
Samaan aikaan imettävän paljas tissi ei muka olekaan sama asia kuin naisen paljas tissi muuten vaan (= imettäjän on hyväksyttävää esitellä paljaita tissejään julkisesti kuin muiden naisten), mutta silti siihen pitäisi suhtautua yhtä hienotunteisesti ja kainostelevasti, kuin tahattomasti paljastettuun ei-imettävään rintaan. Eikö tässä ole ristiriita??
Ihmettelen tuota selittelyä, ettei väsyneenä muista pakata harsoa mukaan tai pukea ylleen imetyspaitaa. En minäkään väsyneenä unohda laittaa housuja jalkaan ulos lähtiessäni?? Ja jos joskus unohtaisin, niin tuskin moittisin muita ihmisiä tuijottamisesta...
Tissit ovat ihania, mutta niiden paljastelulle on oma aikansa ja paikkansa. Se ei ole julkisilla paikoilla, paitsi pukuhuoneissa ja nudistirannoilla. Julki-imettäminen on muuten ok, itsekin olen kaksi lasta huivin suojissa julki-imettänyt.
Haluan ruokkia lapseni. En loukkaannu jos joku jää katsomaan, vaikka en kyllä tajua, mitä kiinnostavaa siinä on.
Mun on vaikea uskoa, että imettävä nainen olisi alkanut huutaa, koska siinä helposti vauva pelästyy ja harva äiti haluaa pelästyttää vauvaa rinnalla...
Tulipas tästä pitkä ketju :D itse oisin varmaan jäänyt tuijottamaan myönnän. Ihan vain uteliaisuuttani. En ole koskaan nähnyt kun vauva syö tissistä. Ja ehkä koska itsellänikin on se edessä muutaman vkon päästä niin olisin siitä jopa jotain oppinut. En ymmärrä missä vaiheessa ap on sanonut TUIJOTTANEENSA, itse ymmärsin tekstistä että oli normaalisti katsellut ympärilleen ostosten lomassa. Ja miksi äiti alkaa huutamaan kesken ruokinnan? itse olisin varmaan ottanut asian huumorin kautta ja pyytänyt aptä serkkuineen viereeni istumaan ja seuraamaan :D
Mä imetin esikoista vuoden verran ja kertaakaan ei käynyt niin, että vauva olisi saanut jonkun hepulin, jos en sekunnin sadasosassa ollut työntämässä tissiä suuhun. Kyllä itse osasin tulkita lasta niin, että nälkä ei päässyt yllättämään tahi päässyt niin suureksi, että olisi hirveä itku tullut. Hyvin ehdin etsimään sellaisen paikan imettämiseen, missä se rauhallisuudenkin puolesta onnistui ja oli molemmille mukavempaa. Täällä päin on sitäpaitsi ainakin lastenhoitohuoneiden yhteydessä nojatuoleja jonne pääsee ihan lukon taakse imettämään.
Ja kun vauva alkoi syödä kiinteitä, niin itse mieluiten lykkäsin sille ihmisten ilmoilla jonkun välipalan nassuun ja imettelin sitten kotona.
Itsekään en ymmärrä naisia, jotka imettävät kaiken kansan nähden, koska sen homman pystyy hoitamaan muullakin tavalla.
ON vaikeaa. Ei saa imettää julkisesti, häiritsee kanssakulkijoita. Ei saa imettää vessassa, varaa vessan liian pitkäksi aikaa.
Viisainta on siis, että ensimmäiseen vuoteen (suosteltu imetysaika) naiset eivät poistu kotoaan.
Ap, mietipä sanavalintojasi. Mieti, miten kuvailet tuota imetystä. "KUMMALLISTA, MÄSSYTTÄVÄÄ LUSSUTUSTA", ja herranen aika: imettävä rinta esillä! Voi kauhia!
Ollaan me vaan aika kauas kaikottu luonnollisesta ja supisuomalaisesta saunaperinteestä. Vauvan ruokkimistakin pitäisi jo häpeillä.
Oikeasti.
Olen aikoinani imettänyt kyllä aika lailla siellä, missä lapsi on nälkäänsä alkanut parkua. Koin, että muita häiritsee huomattavasti enemmän se nälkäisen vauvan parku kuin se, että levähtämiseen tarkoitetulla penkillä imetetään. Vauvojen hoitotiloja ei liene missään tavaratalossa joka kerroksessa, eikä sitä nälkäänsä parkuvan vauvan kanssa välttämättä haluaisi lähteä oudossa paikassa etsiskelemään.
Kenenkään ei ole pakko tulla killittelemään ja kovaan ääneen paheksumaan sitä toimenpidettä (sitähän ap mitä ilmeisimmin veljensä kanssa harrasti, vaikka sanokiin kaunistellen, että "pysähdyimme vähän matkan päähän seisomaan ja katselemaan toimitusta keskustelumme lomassa."), ikävästä huomiosta hermostuu kuka tahansa. Sen sijaan lempeä hymy ohikulkiessa herättää vain positiivisen vastareaktion.
Kannattaa siis ap:n nyt vakavasti mennä itseensä ja miettiä, miten suhtautuu tuollaisiin juttuihin ja miten kommentoi. Mitä miettisit, jos istusit sellaisella penkillä juomassa kahvia ja joku pariskunta pysähtyisi tuijottelemaan sinua ja kommentoimaan tuolla lailla negatiivisesti? Tuskin ilahtuisit sinäkään - vauvan ruokkiminen on hyvin vastaava asia.
Peenistä, me halutaan peenistä!
No hei haloo sinä tasa-arvohuutelija.
Ehkä hiukan eri asia esitellä penistä muuten vaan kuin tarjota lapselleen ruokaa rinnasta, joka nyt vaan sattuu olemaan naisilla juurikin tätä ruokkimista varten. Eipä kukaan ole minkään vaginan paljastelun puolesta puhunutkaan. SE olisi rinnastettavissa oleva asia.
Jos nyt tässä keskustelussa unohdetaan se seikka, että imettäessä tarvitaan rintaa. Kuka haluaisi silti, että joku tuntematon jää töllistelemään lastaan? Ei tuntuisi minusta ainakaan kovin mukavalta. Tietysti tavoissa katsoa on suuria eroja, mutta pääsääntöisesti en itse ainakaan liiku missään julkisilla paikoilla pistämässä showta pystyyn ihmisille, joilla ei ole mitään tajua kohteliaisuussäännöistä.
,Näitä näytöksiä enempi asemille ym., tottumus helpottaa.
Vastaus otsikon kysymykseen: En halua muuta kun syöttää vauvani. En tee sitä aina julkisella paikalla enkä siis tieten tahtoen lähde aina ruoka-aikaan kauppaan tai kahvilaan. Jos nyt vaan satun olemaan julkisella paikalla niin silloin kyllä syötän lapseni juuri siinä. Junttia on jäädä tuijottamaan. Se on epäkohteliasta. Pitäisin myös epäkohteliaana jos joku tuijottaisi rintojani avonaisesta paidasta tai vaikka bikineistä. Saman verran, ellei jopa vähemmän, niistä näkyy imettäessä.
Rinnat on nykyään niin arkinen asia. Niitä on joka paikassa ja niistä saa puhua niin paljon kun tahtoo. Rintoja näkyy TV:ssä, mainoksissa, kadulla (siis esim avonaisista paidoista) jne eikä niitä pidetä sen kummoisempina kun että polvet näkyy mekon alta. Mutta heti jos otetaan puheeksi se niiden luonnollinen tehtävä ja syy miksi ne ovat olemassa niin heti niistä tulee häpeälliset ja jotain mitä pitää piilotella. Ihan ihmeellistä
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:48"]
Vastaava asia kuin vaikkapa se, että mies esittelee penistään julkisesti tavaratalon käytävillä. Asiassa ei ole mitään eroa.
Tasa-arvo edellyttää tässä miehille samoja oikeuksia kuin naisillekin.
Vallitseva kulttuuri ja lainsäädäntö ei tällaista itsensä paljastelua julkisesti suvaitse kummallekaan sukupuolelle.
[/quote]
Missä kulttuurissa elät? Meillä Suomessa miehet ja naiset eivät tässä asiassa ole tasa-arvoisia, koska monissa tilanteissa miesten on soveliasta olla ilman paitaa tai koko rinta-alue paljaana, mutta naisten ei koskaan. Suomessa taas sukuelimiä ei sovi kenenkään näyttää, ja itsensäpaljastaminen sanana viittaa sukuelinten näyttämiseen.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 22:16"]
Mitä ihmeen tuijottajapellejä te ootte?
Hyi olkoon, ihan sama mikä tilanne niin vihaisin sitä jos joku tuijottaa matkan päästä! Tykkäätkö ite jos joku tuijottaa? No useimmat ei.
Tuijotatte koko suvun voimalla kehitysvammaisia, amputoituja, tatuoituja, kehonrakentajia ym ketä/mitä vaan ette oo aiemmin nähneet?
[/quote]
Yleensä mielenkiintoni herättää se, mitä ihmiset tekevät, ja sitä koen soveliaaksi seurata, mikäli se tapahtuu julkisella paikalla. Mielestäni henkilön katseleminen hänen ominaisuuksiensa vuoksi ei ole yhtä korrektia. Mutta kieltämättä täytyy sanoa, että luultavasti, kun pienenä lapsena olen ensimmäistä kertaa nähnyt kehitysvammaisen, amputoidun, tatuoidun tai kehonrakentajan, olen tätä uteliaana katsellut tai ainakin halunnut katsella, jos joku on ojentanut olemaan katsomatta. Sellaisia ihmiset tyypillisesti ovat elämänsä alkutaipaleellaan nähdessään ensimmäistä kertaa uusia asioita.
Minua itseäni ei häiritse, jos joku katselee minua puuhissani, mutta nytpä tiedän, että näyttäisi olevan ihmisiä, joille se on suuri ongelma. Olen imettäjän lisäksi jäänyt katselemaan mm. taitavaa graffititaiteilijaa, vauhdikasta torikauppiasta työn touhussa, rakennustyömaalla ahertavia ihmisiä, naisten jalkapallopeliä, junassa neulovaa/virkkaavaa naista jne. Sekä tietysti jo aiemmin mainittuja lasten ja lemmikkien touhuja. Elämästä saa paljon enemmän irti, kun kulkee silmät auki. - Ap
[/quote]
Et voi verrata noita keskenään. Virkkaajan tuijotuksen ehkä voi rinnastaa tähän, sekin on vähän hölmöä, jos tuppisuuna tuijotat. Eikä se ole mikään puolustus, että sinua ei häiritse, jos joku ohikulkija alkaa katsomaan tekemistäsi. Suurimmalle osalle ihmisiä se ei ole mukava tilanne. He eivät käsitä, miksi joku jää heitä katsomaan. Sen sijaan työn touhussa olevia ihmisiä tai varsinkaan jalkapallojoukkuetta se ei häiritse, koska voithan odottaa myyjälle vuoroasi tai sitten he eivät edes huomaa sinua.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 22:16"]
Mitä ihmeen tuijottajapellejä te ootte?
Hyi olkoon, ihan sama mikä tilanne niin vihaisin sitä jos joku tuijottaa matkan päästä! Tykkäätkö ite jos joku tuijottaa? No useimmat ei.
Tuijotatte koko suvun voimalla kehitysvammaisia, amputoituja, tatuoituja, kehonrakentajia ym ketä/mitä vaan ette oo aiemmin nähneet?
[/quote]Jonkun esillä olevaa tatuointia saatan tuijottaakin. Se poikkeaa noista muista kohdista siinä, että tatuointi on ihan tarkoituksella siihen laitettu ja jos on esillä sekin on tarkoituksellista.
Amputointia kukaan on itselleen vain huvikseen ja sitä esitelläkseen ottanut ja sama pätee noihin muihinkin mainitsemiisi.
Tatuointeja ja imetyksiä saa ja tuleekin julkisilla paikoilla tuijotella, sen takiahan niitä juuri julkisilla paikoilla esillä pidetään.
[/quote]
Perustele, kiitos. Syynä mielestäsi ei voi olla se, että äiti haluaa ihan vain ruokkia vauvansa ja jostain syystä se paikka on hänelle sopivin, eikä hän kainostele tissejään. En silti näe, miksi sitä olisi ok TUIJOTTAA. Vähän sama kuin hiekkarannalla joku olisi yläosattomissa. Saako silloin hyväkäytöksinen tuijottaa? (En nyt kysynyt haluaako ;) )
[/quote]
Julkisella paikalla saa tuijotella niin paljon kuin huvittaa. Jos ei miellytä vaihda maahan jossa on toisenlainen lainsäädäntö.
Teille kaikille "vauvalle tuli yhtäkkiä nälkä kauppakeskuksessa ja oli pakko kaivaa keskellä vilkasta käytävää tissi eteen ja ruveta syöttöpuuhiin" tyypeille kysymys.
Ymmärrän, että vauvalle saattaa tulla joskus yllättävässä paikassa nälkä, mutta onko totta, ettei vauvanne kestäisi sitä minuuttia-kahta, kun etsitte sovituskopin/ lastenhoitohuoneen/ wcn tai muun hieman suojaisamman paikan kuin käytävä? Ap:nkin tapauksessa oltiin ilmeisesti vaateosastolla kaupassa, eli sovituskoppiin olisi kävellyt alle minuutissa.
Ja jos et jaksa nähdä sitä vaivaa, että vilkaisisit ympärillesi löytääksesi suojaisan imetyspaikan, niin miksi sitten pahastut ihmisten paheksuvista katseista?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:53"]
Tuijottaminen ei ole normaalia, vaan se kuuluu käytöshäiriöisen diagnoosiin. Pikainen vilkaisu menee vielä normaalin piikkiin.
[/quote]Hae apua.
[/quote]
No, sanotaanko, että jos joskus haet apua tuohon käytöshäiriöösi, niin saatan istua pöydän toisella puolella.
[/quote]En minä voi sinun ongelmiisi apua hakea. Ongelmasi ei nimittäin ole niin vakava että oikeuttaisi pakkohoitoon. Huomiohakuisten tuijottaminen on normaalia ja kohteliasta käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:21"]
Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä että oli miten luonteva ja luonnollinen tapahtuma tahansa niin ei ole korrektia jäädä tuijottamaan. Katsominen ja huomion kiinnittäminen on ymmärrettävää, tuijottaminen ei.
[/quote]
Jos joku jönglööraa viidellä tennispallolla kadulla, onko tuijottamaan jääminen mielestäsi epäkohteliasta?!?
Julki-imettäminen kuuluu samaan huomiohakuisen käytöksen kategoriaan samoilla kohteliaisuus määritteillä.
[/quote]
Kuinka niin? Minusta sitä voi verrata vaikka jäätelöä syövän ihmisen tuijottamiseen. Tai äidin, joka lusikoi vauvalle sosetta, tuijottamiseen. Ei anna aihetta tuijottaa, ainakaan minun saamani kasvatuksen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:34"]
Ap tuijottaa imetystä, mutta ei reagoi mitenkään pitkin kaupunkia oleviin alusvaatemainoksiin. Vai jääkö niitäkin tuijottamaan?
[/quote] Kyllä minä mainoksiakin katselen. Mielenkiintoisia mainoksia saatan suorastaan jäädä tuijottamaan. Kaikki alusvaatemainokset eivät kuitenkaan herätä mielenkiintoani, ellei niissä ole jotain poikkeuksellista (esimerkiksi poikkeuksellisen kaunis malli). Kyseiset mainokset ovat niin tavanomaisia.
Ihmetyttää, miksi otit esimerkiksi juuri tuon alusvaate-esimerkin. Luuletko, että jäin katselemaan imettäjää siksi, että näky olisi ollut mielestäni seksikäs? En halua alkaa erikseen kenenkään ulkoista olemusta tässä parjaamaan, mutta sanottakoon, että siitä tilanteesta oli seksikkyys kaukana. Tilanne herätti mielenkiintoni muista syistä. - Ap
[/quote]
Rinnat ovat niin seksualisoidut tässä kulttuurissa, että rintaliivimainos on luonnollisempaa kuin imettäminen. Säälittävää.
[/quote]
En sanonut rintaliivimainoksia häpeilemätöntä julki-imettämistä luonnollisemmiksi, vaan tavanomaisemmiksi. Sen takia ne eivät herätä huomiotani samalla tavalla kuin imetys. Vaikka imetys olisi sinulle arkipäivää, niin on olemassa paljon ihmisiä, jotka näkevät imettämistä vasta esim. oman lapsensa äidin sitä suorittaessa. Tämä johtuu siitä, että suurin osa ihmisistä ei halua imettää niin, että muut ihmiset näkevät yksityiskohdat. - Ap
[/quote]
Näinpä sitä ollaan vieraannuttu luonnollisista asioista. Ylikansallisen yrityksen rintaliivimainos on tavanomaisempaa kuin lapsen ruokkiminen. Säälittävää.