Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino kertoo ihmisestä sen

Vierailija
14.06.2014 |

Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään. Kovin monta lihavaa ei lähipiiriini kuulu, mutta kaikki jotka tunnen on kuvatunlaisia. Pari normaalipainoista ystävää on joilla on lihavan "geenit" mutta heillä on itsekuria pitää ruokavalio kunnossa kuten myös muutamia joiden olisi helppo syyttää sairautta/lääkitystä mahdollisesta lihavuudesta mutta he ovat ottaneet tämän huomioon myös ruokavaliossaan ja ovat normaalipainoisia.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen ollut ap:n kanssa samoilla linjoilla periaatteessa aina. Paha vaan huomata että pilkka alkaa käymään omaan nilkkaan kun 40 on mittarissa.. :/

Vierailija
82/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:40"]Vai että "heikko". Niinpä niin...ap ajattelee, että 100% ylipainoisista on ylipainoisia siksi, kun herkuttelevat perkeleet vaan aamusta iltaan eikä niitä edes kiinnosta näyttää normaalipainoisilta?

t. yksi "heikko", joka sairasti ahmimishäiriön ja vakavan masennuksen kiusaamisen seurauksena ja on nyt yli satakiloinen eikä paino meinaa tippua

[/quote]

Toimin työssä, jossa samat lähtökohdat kuin sinä omaavilla näkyy huikeita muutoksia sekä kropassa että pään sisällä terveellisen ruoan+liikunnan yhdistämisellä joten tiedän että kyllä se osittain on siitä kiinni "haluaako" tai päättääkö saada itsensä terveeksi. Helppoa se ei varmasti ole, se on selvä, mutta uskon että sinäkin saisit varmasti terveellisillä elämäntavoilla elämäsi kontrolliin. Wish you all best! Pystyt kyllä siihen!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on niin, että sairaalloisen ylipainon takana on miltei aina jokin tunne-elämän ongelma tai trauma, jota on ruualla lääkitty. En silti kutsuisi sitä ap:n tavoin "heikkoudeksi". Nämä ihmiset ovat kokeneet raskaita asioita ja selviytyneet parhaansa mukaan.

Ylipainon taas ei useinkaan tarvitse johtua mistään tunneongelmista. Yksikin päivittäinen ylimääräinen voileipä lihottaa vähitellen. Sitä paitsi lihomista voi aiheuttaa myös liiallinen syömisen kontrollointi. Aamulla ja päivällä syödään niukasti, mikä sitten saattaa aiheuttaa hallitsemattoman nälän illalla. Ihminen syö nopeasti liikaa, kun keho ei ehdi viestiä kylläisyydestään.

Vierailija
84/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomataan taas tämä outo asenne..."kyllä sä pystyt siihen" jne. Pystyt mihin? Laihtumaan? Miettikää, koko ketju on täynnä tätä ap:n omahyväistä "tsemppaamista", onko joku pyytänyt sulta ap neuvoja laihdutukseen? Mitä jos joku on tosi lihava eikä edes halua laihtua? Aiotko saada kiukkukohtauksen vai tyydytkö vaan haukkumaan tämän ihmisen?

Vierailija
85/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:27"]

..ei ole taaskaan ap asiat noin yksiselitteisiä...

The brain can get sick too
http://imgur.com/gallery/RRul7

[/quote]

Ap, kommentoi tätä viestiä.

Vierailija
86/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:40"]Vai että "heikko". Niinpä niin...ap ajattelee, että 100% ylipainoisista on ylipainoisia siksi, kun herkuttelevat perkeleet vaan aamusta iltaan eikä niitä edes kiinnosta näyttää normaalipainoisilta?

t. yksi "heikko", joka sairasti ahmimishäiriön ja vakavan masennuksen kiusaamisen seurauksena ja on nyt yli satakiloinen eikä paino meinaa tippua

[/quote]

Toimin työssä, jossa samat lähtökohdat kuin sinä omaavilla näkyy huikeita muutoksia sekä kropassa että pään sisällä terveellisen ruoan+liikunnan yhdistämisellä joten tiedän että kyllä se osittain on siitä kiinni "haluaako" tai päättääkö saada itsensä terveeksi. Helppoa se ei varmasti ole, se on selvä, mutta uskon että sinäkin saisit varmasti terveellisillä elämäntavoilla elämäsi kontrolliin. Wish you all best! Pystyt kyllä siihen!

Ap

[/quote]

Vittu mitä paskaa!

Vierailija
87/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:53"]Tässä huomataan taas tämä outo asenne..."kyllä sä pystyt siihen" jne. Pystyt mihin? Laihtumaan? Miettikää, koko ketju on täynnä tätä ap:n omahyväistä "tsemppaamista", onko joku pyytänyt sulta ap neuvoja laihdutukseen? Mitä jos joku on tosi lihava eikä edes halua laihtua? Aiotko saada kiukkukohtauksen vai tyydytkö vaan haukkumaan tämän ihmisen?

[/quote]

"eikä paino meinaa tippua", kirjoitti hän jolle vastasin. Oletan että hän ei siis halua olla satakiloinen. Ja toiseksikin: onko sinulla kaikki ok? Toisen tsemppaaminen ei ole omahyväistä, mutta toisen haukkuminen on mielestäni ilkeää.

Ap

Vierailija
88/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:27"]

[/quote]

[/quote]

En uskalla avata tuntemattomia linkkejä puhelimellani, voitko tiivistää linkin sanoman?

Ap

Vierailija
89/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:54"]

Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään.

[/quote]

Jep ap, mutta kysymys kuuluukin että miksi tähän tilaan ollaan päädytty. Onko hänet raiskattu lapsena, oliko hän koulukiusattu, laiminlöivätkö (tai vaan löivätkö) vanhemmat..?

Vierailija
90/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hieman ylipainoiset tai normaalipainon ylärajoilla elävät pidempään kuin laihat, että... ;D Mua jotenkin huvittaa ihmiset jotka luokittelevat toisia ihmisiä ties minkälaiseksi ulkonäön perusteella. Esimerkiksi itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen vuoksi kertyi aikanaan painoa, joka olikin aika vaikea laihduttaa vaikka olin urheilullinen nuori. Vasta kun vuosien taistelun jälkeen sai lääkityksen kohdalleen, painoa lähti ja laihdutus helpottui, pystyy jopa syömään normaalisti. Mutta varmaan olin sitten jotenkin aivan eri ihminen (heikko, ilman itsehillintää) ennen sairastumista hoikkana, sairastuessani ylipainoisena ja nyt taas hoikkana.... ;) Ja vaikka ihmisellä ei olisi mitään varsinaista sairautta, silti on aika tympeää toisia tuomita tietynlaiseksi ulkonäön perusteella. Joillain voi olla myös jonkinlainen syömishäiriö ja toiset vain tykkäävät syödä (liittämättä mitään tunnejuttuja mihinkään) siinä missä toiset tykkäävät tehdä jotain muuta. Samaten voisi ajatella, että laihuus kertoo ihmisestä sen että todennäköisesti kupsahtaa ennen pyöreämpiä ja että on jokin kontrolli/urheilufriikki jolla on pakkomielle vaakalukemista. Mutta tuskin järkevät ihmiset tuollaisia ajattelee. Aloittajan kannattaisi pikkuisen kehittää pidemmälle ajatteluaan...:)

Vierailija
91/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:33"]No asiahan voi olla kyllä näin. Omalla kohdallani ainakin. Sairauden vuoksi +10kg, mutta koen niin epäreiluksi, etten voi syödä aivan normaalisti kuten muut ihmiset. Siks syön normaalisti ja olen ylipainoinen.

[/quote]

Ystävälläni tuli sairauden vuoksi +10kg "huomaamatta" jolloin julkinen puoli kustansi hänelle ravitsemusterapeutin, joka teki ruokavaliosuunnitelman. Tämä auttoi häntä, kysy onko sinulla mahdollisuus samaan, tsemppiä <3

Ap

[/quote]

Olen käynyt ravintoterapeutilla 45kg sitten. Tästä ei vain valitettavasti ollut mitään apua, sillä olin niin kipeä tuolloin. Ravintoterapeuttini oli lisäksi aika outo, eikä oikein hallinnut asiaansa. Noh onneksi lääkkeet oksettivat ja veivät ruokahalun niin tadaa, olen nyt silti vieläkin lihava.

En oikein ymmärrä miksi täällä palstalla puhutaan näin paljon muiden ihmisten lihavuudesta. Olen alkanut vihaamaan itseäni vain enemmän tämän palstan vuoksi, sillä nyt tiedän, että myös muut vihaavat minua painoni vuoksi. Voin vain kuvitella, kuinka tämä palsta ja arvostelevat ihmiset ovat vaikuttaneet monen muunkin nuoren naisen mieleen. 

Vierailija
92/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:01"]

Olen pulskistunut, koska juuri nyt keskityn täysillä työelämän haasteisiin ja kehitän ajatteluani myös sillä ajalla, minkä normaalisti käytän liikkumiseen. Tämä on tämänhetkinen vaihe ja oma valinta. Toki voit päätellä ulkomuodostani mitä haluat.

[/quote]

Liika ruoka on lihomisen ainoa syy. Onnea sinulle työelämän haasteisiin - sitä tarvitset, jos ajattelusi on tällä tasolla.

[/quote]

mieti tovi Jutta Urpilaista.

Vierailija
93/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:05"]Ymmärrät varmaan, että kovankin itsekurin omaavalla voi olla elämänvaiheita, joissa ei kerkeä vaakaa niin tarkkaa seuraamaan? Toki paino palautuu sitten aikanaan, kun tilanne normalisoituu, mutta aika hätäinen päätelmä pelkän ylipainon perusteella...

[/quote]

Millainen elämäntilanne estää terveellisesti syömisen? Ja kyllä, olen joutunut kokemaan pahoja kriisejä elämässäni joten tiedän mistä puhun. En tarkoita parin kilon heittelyä sinne tänne vaan oikeasti lihavia ihmisiä.

[/quote]

No muutama esimerkki:

sairaus, joka estää liikkumisen ja hidastaa aineenvaihduntaa: hoitoon pääsy kestää, ruokavalio ei muutu, mutta silti kertyy 15 kiloa ylipainoa vuodessa. Hoitojen aloituksen jälkeen liikuntakielto loppuu ja elämäntavat normalisoituvat; paino palautuu.

Avioero, mies jää kiinni pettämisestä: henkinen lamaannus. Ei kykene/jaksa liikkua, ruokahalu kasvaa ja lohduttaa itseään esim. Suklaalla vaikka aikaisemmin on syönyt tosi terveellisesti. Pari vuoden päästä selvinnyt kriisistä, jaksaa liikkua taas ja on voimavaroja noudattaa terveellistä ruokavaliota: paino normalisoituu.

Raskaus: liikuntakielto avautuneen kohdunkaulantakia, vuodelepoa ja yksinäisyyttä helpottamaan herkkuja. Painoa +30kg. Lapsi syntyy, tilanne normalisoituu ja paino palautuu.

Masennus: jos päässä pyörii itsetuhoiset ajatukset on varmaan aivan sama syökö terveellisesti vai vetääkö sipsiä pussi kaupalla. Parantumisen jälkeen: paino palautuu normaalien elintapojen mukana.

Kaikki ei reagoi kriiseihin samanlailla kuin sinä. Toiset laihtuu, toiset lihoo. Ja toisille se käy huomattavasti helpommin kuin toisille.

Millainen kriisi on sellainen että oikeasti herkästi lihova ihminen jaksaa siinä tilanteessa huolehtia omasta painostaan? Syömisistä ja kalori kulutuksesta? Mulla on kriisitilanteissa mennyt energia ihan vain hengissä selviämiseen...

Vierailija
94/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Olen mielestänne kehittymätön ajatuksineni ja yritän kehittää niitä. Aiheesta olen käynyt useilla luennoilla työni puolesta ja kehotan myös teitä käymään. Mielenkiintoisia tutkimuksia ravinnosta ja niiden vaikutuksista agressioihin ja mielenterveyteen- ja sairauteen. Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen! Leppoista kesää kaikille, kasviksia grilliin ja rentouttavia lenkkejä aamukasteessa tai auringonlaskussa <3 peace.

Ap

Vierailija
95/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:05"]Ja mitä sitten? Tottahan se on, kyllä minä sen myönnän. Olen läski.

[/quote]

Sitä yritin aloituksellani sanoa että lihavat ihmiset ovat kovia keksimään selityksiä lihavuudellern ja mielellään niistä ylikiloista syytetään töitä, lapsia, sairautta... Itsestähän se ei missään nimessä johdu :D

Ap

[/quote]

Ja miksi ei saisi olla ihan rauhassa läski? Ilman mitään selittelyjä ja syyllistymistä. Ei siinä mitään heikkoa tai ala-arvoista ole. Kaiken kontrollointi on sairasta tai peräti luonnevika.

Vierailija
96/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:05"]Ymmärrät varmaan, että kovankin itsekurin omaavalla voi olla elämänvaiheita, joissa ei kerkeä vaakaa niin tarkkaa seuraamaan? Toki paino palautuu sitten aikanaan, kun tilanne normalisoituu, mutta aika hätäinen päätelmä pelkän ylipainon perusteella...

[/quote]

Millainen elämäntilanne estää terveellisesti syömisen? Ja kyllä, olen joutunut kokemaan pahoja kriisejä elämässäni joten tiedän mistä puhun. En tarkoita parin kilon heittelyä sinne tänne vaan oikeasti lihavia ihmisiä.

[/quote]

No muutama esimerkki:

sairaus, joka estää liikkumisen ja hidastaa aineenvaihduntaa: hoitoon pääsy kestää, ruokavalio ei muutu, mutta silti kertyy 15 kiloa ylipainoa vuodessa. Hoitojen aloituksen jälkeen liikuntakielto loppuu ja elämäntavat normalisoituvat; paino palautuu.

Avioero, mies jää kiinni pettämisestä: henkinen lamaannus. Ei kykene/jaksa liikkua, ruokahalu kasvaa ja lohduttaa itseään esim. Suklaalla vaikka aikaisemmin on syönyt tosi terveellisesti. Pari vuoden päästä selvinnyt kriisistä, jaksaa liikkua taas ja on voimavaroja noudattaa terveellistä ruokavaliota: paino normalisoituu.

Raskaus: liikuntakielto avautuneen kohdunkaulantakia, vuodelepoa ja yksinäisyyttä helpottamaan herkkuja. Painoa +30kg. Lapsi syntyy, tilanne normalisoituu ja paino palautuu.

Masennus: jos päässä pyörii itsetuhoiset ajatukset on varmaan aivan sama syökö terveellisesti vai vetääkö sipsiä pussi kaupalla. Parantumisen jälkeen: paino palautuu normaalien elintapojen mukana.

Kaikki ei reagoi kriiseihin samanlailla kuin sinä. Toiset laihtuu, toiset lihoo. Ja toisille se käy huomattavasti helpommin kuin toisille.

Millainen kriisi on sellainen että oikeasti herkästi lihova ihminen jaksaa siinä tilanteessa huolehtia omasta painostaan? Syömisistä ja kalori kulutuksesta? Mulla on kriisitilanteissa mennyt energia ihan vain hengissä selviämiseen...

[/quote]

Näen nuo kuitenkin tekosyinä, koska itse ja läheiseni ja asiakkaani ovat olleet melkein jokaisessa noista tilanteista :) kalorienkyttäämiseen ei tarvitse silloin kiinnittää huomiota vaan siihen ettei tämän pääongelman rinnalle ilmesty toista elämää haittaavaa ongelmas-ylipaino. Ja voin kertoa että suurimmalle osalle nuo mainitsemasi kilot jämähtää ja jää eikä noin vain itsestään palaudu.

Vierailija
97/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä alkuperäsen kanssa. Tosin sairauksista johtuvat lihomiset ovat asia erikseen. Niitä ei voi verrata edes mihinkään. Mut hyvä esimerkki mun kummitätini joka on ikuinen "laihduttaja" .. jatkuvasti pizzoja ym sipsei suklaata ym muuta mättöö sit vaa paisutaan.. "mut ku suklaa on niin hyvää." Onhan se hyvää mut rajansa kaikella.

Vierailija
98/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:05"]Ja mitä sitten? Tottahan se on, kyllä minä sen myönnän. Olen läski.

[/quote]

Sitä yritin aloituksellani sanoa että lihavat ihmiset ovat kovia keksimään selityksiä lihavuudellern ja mielellään niistä ylikiloista syytetään töitä, lapsia, sairautta... Itsestähän se ei missään nimessä johdu :D

Ap

[/quote]

Ja miksi ei saisi olla ihan rauhassa läski? Ilman mitään selittelyjä ja syyllistymistä. Ei siinä mitään heikkoa tai ala-arvoista ole. Kaiken kontrollointi on sairasta tai peräti luonnevika.

[/quote]

En sanonut etteikö saisi olla, vaan että on väärin syyttää muita siitä. Ja veikkaan ja tiedän kyllä että harva lihava haluaa olla lihava! Toki näitäkin on mutta se on harvinaista.

Ap

Vierailija
99/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:27"]

[/quote]

[/quote]

En uskalla avata tuntemattomia linkkejä puhelimellani, voitko tiivistää linkin sanoman?

Ap

[/quote]

Toki. Linkistä löytyy kuvasarja. Magneettikuvia aivoista: syömishäiriöinen ja ei syömishäiriöinen, masentunut- ei masentunut jne

Eli fyysiset muutokset aivoissa on havaittavissa kun ihminen kärsii jostain psyykkisestä sairaudesta. Se, että vaikka sinä et sitä sairautta koe ja näe, ei tee siitä sille toiselle yhtään vähempää todellista.

Useimmiten ylipaino, anoreksia tms johtuu ihmisillä juuri tämän tyyppisistä ongelmista; sairastutaan masennukseen liian suuren työtaakan tai muun henkilökohtaisen tragedia, läheisen kuolema tms vuoksi.

Mitä kommentoit tähän?

Ja lisäksi olisi kiva jos omin sanoin kertoisit miten käsität sanan empatia?

ps: imgurin linkit ovat turvallisia. Se on hauska kuvapalvelu. Kannattaa käydä tsekkaileen :)

Vierailija
100/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ap pitäisi ajatuksensa eikä sanoisi kaikkia julki. Ap olettaa, luulee, yleistää. Lihava lähimmäinen varmaan pyytää ap:lta neuvoa halutessaan.