Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino kertoo ihmisestä sen

Vierailija
14.06.2014 |

Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään. Kovin monta lihavaa ei lähipiiriini kuulu, mutta kaikki jotka tunnen on kuvatunlaisia. Pari normaalipainoista ystävää on joilla on lihavan "geenit" mutta heillä on itsekuria pitää ruokavalio kunnossa kuten myös muutamia joiden olisi helppo syyttää sairautta/lääkitystä mahdollisesta lihavuudesta mutta he ovat ottaneet tämän huomioon myös ruokavaliossaan ja ovat normaalipainoisia.

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:58"]

Provosointi on taitolaji. Tämä ei nyt oikein ole sen lajin taidonnäyte, koska koko provoa ei synny, jos kuulija ei provosoidu. Otahan uusiksi ja vaihda eihettakin, jos repertuaarissa on jotain uutta.

[/quote] Jos tekstiinsä haluaa uskottavuutta on tietysti syytä käyttää oikeita sanoja. Kuulija ei tässä kontekstissa ole korrekti vaan lukija.

Vierailija
2/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon samaa mieltä kuin ap ja sairastan ahmimishäiriötä. Oon lihonut +15 kg. Minulla on aina ollut vaikeuksia sosiaalisissa taidoissa, itseni kontrolloimisessa, motivoitumisessa ja päämäärätietoisuudessa, suutun ja ärsyynnyn herkästi ja ainoa asia josta saan mielihyvää/tyynen olon on jumalattoman ruokamäärän syöminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:39"]

Entäs ne laihat, jotka menettää ruokahalun kun on vähänkin stressiä, laihtuvat ja kuihtuvat entisestään? Mitä se kertoo heidän kyvyistään esim. töissä, jos ei edes omasta ravitsemuksesta pysty huolehtimaan? Elimistö tarvitsee ruokaa toimiakseen täysillä, ja ihminen joka syö vuorokaudessa näkkärin, pätkän kurkkua ja muutaman kupillisen mustaa kahvia, taitaa käydä vähän hitaalla...

Aika moni syö tavalla tai toisella huonosti, eikä huolehdi terveydestään ja hyvinvoinnistaann, mutta ylipainoinen tuntuu olevan se, jota pidetään jotenkin huonona ihmisenä.

[/quote]

Samaa kuin ylipainoisista...

Vierailija
4/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Toivon, että sairastut vaikeaan syöpään ja saat päivittäin todella suuren annoksen kortisonia. En yleensä toivo tällaista kenellekään, mutta sinulle kokemus voisi olla mielenkiintoinen. Kerrothan myöhemmin palstalla, kuinka hoikkana ja kapeakasvoisena pysyit ruokavalion ja liikunnan avulla. Suosittelen etenkin jyrkkien portaiden nousemista.  

t. Syöpäpotilas

Vierailija
5/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:58"]Provosointi on taitolaji. Tämä ei nyt oikein ole sen lajin taidonnäyte, koska koko provoa ei synny, jos kuulija ei provosoidu. Otahan uusiksi ja vaihda eihettakin, jos repertuaarissa on jotain uutta.

[/quote]

Itseasiassa en halua provosoida, enkä tykkää tällä palstoilla "provon" kirjoittelijoista enkä sen huutelijoista. Ja tämä on tästä aiheesta ensimmäinen (ja muutenkin ensimmäisiä) aloituksia joita teen. Kerroin vain havannoistani. Luulen, että kaikilla lihavilla on joku ongelma jonka takia he syövät LIIKAA. se, ovatko he valmiita kohtaamaan ongelmansa on kiinni heidän omasta viitseliäisyydestään.

Nyt on vhän yritystä:D

Vierailija
6/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan kilpirauhasongelmat, huoh... Useimmat kilpirauhasongelmat johtuvat juuri siitä, että on lapannut suuhunsa paskaa ruokaa vuosikymmenet. Sitten parutaan kun lihoo entisestään kun kroppa ei vain enää kestä sitä kuormitusta ja alkaa reistailla.

Vierailija
7/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:07"]Olen lihava, mutta myös urallani hyvin edennyt ja tähän ei laiska pääse. Mulla on kaksi korkeakoulututkintoa sekä kaksi lasta, kaunis koti (itse laitettu) ja mökki. Harrastan yhdistystoimintaa, puutarhanhoitoa, luonnossa olemista sekä koirien lenkitystä 3 krt pv.

Ajattelusi on jotenkin kaavoihin kangistunutta ja ammattikoululaisen tasolla. Tsemppiä.

[/quote]

Onko ammattikoulututkinnon käynyt mielestäsi sinua huonompi ihminen? Onko korkeasti koulutettu parempi?

Vierailija
8/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 10:27"]

..ei ole taaskaan ap asiat noin yksiselitteisiä...

The brain can get sick too
http://imgur.com/gallery/RRul7

[/quote]

Ap, kommentoi tätä viestiä.

[/quote]

En uskalla avata tuntemattomia linkkejä puhelimellani, voitko tiivistää linkin sanoman?

Ap

[/quote]

Toki. Linkistä löytyy kuvasarja. Magneettikuvia aivoista: syömishäiriöinen ja ei syömishäiriöinen, masentunut- ei masentunut jne

Eli fyysiset muutokset aivoissa on havaittavissa kun ihminen kärsii jostain psyykkisestä sairaudesta. Se, että vaikka sinä et sitä sairautta koe ja näe, ei tee siitä sille toiselle yhtään vähempää todellista.

Useimmiten ylipaino, anoreksia tms johtuu ihmisillä juuri tämän tyyppisistä ongelmista; sairastutaan masennukseen liian suuren työtaakan tai muun henkilökohtaisen tragedia, läheisen kuolema tms vuoksi.

Mitä kommentoit tähän?

Ja lisäksi olisi kiva jos omin sanoin kertoisit miten käsität sanan empatia?

ps: imgurin linkit ovat turvallisia. Se on hauska kuvapalvelu. Kannattaa käydä tsekkaileen :)

[/quote]

Olenko sanonut jossain kohti etten pidä psyykkisiä ongelmia todellisina? Olen tietoinen todellakin näistä tiedoista joista kerroit ja olen niistä samaa mieltä.

Myötätunnosta sen verran, että se on sana jolla minua on ystävänä ja työntekijänä kuvattu. Olen tiukka mutta empaattinen. Tekosyyt, joiden takia ihmiset jättävät asioita tekemättä ei herätä minussa empatiaa kuten ei myöskään ärsytystä.

Ap

Vierailija
9/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri ylipaino kertoo mielestäsi itsekurin ja -hillinnän puutteesta?  Miksei koti, joka on jonkun mielestä epäsiisti, koulutuksen vähäisyys, huono koulumenestys, lyhyet ihmissuhteet, pettäminen, kenkien / laukkujen / vaatteiden suuri määrä, hillitön maratoneiden juokseminen tms.?  Ja ei, en ajattele em. asioiden kertovan itsekurin puutteesta sen paremmin kuin toisen ylipainonkaan, mutta lista vain osoittaa ajattelusi ontuvan pahasti ja olevan yksisilmäistä.  Onnittelut kuitenkin siitä, että sinulla on niin paljon aikaa ja energiaa lihavien ihmisten analysoimiseen ja inhoamiseen.

Vierailija
10/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:40"]Olet oikeassa.

Toivon, että sairastut vaikeaan syöpään ja saat päivittäin todella suuren annoksen kortisonia. En yleensä toivo tällaista kenellekään, mutta sinulle kokemus voisi olla mielenkiintoinen. Kerrothan myöhemmin palstalla, kuinka hoikkana ja kapeakasvoisena pysyit ruokavalion ja liikunnan avulla. Suosittelen etenkin jyrkkien portaiden nousemista.  

t. Syöpäpotilas

[/quote]

? Ihmettelen asennettasi. Tällä hetkellä 2 ystävääni sairastaa syöpää. Kumpikaan ei ole kylläkään lihava. He ovat pyytäneet apuani ravitsemusasioissa ja olen suhteideni kautta teettänyt heille täsmähoitoa syöpähoitojen ohella (ravitsemus+ravintolisät). En tiedä eivätkä hekään tiedä onko tämä auttanut mitään mutta ainakin olemme puhuneet että se luo toivoa kun yrittää itsekin tehdä asialle jotain. Vaikeita ja kipeitä asioita, tiedän, mutta ihailen ystävieni taistelevaa asennetta!

Ap

Vierailija
11/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:02"]Oletko ap ollut eräällä toisellakin foorumilla vänkäämässä vaikka mistä ja tietämässä kaiken toisten puolesta? Kirjoitusasu ja luistelutyyli on melko tuttu.

Yksi monista nikeistäsi alkoi K:lla ja siinä oli myös vimeisten kirjaimien joukossa x, naispuoleinen, foorumin aihe liittyi löyhästi ja laajasti ilmaisten ja yhtään täsmentämättä elämänhallintaan, sivuston ulkoasu vihreä?

[/quote]

En ole ollut muilla palstoilla vänkäämässä vaan tämä keskustelupalstalla kirjoittelu ja hengailu on uusi juttu minulle.

Ap

Vierailija
12/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:54"]

Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään. Kovin monta lihavaa ei lähipiiriini kuulu, mutta kaikki jotka tunnen on kuvatunlaisia. Pari normaalipainoista ystävää on joilla on lihavan "geenit" mutta heillä on itsekuria pitää ruokavalio kunnossa kuten myös muutamia joiden olisi helppo syyttää sairautta/lääkitystä mahdollisesta lihavuudesta mutta he ovat ottaneet tämän huomioon myös ruokavaliossaan ja ovat normaalipainoisia.

[/quote]

No huhhuh. Mun ylipaino kertoi sen että olen sairas, stressaantunut, ahdistunut, Kun ne helpotti, helpotti ylipainokin,.

Vierailija
13/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:46"]

Nykyajan kilpirauhasongelmat, huoh... Useimmat kilpirauhasongelmat johtuvat juuri siitä, että on lapannut suuhunsa paskaa ruokaa vuosikymmenet. Sitten parutaan kun lihoo entisestään kun kroppa ei vain enää kestä sitä kuormitusta ja alkaa reistailla.

[/quote]

Jos viittaat minun kirjoitukseeni (nro 53), olet aika hakoteillä. Eli sairastunut ennen pyöreämpi ei saisi valittaa kiloistaan mutta sairastunut laiha saisi? Tuo on vähän sama kuin sanoisi jollekin syöpäsairaalle että mitäs söit moskaa, älä nyt paru oireistasi kun kroppasi ei enää kestä, vaikka ravinnolla ei olisi asiaan mitään tekemistä. Itse olen aina syönyt terveellisesti, en pidä mistään leivonnaisista enkä suklaasta tms. mitä nyt naiset usein tykkää syödä, ja olen ollut aina kovakuntoinen, niin nuorena kuin nytkin. Treenaan salilla ja juoksen pitkiä lenkkejä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi tulla kelle tahansa, vauvoillekin, onko silloinkin syynä huono ruokavalio? Mielestäni on aika säälittävää ihmisiltä haukkua sairastuneita ihmisiä, oikeastaan sellaisille toivoisin melkein itselleen samaa sairautta ja mielellään vähän "vaikeampiasteisena". Kilpirauhasen vajaatoiminta on aika veemäinen tauti loppuen lopuksi ja useimmiten lääkitys on lopun iäksi. Ei ehkä kannattaisi arvostella sairastuneita ihmisiä, jotka usein lihovat sen seurauksena. Niin siinä tuppaa käydä kun aineenvaihdunta menee nollille ja tekee mieli koko ajan vain nukkua, kaikki tekeminen vaatii kohtuuttomia ponnistuksia ja vaikka onnistuisi syömään jotain rahkaa/raejuustoa/salaattia pelkästään ja liikkumaan, ei vaikuta painoon mitään.

En oikestaan tiedä mitään veemäisempää kuin haukkua ihmisiä joilla on jokin sairaus, siitä sairaudesta ja sen aiheuttamista oireista. Mutta, Suomessa ihmiset ovat kateellisia jopa toisten sairauksistakin mikä on mielestäni käsittämätöntä, mutta ilmeisesti totta. Jos ei olisi, ehkä aiheuttaisi ennemminkin jotain empatian tunteita kuin ärsytystä... Tässä nyt ihan yleistettynä kaikille pää pensaassa-ajattelijoille, ei kommentoijalle jota lainasin.

Vierailija
14/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 09:54"]

Että hänellä ei ole normaalia itsehillintää/kontrollia ja hän on muutenkin "heikko". Hän ei pysty kontrolloimaan tunteitaan eikä syömisiään.

[/quote]

Jep ap, mutta kysymys kuuluukin että miksi tähän tilaan ollaan päädytty. Onko hänet raiskattu lapsena, oliko hän koulukiusattu, laiminlöivätkö (tai vaan löivätkö) vanhemmat..?

[/quote]

Niinpä niin. Tästäkö mielestäsi löytyy päteviä syitä olla ylipainoinen? Luulen, että melkei jokaisella meistä löytyisi "syy" olla ylipainoinen.

Ap

Vierailija
15/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi multa löytyy itsekontrollia. Niin hyvin löytyy, että olen 3 kertaa ollut sairaalassa letkuissa ja kroppa on ihan hajonnut.

Vierailija
16/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:46"]

[/quote]

Jos viittaat minun kirjoitukseeni (nro 53), olet aika hakoteillä. Eli sairastunut ennen pyöreämpi ei saisi valittaa kiloistaan mutta sairastunut laiha saisi? Tuo on vähän sama kuin sanoisi jollekin syöpäsairaalle että mitäs söit moskaa, älä nyt paru oireistasi kun kroppasi ei enää kestä, vaikka ravinnolla ei olisi asiaan mitään tekemistä. Itse olen aina syönyt terveellisesti, en pidä mistään leivonnaisista enkä suklaasta tms. mitä nyt naiset usein tykkää syödä, ja olen ollut aina kovakuntoinen, niin nuorena kuin nytkin. Treenaan salilla ja juoksen pitkiä lenkkejä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi tulla kelle tahansa, vauvoillekin, onko silloinkin syynä huono ruokavalio? Mielestäni on aika säälittävää ihmisiltä haukkua sairastuneita ihmisiä, oikeastaan sellaisille toivoisin melkein itselleen samaa sairautta ja mielellään vähän "vaikeampiasteisena". Kilpirauhasen vajaatoiminta on aika veemäinen tauti loppuen lopuksi ja useimmiten lääkitys on lopun iäksi. Ei ehkä kannattaisi arvostella sairastuneita ihmisiä, jotka usein lihovat sen seurauksena. Niin siinä tuppaa käydä kun aineenvaihdunta menee nollille ja tekee mieli koko ajan vain nukkua, kaikki tekeminen vaatii kohtuuttomia ponnistuksia ja vaikka onnistuisi syömään jotain rahkaa/raejuustoa/salaattia pelkästään ja liikkumaan, ei vaikuta painoon mitään.

En oikestaan tiedä mitään veemäisempää kuin haukkua ihmisiä joilla on jokin sairaus, siitä sairaudesta ja sen aiheuttamista oireista. Mutta, Suomessa ihmiset ovat kateellisia jopa toisten sairauksistakin mikä on mielestäni käsittämätöntä, mutta ilmeisesti totta. Jos ei olisi, ehkä aiheuttaisi ennemminkin jotain empatian tunteita kuin ärsytystä... Tässä nyt ihan yleistettynä kaikille pää pensaassa-ajattelijoille, ei kommentoijalle jota lainasin.

[/quote]

Lainaamasi teksti ei ollut minun.

Ap

Vierailija
17/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:07"]Onneksi multa löytyy itsekontrollia. Niin hyvin löytyy, että olen 3 kertaa ollut sairaalassa letkuissa ja kroppa on ihan hajonnut.

[/quote]

Syömisen kontrolloinnilla tarkoitan normaalia, tervettä suhdetta ruokaan. Täällä halutaan vaan vääntää vastauksistani asian niin että olisin joku kaloreita kyttäävä hullu. Se, että syö terveellisesti ei yleensä johda syömishäiriöön. Ja syömishäiriön seuraava askel ei tarvitse olka ylipaino vaan terveellinen normaali ruokavalio johon herkut mahtuu mukaan kohtuullisesti nautittuna.

ap

Vierailija
18/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:40"]Olet oikeassa.

t. Syöpäpotilas

[/quote]

? Ihmettelen asennettasi. Tällä hetkellä 2 ystävääni sairastaa syöpää. Kumpikaan ei ole kylläkään lihava. He ovat pyytäneet apuani ravitsemusasioissa ja olen suhteideni kautta teettänyt heille täsmähoitoa syöpähoitojen ohella (ravitsemus+ravintolisät). En tiedä eivätkä hekään tiedä onko tämä auttanut mitään mutta ainakin olemme puhuneet että se luo toivoa kun yrittää itsekin tehdä asialle jotain. Vaikeita ja kipeitä asioita, tiedän, mutta ihailen ystävieni taistelevaa asennetta!

Ap

[/quote]

No onpa hyvä että eivät sentään ole lihavia!

Joo. Provo tämä on.

Vierailija
19/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:54"]Miksi juuri ylipaino kertoo mielestäsi itsekurin ja -hillinnän puutteesta?  Miksei koti, joka on jonkun mielestä epäsiisti, koulutuksen vähäisyys, huono koulumenestys, lyhyet ihmissuhteet, pettäminen, kenkien / laukkujen / vaatteiden suuri määrä, hillitön maratoneiden juokseminen tms.?  Ja ei, en ajattele em. asioiden kertovan itsekurin puutteesta sen paremmin kuin toisen ylipainonkaan, mutta lista vain osoittaa ajattelusi ontuvan pahasti ja olevan yksisilmäistä.  Onnittelut kuitenkin siitä, että sinulla on niin paljon aikaa ja energiaa lihavien ihmisten analysoimiseen ja inhoamiseen.

[/quote]

Missä olen sanonut että inhoan ylipainoisia? Ja mielestäni luettelemasi ongelmat kertovat useasti itsekurin puutteesta.

Ap

Vierailija
20/105 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 13:02"]Oletko ap ollut eräällä toisellakin foorumilla vänkäämässä vaikka mistä ja tietämässä kaiken toisten puolesta? Kirjoitusasu ja luistelutyyli on melko tuttu.

Yksi monista nikeistäsi alkoi K:lla ja siinä oli myös vimeisten kirjaimien joukossa x, naispuoleinen, foorumin aihe liittyi löyhästi ja laajasti ilmaisten ja yhtään täsmentämättä elämänhallintaan, sivuston ulkoasu vihreä?

[/quote]

En ole ollut muilla palstoilla vänkäämässä vaan tämä keskustelupalstalla kirjoittelu ja hengailu on uusi juttu minulle.

Ap

[/quote]

Jooh. No toivon kuitenkin että saat elämääsi jossain vaiheessa muutakin sisältöä kuin ulkonäköön liittyvät asiat. Kai niillä luennoilla käyneenä ymmärrät että paino ja rasvaprosentti ei suinkaan ole ainoa terveyden mittari. Tsau, ja hyvää elämää.

T. normipainoinen.