Miksi niin monet sanoo siivoojalle näin?
Olen ollut nyt vuoden töissä laitoshuoltajana päiväkodeissa ja kouluissa ja yleisin asia, mitä muulta henkilökunnalta kuulen töitä tehdessäni on "voisit tulla meille kotiin siivoomaan, kun en ite jaksa/ehdi". Miksi te sanotte niin? Luuletteko, että siivooja on intona työhönsä ja haluaisi aivan palavasti päästä jokaisen kotiin työpäivän jälkeen jatkamaan hommia, kun ei saa niistä tarpeekseen? Luuletteko, että se on kehu, josta siivooja on hyvillään, kun siivousjälki näyttää niin hyvältä? Olen tässä vuoden aikana yrittänyt keksiä jotain nasevaa sanottavaa noihin tokaisuihin. Muutamalle olen todennut, ettei sun rahat riitä mun tuntipalkkaan. Eilen vissiin tuli mitta täyteen, kun pusähdyin, katsoin tokaisijaa silmiin ja sanoin "ei kuule vois vähempää kiinnostaa sun kotis siivoominen".
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Parasta oli kerran kampaajalla istuessani, kun jutustelimme niitä näitä ja tuli puhe ammatissani. Kampaaja sanoi, ettei kyllä yhtään tykkää siivoomisesta, voisit tulla tämän jälkeen meille kotiin siivoomaan. Vastasin hänelle, että sopii kyllä, sittenhän tämä leikkaus ja värjäyskin on ilmainen. Siinä kampanjakin ehkä tajusi heittonsa typeryyden.
Ei se ole kehumista, että pyydät työnsä tekijää tulemaan kotiisi tekemään työtään. Ei se vaan ole kehu. Jos haluat kehua, keksi joku toinen tapa.
Siis aika tollukka pitää olla, jos ei ymmärrä, mikä ero on ohimenevällä heitolla tai oikealla ehdotuksella. Oletko edes varma, että tarkoitti ilmaista siivoamista?
Voitko vielä kertoa, millä tavalla se ei ole kehu, että joku olisi valmis ottamaan sinut töihin? Missä siinä on oletus, että sinun pitäisi tehdä työt ilmaiseksi tai juuri senhetkisessä tilanteessa vaikka työpäiväsi jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kehua, niin miksi ei kehu suoraan, että ihanaa, kun täällä on niin siistiä. Tuollainen tuu meille kotiin siivoomaan -heitto on ainakin mun mielestä alentavaa. En kyllä mitenkään osaa ottaa sitä kehuna. Eikä kyllä tulis mieleenkään sanoa opettajalle, että tulepa meille auttamaan mun lasta kotiläksyissä.
En ole siivooja, mutta minusta tuokin kuulostaa vähän alentuvalta. En minä mene kollegoillekaan sanomaan, että "ihanaa, kun olet niin hienosti laittanut laskut tarkistukseen". He tekevät työtään ja kunhan homma hoituu, se on osoitus ammattitaidosta. Ei alentuva ylenpalttinen kehuskelu, "ooooi kun sinä olet taitava sun työssäsi, hienosti, taitava, kylläpä on työ nyt niiiin hyvin tehty"... Minä en ainakaan kaipaisi sellaista imelää imartelua työstäni niiltä, jotka eivät edes tee samaa työtä.
Eikö tuo ole lähinnä small talkia. ihminen tietää, mitä teet työksesi ja kommentoi sitä omaan elämäänsä viitaten. Eihän tuon ole tarkoituskaan olla mikään käsky eikä edes pyyntö tehdä työtä ilmaiseksi.
Ihan yhtä lailla sähköasentajia aina pyydetään tekemään asennukset omaan mökkiin, lääkäriä pyydetään aina vilkaisemaan jotain luomea, kampaajalta kysytään voisiko tulla leikkaamaan hiukset ilmaiseksi, opettajalta kysytään voisko tulla opettamaan meidänkin lapsia kotiin ilmaiseksi tietenkin. Voi vaan nauraa ja sanoa että "Hyvä vitsi hehe!" ja jatkaa elämäänsä. Kaikesta tarvi vetää tennispalloa nenään.
Kuulee kyllä usein! Omat vakkari vastaukset on;
-Toki, mutta tuntipalkka on sit jotain sitä ja tätä luokkaa tai että toki mutta en kyllä ihan halvalla tuu.
-No ihan niin paljoo tästä työstä en tykkää, että ilmaseks tekisin/päivää jatkaisin. Ja virnistys.
On kyllä ihmeellistä mielensä pahoittamista small talkista, vaikka perustylsä heitto onkin.. Ite ku vaihdoin kassan takaa siivoojaksi, huomasin, että paljon enemmän ihmiset kiittelee hyvästä työstä ja muutenki pääasiassa ovat kohteliaampia, mutta silti muistan että asiakaspalvelu on osa työnkuvaa.
Tuo on sellainen vakiolause, joka sanotaan kun tykätään toisen työnjäljestä. Siihen tuskin kannattaa vastata tiuskimalla. Siivoojan työssä kohtaa oikeasti ala-arvoisia heittojakin. Ja kohtaa ennakkoluuloja liittyen ihan omaan persoonaankin jo. Mutta koko ajan ei kannata olla puolustuskannalla. Kaikki hölmönkään kuuloiset kommentit eivät ole tarkoitettu loukkaukseksi. Joillakin taas on omituinen käsitys siivoustyöstä ja sitä tekevistä ihmisistä. Niitä voi hälventää ihan vain näyttämällä, että siivooja on tavallinen ihminen normaalilla hyvällä käytöksellä. Ja siivoustyö on yksi ammatti muiden joukossa.
En todella ymmärrä mistä ap suuttuu, toi kommentti on ihan vaan kevyttä jutustelua siivoamisesta. Itse vastaisin tuollaiseen kommenttiin tyyliin kelpais itellekkin kun joku tekis tän kotona, ei tarttis työpäivän siivoilujen jälkeen omaakin kämppää siivota. Ihan turhaan ärsyynnyt. Ärsyyntymisesi kertoo mielestäni huonosta itsetunnosta, koet olevasi jollakin tavalla alempi. Tämäkin on ihan turhaa, ei suurin osa ihmisistä edes ajattele siivoojaa joka toimistossa häärii, yleensä vain siivojat itse pyrkii perustelemaan omaa ammattiaan mm. väliaikaisena ja on kova tarve sanoa tyyliin että opiskelee samalla tms. Työ on työtä, ihan sama kuka tekee mitäkin.
Jos mulle sanoisit noin, että mulla ei ole varaa sun palkkaan ottaisin sun esimieheen yhteyttä ja todennäköisesti vaihdettaisiin siivousfirmaa. Täysin asiaton kommentti.
On siistijöitä,ja ”siistijöitä”. Meillä on ollut molempia - toisen aika menee puhelimessa tai toisen siivotessa. Mieluusti sitä kehuu jälkeä ja ammattitaitoa, mutta näemmä olisikin parempi vain aina huomauttaa epäkohdista…
Mikä siinä on kamalaa, jos toinen tarjoaa työtä? Ilmoittaa vaan tuntihinnan ja matkakulut ja sitten jos toinen vielä senkin jälkeen haluaa palkata, niin käy siivoamassa.
Ja miksi muka arvotatte vapaa-ajan kalliimmaksi kuin mitä normaali tuntipalkka on? Siihen hintaanhan te myytte nytkin vapaa-aikaanne käydessänne töissä.
Mulla on tuntipalkka 20e, mutta jos vapaa-ajalla pitää tehdä niin 200e. WTF??? oletteko typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on kamalaa, jos toinen tarjoaa työtä? Ilmoittaa vaan tuntihinnan ja matkakulut ja sitten jos toinen vielä senkin jälkeen haluaa palkata, niin käy siivoamassa.
Ja miksi muka arvotatte vapaa-ajan kalliimmaksi kuin mitä normaali tuntipalkka on? Siihen hintaanhan te myytte nytkin vapaa-aikaanne käydessänne töissä.
Mulla on tuntipalkka 20e, mutta jos vapaa-ajalla pitää tehdä niin 200e. WTF??? oletteko typeriä.
Siivoustyöstä laskutetaan reippaasti yli 20e/h vaikka tuntipalkka ei se oliskaan. Miksi kävisin pimeästi tekemässä kovin paljon halvemmalla ilman vakuutuksia tai työnantajan välineitä ja turvaa? Varsinkin kun yleensä ihmisten kodit on todella epäsiistejä ja vaatii ne ammattimaiset välineet, aineet ja niiden pesun jälkeenpäin ja tunteja hurahtaa kokopäivän jos silläkään sais puhdasta. On kovinkin paljon fyysisesti kevyempää työtä käydä siivoomassa paikat jotka pidän itse siistinä viikottain kun jynssää jonkun muka siistiä kämppä valmiiks likasilla välineillä. 😂 Ja teetkö itse ylitöitä samalla tuntihinnalla, oletko ihan tyhmä?
Sanoisin noihin vaan että sitä varten on kotisiivouspalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kymmenisen vuotta sitten tiukkapyllyinen bimbosiivooja, joka tienasi extraa-no tiedätte miten. Tuli itsekin laskettua lastit kerran jos toisenkin tämän inisevän luntun reikiin :) Sittemmin löysin laadukkaan ladyn ja horopanot tietenkin jäi. Tää muija osasi kyllä puhdistaa kullinkin naimisen jälkeen laadukkaasti, myös anaalinainnin jälkeen ;)
Liikuttavaa. Runkkausmatskua löydät ihan vauvasivultakin
En ole siivooja tai laitsari mutta moni ei taida ymmärtää, ettei asiakkaat ymmärrä itse kuinka ne ylentävät itsensä siivoojien yläpuolelle sanomalla vaikka, "tulisit meillekin siivoamaan". Vaikka taustalla on kehu mutta se on paska kehu. Sitä voisi arvostaa toisen panosta jollain muulla tavalla ja sanoilla.
Siivoojat ovat saman vertaisia kuin muutkin työntekijät. Välillä vain vaikuttaa etteivät näe heitä sellaisina ollenkaan, vaan alaisina, jolta voi vaatia enemmän kuin mitä toinen jaksaa tai mitä annettu sopimuksena tehtäväksi.
Olen sairauslomalla ja ihmiset neuvoo todella usein, mitä minun pitäisi alkaa harrastamaan, opiskelemaan tai minne minun pitäisi mennä töihin. Siis todella usein heillä on joku "ratkaisu" tai hyvä ehdotus tähän tilanteeseen, josta eivät oikeasti tiedä mitään. Kai sitten luulevat, että olen vaan niin tyhmä, että en osaa ajatella itse mitään? Enhän minäkään toisille neuvo, että sun vapaa-aika kannattaisi tästä lähtien täyttää sählyn pelaamisella ja vaihtaa alaa jonnekin, mikä on todella raskasta fysiikallesi.
Itse töissä kahvilassa ja saan kuunnella seksistisiä heittoja ja tytöttelyä harva se päivä. (Olen 27v)
"Otatko kuittia?"
"Onks siinä sun numero?" tms.....
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä tosiaan on sellainen piilokehu taustalla, tykkäävät siis työsi jäljestä ja ilmaisevat sen sitten noin. Mutta juu, ymmärrän kyllä, että voi alkaa nyppimään jos tuota kuulee jatkuvasti. Vähän niin kuin kaupan kassojen "ai, ei oo hintalappua, no tää on varmaan sitten ilmainen, öhö öhö".
Mikä on hintalappu?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin tädeille vastaisin kyllä, että ja sinä voisit tulla hoitamaan lapsiani.
Todella typerää kommentointia.
Itse olin aikanaan kesätöissä sairaalassa siivoojana, yleisin kommentti tuolloin oli että ;
ja hyvin pyyhkii.... Näitä tolloja riitti.
Small talkia talon muilta työntekijöiltä, halutaan huomioida kaikki työntekijät mutta kun ei kunnolla tunneta niin menee heittojen lausumiseksi. Suomalaiset tuppaa vain pahastumaan small talkistakin. Johtunee huonosta itsetunnosta. Voihan siihen "tule meille siivoamaan"-heittoon nakata takaisin "50€/h palkalla tulen, milloin sulle sopis?".
Voih, he varmaan yrittävät kehua työnjälkeäsi. Jos sitä kuulee koko ajan niin onhan se aika kulunut juttu, mutta sanoja ei tiedä sitä. Itse vaan hymyilisin takaisin ja jatkaisin hommia. Olen ollut siivooja nuoruudessa enkä kuullut tuota koskaan. Ehkei työnjälkeni sitten ollut niin hyvää :D