Meillä on päiväkodissa kouluttamattomia työntekijöitä ties minä sijaisina ja määräaikaisina ja he puhuvat lapsille aivan kamalan rumasti!
Js muutenkin puuttuu monesti ymmärrys, mitä lapsille voi/kannattaa sanoa jne. Ryhmänhallintaa ei ole ollenkaan, joten siksi ovat usein pienten puolella, koska siellä lapset ovat helpommin ohjailtavissa.
Tietäisittepä vaan mitä kaikkea laitapuolen kulkijaa löytyy meidänkin talosta. Sääli.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen!!
Ja pahinta on, että kun kaikki tekevät kaikkea ja kaikkien näkemys on yhtä tärkeä, joten et voi edes sanoa että vmp, lopeta tuo lapsille räyhääminen.Meillä kaikilta lapsilta kun kysyy että kuka on kiva aikuinen päiväkodissa, niin aina ne mukaviksi koetut ovat olleet sellaisia, joilla on korkein koulutus.
Harmi, että siirtyvät useasti muihin hommiin.. mutta ilmeisesti koulutustaso takaa ammatillisuuden?
Löpölöpö
Kasvatustieteiden kandin tai maisterin paperit eivät itsessään tee kenestäkään hyvää varhaiskasvattajaa.
Olen tavannut erinomaisia varhaiskasvatuksen opettajia, joista osa on ollut sosionomeja ja osa kandeja/maistereita. Ja myös päinvastoin: osa ei sovellu millään muotoa työskentelemään lasten kanssa, oli koulutus mikä tahansa.
Sama koskee myös hoitajia.
Kasvatusmetodit ovat muuttuneet viimeisten vuosikymmenien aikana ja seuraukset ovat nyt nähtävillä. Mt-ongelmaisia mielialalääkkeiden popsijoita ja terapiassa kävijöitä kohta puolet porukasta, kun maailman todellisuutta ei kestetä ja pystytä käsittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä päiväkodissa ole aikuista, joka ystävällisesti huomauttaisi rumasta kielenkäytöstä?
Tottakai on. Mutta onko tämä ilmiö mielestäsi kokonaan siis vakituisten opettajien vastuulla? Entä mikä on esimiehen vastuu, kun hän kuulee siitä että viimeisin rekry ei tainnut mennä ihan putkeen, mutta ei väliä, raha ratkaisee.
Kun asiaan olen itse puuttunut, olen saanut kuulla olevani hankala työkaveri, nirppanokka ja besservisseri. Sitten vaan olen ajautunut tilanteeseen, jossa etukäteen otan huomioon tulevia mahdollisia räyhäämisiä tai retuutuksia ja pidän lähelläni ne kaikkein haastavimmat tapaukset, joista työkaveri ei selviydy ilman lapsen tasolle itse menemistä.
Lähäri piirtää kahden kiltin ja rauhallisen tytön kanssa kun minä ennakoin, ohjaan ja opetan muita.
Sitten jossain vaiheessa kysyn lähäriltä, onko hän jo käynyt kahvilla ja että voi hyvin lähteä käymään. Ei kiirettä takaisin. Siinä kohtaa olen saanut muun ryhmän toimimaan niin että voin hetkeksi keskittyä piirteleviin kahteen lapseen ja antaa heillekin jotain uutta opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamen!!
Ja pahinta on, että kun kaikki tekevät kaikkea ja kaikkien näkemys on yhtä tärkeä, joten et voi edes sanoa että vmp, lopeta tuo lapsille räyhääminen.
Jaa, kyllä minä vanhempana kollegana opastan nuorempiani myös siinä miten toimitaan asiakkaiden kanssa. Eikö teillä päiväkodissa riitä kantti tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä paikkakunta ?
Porvoo
Huutele sinä vain porvoota, ei haittaa. Kuitenkin täällä lähes 100 000 asukkaan kaupungissa tämä on todellisuutta, ainakin osassa päiväkodeista.
Pori? Kouvola? Joensuu? Lappeenranta? Hämeenlinna?
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustieteiden kandin tai maisterin paperit eivät itsessään tee kenestäkään hyvää varhaiskasvattajaa.
Olen tavannut erinomaisia varhaiskasvatuksen opettajia, joista osa on ollut sosionomeja ja osa kandeja/maistereita. Ja myös päinvastoin: osa ei sovellu millään muotoa työskentelemään lasten kanssa, oli koulutus mikä tahansa.
Haastan sinut nyt todellakin miettimään, mitä ammatillisia valmiuksia on sellaisella ihmisellä, joka on lukenut esim kasvatustieteen maisteriksi vs 20 v lähihoitajalla? Oletko todella sitä mieltä että vain persoona ratkaisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä päiväkodissa ole aikuista, joka ystävällisesti huomauttaisi rumasta kielenkäytöstä?
Tottakai on. Mutta onko tämä ilmiö mielestäsi kokonaan siis vakituisten opettajien vastuulla? Entä mikä on esimiehen vastuu, kun hän kuulee siitä että viimeisin rekry ei tainnut mennä ihan putkeen, mutta ei väliä, raha ratkaisee.
Kun asiaan olen itse puuttunut, olen saanut kuulla olevani hankala työkaveri, nirppanokka ja besservisseri. Sitten vaan olen ajautunut tilanteeseen, jossa etukäteen otan huomioon tulevia mahdollisia räyhäämisiä tai retuutuksia ja pidän lähelläni ne kaikkein haastavimmat tapaukset, joista työkaveri ei selviydy ilman lapsen tasolle itse menemistä.
Lähäri piirtää kahden kiltin ja rauhallisen tytön kanssa kun minä ennakoin, ohjaan ja opetan muita.
Sitten jossain vaiheessa kysyn lähäriltä, onko hän jo käynyt kahvilla ja että voi hyvin lähteä käymään. Ei kiirettä takaisin. Siinä kohtaa olen saanut muun ryhmän toimimaan niin että voin hetkeksi keskittyä piirteleviin kahteen lapseen ja antaa heillekin jotain uutta opittavaa.
Vai olisiko kuitenkin syytä edelleen puhua esimiehen kanssa ja hommata lähärille varoitus. Toki lapsen pahoinpitelystä ("retuutus") saanee potkut ilman varoitustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-100/5
Todellisuus on kai että luultavasti olet joku paikassa työskentelevä ja olet kateellinen siitä että sillä toisella on paperilla parempi pätevyys kuin sinulla mutta hän on peepää ja sinä mielestäsi, no, et ole.
??
Eihän tuosta sepustuksestasi ota mitään tolkkua.
Lähäri? Niiltä ei tuo tekstin tuotto oikein onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä paikkakunta ?
Kaikki paikkakunnat.
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Haastan sinut nyt todellakin miettimään, mitä ammatillisia valmiuksia on sellaisella ihmisellä, joka on lukenut esim kasvatustieteen maisteriksi vs 20 v lähihoitajalla? Oletko todella sitä mieltä että vain persoona ratkaisee?
Haastan myös sinut miettimään, että niillä kandin papereillako on vain väliä, jos ihminen ei muuten sovellu työhön lasten kanssa? Olisit lukenut ajatuksella tuon mitä alunperin kirjoitin.
Tässä ketjussa kommentoi nyt joku niin erinomainen ja ylivertainen varhaiskasvatuksen opettaja, joka hoitaa ryhmässään ITSE kaiken ja vähättelee ja aliarvostaa tiimikavereitaan. Pahin mahdollinen tapaus työkaveriksi, anteeksi vaan jos loukkaan ammatillista itsetuntoasi.
t. Itsekin opettaja
Ainakin Hkissa oli tuollaista. Ja alue oli vielä mukamas parempi "ekokylä". Ihan random sijaisia, jatkuvasti vaihtuvuutta. Eikä kaikissa vakkareissakaan todella hurraamista ollut. En voi ymmärtää miten kukaan menee päikkyyn, jos ei kiinnosta yhtään ja taidot puuttuu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yliopistosta valmistunut kasvatustieteiden kandidaatti tai maisteri tekisi samaa työtä kuin ammattikoulusta valmistunut lähihoitaja? Eihän tuossa ole mitään järkeä! Missä muka toimitaan näin?
Päiväkodeissa.
Vantaalla käydään kehityskeskustelut lastenhoitajan kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Haastan myös sinut miettimään, että niillä kandin papereillako on vain väliä, jos ihminen ei muuten sovellu työhön lasten kanssa? Olisit lukenut ajatuksella tuon mitä alunperin kirjoitin.
Tässä ketjussa kommentoi nyt joku niin erinomainen ja ylivertainen varhaiskasvatuksen opettaja, joka hoitaa ryhmässään ITSE kaiken ja vähättelee ja aliarvostaa tiimikavereitaan. Pahin mahdollinen tapaus työkaveriksi, anteeksi vaan jos loukkaan ammatillista itsetuntoasi.
t. Itsekin opettaja
Hienoa, saatiinhan tähän toista opettajaa nokittava opettaja. Mitenkäs muuten.
Lähtökohtaisesti paperi kuitenkin määrittelee enemmän kuin persoona. Päästäkseen opettajankoulutuslaitokseen, on käynyt jo melko tiukat soveltuvuustestit.
Persoona voi olla vaikka kuinka ihana, se ei kuitenkaan takaa hyvää opettajaa, puhumattakaan didaktiikasta. Opettajiksi opiskellaan, sitä työtä ei tehdä persoonalla, mitä sattuu tulemaan.
Luulisi sinun opettajana tämän käsittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yliopistosta valmistunut kasvatustieteiden kandidaatti tai maisteri tekisi samaa työtä kuin ammattikoulusta valmistunut lähihoitaja? Eihän tuossa ole mitään järkeä! Missä muka toimitaan näin?
Siis opettajat tekevät lastenhoitajien kanssa kaikki samat työt ja siihen lisäksi vielä kaikki opettajan työt.
Kyllä. Näin se menee
T: vo
Sitten ne kouluttamattomat moukat tulee AVlle nillittämään, kun lapsia on hoidossa kesälläkin.
Tuttavani on työtön ja hän on palkkatuella tarhassa töissä, mutta hän on varmasti hyvä lastenhoitaja.
Päiväkoteihin edelleen monesti "ohjataan" etenkin nuoria kouluttamattomia/työttömiä naisia työkokeiluun yms. sillä perusteella, että kyllähän kaikki nuoret naiset lapsista tykkäävät. Karenssin uhalla on sitten pakko mennä, vaikka oma luonne ei soveltuisi lasten kanssa tehtävään työhön lainkaan. Jostain syystä päiväkoteja pidetään jotenkin "helppoina" paikkoina, jonne voi työntää kenet tahansa töihin. Se ikävä kyllä näkyy sitten lapsille tiuskivina, motivoitumattomina ja välinpitämättöminä työntekijöinä.
Mielenkiintoinen keskustelu oikeasta ongelmasta laajemman ilmiön mittakaavassa. Toivottavasti keskustelu pysyy asiallisena eikä aleta pohtimaan jonkun tietyn paikkakunnan yksittäistapauksia. Yhteiskunnallista muutosta ei voi tapahtua asiassa jonka ilmiötä ei voida paikantaa eikä hyväksytä ilmiötä ”koska tiedän yksittäistapauksen!!1”
Siis opettajat tekevät lastenhoitajien kanssa kaikki samat työt ja siihen lisäksi vielä kaikki opettajan työt.