Mummon kutoman ryijyn arvo?
Onko mitään arvoa mummoni kutomalla seinäryijyllä? Tilaa vaan vie eikä ole itselle tunnearvoa ja haluaisin päästä siitä eroon. Itse olen sitä mieltä että roskikseen kuuluis mutta joku väitti että voi olla arvokas.
Kommentit (34)
Riippuu aiheesta, koosta ym. mutta hyväkuntoisesta voi saada satsausta kymppeihin. Eikö muut sukulaiset haluaisi? Laita Toriin tai facen kirppispalstoille myyntiin vaikkapa. Jos se on kaunis, ottaisko vaikkapa lähellä joku vanhainkoti tai muu hoitolaitos vastaan lahjoituksena. Älä heitä roskiin, harmittelet sitä myöhemmin!
Huh miten ahdistava ajatusmalli että kaikella (turhalla) tavaralla pitäisi olla tunnearvoa. Minusta on surullista kerätä materiaa ympärilleen eläessään joilla ei tee kuollessaan mitään. Eikä eläessään sillä turhalla tavaralla tee yhtään mitään.
Oman mummini tekemä on aika korvaamaton. Nykyään se odottaa aikaa parempaa varastossa, mutta kyllä se taas paikkansa löytää jostakin asunnosta. Mulle sen näkeminen avaa muistot kaikenlaisiin hyviinkin muistoihin. En mä sitä kenellekään myisi, ehkä korkeintaan voisin vuorostani antaa sen jollekin, joka minua enemmän pitäisi siitä kuvioineen (en siis kenellekään vieraalle tai mulle merkityksettömälle ihmiselle).
Se on sellainen tummanvärinen raidallinen ryijy. Eipä mitenkään erityisen kaunis. Olen säilyttänyt sitä isälleni pari vuotta eikä hän näytä sitä vieläkään ottavan itselleen joten menee sit muualle.
Huuto.netissä on paljon ryijyjä myynnissä, sieltä saat jonkinlaisen käsitysen hinnasta.
http://www.huuto.net/hakutulos?words=ryijy&search-button=Hae
raanuksi minäkin veikkaan, raidallisuudesta päätellen
Raanuksi minäkin arvelen. Oli sitten kumpi tahansa mummollasi on sitä tehdessään ollut monta ajatusta. Anna se mieluimmin jollekin sukulaisellesi, että pysyy suvussa. Minullakin on monenlaista jo edesmenneiltä sukulaisilta saatua. Mielelläni jakaisin niitä suvun nuoremmille polville, mutta kukaan ei pidä enää yhteyttä eikä käy, niinpä ne odottavat varastossa aikaa parempaa.
Me asutaan kolmiossa ja meillä on 2 ryijyä ja kummallakin on oma tarina. En luovu niistä koskaan.
Lisäksi kellarissa on isovanhempieni 30 luvulla saama astiasto, häälahjaksi , jossa ei ole yhtään ehjää osaa. Harmittaa kantaa sitä aina jokaisessa muutossa. Onneksi kellarissa on tilaa. Ymmärrän täysin ettei ryijy nappaa. Kysy ensiksi sukulaisilta. Itse ostin ryijyn mökille 30 e kirppikseltä ja oli ollut monta krt myynnissä . Olin eka kysyjä. Alunperin pyysi 100 e, mutta joka kerta kun toi sen mukanaan kirppikselle, laski hintaa kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sellainen tummanvärinen raidallinen ryijy. Eipä mitenkään erityisen kaunis. Olen säilyttänyt sitä isälleni pari vuotta eikä hän näytä sitä vieläkään ottavan itselleen joten menee sit muualle.
Raidallisia ryijyjä ei juuri ole. Luulen, että kyseessä on kuitenkin raanu. Niillä ei niin suurta arvoa ole. Googlen kuvahaulla löydät vastauksen siihen, mikä kudonnaisesi oikeasti on. Kirppiksillä niitä myydään tosi usein väärillä nimillä.
Omakutomissa seinävaatteissä on yleensä nurjalla puolella ommeltu lappu, jossa on kudonnaisen nimi ja tekijä. Niillä pääsee jo pitkälle hinnan arvioinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se todellakin ryijy, vai raanu, kun harvoin ryijyssä on raitoja.
Nyt ryijyt ovat tulossa taas käyttöön ja ryijyjen hinnat ovat nousseet huimasti. Viimeinen löytöni oli vanha ryijy, koko 70x120 ja maksoin 350€.
Ryijyt ovat monikäyttöisiä, eikä pelkästään seinällä vaan esim. tuolin päällä, mattoja jne. koska ovat 100% villaa.
Voi olla että nuo tulee vielä muotiin sisustuksessakin. En nyt ainakaan roskiin heittäisi. Kyllä kai sen voi antaa vaikka spr:lle. Tai laita tänne kuva, jos joku haluaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 17:24"]Hyväkuntoisen ryijyn arvo on sen materiaalin kuluneen rahan määrä. Eli jos ostettu 200 eurolla ryijytarpeet, voi siitä saada korkeintaan saman jos aihe on kiinnostava.
Käytännössä menevät silti kaupaksi äärimmäisen harvoin tuolla hinnalla. Huuto.net kymmenistä hyväkuntoisista ryijyistä oli tasan 1 saanut yhden huudon 90e hintaan. Monissa hinta parikymppiä, mutta kukaan ei silti ostanut.
Tarvikkeiden hinta vanhasta ryijystä on jo todella hyvin! Tyytyväinen saa melkein olla, jos joku ilmaiseksi huolii, eikä tarvitse pois heittää.
Hyvä kuntoiset uniikkiryijyt maksavat tuhansia euroja ja harviset mallit 300€ ylöspäin, jos ne on käsintehty.
Tusina ryijyt ovat erikseen. Ja huuto.net ei ole oikea paikka saada hinta-arviota.
Ehkä ryijyt ja antiikki ei ole mieleen, jos koti on sisustettu Ikean malliin.
Kuulostaa surulliselta, että ryijyllä ei ole tunnearvoa sinulle. Siis sinun kannaltasi. Kun ryijy on hyvin tehty, se on varmasti jonkin arvoinen. Roskiin ei tietenkään pidä laittaa, sehän olisi sulaa hulluutta. Jos et ole kiinnostunut rahallisesta saatavasta, laita vaikka tori.fihin kohtaan annetaan. Varmasti tekee kauppansa.
Itse ajattelen sitä, kuin paljon aikaa ja ajatuksia on mennyt tuon ryijyn tekemiseen joskus kauan sitten. Siinä on mielestäni jotain hienoa.