Miksi niin monet sanoo siivoojalle näin?
Olen ollut nyt vuoden töissä laitoshuoltajana päiväkodeissa ja kouluissa ja yleisin asia, mitä muulta henkilökunnalta kuulen töitä tehdessäni on "voisit tulla meille kotiin siivoomaan, kun en ite jaksa/ehdi". Miksi te sanotte niin? Luuletteko, että siivooja on intona työhönsä ja haluaisi aivan palavasti päästä jokaisen kotiin työpäivän jälkeen jatkamaan hommia, kun ei saa niistä tarpeekseen? Luuletteko, että se on kehu, josta siivooja on hyvillään, kun siivousjälki näyttää niin hyvältä? Olen tässä vuoden aikana yrittänyt keksiä jotain nasevaa sanottavaa noihin tokaisuihin. Muutamalle olen todennut, ettei sun rahat riitä mun tuntipalkkaan. Eilen vissiin tuli mitta täyteen, kun pusähdyin, katsoin tokaisijaa silmiin ja sanoin "ei kuule vois vähempää kiinnostaa sun kotis siivoominen".
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu, taidan itsekkin käyttää tuota lausetta. Joo, minua ei vielä inhota nuo ihmisten tokaisut "tule meillekkin siivoomaan". Ohitan ne kuulematta.
Sano niille, että tule sinä meille siivoamaan!
Voisin kyllä pimeästi siivota - vähintään 100 e ja paikkojen pitää olla raivattu.
Tykkää siivota, mutta en ilmaiseksi.
Asiallinen ammattilaisen vastaus kysymykseen olisi "Tulisin mielelläni, mutta ikävä kyllä meidän sopimukseen eivät kuulu kotikäynnit asiakkaan luona. Voin toki suositella sinulle hyvää kotisiivousfirmaa! :)".
Kieltämättä kyllästyttää kuunnella noita heittoja. Vaikka on ehkä kehuksi tarkoitettu, siinä on vähän alentava sävy. Mieluummin vaikka "Huomenta! Onpa kivaa taas aloittaa hommat, kun on niin siistiä". Ja kaikkein paras tapa on kohdella ihan vaan työkaverina. Jutella normaalisti ja tervehtiä ja puhua vaikka säästä kahvihuoneessa.
Itselleni ei tulisi mieleen sanoa kenellekään, että hyvin hoidat lapsia, tule meillekin hoitamaan viikonloppuna.
Siivoojan työ ei ole milloinkaan helppoa toimistossa, jossa on joku samaan aikaan työssä. Joutuu kyttäilemään, milloin pääsee siivoamaan. Aikaa menee moninkertaisesti tyhjään toimistoon verrattuna. Mitoitus on tietenkin tehty sen tyhjän toimiston mukaan (miinus 0,5-2 tuntia kilpailutusvähennystä). On tärkeää, että varavessapaperirulla ja toimistotuoli ovat millilleen oikealla paikalla tai tulee hirveä valitus. Pölynimurin ääni häiritsee tärkeää puhelua. Joka paikka on täynnä ihme roinaa, jotka kaikki ovat perintökalleuksia. Osa asiakkaista on veemäisiä ja lähes kaikki tietävät paremmin kuinka työsi pitää tehdä. Aina on joku, joka olettaa, että tehdään joka kerta suursiivous ennestään siistiin paikkaan ja toinen, jonka mielestä tälläkään kertaa hänen läävästään ei tarvitse kuin tyhjentää roskis. Roskiksia saa kontata ihmisten jalkojen välistä pöytien alta, niitä on vähintään yksi joka huoneessa ja jokaisessa on yksi purukumi tai banaaninkuori (joiden johdosta tarvitaan uusi roskapussi). Paitsi keittiön viikon tyhjentämättä olleessa roskiksessa joka pursuaa yli ja haisee mädältä ja valuttaa nestettä, koska sitä ei voi kukaan muu ikinä viedä kun se ei ole heidän työtään vaikka menevät kotiin joka päivä roskakatoksen ohi.
Siinä kun sinä kotona tyhjennät yhden roskiksen ja peset yhden pöntön sekä viet yhden roskapussin ja pikkuisen imuroit, niin työkseen siivoava tyhjentää, pesee, imuroi nopealla tahdilla 8 tuntia putkeen ja raahaa jätesäkeittäin roskia. Se on raskasta eikä siitä paljon makseta. Kehuminen taas johtuu huonosta omasta tunnosta, kun omalla työpaikalla on joku töissä niin pienellä palkalla ja joutuu vielä päälle kuuntelemaan urputusta.
Olettaisin, että teidän toimistolla on erittäin raskasta ihan kaikille työskennellä, koska sinä olet siellä.