Meillä on päiväkodissa kouluttamattomia työntekijöitä ties minä sijaisina ja määräaikaisina ja he puhuvat lapsille aivan kamalan rumasti!
Js muutenkin puuttuu monesti ymmärrys, mitä lapsille voi/kannattaa sanoa jne. Ryhmänhallintaa ei ole ollenkaan, joten siksi ovat usein pienten puolella, koska siellä lapset ovat helpommin ohjailtavissa.
Tietäisittepä vaan mitä kaikkea laitapuolen kulkijaa löytyy meidänkin talosta. Sääli.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko päiväkodissa siis samoin kuin koulun puolella? Lyhyen sairausloman sijaiseksi -esim. opettajalla parin päivän flunssa- saa ottaa kenet tahansa kadun tallaajan? Tosin nykyään ei oteta, kun on sijaiskielto. Pitää vain pärjätä koulun sisäisin järjestelyin.
Mistä sitten oletat taikovan pariksi päiväksi ammattilaisen? Olisiko parempi jättää oppilaat keskenään?
Kun ei edes kysytä! Päteviä opettajia on kortistossa pilvin pimein. Ok. Tässä on kohtaanto-ongelma, maaseudulla epäpätevä käytetään enemmän. Mutta ei edes kysytä. Joku vastavalmistunut tai auton omistava pitkäaikaistyötön olisi varmasti valmis lähtemään vähän kauemmaksikin tilapäiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko päiväkodissa siis samoin kuin koulun puolella? Lyhyen sairausloman sijaiseksi -esim. opettajalla parin päivän flunssa- saa ottaa kenet tahansa kadun tallaajan? Tosin nykyään ei oteta, kun on sijaiskielto. Pitää vain pärjätä koulun sisäisin järjestelyin.
Mistä sitten oletat taikovan pariksi päiväksi ammattilaisen? Olisiko parempi jättää oppilaat keskenään?
Kun ei edes kysytä! Päteviä opettajia on kortistossa pilvin pimein. Ok. Tässä on kohtaanto-ongelma, maaseudulla epäpätevä käytetään enemmän. Mutta ei edes kysytä. Joku vastavalmistunut tai auton omistava pitkäaikaistyötön olisi varmasti valmis lähtemään vähän kauemmaksikin tilapäiseen työhön.
Ne sijaiset tarvitaan yleensä hyvin nopeasti. Jos nämä vastavalmistuneet eivät ole itse aktiivisesti ottaneet yhteyttä ja saaneet nimeään sijaislistalle, ei heidän rekrytointinsa ole realistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla on olemassa sijaisrekisteri. Tapana on vain palkata naapurin serkkulikka tai kiva viime vuoden abi, jonka numero on valmiiksi tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla on olemassa sijaisrekisteri. Tapana on vain palkata naapurin serkkulikka tai kiva viime vuoden abi, jonka numero on valmiiksi tiedossa.
Ei kukaan käytännössä käytä kunnan sijaisrekisteriä kuin hätävarana, ainakaan oman kokemukseni perusteella. Jos sinä tai joku muu täällä on tällainen sijainen niin tässä ilmainen vinkki: ota yhteyttä rehtoreihin (ja mahdollisesti myös aineenopettajiin) ja kerro selvästi mitä aineita, tai ikäluokkia sijaistat. Niin se homma toimii.
Mielenkiintoisia juttuja. Itse olen lähihoitaja päiväkodissa. Työkokemusta 20 v, siis jo ajalta jolloin lastenhoitajat pitivät osan vasuista. Itselle on sattunut tiimiin opettajia, joista on aina hienoa, jos kehittelen lapsille jotain toimintaa. Heille ei myöskään ole ollut ongelma laittaa sisääntullessa oman pienryhmänsä kuravaatteet kuivumaan odotellessaan lasten riisuvan. Taidan olla onnekas...
Viihdyn työssäni, koen saavani arvostusta ammattitaidostani sekä työkavereilta, että esimieheltäni. Olen myös työvuosien aikana käynyt kymmeniä koulutuksia ja kehittänyt ammattitaitoani. Oman urankin aikana lastenhoitotyö on muuttunut huimasti ja kehityksessä pitää pysyä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia juttuja. Itse olen lähihoitaja päiväkodissa. Työkokemusta 20 v, siis jo ajalta jolloin lastenhoitajat pitivät osan vasuista. Itselle on sattunut tiimiin opettajia, joista on aina hienoa, jos kehittelen lapsille jotain toimintaa. Heille ei myöskään ole ollut ongelma laittaa sisääntullessa oman pienryhmänsä kuravaatteet kuivumaan odotellessaan lasten riisuvan. Taidan olla onnekas...
Viihdyn työssäni, koen saavani arvostusta ammattitaidostani sekä työkavereilta, että esimieheltäni. Olen myös työvuosien aikana käynyt kymmeniä koulutuksia ja kehittänyt ammattitaitoani. Oman urankin aikana lastenhoitotyö on muuttunut huimasti ja kehityksessä pitää pysyä mukana.
Eli toisin sanoen koet olevasi aivan yhtä pätevä olemaan vaikka esiopetusryhmän opettaja, kuin vastavalmistunut kandi/maisteri?
Ja eihän siitä pitkä matka tosiaan ole alkuopetuksenkaan puolelle, varmasti olisit aivan yhtä hyvä ellet jopa parempi tuolla lähärikokemuksellasi kuin sekin opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen koet olevasi aivan yhtä pätevä olemaan vaikka esiopetusryhmän opettaja, kuin vastavalmistunut kandi/maisteri?
Ja eihän siitä pitkä matka tosiaan ole alkuopetuksenkaan puolelle, varmasti olisit aivan yhtä hyvä ellet jopa parempi tuolla lähärikokemuksellasi kuin sekin opettaja.
En. Uskon kyllä, että osaan monia asioita paremmin kuin vastavalmistunut kandi. Hän osaa monia eri asioita paremmin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen!!
Ja pahinta on, että kun kaikki tekevät kaikkea ja kaikkien näkemys on yhtä tärkeä, joten et voi edes sanoa että vmp, lopeta tuo lapsille räyhääminen.Meillä kaikilta lapsilta kun kysyy että kuka on kiva aikuinen päiväkodissa, niin aina ne mukaviksi koetut ovat olleet sellaisia, joilla on korkein koulutus.
Harmi, että siirtyvät useasti muihin hommiin.. mutta ilmeisesti koulutustaso takaa ammatillisuuden?Jaa, meillä taas päinvastoin. Korkealla koulutuksella ei päiväkodissa ole merkitystä, vaan aivan muilla asioilla.
Ihan perus tekstin tuottaminen tuottaa suurelle osalle lähihoitajia suuria vaikeuksia. Jos kerran muut kuin koulutus ratkaisevat, kuka kirjaa pedagogiset asiakirjat ja tekee arvioinnit?
Aika nopeasti tulee sanomista, mikäli niitä ei ole tehty, etenkin eskarissa jossa niiden merkitys korostuu entisestään.
Millä lihaksilla lähäri siis hoitaa esim esiopettajan työn? Ei millään.
Tässä keskusteltiin ymmärtääkseni henkilökunnan sosiaalisista taidoista etenkin lasten kohtaamisessa, eikä etevyydestä kirjallisissa tehtävissä. Yritätkö luistella puutteista omissa sosiaalisissa taidoissa korostamalla ensiluokkaista kykyäsi kirjallisissa töissä?
Työkkäri nakitti mut kerran 9 euron orjana tarhan tädiksi. Mä en viitsinyt opettaa niille tenaville meheviä kirosanoja. Olisin voinut mutta kestin sen orjuutuksen kuin mies. On se kyllä jännä tuo 9e. Se pätevöittää vaikka mihin.
Nyt kun päiväkodeissa ei ole kuun se kouluttamaton ja osaamaton töissä, on lapset varmaan heitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttamattomat on halpaa työvoimaa, ei päiväkodit ole ainoa ala jossa näitä käytetään. Koulutettu ja fiksu ei edes hakeudu alalle. Valitettavasti siksi tilanne on tämä, lapset ansaitsivat hyvän ja osaavan henkilökunnan.
Fiksut haluavat vähintään pitkän kokopäiväisen määrä-aikaisuuden.
Sijaisia pompotellaan miten sattuu minne sattuu, muutamasta tunnista yhteen päivään, ja valmis tulee olla heti kun suvaitaan tarvita.
Päiväkodit muka säästää näin että käyttää sijaisia koroonisessa työvoimapulassa eivätkä palkkaa kunnon hoitajia vaikka heitä kyllä olisi tulossa.
Oletko nyt ihan tosissasi tän lääkärihomman kanssa???