Miksi hyvistä miehistä tulee huonoja isiä: miehen näkökulma
Miksi joistakin miehistä vaikuttaa tulevan itsekkäitä paskiaisia lapsen syntymän jälkeen? Olen mies ja luulen tietäväni vastauksen.
Ikävä totuus on, että monet miehet eivät pidä isän roolin suorittamisesta tai lapsiperhe-elämän ankeudesta. Se ei vain tunnu mielekkäältä ja antoisalta vaan päinvastoin raskaalta ja yksitoikkoiselta. On vaikea olla parhaimmillaan, kun koko elämäntilanne eroaa täysin omista toiveista ja odotuksista. Lisäksi tieto siitä, etteivät asiat tule paranemaan, on omiaan aiheuttamaan ahdistusta. Harvalla miehellä on hyvät keinot ahdistuksen käsittelyyn, joten se purkautuu itsekkäänä ja joskus holtittomana käyttäytymisenä.
Ketään ei tietenkään voida pakottaa nauttimaan lapsiperhearjesta, jos se tuntuu vastenmieliseltä. Paras lääke onkin ennaltaehkäisy. Miehiä ei saisi painostaa hankkimaan lapsia vaan kannustaa itsetutkiskeluun: Haluanko todella lapsen? Nauttisinko isyydestä? Jos mies ryhtyy lastenhankintaan omasta halustaan ja hänellä on edes auttava käsitys siitä, miten lapsen saaminen tulee muuttamaan elämää, hän suoriutuu isyydestä todennäköisesti paremmin kuin muuten.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:25"]
Luoja varjele, etten koskaan tapaa ap:n kaltaista lapasta ja vielä jossain mielenhäiriössä hanki lapsia sen kanssa.
Kyllä täytyy olla aikamoinen tukari, jos aikuinen mies ei asioita osaa itsenäisesti etukäteen miettiä vaan naisen pitää kannustaa itsetutkiskeluun. Minkälaisten äitien lapsia ovat nämä miehet, jotka toivovat oman naisensa käyttäytyvän parisuhteessa kuin äiti. Hyi hitto.
[/quote]
No ellet ymmärrä, niin aika moni nainen painostaa todella aggressiivisesti lapsen tekemiseen. Mies on usein vain väline siihen.
Mies
[/quote]
ikävää että joitain painostetaan, uskon sen kyllä.
mutta miksi jäädä painostettavaksi?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:05"]
joissain tapauksessa varmasti noinkin. Meillä tosin se oli nimenomaan mies, joka halusi lasta - ja samainen mies sitten muuttui totaalisesti lapsen syntymän jälkeen.
[/quote]
No tottakai. Panee se leijonakin nartun tiineeksi ja lähtee savannille jolkottelemaan. Luontoa, luontoa. Miksi lankeatte uroon alla jos ette halua lapsia?
Vastaten otsikon kysymykseen: Varmasti siksi että tulevat isäksi vastoin tahtoaan.
Samasta syystä kuin persettä jakava nuorikko muuttuu kuivaksi vaimoksi kun rupesi yhteen miehen kanssa. Päätti vaan toisin. Niinkuin nainenkin, tykkäsi seksistä uutuuden kiimasta, mutta ei tykkää seksistä parisuhteessa syystä x,v,bn, jotka kaikki toki ovat miehen syytä.
Esikoinen on nyt 12, mutta nykyään "lapsiperheen arki" näyttää olevan todella ankeaa miehelle. Koko perhe välttää sokeria ja muuta "vaarallista" ravintoa, hauskaa kavereiden kanssa ei saa pitää, saunakaljasta ls-Ilmo, baari-illasta ero. JA vanhemmat elää lasten määräysvallassa ja mies vaimon.
Tämä aloitus on kuin suoraan exäni suusta!! Ja teille arvon naiset voin vakuuttaa että minun eksäni, joka ei ole ottanut tuon taivaallista vastuuta perheestä, lapsesta tai mistään muusta kuin omasta navastaan, suoltaa juuri tuon kaltaista tekstiä "muka sivistyneenä ja fiksuna päättelyn tuloksena"!
Ja eksäni juuri halusi lasta, en edes painostanut vaan minulla oli käsitys että me molemmet halusimme lasta. Kun sitten tulin raskaaksi, niin hän hylkäsi minut ja käänsi perheelle selkänsä. Minulla siis on lapsia jo edellisestä liitosta.
Ei siinä mitään. Sillä tiellä sitten ollaan. Voinen todeta että tämän lassukan, joka pitää itseään MIESTEN MIEHENÄ, ei ole tarvinnut ikinä laittaa tikkua ristiin oman lapsensa hoitamiseksi. Edes elatusta hän ei maksa. Asuu kuitenkin järjettömän isossa talossa ja porskuttaa menemään ja itkee sitten ettei ole rahaa... Joo ja lastenvalvojalle pystyy toimittamaan paperit ettei muka tuloja ole - yrittäjä kun on.
Minua kuvottavat juuri ap:n kaltaiset miehet. Kuten monet täällä jo ovat kommentoineet, niin on se vaan kumma ettei aikuinen ihminen itse osaa punnita omia tuntojaan ja ottaa huomioon tekojensa seurauksia. Vai pitäisikö meidän naistenkin alkaa itkemään, että kyllä niiden MIESTEN pitäisi kannustaa meitä itsetutkiskeluun ja ajatteluun kun me emme sitä ihan itse tajua?! Ja ei ole mikään peruste sille, ettei niitä omia aivojaan voisi käyttää se, ettei ole hoitanut pientä vauvaa ennen...
Hoh hoijaa. Pahoittelut että on sekava vastaus, mutta olen käynyt oman eksäni vuoksi läpi helvetin ja selviytynyt siitä hengissä. Silti aihe nostattaa minussa hyvin voimakkaita tunteita! Puistatusta ja suuttumusta. Etenkin kun kärsijänä yleensä on myös väistämättä se viaton lapsi.
Anna mun kaikki kestää. Ai niin: Minunhan ei enää tarvitse kestää ap:n kaltaista LASSUKKAA!!! Joku muu paapokoon häntä puolestani ja saakoon sitten henkisesti turpaansa kun ei täytäkään ap:n epärealistisia vaatimuksia oman onnensa tuojana ja täydellisenä madonna-huorana.
Monet nykymiehet ovat niin mukavuudenhaluisia ja uusavuttomia, että musertuvat tavallisen lapsiperheen arkielämän alle. Elämän ilo ja tarkoitus katoaa, kun ei pääse baariin, pleikkarin äärelle tai lenkille aina kun siltä tuntuu.
Mutta älkää hyvät ihmiset vierittäkö vastuuta naisten niskaan. Kyllä miehen itse pitää kantaa vastuu tekemisestään. Miettiköön huolella itse haluaako lapsia. Ja jos lapsia on mennyt tekemään, hoitakoon niitä ilolla.
4:n lapsen isä
Määrittele hyvä mies ja huono isä
No tämä on taas tätä. Mies ei kykene itse ottamaan omasta elämästään vastuuta, vaan yritetään kaataa kaikki vastuu naisten niskoille.
Itse olen aina ajatellut että se on jotenkin luontaisempaa naiselle olla pikkulasten kanssa ja hoitaa kotia kuin miehelle. Meillä roolit on menneet juuri niin ja ollaan onnellisia oltu. Mies on saanut vapaasti olla sellainen mitä nykyään monet sanoisivat "huonoksi isäksi", eli sellainen joka keskittyy uraan ja rahan tuomiseen taloon, ja minä olen hoitanut lapset ja kodin. Ja minusta mieheni ei siis ole huono isä ollenkaan, juuri sopiva :)
Hei, minulla on ratkaisu kaikkiin teidän pulmiinne: älkää tehkö niitä lapsia! Minä ja mieheni emme tehneet ja meillä on todella hyvä avioliitto, joka on kestänyt jo yli kaksikymmentä vuotta. Ei tarvitse pohdiskella, onko isä tai äiti huono vai hyvä, olemme parhaat puolisot, ystävät ja rakastajat toisillemme. Meillä on hyvä elämä, tätä toivoisin muillekin. :)
No äitinä voin todeta nyt, että lapsiperhearki on todella peestä. Toinen lapsi olisi saanut jäädä tekemättä näin jälkikäteen arvioituna, yhden lapsen kanssa olisi vielä jaksanut. Odotan innolla, että nämä kasvavat ja järkevöityvät. Uskon kuitenkin, että sitten kun itse olen vanhus ja lapseni ovat aikuisia, niin olen kiitollinen ja iloinen siitä, että minulla on lapsia, lapsettomuus siinä elämänvaiheessa tuntuisi karmealta (vaikka se juuri nyt tuntuisi kivalta).
Mä en tunne näitä huonoja isiä (ikäryhmä 30-40-vuotiaat, lapset 0-8v), mutta kai niitäkin on. Mutta mä olen aina ollut siinä käsityksessä, että jos on mennyt tekemään väärän valinnan elämässään niin siitäkin pitää kantaa seuraukset. Eli jos lapsia hankkinut ihminen huomaa, ettei lapsiperhearki oikein nappaa, niin oikea ratkaisu on sopeutuminen. Koska se on hänen velvollisuutensa (vaikka tuo sana ei ilmeisesti ole enää muodissa). Lapset eivät ole pyytäneet syntyä tänne ja he nyt vain tarvitsevat tietyn verran hoivaa ja läsnäoloa kasvaakseen pärjääviksi aikuisiksi. Ja päästään terve ihminen sopeutuu kyllä erilaisiin elämäntilanteisiin. Velvollisuuksien hoitaminen hyvin on itse asiassa ihmiselle terveellistä ja palkitsevaa.
Lapsiperhe-elämän ei todellakaan tarvitse tarkoittaa kaiken hauskan loppumista. En tunne ketään vanhempaa, joka ei pääsisi baar
iin, festareille, mökkireissuille tai matkoille kavereitten kanssa. Tietysti on poikkeustilanteita jolloin ei yleensä voi lähteä viikon matkalle ilman perhettä, kuten pikkuvauva-aika, mutta nämä ovat väliaikaisia (velojen ei nyt tarvitse tässä julistaa, miten he onneksi pääsevät aina mihin tahansa, nyt oli kyse tilanteesta, jossa ne lapset on jo olemassa). Jos puoliso ei hyväksy mitään tällaista toiselle, niin ei siihen tarvitse suostua. Eronneenakin voi hoitaa vanhemmuutensa hyvin.
Siitä olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa, että miesten olisi syytä miettiä tarkkaan, haluavatko lapsia, nimenomaan siltä kannalta, että isyydeksi ei nykyään riitä rahojen tuominen kotiin. Tämän takia esim se 6+6+6 malli olisi hyvä. Jos miehet näkisivät, että se lastenhankintapäätös tarkoittaa ihan oikeasti niiden lasten hoivaamista, niin se voisi selkiyttää monille miehille tätä valintaa.
Sitten tätä, että joidenkin miesten on jotenkin pakko tehdä niitä lapsia kun tyttöystävä haluaa vaikka he itse eivät, en ihan ole koskaan ihan tajunnut. Heitä nämä pohdintani eivät taida auttaa (auttaneeko mikään).
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:04"]
No mikseivät miehet sitten mieti asiaa etukäteen? Onko se naisen vika, jos mies ei saa suutansa auki?
[/quote]
Jos olisin nainen, en hankkisi lapsia miehen kanssa, ellei tämä osoittaisi paitsi halua lapsen hankintaan, myös tietoa siitä, mitä tuleman pitää. Hänen pitäisi osata nimetä joitakin ongelmia, joita epäilee lapsiperhe-elämään liittyvän. (Ratkaisuehdotuksista saa plussaa.) Hänellä olisi syytä olla joninlainen kasvatusnäkemys sekä ajatus siitä, miten parisuhdetta hoidetaan lapsiperhearjen keskellä. Hänellä pitäisi myös olla kokemusta lasten kanssa toimimisesta ja näyttöä siitä, että hänen luonteensa sopii hyvin kasvatustehtävään.
En haluaisi varmistua näistä asioista, koska se olisi minun vastuullani, vaan koska en halua vaikeuttaa elämääni turhan takia. Jos mies masentuu ja ahdistuu, koska lasten hankinta olikin vastenmielistä, syyllisten etsiminen ei paljon lohduta. -ap
[/quote]
Ok, mutta kun lapset on hankittu harkitusti tai ei, niin aikuinen kantaa niistä vastuun täysillä, oli sitten mies tai nainen.
Huh huh, loppuihan se nauraminen... Melkein tikahduin. Oho, vielä pari tyrskähdystä irtosi
Joo, siis näinhän Tää on. Miehet ei vaan tajuu.
Veikkaan, että ap:n kuvailema tilanne syntyy sellaisille miehille, jotka eivät osaa kiintyä lapsiinsa kunnolla, tuntea isänrakkautta täysillä.
Oma mieheni ei miehenä ole viime vuosina ollut kummoinen: tissuttelee iltaisin, on muutenkin passiivinen ja tekee paljon töitä. Olemme olleet yli 15 vuotta yhdessä, ja ajatus lapsen hankkimisesta syntyi vasta myöhemmällä iällä. Mietin pitkään, mutta päätin ottaa riskin - olihan mahdollista etten löytäisi uutta miestä ja aika ajaisi lastenhankkimisen ohi.
Raskausajastakaan mies ei ollut kovin kiinnostunut ja hieman pelkäsin tulevaa. Mutta vauvan synnyttyä miehestä huokui niin suuri rakkaus lapseen aivan alkuhetkistä lähtien, että olin aivan ihmeissäni. Hän on hyvä isä, ja jaksaa touhuta lapsen kanssa koska rakastaa tuota pientä kääröä suunnattomasti, kuten itsekin äitinä.
Meidänkin suhteemme on parantunut lapsen myötä, olen löytänyt miehestä uusia puolia joita en uskonut hänessä olevankaan.
Uskoisin siis kunnollisen kiintymyssuhteen olevan avain miehen lapsiperheonneen. Kun jotain rakastaa enemmän kuin itseään, on sen eteen helppo tehdä töitä. Miten tämä suhde sitten luodaan, se on täysin mysteeri. Joillekin se syntyy heti, joillekin ei ehkä koskaan. Mutta lapseen ja hänen hoitamiseensa totuttelemisesta heti alusta alkaen ei varmasti ole haittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 15:26"]Tämä aloitus on kuin suoraan exäni suusta!! - - - - Joku muu paapokoon häntä puolestani ja saakoon sitten henkisesti turpaansa kun ei täytäkään ap:n epärealistisia vaatimuksia oman onnensa tuojana ja täydellisenä madonna-huorana
[/quote]
Anteeksi, mutta nahdatkohan nyt vähän projisoida? :) -ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 15:53"] Uskon kuitenkin, että sitten kun itse olen vanhus ja lapseni ovat aikuisia, niin olen kiitollinen ja iloinen siitä, että minulla on lapsia, lapsettomuus siinä elämänvaiheessa tuntuisi karmealta (vaikka se juuri nyt tuntuisi kivalta). [/quote]
Dream on, babe! Ei ole mitään takeita siitä, että he sinut muistavat, kun makaat palvelutalosi petissä. Pikemminkin päinvastoin!
Uusperheissä naiset on mustasukkaisia isän huolehtiessa omista lapsistaan. Peilin eteen vaan koko jengi.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:25"]
Luoja varjele, etten koskaan tapaa ap:n kaltaista lapasta ja vielä jossain mielenhäiriössä hanki lapsia sen kanssa.
Kyllä täytyy olla aikamoinen tukari, jos aikuinen mies ei asioita osaa itsenäisesti etukäteen miettiä vaan naisen pitää kannustaa itsetutkiskeluun. Minkälaisten äitien lapsia ovat nämä miehet, jotka toivovat oman naisensa käyttäytyvän parisuhteessa kuin äiti. Hyi hitto.
[/quote]
No ellet ymmärrä, niin aika moni nainen painostaa todella aggressiivisesti lapsen tekemiseen. Mies on usein vain väline siihen.
Mies
[/quote]
Näinpä. Tosin on niitä miehiäkin, jotka mankuvat vauvaa ja sitten vaimo suostuu, miehen toki olettaessa, että hameväki hoitaa kodin ja lapset. Mutta useimmiten noin päin kuin sinä sanoit.