Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten työyhteisöihin on vaikea päästä sisään

Vierailija
11.06.2014 |

Käyn työni puolesta aika ajoin eräässä naisvaltaisessa työyhteisössä. Minä siis kierrän eri paikoissa ja näen kaikenlaisia työpaikkoja. Tuossa ko. paikassa on tasan kaksi ystävällistä ihmistä, jotka jopa jäävät juttelemaan kanssani. Siis vaihtamaan pari sanaa, ei mitään työajan tuhlaamisporinaa, vaan sellaista normaalia sosiaalista kanssakäymistä, kahvin lomassa. Jossain vaiheessa huomasin, että aina mennessäni kahvihuoneseen kaikki lähtivät pois. Joskus olen koettanut jotain yleistä keskustelua heittää, mutta juurikaan kukaan ei vastaaja yleensä minua vältellään. Jotenkin jopa huvittaa se, että tiedän jo valmiiksi minkälainen kato käy kahvihuoneessa kun sinne menen. Ja ei, en juo kenenkään kupista, istu kenenkään paikalla tai juo heidän kahveja. Pullaakin olen toisinaan tuonut tullessani.

Ottakaa nyt hyvät ihmiset meidät työyhteisön ulkopuoliset kiertolaiset jotenkin fiksummin vastaan. Olen myös huomannut työyhteisön sisällä porukoita, jotka puhuvat pahaa toisista sen minkä ehtivät. Toki ei yllätä kun on tosiaan naisten työpaikasta kyse. Kummastuttaa, että eikö ihmisillä ole käytöstapoja?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä kun jotkut pitävät työtään tylsänä ja sitten alkavat eristää kuin teinitytöt.  Kaikki eivät vain välitäkään seurasta tai eivät niin paljon, sen nämä unohtavat.

Nuoremmilla on erilainen tyyli, he usein haluavatkin olla ruokatauolla yksin.

Joka on ok.

Vierailija
2/6 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihan samaa isossa sairaalassa, jossa kiertää osastolta osastolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa taloa, jos on tuollainen meininki. Ihan talosta se riippuu.

Vierailija
4/6 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kahville silloin kun kahvitauko alkaa, ei silloin kun se loppuu.

Vierailija
5/6 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, aivan yhden tapauksen perusteellako päättelet, että tämä on naisvaltaisten työpaikkojen ongelma? Itse olen kiertänyt aikanaan keikkatyöläisenä ja myöhemmin tiimistä tiimiin samalla työpaikalla helposti siirrettävänä työntekijänä (tämä "sopeutuvaisuuteni" on oikeasti muodostunut tavaramerkikseni) varmasti lähemmäs 30 erilaista työyhteisöä viimeisten 15 vuoden aikana. Oman kokemukseni mukaan sillä, onko työyhteisö naisvaltainen, miesvaltainen vai onko sukupuolijakauma suunnilleen tasainen, ei ole mitään merkitystä tässä asiassa. Enemmänkin näyttäisi olevan merkitystä sillä miten ja kenen toimesta tiimi on koottu. Käytännössä olen havainnut, että hirveän paljon merkitsee rekryt tekevän esimiehen oma tyyli. Kylmän virallisen esimiehen tiimissä saattaa olla jopa niin, että hyvää huomenta ei sanota. Ainakin kolmessa työpaikassa taas on jopa aloittaessa erikseen painotettu, että töihin tullessa tervehditään työkavereita, ja muutenkin käyttäydytään "hyvin". Ja kumma kyllä, näissä jälkimmäisissä paikoissa on ollut paras henki kaikista, vaikka työntekijöiden joukossa on saattanut olla ujompia ja introvertimpia tapauksia. Kahdessa näistä paikoista on ollut miespuolinen, yhdessä naispuolinen esimies, joka mielestäni kaiketi suhteutuu esimiesten sukupuolijakaumaan yleensäkin.

Eli tässäkin tapauksessa katsoisin esimiehen tai naisen suuntaan. 

Vierailija
6/6 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on noinkin, kuten nro 5 kirjoittaa. Otokseni ei nyt perustu vain tähän yhteen paikkaan ja olen ollut itsekin osa pysyvää työyhteisöä, jossa kävi sitten ulkopuolisia. Keskimäärin useammin tuollaista on naisvaltaisissa paikoissa, tai ehkä sitten tyypillisesti naisvaltaisten ammattien työyhteisöissä. Mieheni taas tekee töitä varsin miesvaltaisella alalla ja myös vaihtelee työkohteita. Hänellä ei tällaisia kokemuksia ole. Mutta tuo naisvaltaisuus ei nyt ehkä tässä ollut se main issue. Eikä myöskään se, että menisin kahville vasta kahvitunnin loppuessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä