Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet sanoo siivoojalle näin?

Vierailija
22.06.2021 |

Olen ollut nyt vuoden töissä laitoshuoltajana päiväkodeissa ja kouluissa ja yleisin asia, mitä muulta henkilökunnalta kuulen töitä tehdessäni on "voisit tulla meille kotiin siivoomaan, kun en ite jaksa/ehdi". Miksi te sanotte niin? Luuletteko, että siivooja on intona työhönsä ja haluaisi aivan palavasti päästä jokaisen kotiin työpäivän jälkeen jatkamaan hommia, kun ei saa niistä tarpeekseen? Luuletteko, että se on kehu, josta siivooja on hyvillään, kun siivousjälki näyttää niin hyvältä? Olen tässä vuoden aikana yrittänyt keksiä jotain nasevaa sanottavaa noihin tokaisuihin. Muutamalle olen todennut, ettei sun rahat riitä mun tuntipalkkaan. Eilen vissiin tuli mitta täyteen, kun pusähdyin, katsoin tokaisijaa silmiin ja sanoin "ei kuule vois vähempää kiinnostaa sun kotis siivoominen".

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu, taidan itsekkin käyttää tuota lausetta. Joo, minua ei vielä inhota nuo ihmisten tokaisut "tule meillekkin siivoomaan". Ohitan ne kuulematta.

Vierailija
2/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä tosiaan on sellainen piilokehu taustalla, tykkäävät siis työsi jäljestä ja ilmaisevat sen sitten noin. Mutta juu, ymmärrän kyllä, että voi alkaa nyppimään jos tuota kuulee jatkuvasti. Vähän niin kuin kaupan kassojen "ai, ei oo hintalappua, no tää on varmaan sitten ilmainen, öhö öhö".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisitkä enemmän esim. "huomasitko muuten, että tuohon lattialle jäi vielä tahra?"

Vierailija
4/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tapahtuu IT-alalla. Kerrotaan kotikoneen tai verkon ongelmista ja kysellään että voitko korjata nekin. Sanon aina että kyllä voin, mutta arvostan vapaa-aikaa niin paljon etten tee alle 200€ /tunti töitä vapaa-ajalla. Yleensä se on liian kallista, mutta ei aina. Jotkut haluaa että ammattilainen käy kotona korjaamassa asiat vaikka se on kallista.

Minkä hintaiseksi lasket oman vapaa-ajan? Onko vaikka 50€ /tunti sopiva korvaus. Voit laskuttaa työosuuskunnan kautta niin ei tarvitse perustaa firmaa.

Vierailija
5/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin sanotusti helppo keventävä heitto ja kertoo ehkä siitä että teet työsi hyvin kun kotiinkin ottaisivat. Todeta vain jaaha, että enpä tätä enää työsi ulkopuolella viitsi enää muille tehdä.

Vierailija
6/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kehu siitä että teet työtä joka on välttämätöntä ja työtä jota tää sanoja ei jaksa tehdä. Vähän niinku enemmän positiiviseksi kuin negatiiviseksi tarkotettu.

Sinunkin elämäs helpottuu kun et pahastu ihan kaikesta.

Mä en huutele tommosia toimiston siivoojille, kotona käyvälle siivojalleni sanon usein että ihanaa kun käyt täällä ja kiitos.

Sano ok tädeille että mä haluaisin teidät mun kotiin kans hoitaa mun lapset <3 tai opelle että saispa sit iltaisin meille tekee läksyt mun lapsen kans <3 jos se on niiiiin kamalaaaaaa että haluat kostaaaaaaa

Vierailija
7/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sanottu. Ihan siksi kun minun persoonaani ei haluta kenenkään kotiin😆 Kotisiivous on muuten ihan oma arvostettava alansa ja minä en ainakaan osaa siivota kuin sairaalan tiloja. Kotisiivouksesta en ymmärrä enkä halua ymmärtää mitään. Olen erikoistunut vain terveydenhuollon tiloihin.

Vierailija
8/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas sanon, että ikinä en sinua meille siivoamaan haluaisi. Tarkoitan sillä tietenkin sitä, että osaan itsekin kotini siivota ja siivoojankin vapaa-aika on arvokasta. Jostain syystä siivoojat loukkaantuvat tuostakin.

Vierailija
9/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi siis enää sanoa siivojallekaan mitään, kun kaikki sanomiset ovat loukkausta.

Nyt päätänkin, etten edes tervehdi meidän toimiston siivojaa, etten vain loukkaisia häntä, kun tervehdin.

Onhan se loukkaus, että tervehtii ja huomioi siivojan työn.

Vierailija
10/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kehua, niin miksi ei kehu suoraan, että ihanaa, kun täällä on niin siistiä. Tuollainen tuu meille kotiin siivoomaan -heitto on ainakin mun mielestä alentavaa. En kyllä mitenkään osaa ottaa sitä kehuna. Eikä kyllä tulis mieleenkään sanoa opettajalle, että tulepa meille auttamaan mun lasta kotiläksyissä.

Vierailija
11/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi siis enää sanoa siivojallekaan mitään, kun kaikki sanomiset ovat loukkausta.

Nyt päätänkin, etten edes tervehdi meidän toimiston siivojaa, etten vain loukkaisia häntä, kun tervehdin.

Suosittelen myös opettelemaan lukemaan.

Vierailija
12/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tapa kiittää tekemästäsi työstä. Toki jos haluat pahastua siitä niin anna mennä vaan. Se ei ole keneltäkään muulta pois kuin sulta itseltäsi.

Vierailija
13/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi kääntää sopivassa tilanteessa kommentoijan ammatti häntä vastaan sanomalla esim. "jos sinä tulet korjaamaan mun tietokoneen" tai "tekemään mun veroilmoituksen". Sanoja varmasti oivaltaa, kuinka typerältä hänen lauseensa kuulostaa.

Voit myös tokaista hänelle, ettet ole yksityisyrittäjä, joten palkkaa vastaan voi ehdottaa siivousta työnantajallesi. Ilmainen palvelu kyllä kelpaa, mutta jos ilmoitat tekeväsi työtä kyllä normaalia palkkausta vastaan niin kyselijä katoaa.

Vierailija
14/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Sanoo ihminen, joka veti kaksin käsin herneitä nekkuunsa itse :D

Vierailija
15/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta oli kerran kampaajalla istuessani, kun jutustelimme niitä näitä ja tuli puhe ammatissani. Kampaaja sanoi, ettei kyllä yhtään tykkää siivoomisesta, voisit tulla tämän jälkeen meille kotiin siivoomaan. Vastasin hänelle, että sopii kyllä, sittenhän tämä leikkaus ja värjäyskin on ilmainen. Siinä kampanjakin ehkä tajusi heittonsa typeryyden.

Ei se ole kehumista, että pyydät työnsä tekijää tulemaan kotiisi tekemään työtään. Ei se vaan ole kehu. Jos haluat kehua, keksi joku toinen tapa.

Vierailija
16/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin tädeille vastaisin kyllä, että ja sinä voisit tulla hoitamaan lapsiani.

Todella typerää kommentointia.

Itse olin aikanaan kesätöissä sairaalassa siivoojana, yleisin kommentti tuolloin oli että ;

ja hyvin pyyhkii.... Näitä tolloja riitti.

Vierailija
17/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta oli kerran kampaajalla istuessani, kun jutustelimme niitä näitä ja tuli puhe ammatissani. Kampaaja sanoi, ettei kyllä yhtään tykkää siivoomisesta, voisit tulla tämän jälkeen meille kotiin siivoomaan. Vastasin hänelle, että sopii kyllä, sittenhän tämä leikkaus ja värjäyskin on ilmainen. Siinä kampanjakin ehkä tajusi heittonsa typeryyden.

Ei se ole kehumista, että pyydät työnsä tekijää tulemaan kotiisi tekemään työtään. Ei se vaan ole kehu. Jos haluat kehua, keksi joku toinen tapa.

Miksi leikkaus ja värjäys olisi ilmainen? Vai halveksitko omaa työtäsi niin paljon, että et tee sitä korvausta vastaan vaan maksutta? Tietenkin kampaaja olisi maksanut sinulle!

Vierailija
18/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leikkaus ja värjäys olisi ilmainen? Vai halveksitko omaa työtäsi niin paljon, että et tee sitä korvausta vastaan vaan maksutta? Tietenkin kampaaja olisi maksanut sinulle!

Kirjoittaja tarkoitti varmaankin, että tuossa olisi vähän niin kuin vaihdettu työpanoksia. Kampaajan työ vaihtuu kotona siivoukseen.

Vierailija
19/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömiä neuvotaan? Meillä on Suomessa työkkäri joka hoitaa työttömien asiat. Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä. Ja meidän kaupunki vähentää 700 työntekijää niin ettei eläkeläisten tilalle palkata ketään. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän, kohta kaivataan neuvoja mitä tyhjille asunnoille tehdään.

Vierailija
20/64 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin tädeille vastaisin kyllä, että ja sinä voisit tulla hoitamaan lapsiani.

Todella typerää kommentointia.

Itse olin aikanaan kesätöissä sairaalassa siivoojana, yleisin kommentti tuolloin oli että ;

ja hyvin pyyhkii.... Näitä tolloja riitti.

Myös "Puhdasta tulee." Toisille on vaivaannuttavaa olla vaan hiljaa/sängyssä siivouksen ajan, ymmärrystä heille! - Mä olin ensimmäisessä ammatissani sairaalassa 17 vuotta. Potilaat haluavat myös aina keskustella säästä, ehkä siksi, etteivät he pääse/näe ulos. Joka ammatissa on omat vastaavat vakiokuvionsa, turha siitä on verenpainetta ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi