Poltin päreeni mieheeni...lattea tarina
Meillä on kolme lasta, joista vanhin on viisi. Nyt kaikilla on enterorokko. Muutama on korkeassa kuumeessa, yksi ei syö tai juo kun suu on niin kipeä. Mieheni on töissä, minä kesälomalla.
Eilen mies soitti kesken työpäivän ja kysyi, sopiiko illalla mennä työkavereiden kanssa yksille. Toki. Mies tuli välissä syömään laittamani iltaruuan ja jatkoi sitten baariin. Jätti likaiset astiatkin tiskipöydälle.
Tuli kotiin n.22. Ennätti vessaan selaamaan puhelintaan, jolloin räjähdin hänelle. Olin vain ihan puhki lohduteltuani lapsia sisällä koko päivän.
Oliko suuttumiseni raadin mielestä oikeutettua? En varmaan olisi suuttunut jos astiat olisivat päivällä menneet koneeseen, tai mies olisi puhelimen sijasta halannut ensin minua kotiuduttuaan.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:22"]Meillä on kolme lasta, joista vanhin on viisi. Nyt kaikilla on enterorokko. Muutama on korkeassa kuumeessa, yksi ei syö tai juo kun suu on niin kipeä. Mieheni on töissä, minä kesälomalla.
Eilen mies soitti kesken työpäivän ja kysyi, sopiiko illalla mennä työkavereiden kanssa yksille. Toki. Mies tuli välissä syömään laittamani iltaruuan ja jatkoi sitten baariin. Jätti likaiset astiatkin tiskipöydälle.
Tuli kotiin n.22. Ennätti vessaan selaamaan puhelintaan, jolloin räjähdin hänelle. Olin vain ihan puhki lohduteltuani lapsia sisällä koko päivän.
Oliko suuttumiseni raadin mielestä oikeutettua? En varmaan olisi suuttunut jos astiat olisivat päivällä menneet koneeseen, tai mies olisi puhelimen sijasta halannut ensin minua kotiuduttuaan.
[/quote]
Räjähtämisesi oli inhimillistä. Ihannetilassa miehesi olisi ymmärtänyt pysyä kotona ja auttaa sinua sairaiden lasten kanssa. Älä tee kärpäsestä härkästä. Tsemppasit hienosti pitkän päivän. Kun vihdoin taloon saapui aikuinen, jonka kanssa jutella ja jolle purkaa huolia, menee hän vessaan selaamaan puhelinta.
T. Mies, joka toisinaan mokaa, kuten miehesi, ja jolla on vaimo, joka toisinaan räjähtää, kuten sinä.
Aikuisen miehen vi olettaa ymmärtävän avuntarpeen itse, mutta ei si,tä että kun hän vartavasten ottaa avuntarpeesi huomioon ja kysyy, voiko mennä, sinä valehtelet. Koska siitähän tuossa on kyse: sulta kysyttiin että onko ok hänen mennä ja sinä valehtelit, että on, vaikka se ei sulle ollutkaan ok.
Ymmärrän kyllä, miksi valehtelit, halusit olla olematta niuho ja nipo ja olit sitä mieltä, etteihän aikuista miestä voi kieltää. Se mitä sä et tajunnut oli, että mies kysyi sun mielipidettä ja tunteita juuri siksi, että vøisi ottaa ne huomioon - ei lupaa tai kieltoa sinänsä - ja sä annoit sille väärää informaatiota päätöksentekonsa taustaksi.
Kiitos kommenteista. Tämä ei todella ole kovin iso asia, siksi sanoinkin lattea tarina. Kaipaan vain purkaa jollekin.
Minusta tosiaan oli hyvä, että mieheni meni. Muutenhan meillä kaikilla olisi ollut ankea ilta. Olisin vain toivonut saavani jotain takaisin, juuri sen halauksen ja kuuntelun, kuten viimeinen kommentoi.
ap
Tyhmä mies kun edes lähtee yksille kun kotona kipeitä pieniä lapsia, sillon tarvitaan kummankin läsnäolo, eihän yksin jaksa.
No annoit luvan käydä yhdellä, mitä sitten valitat? Voi kun jätti tiskitkin pöydälle, kuinka kamalasti tehty.
Hellitä nyt hieman, jos se perhe-elämä on niin vaikeaa ja raskasta kun ne lapset todella sairastuvat joskus niin jätä ne miehelle ja lähde viettämään huoletonta elämää.
Nautitteko kun saatte valittaa ja porukalla kerääntyä haukkumaan sitä miestä kun laittoi ne likaiset sukat sitten pesukoneeseen eikä heti pessytkään niitä käsin puhtaaksi?
Sitten ihmetellään avioerotilastoja.
11, Tiskien pöydälle jättäminen ei ole iso juttu, mutta jos on päivän tehnyt perheen yhteisen hyvän vuoksi ja on jo hyvin väsynyt, tuntuu tiskien jättäminen isolta iskulta päin naamaa. Siis väsynyt saattaa ajatella, että se kotona kääntymässä käyvä mies olisi voinut jotenkin osoittaa tukea ja välittämistä, mutta niiden sijaan se jättikin vielä omat sotkunsa naisen siivottavaksi. Teki sen vielä kuin olettaen, että kyllä joku muu siivoaa hänen jälkensä, kun hän lähtee baariin. Näin saattaa väsyneenä ajatella, etenkin jos toivoo toisen oma-aloitteisesti olevan tukena...
Räjähdyksesi oli tosi ymmärrettävä ja inhimillinen, mutta miehelle vähän kohtuuton ja varmasti näytti hänestä käsittämättömältä pimahdukselta. Kannattaisi pyytää anteeksi huutamista ja selittää tarkasti, mistä se johtui. Sitten mieskin varmasti ymmärtää, missä kohdin hänellä meni metsään.
Kaikista toiveista kannattaa ihan ääneen sanoa. Toinen ei voi olla eikä hänen kuulukaan olla ajatustenlukija. On erittäin ymmärrettävää, että toivoit mieheltäsi tukea ja huomiota. Mutta sen kertominen olisi voinut pelastaa kaiken. Voisitko ensi kerralla koettaa sanoa: Anna hali ja kuuntele mua 5 minuuttia ennen kuin lähdet, niin jaksan paremmin. Ja jos sinusta tuntuu, että oli huono ilta miehen lähteä tuulettumaan, voit sanoa senkin reilusti; jotenkin tähän tyyliin: Voi harmi, juuri tänään en jaksaisi olla iltaa yksin kun lapset ovat kipeinä.
Toivottavasti tänään lapsesi jo parantuneet.
Näin se vaan menee kun ei tosiaan ne rakkaimmatkaan aina osaa olla kuten kaipaisi. Jos mä olisin kaivannut sitä halausta niin olisin sanonut miehelle jo puhelimessa että mene vaan, mutta älä ole kauaa kun täällä on meneillään pjaska päivä. Kun mies kotiutuu olisin ollut ovella vastassa ja käskenyt halaamaan. En vaan voi laittaa mielenrauhaani toisen kannettavaksi ellen ole kertonut tarpeistani. Ajan kanssa mies on oppinut itse reagoimaan kun tarpeeksi monta kertaa olen kertonut mitä haluan ja mitä kaipaan ja hän on ollut iloinen pystyessään olla mieliksi. Siltikin jatkamme tätä kerro kun tarvitset jotain linjaa koska ne halutkin saattaa vaihdella ihan tiedostamattomistakin syistä.
Bonarina tulee sitten kaikki tilanteet kun jaksamme herkistyä toisten tunteille tarpeeksi "lukeaksemme ajatuksia" ja muut huomionosoitukset arjessa. Toimii!
En nyt ymmärtänyt että miksi sinä räjähdit? Kannattaa kertoa ajoissa tuntemuksistaan puolisolle, meillä ainakin huomattu että toinen ei ole ajatustenlukija ja molemmat pääsee helpommalla kun avataan suu ajoissa puolin ja toisin. Eli tuossa sinun tapauksessa heittäydyit nyt vähän mielestäni suotta marttyyriksi, olisit vaan suoraan pyytänyt sitä miestä jäämään kotiin kun on raskas päivä takana kun, nyt kuitenkin tavallaan oli sitten odotettavissa että aijot napsahtaa kun mies ei itse tajunnut jäädä kaveriksi kipeiden lasten kanssa. Tsemppiä ja sovintoa sinne!
No, voisiko sen alapeukun antanut kertoa miksi?
Minä ymmärrän sinua. Sinulla oli rankka päivä. Luultavasti kaipasit mieheltäsi vain hetken yhteistä aikaa ja halauksen kaiken keskellä.
Eiköhän miehesikin ymmärrä :)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:30"]
En nyt ymmärtänyt että miksi sinä räjähdit? Kannattaa kertoa ajoissa tuntemuksistaan puolisolle, meillä ainakin huomattu että toinen ei ole ajatustenlukija ja molemmat pääsee helpommalla kun avataan suu ajoissa puolin ja toisin. Eli tuossa sinun tapauksessa heittäydyit nyt vähän mielestäni suotta marttyyriksi, olisit vaan suoraan pyytänyt sitä miestä jäämään kotiin kun on raskas päivä takana kun, nyt kuitenkin tavallaan oli sitten odotettavissa että aijot napsahtaa kun mies ei itse tajunnut jäädä kaveriksi kipeiden lasten kanssa. Tsemppiä ja sovintoa sinne!
[/quote]
Tuota minä hiukan kysyinkin, että voiko aikuisen usean lapsen isän olettaa ymmärtävän avun tarpeen itse? En minä halua aikuista rajoittaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:30"]
[/quote]
Tuota minä hiukan kysyinkin, että voiko aikuisen usean lapsen isän olettaa ymmärtävän avun tarpeen itse? En minä halua aikuista rajoittaa. Ap
[/quote]
Ei minusta välttämättä kannata olettaa, mies oli päivän töissä eikä ollen ollut välttämättä ihan täysin perillä että kuinka kipeitä ja raskaita hoidettavia ne lapset on päivällä olleet. Ja epäreilua on minusta räjähtää ja huutaa jos on itse sanonut jonkun asian olevan ok ja sitten kotiin tultaessa tullaankin silmille