Alkaakohan synnytys...
Tuli harjoitussupistus, mutta aavistuksen kivulias. Viimeksi mulla ei ollut kivuliaita supistuksia lainkaan ennen synnytyksen alkamista, eikä nytkään ole ollut kuin vatsan kovettelua. Jännää...
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:54"]
Vai sanoi th, että tokassa raskaudessa voi tulla synnytyspolttoja. Vilkaise huvikses vaikka sivistyssanakirjaa. Synnytyspoltto on synnytyssupistusten monikko. Eli synnytyspoltoilla tarkoitetaan niitä tiuhaan tulevia supistuksia kun synnytys on käynnistynyt. Ihme juttu jos sulla et esikoisen kanssa ole niitä kokenut.
[/quote]
Kokenut kätilö sanoi, että polttoja ei ole ollut 60-luvun jälkeen. Kyllä ne ihan supistuksia ovat.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:54"]
Vai sanoi th, että tokassa raskaudessa voi tulla synnytyspolttoja. Vilkaise huvikses vaikka sivistyssanakirjaa. Synnytyspoltto on synnytyssupistusten monikko. Eli synnytyspoltoilla tarkoitetaan niitä tiuhaan tulevia supistuksia kun synnytys on käynnistynyt. Ihme juttu jos sulla et esikoisen kanssa ole niitä kokenut.
[/quote]
Ei, hän puhui nimenomaan sellaisista polttavista tuntemuksista, joita uudelleensynnyttäjillä saattaa esiintyä synnytystä enteilevänä merkkinä. Nykyään ei käytetä supistuksista sanaa poltto, eikä tuota sanaa välttämättä sivistyssanakirjasta löydy.
Jos sua kiinnostaa ajankohtainen sanakirjatieto, niin suosittelen Kielitoimiston sanakirjaa. Perussanakirjakin on vielä ihan käyttökelpoinen.
Ap
[/quote]
siellä se komeilee sivistyssanakirjassa.
[/quote]
Mutta kuten sanoin, nykyään käytetään termiä supistus (varmasti esim. kielitoimiston sanakirjassa tämä mainitaan sanan synnytyspoltto/poltot kohdalla), ja kuten myös sanoin, th tarkoitti poltoilla niitä tuntemuksia. Onko tämä nyt sinullekin selvä asia, vai vieläkö haluat kysellä asiasta?
Ap
Aina jaksaa yllättää tuo v*ttuilun määrä! Miks tääl pitää sit olla jos noin paljon ärsyttää? Onnea ap:lle, tapahtuipa synnytys milloin tahansa ja millaisilla lieskoilla tahansa!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:17"]
Ei ole jännää kenenkään muun, kuin sinun mielestä.
[/quote]
Ei esim. mieheni tai vanhempieni, joiden luona olen nyt? Muiden läheisteni? Oletko itse kokenut, ettei kukaan ole ollut kiinnostunut sinun synnytyksistäsi? Tuntuu varmasti kurjalta.
Ap
[/quote]
miten noiden mielestä sun supistelut voi olla jänniä ja kiinnostavia, jos et ole edes kertonut niille niistä?
[/quote]
Et itse keksi ainuttakaan syytä? Mieti nyt oikein kovasti, ja jos et todellakaan keksi, voin sitten kertoa.
Ap
[/quote]
he ovat ilmeisesti ajatustenlukijoita, kun ovat täpinöissään supistuksista, joista eivät edes tiedä?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:59"]
Esikoinen syntyi käynnistettynä rv 38 ilman ainuttakaan merkkiä lähestyvästä synnytyksestä, käynnistys kesti kauan ja paikat epäkypsät.
Toinen syntyi vuotta myöhemmin rv40+2, kipeitä supistuksia oli raskauden mittaan yksittäisiä, rv 34 alkaen enempi ja rv 37 alkaen lähes päivittäin välillä pitkään säännöllisestikin. Oikeat synnytyssupistukset alkoi rv 40+0 illalla.
Muutenkin kaksi hyvin erilaista raskautta. Toisessa oli enemmän kipuja ja kolotuksia mutta eka oli silti kauheampi. Ja molemmat samaa sukupuolta.
Onnea koitokseen :) itse olin sitä mieltä ettei mulla oo mikään kiire synnyttämään kunnes rv 37....
[/quote]
Mäkin olin sairaalassa käynnistyksessä (Cytotec) viimeksi. Yökätilö oli kuitenkin sitä mieltä, että synnytys lähti käyntiin enemmän luonnollisesti kuin käynnistyksen ansiosta, koska ed. tabletistakin oli niin pitkä aika. Mä olin nukkumassa, kunnes yhtäkkiä tunsin kipeän supistuksen ja tiesin heti, että tämä on nyt sitä! Se oli aika jännittävä hetki.
Ap
[/quote]
etkö sä just sanonu, että sulla ei ole koskaan ollut supistuksia, paitsi tässä raskaudessa yksi?
[/quote]
Yritä lukea viesteistä kaikki sanat, ei vain osaa. Kerroin, ettei ole ollut niitä ennakoivia, kipeitä supistuksia, vain synnytyksen yhteydessä olleita. Synnytyksen alkaminen kirjattiin sairaalassa tuosta ensimmäisestä kipeästä supistuksesta. Supistukset tulivat heti aika säännöllisinä.
Ymmärrätkö nyt, vai vieläkö pitää selittää?
Ap
Jollain ei näköjään muuta tekemistä kuin yrittää ärsyttää toisia....
Mua ainakin kiinnostaa jos jollain supistelee niin saa jännätä, ihanaa!!:)
Mulla kolmannessa supisteli aika kivuliaastikkin loppu ajasta, huvittaa kun mietin sillon oliko ne supistuksia:D aikaisemmissa ei noin paljon ja voimakkaita tullu
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:09"]
Aina jaksaa yllättää tuo v*ttuilun määrä! Miks tääl pitää sit olla jos noin paljon ärsyttää? Onnea ap:lle, tapahtuipa synnytys milloin tahansa ja millaisilla lieskoilla tahansa!
[/quote]
Tässä on nyt varmasti muutama tyyppi, joilla on jostain syystä sellainen olo, että pitää päästä vittuilemaan. Ei se mua haittaa, läyskyttäkööt, jos se heitä huvittaa.
Se voi olla menoa nyt, tai sitten esim. kahden viikon päästä. Sehän siinä onkin niin jännää!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:45"]Mulla ei supistellut mutta oli aika mennä naistenklinikalle 3 viikkoa aiemmin laskettua aikaa, raskausajan diabetes ja laitettiin jotain mönjää alapäähän niin jopa alkoi supisteleen muutaman tunnin kuluttua. Sitten tulikin kiireellinen sektio ja niin siitä mentiin paareilla kiiren vilkkaa leikkaukseen. Ihan jes kokemus ja kaikki meni hyvin.
[/quote]
Mulla tulossa 4 viikkoa ennen laskettua aikaa käynti synnärille ja myös raskausdiabetes . Mitä varten laitettiin tota ainetta? Onko yleinen tapa vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:12"]
Jollain ei näköjään muuta tekemistä kuin yrittää ärsyttää toisia....
Mua ainakin kiinnostaa jos jollain supistelee niin saa jännätä, ihanaa!!:)
Mulla kolmannessa supisteli aika kivuliaastikkin loppu ajasta, huvittaa kun mietin sillon oliko ne supistuksia:D aikaisemmissa ei noin paljon ja voimakkaita tullu
[/quote]
Ei näköjään, mutta aika turhaa työtä tekevät :) Nyt ei nimittäin ärsytä yhtään mikään!
Mulla oli tuossa aiemmin raskaudessa semmoisia kovia suolistokipuja, joita luulin välillä supistuksikin, mutta ei ne onneksi niitä olleet.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:17"]
Ei ole jännää kenenkään muun, kuin sinun mielestä.
[/quote]
Ei esim. mieheni tai vanhempieni, joiden luona olen nyt? Muiden läheisteni? Oletko itse kokenut, ettei kukaan ole ollut kiinnostunut sinun synnytyksistäsi? Tuntuu varmasti kurjalta.
Ap
[/quote]
miten noiden mielestä sun supistelut voi olla jänniä ja kiinnostavia, jos et ole edes kertonut niille niistä?
[/quote]
Et itse keksi ainuttakaan syytä? Mieti nyt oikein kovasti, ja jos et todellakaan keksi, voin sitten kertoa.
Ap
[/quote]
he ovat ilmeisesti ajatustenlukijoita, kun ovat täpinöissään supistuksista, joista eivät edes tiedä?
[/quote]
Ei, he eivät ole täpinöissään, koska en kerro, ja juuri siitä syystä en kerro. En kaipaa nyt täpinää. Joko ymmärrät, vai vieläkö askarruttaa?
Ap
Ei, he eivät ole täpinöissään, koska en kerro, ja juuri siitä syystä en kerro. En kaipaa nyt täpinää. Joko ymmärrät, vai vieläkö askarruttaa?
Ap
[/quote]
Joten heitä ei kiinnosta, ja useimpia MEITÄ ei näköjään kiinnosta. That's it. Vai vieläkö jokin askarruttaa?
P.s ap on musta ärsyttävä, koska ärsyyntyy muiden ärsyyntyessä hänestä, ja väittää ettei ärsyynny, mikä on vielä ärsyttävämpää.
52 veitpä sanat suustani t: "se toinen ärsyttäjä"
Ai meitä olikin enemmän, kuin kaksi :D koska minä en ole 52, enkä 53. Ihan saadaan luvan kanssa nyt käyttää meistä monikkoa.
Minulla kuopuksen kanssa tuli kipeitä harjoitussupistuksia joitakin tunteja parin minuutin väleillä rv 40+2 ja oltiin jo sitä mieltä että vuorokauden sisään voisi tulla lähtö, mutta kun vielä pystyin pötköttämään/heijaamaan kivun pois ja nukahtamaankin niin ei vielä lähtöä tehty. Nukahdettuani oli supparit loppuneet. Rv 40+6 heräsin sitten aamuyöstä niihin ihan oikeisiin kipeisiin supistuksiin (mulla sellaisia aaltomaisia menkkajomotuksia, ei yhtään niin kuin kipeätkään harkkarit) ja vatsan tyhjentymiseen ja tiesin heti toisen polton jälkeen, että nyt se on menoa vaikka en ollut kellottanut ja ne oli vasta alkamassa kunnolla.
Kyllähän niitä kipuja ja tuntemuksia (varsinkin yksittäisiä) tulee useimmille tuossa lopussa kun keho valmistautuu ja vauva kaivaa lähtökuoppia :) kyllä se sieltä pian tulee joka tapauksessa. Onnea ja voimia koitokseen!
Mua naurattaa niin, että mahaan sattuu. Onko tämä semmoinen supistus? JÄNNÄÄ!!!!!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:45"]
Ap
[/quote]
Joten heitä ei kiinnosta, ja useimpia MEITÄ ei näköjään kiinnosta. That's it. Vai vieläkö jokin askarruttaa?
P.s ap on musta ärsyttävä, koska ärsyyntyy muiden ärsyyntyessä hänestä, ja väittää ettei ärsyynny, mikä on vielä ärsyttävämpää.
[/quote]
Se on sun oma valinta ärsyyntyä :) Mä oon ollut ihan hirveän kiukkuinen viime päivinä, mutta nyt oon tosi hyvällä tuulella.
Jos et vieläkään ymmärtänyt, niin en halua kertoa läheisilleni, ettei tule sitä täpinää. Annetaan äitini nukkua rauhassa.
Sua ei kiinnosta, paitsi kymmenien kommenttien verran. Mielenkiintoista. Kerro tästä lisää! Jos mua ei kiinnosta joku asia, en yleensä paneudu siihen lainkaan. Sulla ilmeisesti ihan toisin?
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:47"]
52 veitpä sanat suustani t: "se toinen ärsyttäjä"
[/quote]
Suakaan ei kiinnosta, paitsi kommentoida uudestaan ja uudestaan. Voit sinäkin kertoa lisää tästä tavastasi reagoida.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:50"]
Ai meitä olikin enemmän, kuin kaksi :D koska minä en ole 52, enkä 53. Ihan saadaan luvan kanssa nyt käyttää meistä monikkoa.
[/quote]
Pitäiskö teidän perustaa joku oma ketju?
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 21:59"]
Esikoinen syntyi käynnistettynä rv 38 ilman ainuttakaan merkkiä lähestyvästä synnytyksestä, käynnistys kesti kauan ja paikat epäkypsät.
Toinen syntyi vuotta myöhemmin rv40+2, kipeitä supistuksia oli raskauden mittaan yksittäisiä, rv 34 alkaen enempi ja rv 37 alkaen lähes päivittäin välillä pitkään säännöllisestikin. Oikeat synnytyssupistukset alkoi rv 40+0 illalla.
Muutenkin kaksi hyvin erilaista raskautta. Toisessa oli enemmän kipuja ja kolotuksia mutta eka oli silti kauheampi. Ja molemmat samaa sukupuolta.
Onnea koitokseen :) itse olin sitä mieltä ettei mulla oo mikään kiire synnyttämään kunnes rv 37....
[/quote]
Mäkin olin sairaalassa käynnistyksessä (Cytotec) viimeksi. Yökätilö oli kuitenkin sitä mieltä, että synnytys lähti käyntiin enemmän luonnollisesti kuin käynnistyksen ansiosta, koska ed. tabletistakin oli niin pitkä aika. Mä olin nukkumassa, kunnes yhtäkkiä tunsin kipeän supistuksen ja tiesin heti, että tämä on nyt sitä! Se oli aika jännittävä hetki.
Ap
[/quote]
etkö sä just sanonu, että sulla ei ole koskaan ollut supistuksia, paitsi tässä raskaudessa yksi?