Mikä niitä ihmisiä vaivaa, jotka ei hyväksy delfinaarion sulkemista?
Olen kuullut nyt paljon kommentteja sen suhteen, että eläimet olisivat muka onnellisempia delfinaariossa ja että hyötysuhde on hyvä. Siis mitä oikeesti?? Minä ainakin kannatan sitä, että kun nykyiset delfiinit kuolevat, uusia ei otettaisi enää. On nimittäin melko raakaa touhua se delfiinien myynti/kiinniottaminen. Mutta ei kun pitää saada nauttia esityksistä... menkään luontoon katsomaan niitä delfiinejä ja valaita.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:41"]Sitten kun kanat saavat suhteessa yhtä leveät olot niin sitten mä suostun delfinaarion sulkemiseen. En ennen.
[/quote]
Sitten kun Aasian hikipajoilla on yhtä hyvät työolot kuin Suomessa, suostun vanhustenhoidon parannukseen. En ennen.
[/quote]Kanoja on aikas paljon enemmän kuin delfiinejä. Kanat elävät parhaillaankin hyvin ahtaissa ja surkeissa oloissa täällä Suomessa. Näin dokkarin lattiakanalasta ja ne kanat ei tosiaan saa mitenkään leveästi tepastella lattialla vaan ne on tosi ahtaasti kylki kyljessä siellä. Mua sylettää tuossa hommassa se, että esim. juurkin kanoista ei välitetä kun ne ei ole älykkäitä eikä söpöjä. Mutta ne on eläimiä nekin.
[/quote]
Broilerien kohtelu on hirveää. Siksi en syö kanaa, ja kyllä Suomessa on aika laaja tehotuotantoa vastustava liike. Mutta miten tämä liittyy delfinaarioihin?
[/quote]Siten, että ketään ei kiinnosta kanat. Jostain parista delfiinistä kohkaaminen on melkoisen turhaa siihen verrattuna kuinka paljon muita eläimiä pidetään ahtaasti ja huonoissa oloissa. Ei niitä nyt vankeudessa olevia delfiinejä voi vapauteenkaan päästää ja jos ne eivät lisäänny niin kuolevat joskus vanhuuteen kumminkin.
sen takia kun koin siellä ekan kertani. oli sen verran voimauttavaa etten halua menettää sen muistelupaikkaa.
1 delfiini täyttää luonnossa noin 0,5 km2 alueen. Särkänniemen altaat 700 m2 eli 0.0007 km2 eli ahdetaan 1000 kertaa liian pieneen tilaan.
Vapaana kasvatettavan kanan minimi ulkoilutila on 10m2 / kana, jos näitä laitetaan 1m2 häkkiin 10 kpl = 100 kertaa liian pieni tila.
Delfiineillä on pahemmin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:41"]Sitten kun kanat saavat suhteessa yhtä leveät olot niin sitten mä suostun delfinaarion sulkemiseen. En ennen.
[/quote]
Sitten kun Aasian hikipajoilla on yhtä hyvät työolot kuin Suomessa, suostun vanhustenhoidon parannukseen. En ennen.
[/quote]Kanoja on aikas paljon enemmän kuin delfiinejä. Kanat elävät parhaillaankin hyvin ahtaissa ja surkeissa oloissa täällä Suomessa. Näin dokkarin lattiakanalasta ja ne kanat ei tosiaan saa mitenkään leveästi tepastella lattialla vaan ne on tosi ahtaasti kylki kyljessä siellä. Mua sylettää tuossa hommassa se, että esim. juurkin kanoista ei välitetä kun ne ei ole älykkäitä eikä söpöjä. Mutta ne on eläimiä nekin.
[/quote]
Broilerien kohtelu on hirveää. Siksi en syö kanaa, ja kyllä Suomessa on aika laaja tehotuotantoa vastustava liike. Mutta miten tämä liittyy delfinaarioihin?
[/quote]Siten, että ketään ei kiinnosta kanat. Jostain parista delfiinistä kohkaaminen on melkoisen turhaa siihen verrattuna kuinka paljon muita eläimiä pidetään ahtaasti ja huonoissa oloissa. Ei niitä nyt vankeudessa olevia delfiinejä voi vapauteenkaan päästää ja jos ne eivät lisäänny niin kuolevat joskus vanhuuteen kumminkin.
[/quote]
Miten niin ketään ei kiinnosta kanat? Kuten jo aiemmin sanoin, kyllä kanat kiinnostavat aika isoa joukkoa ihmisiä. Ja miten nämä eläimet ovat verrannolliset keskenään? Ei delfiinien olojen parantaminen ole kanoilta pois, päin vastoin se voisi saada ihmisiä ajattelemaan eläinten kohtelua laajemminkin.
Nykyiset delfiinit kuolevat vanhuuteen joskus, ja nyt ajetaan nimen omaan sitä että uusia ei tulisi.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 17:03"]
1 delfiini täyttää luonnossa noin 0,5 km2 alueen. Särkänniemen altaat 700 m2 eli 0.0007 km2 eli ahdetaan 1000 kertaa liian pieneen tilaan.
Vapaana kasvatettavan kanan minimi ulkoilutila on 10m2 / kana, jos näitä laitetaan 1m2 häkkiin 10 kpl = 100 kertaa liian pieni tila.
Delfiineillä on pahemmin.
[/quote]
Delfiinit uivat luonnossa satojen kilometrien päivämatkoja. Jo tämän pitäisi riittä kertomaan, että niiden paikka ei ole tamperelaisessa uima-altaassa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen sitä mieltä juuri, että kun entiset kuolevat uusia ei otteitaisi ja sitä kautta toiminta loppuisi. Eihän vankeudessa eläneitä voi päästää luontoon. Sitä vouhkaamista en ymmärrä, etteo delfinaarion toimintaa saisi lakkauttaa, koska on niin ihanaa käydä katsomassa delfiinejä. Delfiinit ja valaat ovat niin älykkäitä, etten yksinkertaisesti usko niiden olevan vankeudessa onnellisempia kuin luonnossa.
Dokumentit Blackfish ja The Cove on vain vahvistaneet käsitystäni tästä. Ja se että ihmiset kannattavat kyseistä toimintaa on minusta älytöntä.
Ap
Lisätään vielä tähän kana aiheeseen, että olen kyllä kiinnostunut kaikkien eläinten hyvinvoinnista.
Kävin itsekin lapsena delfinaariossa, mutta nytkun tiedän paremmin, en todellakaan tue toimintaa.
Ap
[/quote]
[/quote]