Ylipaino kertoo ihmisestä sen
Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään. Kovin monta lihavaa ei lähipiiriini kuulu, mutta kaikki jotka tunnen on kuvatunlaisia. Pari normaalipainoista ystävää on joilla on lihavan "geenit" mutta heillä on itsekuria pitää ruokavalio kunnossa kuten myös muutamia joiden olisi helppo syyttää sairautta/lääkitystä mahdollisesta lihavuudesta mutta he ovat ottaneet tämän huomioon myös ruokavaliossaan ja ovat normaalipainoisia.
Kommentit (105)
Olen pulskistunut, koska juuri nyt keskityn täysillä työelämän haasteisiin ja kehitän ajatteluani myös sillä ajalla, minkä normaalisti käytän liikkumiseen. Tämä on tämänhetkinen vaihe ja oma valinta. Toki voit päätellä ulkomuodostani mitä haluat.
Ymmärrät varmaan, että kovankin itsekurin omaavalla voi olla elämänvaiheita, joissa ei kerkeä vaakaa niin tarkkaa seuraamaan? Toki paino palautuu sitten aikanaan, kun tilanne normalisoituu, mutta aika hätäinen päätelmä pelkän ylipainon perusteella...
Ja mitä sitten? Tottahan se on, kyllä minä sen myönnän. Olen läski.
Olen av-mammojen mittapuun mukaisesti läski. Käyn (niinkuin miehenikin joka ei ole läski) töissä, meillä on kolme lasta. Minulla on työkavereita, jotka ovat läskejä ja he heillä ei ole yhtään lapsia.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:54"]
Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään. Kovin monta lihavaa ei lähipiiriini kuulu, mutta kaikki jotka tunnen on kuvatunlaisia. Pari normaalipainoista ystävää on joilla on lihavan "geenit" mutta heillä on itsekuria pitää ruokavalio kunnossa kuten myös muutamia joiden olisi helppo syyttää sairautta/lääkitystä mahdollisesta lihavuudesta mutta he ovat ottaneet tämän huomioon myös ruokavaliossaan ja ovat normaalipainoisia.
[/quote]
Ja se kertoo myös sairaalloisesta painonkontrollista, näiden kontrolloijien kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:58"]
Provosointi on taitolaji. Tämä ei nyt oikein ole sen lajin taidonnäyte, koska koko provoa ei synny, jos kuulija ei provosoidu. Otahan uusiksi ja vaihda eihettakin, jos repertuaarissa on jotain uutta.
[/quote]
juuri näin! AP on malliesimerkki ei-provosoivasta kärjistyksestä. Ei herätä, mut yritä uudelleen. Tsemppiä!
Ap:n pitäisi kehittää kirjoittajan lahjoja painokontrollin sijaan.
Aloittajan itsehillintä on heikko koska ei pysty pidättäytymään typeristä avauksista.
Minä olen samaa mieltä. En nyt puhu kenestäkään, joka on omasta mielestään läski ja oikeasti vain vähän pyöreä, vaan oikeasti lihavista.
No asiahan voi olla kyllä näin. Omalla kohdallani ainakin. Sairauden vuoksi +10kg, mutta koen niin epäreiluksi, etten voi syödä aivan normaalisti kuten muut ihmiset. Siks syön normaalisti ja olen ylipainoinen.
Mistä löytyisi ap:lle ja muille hänen kaltaisilleen lisää itsekontrollia ja tiedonhakutaitoa sekä ymmärrystä siitä, mitä tarkoitetaan yleistyksellä. Siihen syntiinhän ap:kin lankesi pahemman kerran. Vasta kun olette perehtyneet jokaisen mielestänne ylipainoisen ihmisen elämään, voitte alkaa tehdä jonkinlaisia päätelmiä. Tosin teidän silloinkin on oltava ihmisen fysiikan ja psyyken asiantuntijita. Näitä diletanttojen avauksia on nyt nähty jo aivan tarpeeksi. Menkää peilin ääreen ja tarkastelkaa itseänne huolellisesti. Linjat ovat ehkä kohdallaan, mutta miten on älyn laita?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:22"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:24"]Aloittajan itsehillintä on heikko koska ei pysty pidättäytymään typeristä avauksista.[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:58"]
Provosointi on taitolaji. Tämä ei nyt oikein ole sen lajin taidonnäyte, koska koko provoa ei synny, jos kuulija ei provosoidu. Otahan uusiksi ja vaihda eihettakin, jos repertuaarissa on jotain uutta.
[/quote]
Sairaalloista se tunteiden täydellinen hallintakin on jos tunteiden säätely on liiallista. Ei ole normaalia eikä luonnollista tuollainen ylikontrollointi, ei sellainen ihminen ole avoin eikä lämmin, vaan kylmä ja ylimielinen. Luokitellessaan muita ihmisiä ap tiputtaa itsensä jonnekkin epänormaaliin.. huoh. Miten ihmeessä ap selittää tunteidensäätelyn vaikuttavan siihen että syön mielelläni ja aika runsaita annoksia, tunne-elämältäni olen tasapainoinen perheenäiti, ruoka vaan uppoaa hyvin! Työpäivän jälkeen olen kotona enkä ole vuosiin saanut aikaa harrastaa yhtään mitään, helposti tulee kiloja :-) Entä tämä "heikkous", paljon ap:ta vahvempia ihmisiä on tuhansia koska he kestävät ap:n kaltaisten ihmisten ivaa ja moitetta selkä suorana omana itsenään, ap tuskin kestäisi minkäänlaista henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistuvaa kritiikkiä itsestään. Ap:n kaltainen ihminen on jonossa viimeinen jos heikkouden mukaan laitetaan ihmiset riviin ja kaikki tuhat muuta siinä on lihavia henkilöitä.. Onnea vaan ap!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:22"]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:58"]Provosointi on taitolaji. Tämä ei nyt oikein ole sen lajin taidonnäyte, koska koko provoa ei synny, jos kuulija ei provosoidu. Otahan uusiksi ja vaihda eihettakin, jos repertuaarissa on jotain uutta.
[/quote]
Itseasiassa en halua provosoida, enkä tykkää tällä palstoilla "provon" kirjoittelijoista enkä sen huutelijoista. Ja tämä on tästä aiheesta ensimmäinen (ja muutenkin ensimmäisiä) aloituksia joita teen. Kerroin vain havannoistani. Luulen, että kaikilla lihavilla on joku ongelma jonka takia he syövät LIIKAA. se, ovatko he valmiita kohtaamaan ongelmansa on kiinni heidän omasta viitseliäisyydestään.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:01"]Olen pulskistunut, koska juuri nyt keskityn täysillä työelämän haasteisiin ja kehitän ajatteluani myös sillä ajalla, minkä normaalisti käytän liikkumiseen. Tämä on tämänhetkinen vaihe ja oma valinta. Toki voit päätellä ulkomuodostani mitä haluat.
[/quote]
"Kyllä läski aina selitykset keksii". Aamulenkkiin menee puoli tuntia, illalla kotitreeni puoli tuntia. Ja jokainen voi ihan itse päättää kantaako töistä rahkaa vai karkkia.
Heikkous voi pitääkin paikkansa. Lihoin kun sairastuin.