te jotka käytätte siteitä kuukautisten aikana, miksi syitä tähän?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen;
niin eli, koska olen itse melkein aina käyttänyt vain tamponeja haluaisin tietää miksi joku haluaa vapaaehtoisesti käyttää siteitä. Haluaisin myös korostaa, etten kysy tätä tavalliseen "yäk haiseva vastenmielinen side housuissa"- tyyliin vaan olen ihan aidosti utelias, koska itselleni tamponit vain sopivat niin hyvin.
Haluaisin myös anekdoottina lisätä, että tässä vauva palstassa usein vituttaa kaikista eniten se, miten naiset ovat puuttumassa toistensa intiimihygienian tilaan tyyliin; muistathan pestä genitaalit vähintään viisi kertaa päivässä. Tai sitten puhutaan niiden genitaalien kunnosta; "treenaan pimppalihaksiani 20 kertaa päivässä ja pystyn pillullani murskaamaan pähkinöitä"
Afrikassa pienissä heimoyhteisöissä naisten ympärileikkauksista vastaavat naiset, mietin miten me länsimaiset sivistyneet ihmiset käyttäytyisimme tuossa kulttuurissa jos olisimme siinä syntyneet, kun nytkin tärkeintä elämässä tuntuu olevan muiden naisten intiimihygienia ja lantiopohjalihasten taso.
Kommentit (166)
Nautin siitä tunteesta, kun tuntuu kuin olisi kuset housuissa. Vaippa on myös miellyttävän tuntuinen. Samoin se, kun koko rämemajava on veressä ja ties missä paskassa
Hyi hitto, ikinä en käyttäisi siteitä. Opettelen vasta kuukupin käyttöä ja välillä kun meinasi mennä hermot, turvauduin pikkuhousunsuojaan. Tätä ennen käytin siis aina tamponia, mutta minulla kuivattaa liikaa limakalvoja.
Miten siteen olemassaoloa ei huomaa? Joku rätti perseessä ja se tunne,kun valuu.. Hyi
Kuparikierukka, ei voi käyttää tamponia. Käyttäisin tamponi + side runsaiden vuotojen vuoksi, nyt vauvan vaippaa.
Joo en taidakaan hankkia kuparikierukkaa, jos ei voi tamponia ja kuukuppia käyttää... Sidettä käyttänyt viimeksi yläasteella, ei ole minun juttuni.
Kirjoitin siihenkin ketjuun, että pelkkä tamponi ei riitä. Eli saattaa holahtaa kunnolla läpi siitä huolimatta. Töissä vielä valkoiset housut joten todellakin otan varman päälle.
jes eli juuri tällasia konkreettisia syitä kaipasin!
Juu mulla sama homma,kolmen lapsen synnytyksen jälkeen kuukautisten 2 ekaa päivää on sellaset, että pakko olla megaplustamponi ja yöside,koska milloin vaan voi tulla molemmat läpi.
Näiden kahden ekan päivän jälkeen kaytän vaan tamponia.
Minulle jäi traumat teininä kun tamponista holahti läpi.. en uskalla pitää.
Lisäksi minulla on tosi usein emätintulehduksia (syytä selvitetään, hygienia TODELLAKIN kunnossa) ja näiden tulehdusten aikana pimppini haisee kalalle ja jos alan esim työpaikan ahtaassa vessassa sen vaihtamaan, niin haju on sen jälkeen kamala. Siis vessassa. Side on nopeampi vaihtaa eikä tarvitse ronklia.
Tamponi ei riitä. Niukan vuodon päivinä sitä on inhottava laittaa lähes kuivaan pimpuliin. Minulla on siis kolme päivää niagaraa ja pari päivää tiputtelua. Kuukuppia en halua, koska en usko että sitä ei tarvitsisi tyhjentää yön ja työpäivän aikana. Lisäksi minulla on yliaktiivinen rakko ja luulen kupin painavan rakkoa.
Käytän kestosidettä jos tuntuu sitä, että en halua työntää mitään sisääni. Lisäksi käytän kestosidettä mökillä, jossa käsien tai alapäänkään pesu niin hyvin, että sisääntyönnettävien juttujen asettelu olisi miellyttävää, ei onnistu vessassa, vaan pitäisi mennä saunalle. Siellä taas ei ole kiva roiskia verisillä kupeilla tai tamponeilla. Kestoside on yksinketaisesti hygienisin ja helpoin niissä oloissa.
Vulvodynia, ei voi työntää mitään sisään ilman että sattuu :( Olkaa onnellisia jos pystytte tamponinkin työntämään kivutta.
Tamponi tuntuu sisälläni, johtuneeko sitten endometrioosista vai mistä mutta monta krt olen kokeillut ja kyllä työntänyt tarpeeksi syvälle, tuntuu vaan hyvin epämukavalta. Joskus töissä varsinkin kesällä on sellasia työmaita missä ei ole juoksevaa vettä joten siteen käyttö on helpompaa kuin räplätä tamponia paikalle.
Tamponi on ikävän tuntuinen ja ikävä käydä vessassa sen kanssa kun se naru roikkuu pissassa ja koko tamppooni tahtoo tippua ponnistettaessa pönttöön!! Joten kotona tai nukkuessa käytän aina vaan sidettä. :) töissä/ kotoonta poissa niin tamponia !
Nykyään mulla on hormonikierukka, joten ei ole menkkojakaan, mutta käytin siteitä silloin kun oli, koska aikuisten oikeasti pelkäsin, että unohdan sen tamponin sinne ja saan jonkun kauhean tulehduksen. Siteissä ei ollut sitä pelkoa, etteikö sitä muistaisi vaihtaa kun vessassa käy.
Mulla kuukautisten ekana aamuna vatsaa kouristaa sen verran, että aamu-unisena tampoonin laitto ei tunnu ajatuksenakaan kivalta. Lisäksi mulla kuukautisoireena on ulostusongelmia juuri tuona ensimmäisenä aamuna, eikä sekään oikein mene yksiin tampoonin kanssa. Kesken työpäivän tulee harvemmin vaihdettua siteestä tampooniin, joskus kyllä. Tampoonia siis pidän sidettä mieluummin vähän myöhemmin päivällä. Toisena päivänä vuoto voi olla jo niin niukkaa, että side tuntuu käytännöllisemmältä. Jos ei, niin silloin tampooni.
Niitä on kaapissa. Sain vuosikausia sitten, kun ulkoilitin naapurin mummon koiraa palkaksi ison säkillisen näitä paksuja, epäkäytännöllisiä siteitä.
Mä onneksi heitin ne kellariin ja nyt kun olen eron jälkeen ollut vuosia jo vähissä varoissa, olen tosi tyytyväinen tähän lahjaan.
Paketissa on 8 sidettä, mulla menee niitä aina kuukaudessa 5. Paketteja on vielä useita kymmeniä, eli ehkä n 5 v siteet.
On vielä pieni rasia tamponeja jäljellä, jos tulisi tarve, esim. juhlat tai vst, koska näiden kanssa tapahtuu lähes aina ylivuotoja. Mutta kun on paksut ja napakat alkkarit ja viikonlopun olen tummilla verkkareilla, ei niin hirveesti haittaa vaikka vähän rapatessa roiskuukin.
En ole oppinut käyttämään tamponia ja kumpikin on mielestäni tympeämpi kuin niin helppo side.
Käytän pääasiassa tamponeja, mutta välillä on työpäiviä jolloim vessaan ei pääse ja tamponin lisäksi on pakko laittaa side.