Miksi enää ei haluta lapsia?
Eikö lapsia ja perhe-elämää arvosteta? Surullista.
Kommentit (126)
Viitaten aiempaan viestiin, jossa sanottiin empaattisen ihmisen kyllä kärsivän lähimmäistensä puolesta vaikkei asia itseä koskekaan. Kuka kärsii, kuka ei. Esim
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:43"]
Onnea vaan lapsillesi, onneksi omia ei ole täällä kärsimässä. :D
[/quote]
Lällätystä vai ymmärränkö väärin? Sai muuten 18 pluspeukkua.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:13"]
Täällä on outo meininki. Vaikka tiedostetaan asiat joiden uhreiksi lapset tulevaisuudessa todennäköisesti joutuvat mm. nuo islamisaatio, saateet, taudit, sodat, pedofiilit jne. Nii suljetaan silmät ja tehdään lapsia koska niitä vain itsekkäästi halutaan.
[/quote]
Se vaihtoehto?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 08:21"]
Haluanko sitoa itseni tähän mieheen ja päällepäsmäröivään mieheen?
[/quote]
Näinhän sen pitäisi mennä. Pitäisi harkita todella tarkkaan. Koska kuten avioerotilastoista näkyy, monille hinku saada lapsi on tärkeämpi kuin parisuhde. Ollaan valmiita tekemään jopa sinkkuna. Ajatellaan parisuhteen tulevan tullakseen, jos on, mutta lapsensaantia ei riskeerata, jos biologinen kello kiihtyy. Eli olet oikeassa, voima on niin suuri että se taitaa voittaa epäröinnit.
Avioerotilastoissahan on myös niitä, joiden parisuhde on ollut kunnossa lastentekohetkellä. Tilanne voi silti muuttua. Toki se muuttaa moraalisen tilanteen sellaiseksi, että eroamisen syyn on oltava perusteltu. Tässäkin asiassa on sekä huonot että hyvät puolet. Lopullisesti puolisoon ei ole kuitenkaan pakko sitoutua.
Minulla on ollut kolme kertaa max 2 vuoden itsevalittuja tilapäisiä ajanjaksoja, jolloin olen ollut käytännössä ollut ns. pakotettu elämään puolison kanssa. Silloinkaan ei ole ollut absoluuttinen pakko, mutta erotilanteessa lasten arki olisi muuttunut radikaalisti. Pitkällä tähtäimellä olen aina katsonut, että on taloudellinen varasuunnitelma, esim. vakuutukset.
Mikä ei tarkoita sitä, että minun mielestäni sinunkin nyt pitäisi ruveta vääntämään lasta. Vaan että useamman pitäisi valita samoin kuin sinä, niin meitä lapset valinneita olisi sitten vähemmän :)
Naurattaa nuo velojen perusteet lapsettomuudelle missä vedotaan "jalosti" liikakansoitukseen ja muihin ympäristövaikutteisiin. Voisivat edes suoraan sanoa, etteivät tahdo lapsia koska haluavat omistaa elämänsä vain itselleen ja tehdä vain itsensä eteen asioita.
Omia syitä:
1) Huonot geenit (periytyviä sairauksia useampi kappale)
2) Sairauksista johtuen välillä todella huonoja kausia, jolloin hädin tuskin saa itsestään pidettyä huolta
3) Taloudellisesti heikko asema, jää monia itsellekin tarpeellisia asioita ostamatta esim. terveyteen ja yleiseen hyvinvointiin liittyviä. Kamalinta tässä on se, että tiedän niitä, jotka hankkiutuvat tarkoituksella raskaaksi, vaikka tulot ovat vielä omiani (n.600€) pienemmät.
4) Pelko siitä, että lapsi ei olekaan täysin terve. Tervekin lapsi veisi tällä hetkellä liikaa voimia.
5) Epävarmuus tulevaisuuden suhteen. Riittääkö elämän perustarpeita, romahtaako yhteiskunta, muuttuvatko elinolosuhteet radikaalisti ym.
6) En ole koskaan potenut vauvakuumetta, vaikka pidänkin lapsista. Itse asiassa ammattinikin liittyy pelkästään lapsiin.
7) Mieskään ei halua lapsia.
8) En halua lisääntyä vain siksi, että yleensä minun ikäisilläni pitkässä parisuhteessa elävillä on niin tapana tehdä. Haluan tehdä niin kuten itse parhaaksi näen.
9) Äitini on jo lähes kymmenkertainen mummo minun lisääntymättömyydestäni huolimatta :D
10) Tahdon opiskella vielä vuosia täysin rauhassa ja keskittää ajatukseni ja voimani pelkästään itseni kehittämiseen.
Koska nykypäivänä on niin paljon enemmän mahdollisuuksia tehdä asioita. Matkustelu, harrastaminen, opiskelu yms ovat nykyisin "kaikkien käsillä" ja ihmiset ovat innostunut TEKEMÄÄN ASIOITA. Enää vakio ei ole tulla töistä suoraa kotiin ja jäädä sinne, viettää kesälomaa mökillä ja käydä kerran viikossa jumpassa. Nyt tehdään ja koetaan enemmän asioita, ja ei ole samanlaista tarvetta ns. "täyttää tyhjiötä" elämässään.
Todellakin väittäisin, että lapsettomat ihmiset ovat keskimääräisesti aktiivisempia ja kunnianhimoisempia. Harrastetaan, matkustellaan, mennään ja tehdään. Tämä näkyy usein myös jo ennen sitä perheen hankkimista. Miksi niin moni synnyinpaikkakunnalleen jäävä hankkii perheen nuorena, kun taas muualle lähtenyt matkustaa ympäri maailmaa ja janoaa uusia kokemuksia? Mielestäni tämä ei ole ainoastaan mikään tietoinen päätös, vaan jotkut ihmiset vaan haluavat kokea enemmän asioita ja nähdä enemmän, jolloin se perhe-elämä ei riitä tyydyttämään kokemusten nälkää. Elämää täyttää jo valmiiksi se "meno ja meininki", jolloin ei tarvita sitä pienten jalkojen tepsutusta. Kyllä suuri osa ihmisistä hankkii lapsia tuomaan elämäänsä sisältöä ja tekemistä, mutta nykyisin yhä useampi ajattelee niin, että ei enää tarvitse elämäänsä lisäsisältöä, koska se on tyydyttävää jo sellaisenaan.
Siinä, että haluaa ns. jäädä kotiin ja elää elämäänsä perheen ympärillä ei ole yhtään mitään vikaa ja vähäteltävää. Vielä 10-20v sitten ei vaan ollut samanlaista vaihtoehtoa vaihtoehtoiseen elämäntyyliin, ja elämän omistaminen perheelle on ollut se oikea ja hyväksyttävä keino. Nyt monet ovat kuitenkin huomanneet, että todellakin on myös toinen vaihtoehto ja nauttivat aktiivisesta aikuiselämästään enemmän. Jos huomaa, että matkustaminen, ura ja koiran taputtelu antaa omalle elämälleen ne kiksit, niin miksi ihmeessä niitä lapsia haluaisi siihen? Kuitenkin se on aivan fakta, että se lapsen hankkiminen rajoittaa aikuisen ihmisen elämää enemmän kuin mikään muu.
Me ihmiset olemme keskenään erilaisia, ja tänä päivänä on enemmän mahdollisuuksia erilaisille ihmisille. Kyllä valitettavat monet hankkii ne lapset sosiaalisesta paineesta, koska niin vaan pitää tehdä. Eikö se ole hieno asia, että nykyään uskalletaan tehdä omia päätöksiä enemmän, eikä murehtia sitä, että kun kaveritkin? Voi hyvin olla, että muutaman vuosikymmenen päästä siitä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta tulee sosiaalinen paine. Ihminen on laumaeläin ja haluaa miellyttää muita.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:04"]
Elämä lasten kanssa on tehty niin vaikeaksi, että monia rasittaa jo pelkkä ajatuskin siitä. Nykyään ei useinkaan saa enää suvulta samanlaista tukea kuin ennen, eikä myöskään yhteiskunnalta. Sen sijaan yhteiskunta määrää erittäin tarkkaan lasten kasvatusta ja pienikin epäonnistuminen antaa vanhemmille pitkäaikaisen stigman. Myös äideiltä vaaditaan todella paljon enemmän kuin aikaisemmin, äitiys ei ole enää osa elämää vaan yksi suorituksista joista pitää ansaita mahdollisimman hyvä arvosana.
[/quote]
Aivan näin. Ja erityisesti Suomessa (ja voi olla joissain muissakin maissa, mutta en ole asunut niissä) äitejä ei arvosteta, melkeinpä päinvastoin eli ovat yhteiskunnan pohjasakkaa nykyään. Olin ja olen helpottunut, että muutin pois. Vaatimukset ovat kasvaneet kaikkialla, mutta ilmapiiri on erilainen: jolla on vastuu, sillä on valta. Eikä kuten Suomessa (kärjistys varoitus): vanhemmilla vastuu mutta yhteiskunnalla valta. Sosiaaliturva on tärkeä asia, mutta sen ei tarvitsisi olla niin liialle vedettyä kuin Suomessa, jossa se on muuttunut kyttäykseksi. Plus yleinen ilmapiiri (en kiistä etteivätkö osa vanhemmista olisi vastuussa tästä.)
Ja sehän on win-win kaikille, jos yhä vähemmän lisäännytään. Minä ainakin koen saavani rusinat pullasta seurustellessani lapsettomien ystävieni kanssa (en tarkoita lastenhoitoapua).
Itseäni ärsyttää joidenkin vihjailut "itsekkäästä elämästä" ennen lapsia. Heidän asenteensa pilaa sitten muidenkin maineen. Äitiyshän on nimenomaan itsekästä (hlökoht koen että elämästä nauttimista).
Islamisaatio on vaikea pala. Länsimaalaisten lisääntymättä jättäminen ei ole kuitenkaan ratkaisu, se olisi vapaaehtoinen luovuttaminen, ja nopeuttaisi niiden tyyppien tavoitetta. Toisaalta länsimaalaisten lisääntyminenkään ei ole ratkaisu: ne tyypit lisääntyvät kuitenkin enemmän kuin me. Ratkaisun on löydyttävä jostain muualta kuin länsimaalaisten lisääntymisestä ja syyttävä sormi siirtyykin poliitikkoihin, etenkin tiettyjen Euroopan maiden kädettömiin sellaisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:06"]
Onneksi jokainen saa nykypäivänä valita haluaako lapsia vai ei. Mulla on nyt kolme joten se riittää:-D
[/quote]
Sama täällä :) Ja sitä parempi mitä enemmän on vapaaehtoista lapsettomuutta. Itsekin, jos olisin nyt pari-kolmekymppinen, saattaisin päätyä toiseen ratkaisuun. Omat lapset ovat onneksi jo isompia ja valistuneita luonteiltaan, pallo onkin seuraavaksi heillä. Ellei maailman tilanne sitten muutu. Nyt jo näkee, mitkä maat kaapatan ensimmäisenä. Sinnehän muutetaan, minne on helppo mennä lisääntymään kuin kanit sos turvan ansiosta, kieltäytymään työnteosta, julistamaan ja ghettoutumaan. Muut maat tulevat perässä viiveellä, saa nähdä onnistuvatko he välttelemään kuinka pitkälle.
Onneksi omat lapset ovat jo nuorta ikäluokkaa pikemminkin kuin pikkulapsia. Veikkaan iän puolesta lähempänä suurinta osaa palstalaisista kuin minä itse.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:08"]
Meidän täytyy ajatella omia lapsia ja lapsenlapsia eli tarvitaan uusia veronmaksajia, kansa harmaantuu silmissä.
[/quote]
Kiva lapsen kuulla että hänet on tehty sen takia että valtio saa uusia veronmaksajia... Samaan kastiin menee se että tehdään lapsia jotta he hoitaisivat vanhuksia. "Lapseni, sinut on tehty työskentelemään matalapalkka-alalla koko elämäsi" :D
[/quote]
Mä en usko että lainaamasi tai muutkaan olisivat tehneet lapsia yhteiskunnalle tai vanhuutta varten, vaan että koki tarvetta puolustaa omaa ratkaisuaan. Mutta ei ole olemassa oikeutettua syytä tehdä lapsia, on vain oma halu ja itsekkyys :) Jos niitä lapsia teette niin hankkikaa itsetunto ensin ja myöntäkää että oma napa on se syy :)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:36"]
pallo jalassa
[/quote]
Työtä voi vaihtaa, asuntoa, puolison voi jättää, ihan kaiken muun paitsi lapsen. Eli pallo jalassa.
Ja silti jostain syystä jotkut haluavat useamman lapsen, vaikka tietävät kaiken tämän. Kaksi lasta vielä selittyy sillä, että tehdään tavan vuoksi eikä ole ehditty tajuta, mutta jos esim. kolmekin on tehty niin harvinaisen tyhmä on oltava jos ei ole vielä tajunnut mitä se merkitsee. Ja silti halutaan tehdä. Eli jostakin syystä jotkut ihmiset kokevat positiiviset puolet niin palkitseviksi, että ne joko peittävät alleen nuo negatiiviset puolet, tai sitten ne eivät tunnu negatiivisilta. Eli täytyy olla tosi palkitsevaa silloin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:13"]
Täällä on outo meininki. Vaikka tiedostetaan asiat joiden uhreiksi lapset tulevaisuudessa todennäköisesti joutuvat mm. nuo islamisaatio, saateet, taudit, sodat, pedofiilit jne. Nii suljetaan silmät ja tehdään lapsia koska niitä vain itsekkäästi halutaan. :D En voi käsittää. Eikö vanhemmuuden pitänyt tehdä epäitsekkääksi?
[/quote]
No kuten itsekin sanoit, kaikki vanhemmat ovat itsekkäitä, koska ei ole epäitsekästä syytä tehdä lapsia.
Mutta lapsettomien joukossa on niitä, jotka haluaisivat lapsia, mutta eivät ko syistä tee. Heillä on kaipuu saada oma lapsi. Jotkut pääsevät lapsettomuudesta vuosien myötä yli, mutta joillekin jää ikuinen suru. Ja näillä spekseillä osa heistä on tod näk kateellisia: tuo sai sen mitä itsekin haluaisin / olisin halunnut. Silti he eivät tee lasta maailman tilanteen takia. Hyviä ihmisiä.
Höpöä koko otsikko. Kyllä lapsia halutaan elämään ihan siinä missä ennenkin - ei vaan niin aikaisin ja yksi-kaksi riittää useimmille.
Elämä lasten kanssa on tehty niin vaikeaksi, että monia rasittaa jo pelkkä ajatuskin siitä. Nykyään ei useinkaan saa enää suvulta samanlaista tukea kuin ennen, eikä myöskään yhteiskunnalta. Sen sijaan yhteiskunta määrää erittäin tarkkaan lasten kasvatusta ja pienikin epäonnistuminen antaa vanhemmille pitkäaikaisen stigman. Myös äideiltä vaaditaan todella paljon enemmän kuin aikaisemmin, äitiys ei ole enää osa elämää vaan yksi suorituksista joista pitää ansaita mahdollisimman hyvä arvosana. Toisin sanoen kaikkea positiivista on karsittu kovalla kädellä, kun taas vaatimukset ovat moninkertaistuneet. Mummoni sanoin: Suurista ikäluokista olisi huostaanotettu valtaosa jos he olisivat eläneet lapsuutensa nykyaikana.
[/quote] Tämä teksti osuu lähimmäksi sitä miten itse ajattelen. Äitiys on pirun raskasta ja itsestä tuntuu usein, että en jaksa, en selviä tästä tarpeeksi hyvin. Lapseni ovat jo teinejä, mutta vieläkään en tiedä, tuleeko heistä ns. ihmisiä. Kaikkeni olen kyllä sen eteen tehnyt, mutta työ ei näytä kantavan hedelmää. Minkäs sille sitten voi. :(
Elämä lasten kanssa on tehty niin vaikeaksi, että monia rasittaa jo pelkkä ajatuskin siitä. Nykyään ei useinkaan saa enää suvulta samanlaista tukea kuin ennen, eikä myöskään yhteiskunnalta. Sen sijaan yhteiskunta määrää erittäin tarkkaan lasten kasvatusta ja pienikin epäonnistuminen antaa vanhemmille pitkäaikaisen stigman. Myös äideiltä vaaditaan todella paljon enemmän kuin aikaisemmin, äitiys ei ole enää osa elämää vaan yksi suorituksista joista pitää ansaita mahdollisimman hyvä arvosana. Toisin sanoen kaikkea positiivista on karsittu kovalla kädellä, kun taas vaatimukset ovat moninkertaistuneet. Mummoni sanoin: Suurista ikäluokista olisi huostaanotettu valtaosa jos he olisivat eläneet lapsuutensa nykyaikana.
[/quote]
Aika siitä mielenkiintoinen juttu, että se muuttaa asioita sitä mukaa kun asiat kehittyy. Ihmiset muuttuvat, asenteet, kasvatustavat, virheitä huomataan ja karsitaan ja jotain muuta tulee tilalle. Se on totta, että jos olosuhteet ja kasvatus olisi samaa nyt kuin suurilla ikäluokilla oli, niin huostaanottoja olisi enemmän. Mutta hei, ne oli sitä silloin ja siihen aikaan normaalina pidettyä. Tästä 50 vuotta eteenpäin ja ihmisen aika on taas erilainen. Niitä virheitä mitä nyt tehdään, huomataan vasta myöhemmin.
Varmaan sitten hämmästellään, että miten saatoimme syöttää lääkkeitä adhd-lapselle tai miten kamalaa oli kun huostaanotto kusi niin pahasti (ylilyöntejä ja laiminlyöntejä), Jadessa on presidenttinä ja joskus paljastaa kuinka häntä kiusattiin koulussa joidenkin lasten toimesta, kiusaamista ei silloin enää ole, koska empatiaan kiinnitetään enemmän huomiota. Mutta kantasuomalaiset eivät enää paljoa lisäänny, puolet on somaleja ja lestadiolaisia.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 11:26"]
Enkä edes pidä itseäni mitenkään itsekkäänä, kun voin elää ilman lapsia. Kuinka itsekästä se on, että tehdään lapsia vain tekemisen "pakosta"?
[/quote]
Joo! Oikein pahaa teki lukea tuosta ylempää: "Itse elin 36-vuotiaaksi asti itsekästä lapsettoman elämää. Viikkokausia moottoripyörällä Etelä-Euroopassa reissaten ym. Sitten meille syntyi lapsi jonka jälkeen tajusin kuinka tyhjänpäiväistä itseensä keskittyvä elämä onkaan. Elämäni sai oikeaa merkitystä työn ja päähänpistojen sijaan." Lapset tehdään vain oman elämän merkityksen vuoksi.
[/quote]
En itse lukenut/tulkinnut tuota tekstiä noin. Lasta ei ole varmasti tehty sillä alkuperiaatteella, että "teempä lapsen, se kuulemma tuo elämänmerkitystä".
Eiköhän tuossa ole käynyt niin, että VASTA lapsen saatuaan on huomannut aiemman elämän ja nykyisen kontrastin. Ja huomaa miten tyhjänpäiväistä elämä oli hänelle.
Mutta kukin saa päättää itse ja jollekkin velalle oman elämän asiat on niin tärkeitä, ettei niistä halua luopua ja se on ihan OK. Minusta on mielettömän hyvä asia, ettei lapsia tehdä väkisin. Tiedän monta velaa ja monta lapsellista, minusta on hyvä juuri niinkuin he ovat valintansa tehneet.
Itselläni on huono näkö ja perinnöllisenä suonikohjuja. En halua saattaa maailmaan lapsia joilla voisi huonot geenit olla. En myöskään kestäisi jos lapsi olisi ruma. Itse olen hyvännäköinen ja samoin mieheni. Kaikki siis olettavat muutenkin valmiiksi että saisimme kauniita lapsia.
Meillä on myös liian pienet tulot yhteensä 5500e/kk. Miten ihmeessä voisimme elättää jotain muuta sen lisäksi ettei meilläkään jää mitään käteen?!!!!
Lisäksi rakastan matkustamista ja tuntuisi oudolta kantaa lasta mukana?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 07:43"]Itselläni on huono näkö ja perinnöllisenä suonikohjuja. En halua saattaa maailmaan lapsia joilla voisi huonot geenit olla. En myöskään kestäisi jos lapsi olisi ruma. Itse olen hyvännäköinen ja samoin mieheni. Kaikki siis olettavat muutenkin valmiiksi että saisimme kauniita lapsia.
Meillä on myös liian pienet tulot yhteensä 5500e/kk. Miten ihmeessä voisimme elättää jotain muuta sen lisäksi ettei meilläkään jää mitään käteen?!!!!
[/quote]
Unohdin vielä mainita että mieheni äidillä ja siskolla on mielenterveys ongelmia ja alkoholismia, työttömyyttä. Eli jos lapsen tekisimme voisi ehkä tämäkin vielä periytyä!
Uskon, että maailma kehittyy hyvään suuntaan ja lapseni saavat hyvän elämän, kuten minullakin on.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 07:43"]
Itselläni on huono näkö ja perinnöllisenä suonikohjuja. En halua saattaa maailmaan lapsia joilla voisi huonot geenit olla. En myöskään kestäisi jos lapsi olisi ruma. Itse olen hyvännäköinen ja samoin mieheni. Kaikki siis olettavat muutenkin valmiiksi että saisimme kauniita lapsia.
[/quote]
;DDDDD
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 10:33"]
Ja sitä suurempi syy muuttaa sinne savimajaan mitä enemmän lapsia. Siis tuolla logiikalla.
[/quote]
Mutta vanhemmathan eivät välitä luonnontilasta tai muista uhista, velat välittävät. Siis joidenkin palstakommentoijien logiikoilla.
Toinen asia on, mitä merkitsee käyttää vähemmän luonnonvaroja. Entinen työkaverini toteutti pitkäaikaisen suunnitelmansa jättää työt ja muuttaa luonnon keskelle. Hän on lapseton ja lapsettomaksi myös jäävä yksinelävä mies, elää aika ekologisesti. Vrt joku toinen, esim nuorehko, myös lapseton mies, ambulanssikuski. Ambulanssilla työvuorot suhaava jättää isomman jalanjäljen kuin ensimmäinen mies. Tarkoittaako tämä, että ambulanssit pitäisi poistaa?
Jos kaikki eivät voi lopettaa lisääntymistä, joidenkin on tehtävä lapsia ja jätettävä isompi jalanjälki. On hyvä, jos maapallon ihmismäärä vähenisi, mutta millä perusteella valitaan?