Miksi enää ei haluta lapsia?
Eikö lapsia ja perhe-elämää arvosteta? Surullista.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:13"]
Täällä on outo meininki. Vaikka tiedostetaan asiat joiden uhreiksi lapset tulevaisuudessa todennäköisesti joutuvat mm. nuo islamisaatio, saasteet, taudit, sodat, pedofiilit jne. Nii suljetaan silmät ja tehdään lapsia koska niitä vain itsekkäästi halutaan. :D En voi käsittää. Eikö vanhemmuuden pitänyt tehdä epäitsekkääksi?
[/quote]
Ei se tee. Ei sillä ole väliä mitä niille lapsille tulevaisuudessa tapahtuu, kunhan äiti saa toteuttaa itseään. Surullista...
Täällon kyllä nyt joku ihan hullu vela taas vauhdissa :D
Kertokaa nyt tekin, jotka lapsia teette tai aiotte tehdä, että mitkä ovat omat motiivinne ja millaisena näette Suomen/maapallon tulevaisuuden? Uskotteko, että suomalainen yhteiskunta, elintaso ja yleinen turvallisuus on kehittymässä hyvään suuntaan vai päinvastoin? Ja onko sillä teille mitään merkitystä lasten hankinnan kannalta?
Kyllä minä yhden tyttölapsen äitinä pelkään lapseni tulevaisuutta. Eli ei tuo äitejä itsekkääksi sanova tyyppi ihan väärässä ole.Itse minä lapsen halusin, yksin vielä kaiken lisäksi ja voin sanoa suoraan että olen "katunut". Elämä on pelkkää huolta siitä milloin tyttö törmää netissä tai livenä johonkin perverssiin, miten saasteet vaikuttavat hänen astmaansa jatkossa, otanko rokotuksia uusia influenssoja vastaan, kyllä te tiedätte. Myös Ukrainan tilanne pelottaa, yhtä lähellä me olemme Venäjää kuin tuokin maa. Mihin me pakenisimme jos sota syttyisi?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 22:26"]En osaa sanoa, miksi ei. Rahapula ja muuten hankalaksi koettu elämäntilanne on tietysti hyvä syy. Ympäröivän yhteiskunnan painostuskin on yksi, ei haluta olla outoja kun yleensä lapsi on 1-2.
Meidän perhettä esim. epäillään jatkuvasti lestadiolaisiksi, kun meillä on viisi lasta. Todellinen syy lapsilukuumme on siinä, ettei sopivaa ehkäisyä ole löytynyt ja sairaalakammoni vuoksi en saanut sterilointiakaan ajoissa hoidettua. Kaikki lapset ovat kuitenkin tulleet viimeistään odotusaikana toivotuiksi. Ovat fiksuja ja muutenkin mukavia lapsia, myös muidenkin kuin meidän vanhempien mielestä. Nykyään pidän tätä lapsilukua siunauksena. Meillä asuu niin paljon hyviä tyyppejä :)
[/quote]
Ei saisi ajatella näin, mutta tuo kuulostaa todella vastuuttomalta uskoutua siihen, että kyllä me sitä lasta haluamme sitten kun olen viimeisilläni... Se on pakko haluta siinä vaiheessa! Muutenkin itse henkilökohtaisesti pidän yli kolmen lapsen perheitä liian itsekkäinä kun katsoo maailman väestölukua ja pulaa, vaikka mitäpäs minun ajatukseni teihin vaikuttaisikaan. Se että halusit steriin mutta et saanut aikaiseksi kuulostaa kyllä lapselliselta ja vastuuttomalta.
Ehkä nykyään on paremmat mahdollisuudet valita lapsettomuus. Jotain vuosikymmeniä sitten "oli pakko" lisääntyä ja hankkia perhe. Usein taloudellisista syistä ja toki sosiaalisesta paineesta. Nykyään naisilla on paremmat mahdollisuudet saada hyväpalkkainen työ ja he voivat helpommin menestyä itsenäisestikin. Lisäksi aikanaan lapsia tehtiin sillä silmällä, että he elättävät myös vanhempansa kun he eivät enää kykene itse elättämään itseään.
En oikein ymmärrä miksi tämän kaltaisia aloituksia tehdään jatkuvasti. Miksi toisille on niin vaikeaa ymmärtää etteivät kaikki halua lapsia. Ja mielestäni on hyvä, että tällaiset henkilöt eivät lisäänny pakon sanelemana. Tiedän useita pariskuntia, jotka olisivat voineet jättää lapsensa tekemeättä.
Veit sanat suustani. Totta joka sana.
Ainahan maailmassa on ollut sotia, luonnonkatastrofeja ym. Ei varmaan ole ollut sellaista aikaa, jolloin lapsia olisi kannattanut tehdä jos näin alkaa miettiä. Oikeasti on ollut paljon huonompiakin aikoja. Mutta ihan hyvä etteivät kaikki tee lapsia.
Kyllä lapsia halutaan, tällä palstalla on nyt kaiken milman meuhkaajat. Tosi elämä on sitten erikseen. Todella pieni osa ei tee lapsia.
Koska enää ei ole pakko. " Ennen vanhaan" lapsia kuului tehdä, ei edes aateltu ettei tehtäisi! Jos olisin syntynyt 20 vuotta myöhemmin niin en olisi lapsia tehnyt lainkaan, tai en ainakaan yhtä enempää....
Koska Suomessa vihataan nykyään lapsia. Näkeehän sen näistä kommenteista.
Todellinen syy on että on lama ja uusliberalistinen politiikka on tuhonnut hyvinvointi valtion perustukset. Moni lykkää perheenperustamista koska ei ole rahaa ja tulevaisuus on epävarma. Toimittajat tosin puhuvat mieluummin ura naisista jotka eivät kerkiä petustaa perhettä kuin yhteiskunnan todellisista kipupisteistä.
Jotta Totuus ei unohtui niin Suomessa kärsii n. 30 000 lapsettomuudesta. Naiset opiskelee ja haluavat saada ensiksi ammatin. Ollaan työelämässä, sitten otetaan iso asuntolaina jne. Onneksi vielä kuitenkin tehdään/saadaan lapsia. Lapset on suuri rikkaus elämässä. Etniset ryhmät lisääntyy kiitettävästi. Meidän täytyy ajatella omia lapsia ja lapsenlapsia eli tarvitaan uusia veronmaksajia, kansa harmaantuu silmissä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 09:08"]
Meidän täytyy ajatella omia lapsia ja lapsenlapsia eli tarvitaan uusia veronmaksajia, kansa harmaantuu silmissä.
[/quote]
Kiva lapsen kuulla että hänet on tehty sen takia että valtio saa uusia veronmaksajia... Samaan kastiin menee se että tehdään lapsia jotta he hoitaisivat vanhuksia. "Lapseni, sinut on tehty työskentelemään matalapalkka-alalla koko elämäsi" :D
No en varmaan joo arvosta tarpeeksi. Haluan olla jaksava äiti ja että parisuhteemme kukoistaa, haluan tehdä töitäni ilman että tunnen riittämättömyyttä. Haluan, että voimme matkustaa ja että meillä ei lapsET mekasta, rahojen riittävyys loppuisi nopeasti, koska ne riittävät nyt juuri ja juuri siihen että voimme molemmat tehdä lyhennettyä työaikaa ja täten saada enemmän perheaikaa. Siksi meillä on yksi lapsi ja enempää tuskin tulee.
Olemme kärsineet lapsettomuudesta, mutta en tiedä kärsinkö enää. Seurattuani lähipiirin lapsia ja heitä runsaasti hoidettuani olen tullut siihen tulokseen, että hulluja kaikki. En taida enää halutakaan itse tuohon samaan oravanpyörään. Ja mistä sitä tietää jos oma lapsi olisi vielä hullumpi/sairaampi7erityisempi lapsi? Haluanko olla siinä rasittavassa tyypissä kiinni 24/7 seuraavat useammat vuodet? Onko kaikki se rasittavuuden ja huolen määrä sen arvoista? Onhan se ihanaa kun pieni ihminen tulee halaamaan ja sanoo "lakastan sua", mutta ei mene kun minuutti niin ollana jo tekemässä älyttömyyksiä. Lapsettomuus voi olla siis myös siunaus.
Elin hyvin itsekeskeistä elämää niin kauan kunnes sain vauvan ja olin jo aika vanha. Olin todella kypsä tulemaan äidiksi. Äitinä olo on vaativaa ja antoisaa. Sopeuduin erittäin hyvin olemaan äiti, olin myös vaimo mutta se ei taas ollut niin antoisaa. Paljosta olisin jäänyt paitsi ellen saanut lasta. Todella paljosta.
Oman ajan arvostus on ylitsepääsemättömän suuri. Nyt pystyy elämään velatonta ja aikas huoletonta elämää ja tekemään aikaslailla mitä milloinkin huvittaa. Lapsen kanssa nämä kaikki muuttuisi. Edelleen suosisin lakialoitusta jossa kaikkien syntyneiden poikien putket solmittaisiin ja ehkä avattaisiin, vaikka 25weenä mikäli suorittaisivat hyväksytysti saman seulan kuin adoptiovanhemmat
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 23:13"]
Täällä on outo meininki. Vaikka tiedostetaan asiat joiden uhreiksi lapset tulevaisuudessa todennäköisesti joutuvat mm. nuo islamisaatio, saasteet, taudit, sodat, pedofiilit jne. Nii suljetaan silmät ja tehdään lapsia koska niitä vain itsekkäästi halutaan. :D En voi käsittää. Eikö vanhemmuuden pitänyt tehdä epäitsekkääksi?
[/quote]
Ei se tee. Ei sillä ole väliä mitä niille lapsille tulevaisuudessa tapahtuu, kunhan äiti saa toteuttaa itseään. Surullista...
[/quote]läpi historian on sodittu, ollut nälänhätää Suomessakin jne
Ymmärrän ihmisiä, jotka eivät hanki lapsia, mutta en niitä jotka syyllistävät toisia niiden hankkimisesta, ja jankkaavat kuinka se on kaikin tavoin väärin tehdä niin.