Korkeakoulujen varasijat kevät 2021
Hei! Ajattelin luoda ketjun varasijoilla oleville, niin voidaan yhdessä jännätä tuloksia. 🙈 Ois kiva nähdä miltä varasijoilta ihmiset pääsee opiskelemaan.
Itse olen varasijalla 19. (lapin amk, tradenomi), saas nähdä miten käy. Muut oppilaitokset ei oo vielä julkaisseet pääsykoetuloksia.
Kommentit (962)
Itse oon 0.35 pisteen päässä ja varasijalla 12. Sain tosin uuden mielenkiintoisen työpaikan syksyksi, joten tällä kertaa ei edes harmita niin paljon, vaikka jääkin opiskelupaikka välistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko yleisesti koejonosta vaikeampi päästä, jono ei ole liikkunut ollenkaan, todistusjono sen sijaan liikkuu melko tiuhaan?
Monilla yliopiston aloilla valitaan jopa 80% opiskelijoista todistusvalinnassa. Pääsykokeen kautta on paljon vähemmän paikkoja jaossa. Lääkis on poikkeus ja ottaa suunnilleen 50-50 todistuksella ja kokeella. Mikäli on yo, kannattaa korotella niitä arvosanojaan niin että pääsy helpottuu
Onko täällä muita ei ensikertalaisia, jotka hakenut ensihoitajaksi? Onko paikka irronnut millä pisteillä?
Vipusen mukaan kaikki ei ensikertalaisten koejonopaikat vastaanotettu, silti roikun varasijoilla. Miksei näitä varasijoja suljeta kun paikat on täytetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mulla mahiksia tradeksi samkiin porin kampukselle. Oon siis tosiaan ensikertalainen ja oon 2. Varasijalla todistuksella sinne ?!
Ainakin on paljon aloituspaikkoja, uskoisin, että vielä on hyvä mahdollisuus päästä, tradenomi opintoja tarjotaan varmaan kaikissa amk:ssa, eikä Samk ole niistä suosituin.
Riippuu opintomuodosta. Samkin liiketalouden verkko-opintoihin yli 1300 hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vipusen mukaan kaikki ei ensikertalaisten koejonopaikat vastaanotettu, silti roikun varasijoilla. Miksei näitä varasijoja suljeta kun paikat on täytetty?
Joku on varmaan ottanut paikan ehdollisesti vastaan ja jonottaa vielä ylempään toiveeseen?
Mulla oli ihan päivätoteutus, onko mahiksia vielä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua miten todistusjonosta pääsee samalle aineelle sijoilta 50 näköjään. Mä en pääse ees pääsykokeen ekalta sijalta. Vihaan tätä uudistusta kun en ole hyvä kuin muutamassa aineessa ja juuri sitä haluan opiskella.
Käy korottamassa yo-arvosanoja. Itse tein niin ja pääsin.
Vaikka käyn niin ei silti riitä. Englannin ja äidinkielen pisteillä ei paljoa mennä sisälle vaikka L ja ensikertalaisuus. Että se siitä. En sitäpaitsi voi kuunapäivänä saada L äikästä.
Kirjoita ylimääräisiä aineita? Voitko hakea jonnekin missä alempi pisteraja?
Tänään tuli sähköposti että pääsin varasijalta Oulun Yliopistoon!
Autoinssiin kuulemma 7 vielä ilmoittamatta, että ottaako vastaan ja muutama jonottas ylempiä toiveita, olisko tässä mahdollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua miten todistusjonosta pääsee samalle aineelle sijoilta 50 näköjään. Mä en pääse ees pääsykokeen ekalta sijalta. Vihaan tätä uudistusta kun en ole hyvä kuin muutamassa aineessa ja juuri sitä haluan opiskella.
Samaa mieltä! Liian pienet koekiintiöt kerran vipusenki mukaan kukaan ei ota todistusjonosta paikkaansa. Pääsykoetyypit oikeasti haluaa alalle, vaivautuvathan heki ensinnäkin kokeeseen paikalle.
Sinänsä ymmärrän harmituksen, mutta ihmeellisen paljon todistusvalinnalla päässeitä arvostellaan. Harva meistä on niin oppiva ja älykäs, että saa hyviä todistuksia mitään tekemättä. Esimerkiksi itse luin hitosti yo-kokeeseen yli vuoden ajan saadakseni hyvät arvosanat. Sen rinnalla amkin pääsykokeeseen valmistautuminen oli hyvin pientä. Pääsykokeisiin osallistuminen ei motivaatiosta kerro. Jos olettaa todistuksen riittävän, miksi osallistua? En minäkään osallistunut ja motivaatio alalle on kova. Valittamisen sijaan, käyttäkää paukkunne arvosanojen korottamiseen, kokeisiin harjoitteluun tai jos mahdollista niin valintakoekurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yleisesti koejonosta vaikeampi päästä, jono ei ole liikkunut ollenkaan, todistusjono sen sijaan liikkuu melko tiuhaan?
Monilla yliopiston aloilla valitaan jopa 80% opiskelijoista todistusvalinnassa. Pääsykokeen kautta on paljon vähemmän paikkoja jaossa. Lääkis on poikkeus ja ottaa suunnilleen 50-50 todistuksella ja kokeella. Mikäli on yo, kannattaa korotella niitä arvosanojaan niin että pääsy helpottuu
Millä aloilla?
Viime vuosi oli poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli sähköposti että pääsin varasijalta Oulun Yliopistoon!
Onnea! ☺️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla?
Tekniikan alan DIA haussa todistusvalinnan osuudeksi on määritetty 60-80% paikoista jaettavaksi todistusvalinnassa. Yliopistot saavat itse määritellä mitä prosenttia käyttävät .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla?
Tekniikan alan DIA haussa todistusvalinnan osuudeksi on määritetty 60-80% paikoista jaettavaksi todistusvalinnassa. Yliopistot saavat itse määritellä mitä prosenttia käyttävät .
Aloituspaikat 2021
DI-hakukohteissa 70 % aloituspaikoista täytetään todistusvalinnan perusteella . Ensikertalaiskiintiö on 70 %.
Arkkitehtuurin ja maisema-arkkitehtuurin hakukohteissa ensikertalaiskiintiö on 50 %.
Millä alalla valitaan 80% todistuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aloilla?
Aloituspaikat 2021
DI-hakukohteissa 70 % aloituspaikoista täytetään todistusvalinnan perusteella . Ensikertalaiskiintiö on 70 %.
Arkkitehtuurin ja maisema-arkkitehtuurin hakukohteissa ensikertalaiskiintiö on 50 %.
Aivan 2021 ovat päättäneet käyttää prosenttia 70.Mahdollista olisi käyttää myös prosenttia 80.
Metropolian ajoneuvotekniikan insinöörin 2. varasijalla, onneksi pääsin konetekniikan insinööriksi. Mielummin kyllä autoinssiksi jos olis mahdollisuus päästä.