Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino kertoo ihmisestä sen

Vierailija
14.06.2014 |

Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään. Kovin monta lihavaa ei lähipiiriini kuulu, mutta kaikki jotka tunnen on kuvatunlaisia. Pari normaalipainoista ystävää on joilla on lihavan "geenit" mutta heillä on itsekuria pitää ruokavalio kunnossa kuten myös muutamia joiden olisi helppo syyttää sairautta/lääkitystä mahdollisesta lihavuudesta mutta he ovat ottaneet tämän huomioon myös ruokavaliossaan ja ovat normaalipainoisia.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:05"]Ymmärrät varmaan, että kovankin itsekurin omaavalla voi olla elämänvaiheita, joissa ei kerkeä vaakaa niin tarkkaa seuraamaan? Toki paino palautuu sitten aikanaan, kun tilanne normalisoituu, mutta aika hätäinen päätelmä pelkän ylipainon perusteella...

[/quote]

Millainen elämäntilanne estää terveellisesti syömisen? Ja kyllä, olen joutunut kokemaan pahoja kriisejä elämässäni joten tiedän mistä puhun. En tarkoita parin kilon heittelyä sinne tänne vaan oikeasti lihavia ihmisiä.

Vierailija
62/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:05"]Ja mitä sitten? Tottahan se on, kyllä minä sen myönnän. Olen läski.

[/quote]

Sitä yritin aloituksellani sanoa että lihavat ihmiset ovat kovia keksimään selityksiä lihavuudellern ja mielellään niistä ylikiloista syytetään töitä, lapsia, sairautta... Itsestähän se ei missään nimessä johdu :D

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:13"]Olen av-mammojen mittapuun mukaisesti läski. Käyn (niinkuin miehenikin joka ei ole läski) töissä, meillä on kolme lasta. Minulla on työkavereita, jotka ovat läskejä ja he heillä ei ole yhtään lapsia. 

[/quote]

OK ja pointtisi oli...?

Ap

Vierailija
64/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:54"]

Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään. Kovin monta lihavaa ei lähipiiriini kuulu, mutta kaikki jotka tunnen on kuvatunlaisia. Pari normaalipainoista ystävää on joilla on lihavan "geenit" mutta heillä on itsekuria pitää ruokavalio kunnossa kuten myös muutamia joiden olisi helppo syyttää sairautta/lääkitystä mahdollisesta lihavuudesta mutta he ovat ottaneet tämän huomioon myös ruokavaliossaan ja ovat normaalipainoisia.

[/quote]

Ja se kertoo myös sairaalloisesta painonkontrollista, näiden kontrolloijien kohdalla.

[/quote]

Hah.. :D ai kertoo vai jos terveydenhuollon puolelta heille on annettu ravitsemusterapeutin (?) ohjeet joita he noudattavat säilyttääkseen normaalin painon ja terveytensä? Sekö on sairaalloista? Vai liikalihavuus?

Vierailija
65/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah... Päinvastoin. Lihavat on kepposia ja ne tekee ap:n kaltaisille kepposia.

Vierailija
66/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:22"]Ap:n pitäisi kehittää kirjoittajan lahjoja painokontrollin sijaan.

[/quote]

Miksi? :)

Ap

Vierailija
67/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:05"]Ja mitä sitten? Tottahan se on, kyllä minä sen myönnän. Olen läski.

[/quote]

Sitä yritin aloituksellani sanoa että lihavat ihmiset ovat kovia keksimään selityksiä lihavuudellern ja mielellään niistä ylikiloista syytetään töitä, lapsia, sairautta... Itsestähän se ei missään nimessä johdu :D

Ap

[/quote]

Miten hemmetissä tämä on edes sun ongelmasi? Miten ihmeessä aihe kutittaa sinun hoikkaa persettäsi? Annan nyt herranjestas lihavien olla rauhassa lihavia ja keskity itse omiin asioihisi ja ole onnellinen, jos oma kroppasi näyttää hyvältä. :)

Noh... pulleilla ihmisillä ei ainakaan normaalisti ole noin ruma luonne, että pitää alkaa pohtimaan toisten motiiveja olla lihava, laiha tai mitä ikinä ovatkaan. :D

Vierailija
68/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:24"]Aloittajan itsehillintä on heikko koska ei pysty pidättäytymään typeristä avauksista.[/quote]

Varmaan tämä aloitukseni AV:lla on yhtä typerä kuin jos sanoisi suomalaisille että on alkoholisti jos ei voi olla viikkoa ilman paukkua :) miksi aloitukseni oli mielestäsi typerä?

Vierailija
69/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:01"]

Olen pulskistunut, koska juuri nyt keskityn täysillä työelämän haasteisiin ja kehitän ajatteluani myös sillä ajalla, minkä normaalisti käytän liikkumiseen. Tämä on tämänhetkinen vaihe ja oma valinta. Toki voit päätellä ulkomuodostani mitä haluat.

[/quote]

Liika ruoka on lihomisen ainoa syy. Onnea sinulle työelämän haasteisiin - sitä tarvitset, jos ajattelusi on tällä tasolla.

Vierailija
70/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:54"]

[/quote]

Ja se kertoo myös sairaalloisesta painonkontrollista, näiden kontrolloijien kohdalla.

[/quote]

Oman kokemukseni mukaan huonosta itsetunnosta.

Vierailija
71/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:33"]No asiahan voi olla kyllä näin. Omalla kohdallani ainakin. Sairauden vuoksi +10kg, mutta koen niin epäreiluksi, etten voi syödä aivan normaalisti kuten muut ihmiset. Siks syön normaalisti ja olen ylipainoinen.

[/quote]

Ystävälläni tuli sairauden vuoksi +10kg "huomaamatta" jolloin julkinen puoli kustansi hänelle ravitsemusterapeutin, joka teki ruokavaliosuunnitelman. Tämä auttoi häntä, kysy onko sinulla mahdollisuus samaan, tsemppiä <3

Ap

Vierailija
72/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:38"]Mistä löytyisi ap:lle ja muille hänen kaltaisilleen lisää itsekontrollia ja tiedonhakutaitoa sekä ymmärrystä siitä, mitä tarkoitetaan yleistyksellä. Siihen syntiinhän ap:kin lankesi pahemman kerran. Vasta kun olette perehtyneet jokaisen mielestänne ylipainoisen ihmisen elämään, voitte alkaa tehdä jonkinlaisia päätelmiä. Tosin teidän silloinkin on oltava ihmisen fysiikan ja psyyken asiantuntijita. Näitä diletanttojen avauksia on nyt nähty jo aivan tarpeeksi. Menkää peilin ääreen ja tarkastelkaa itseänne huolellisesti. Linjat ovat ehkä kohdallaan, mutta miten on älyn laita? 

[/quote]

Jos kerron, että ulkomaalaiset on omien havaintoni perusteella tunteellista porukkaa niin yleistänkö silloin vai pitäisikö käydä ensin tutustumassa erikseen jokaiseen niin että päätelmäni olisi jotenkin järjevämpiä? Vai pitääkö aina kun "aukaisee suunsa" olla asialleen muutakin kuin omat tuntemukset ja mielipiteet? Hys hys jos ei ole Amerikan tutkimusta takana? :D

Vierailija
73/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:40"]Sairaalloista se tunteiden täydellinen hallintakin on jos tunteiden säätely on liiallista. Ei ole normaalia eikä luonnollista tuollainen ylikontrollointi, ei sellainen ihminen ole avoin eikä lämmin, vaan kylmä ja ylimielinen. Luokitellessaan muita ihmisiä ap tiputtaa itsensä jonnekkin epänormaaliin.. huoh. Miten ihmeessä ap selittää tunteidensäätelyn vaikuttavan siihen että syön mielelläni ja aika runsaita annoksia, tunne-elämältäni olen tasapainoinen perheenäiti, ruoka vaan uppoaa hyvin! Työpäivän jälkeen olen kotona enkä ole vuosiin saanut aikaa harrastaa yhtään mitään, helposti tulee kiloja :-) Entä tämä "heikkous", paljon ap:ta vahvempia ihmisiä on tuhansia koska he kestävät ap:n kaltaisten ihmisten ivaa ja moitetta selkä suorana omana itsenään, ap tuskin kestäisi minkäänlaista henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistuvaa kritiikkiä itsestään. Ap:n kaltainen ihminen on jonossa viimeinen jos heikkouden mukaan laitetaan ihmiset riviin ja kaikki tuhat muuta siinä on lihavia henkilöitä.. Onnea vaan ap!

[/quote]

Koen, että ystäväni joilla on syöminen kontrollissa on myös tunteet kontrollissa. Enkä tarkoita kummassakaan mitään totaalitiukkaa linjaa. Syöminen siis kontrollissa siinä määrin ettei se mene sairaalloiseksi tai aiheuta ylipainoa vaikka "eväät" siihen olisi. Ja tunne-elämältään he ovat normaaleja tunteensa näyttäviä ihmisiä. Tunteiden kontrollilla (ylipainoisilla) tarkoitin sitä, että olen havainnut että ylipainoisilla on hyvin usein ruoan mäörän/laadun lisäksi vaikea kontrolloida esimerkiksi agressiivisuuttaan (syy vai seuraus- olisi mielenkiintoista tietää) tai hukuttaa tunteensa syömiseen. Siitä saa helposti hyvänolon lähteen ja lohdutuksen. Ihan tunnettu juttu.

Vierailija
74/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:03"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Miten hemmetissä tämä on edes sun ongelmasi? Miten ihmeessä aihe kutittaa sinun hoikkaa persettäsi? Annan nyt herranjestas lihavien olla rauhassa lihavia ja keskity itse omiin asioihisi ja ole onnellinen, jos oma kroppasi näyttää hyvältä. :)

Noh... pulleilla ihmisillä ei ainakaan normaalisti ole noin ruma luonne, että pitää alkaa pohtimaan toisten motiiveja olla lihava, laiha tai mitä ikinä ovatkaan. :D

[/quote]

En ole haukkunut sinua - olen kertonut mitä olen havainnut ylipainoisista. Sinä taas kohdistit suoraan minuun ja haukut luonnettani rumaksi. En ole - enkä aio- haukkunut ketään ja olen kiusaamista vastaan. Peace

Ap

Vierailija
75/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:03"]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Oho, hän on vihainen! :) ja :D-hymiöt peittävät passiivis-aggressiivisuutta joka paistaa viesteistäsi , läski

Vierailija
76/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä "läski" ym viestit eivät sitten ole minun kirjoittamia.

Ap

Vierailija
77/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne laihat, jotka menettää ruokahalun kun on vähänkin stressiä, laihtuvat ja kuihtuvat entisestään? Mitä se kertoo heidän kyvyistään esim. töissä, jos ei edes omasta ravitsemuksesta pysty huolehtimaan? Elimistö tarvitsee ruokaa toimiakseen täysillä, ja ihminen joka syö vuorokaudessa näkkärin, pätkän kurkkua ja muutaman kupillisen mustaa kahvia, taitaa käydä vähän hitaalla...

Aika moni syö tavalla tai toisella huonosti, eikä huolehdi terveydestään ja hyvinvoinnistaann, mutta ylipainoinen tuntuu olevan se, jota pidetään jotenkin huonona ihmisenä.

Vierailija
78/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:37"]Ja nämä "läski" ym viestit eivät sitten ole minun kirjoittamia.

Ap

[/quote]

Paitsi tuo"kyllä läski aina selitykset keksii" joka oli hyvin sanottu Bull Mentulalta (joka ei ole idolini) mutta muuten meidän perheessä ei saa käyttää läski sanaa.

Ap

Vierailija
79/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että "heikko". Niinpä niin...ap ajattelee, että 100% ylipainoisista on ylipainoisia siksi, kun herkuttelevat perkeleet vaan aamusta iltaan eikä niitä edes kiinnosta näyttää normaalipainoisilta?

t. yksi "heikko", joka sairasti ahmimishäiriön ja vakavan masennuksen kiusaamisen seurauksena ja on nyt yli satakiloinen eikä paino meinaa tippua

Vierailija
80/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:39"]Entäs ne laihat, jotka menettää ruokahalun kun on vähänkin stressiä, laihtuvat ja kuihtuvat entisestään? Mitä se kertoo heidän kyvyistään esim. töissä, jos ei edes omasta ravitsemuksesta pysty huolehtimaan? Elimistö tarvitsee ruokaa toimiakseen täysillä, ja ihminen joka syö vuorokaudessa näkkärin, pätkän kurkkua ja muutaman kupillisen mustaa kahvia, taitaa käydä vähän hitaalla...

Aika moni syö tavalla tai toisella huonosti, eikä huolehdi terveydestään ja hyvinvoinnistaann, mutta ylipainoinen tuntuu olevan se, jota pidetään jotenkin huonona ihmisenä.

[/quote]

Ei ole tervettä enkä ihannoi laihuutta. Näen että se on ongelma -aliravitsemus siis - kuten ylensyöntikin. Ylipainoisilla kuitenkin on tutkitusti hirveät määrät "sivuoireita" versus alipainoiset.

Ap