Peräaukon kutina
Minulla on ollut peräaukon kutinaa nyt n. 3kk. Kutinaa on vuorokauden ajasta riippumatta. Ensimmäinen kuukausi kutinaa oli päivittäin, jonka jälkeen se lakkasi huomattavasti. Olen ollut päiväkodissa töissä, siellä ei kuitenkaan tiedettäviä tapauksia kihomadoista ole, mutta olen itse todella hysteerinen, joten otin pyrvin kuurin, vaikka kutina alkoi vähtentyä. Olen ottanut nyt 5 kuuria, kaikki 2-3vk sisällä toisistaan, ja edelleen tunnen kutinaa välissä. Välissä oireet ovat olleet pois jopa 10vrk ja välissä ne eivät ole kadonneet ollenkaan. Olen siivonnut paljon, pessyt vaatteita lähes joka käytön jälkeen, välttänyt sormin syöntiä jne.
Huomasin kuitenkin, että peräaukon suussa on jonkinlainen hetula. Se tulee yleensä pukamien jälkeen tietääkseni, mutta kipua en ole ikinä oikeastaan tuntenut, kutinaa kylläkin, joten en ole varma onko minulla edes pukamia ollut. Voisiko kutina johtua tästä vai onko kyseessä todella kihomadot, joihin lääkkeet ei näytä toimivan?
Kommentit (49)
Käyttäjä5958 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä vaiva, minulla on ollut vaivoja useita vuosia. Peräpukamia ei myöskään ole. Jos vatsa menee sekaisin niin uloste on myös sellaista, että rikkoo peräaukon suun ja sitten seuraa kirvelyä ja kutinaa. Jos menee oikein huonoksi tulee päälle vielä herpes. Söin juuri herpeslääkettä ja nyt olen voidellut vaseliinilla. Se on tuntunut auttavan. Joillakin voi olla peräaukon suun niin löysä, että peräaukon kautta nousee kosteutta ja siitä seuraa kutinaa.
Ilmeisesti täyttyy vain pestä ahkerasti ja käyttää vaseliinia.
Ikävä kuulla😔 Ootkk lääkärissä käyny kertaakaan muuten? Toivotaan, että mulle tää ei jäis pysyväksi vaivaksi... Tai ainakin, että varmistuisi että eioo matoja
Oon käyny vatsavaivojen takia ja laktoosi-intoleranssi todettiin. Käskettiin pitää ruokavaliota ja heti kyllä alkaa kutina, jos syön jotain laktoosipitoista samalla alkaa vatsakivut ja turpoaminen. On ollut tätä monta kymmentä vuotta eli ei ilmeisesti sen vakavampaa. Sinulla ei tarvitse olla sama vaiva. En voi myöskään syödä mitään karkkeja, koska vatsa menee aivan sekaisin.
Sinun pitää etsiä kesä adonis jonka kovan kangen päälle istut ilman pikkuhousuja. Unohtuu hetkeksi kutinat.
Nappaa selfie aanuksestasi ja laita tänne niin voimme palstalaisten voimin tutkailla ja pohtia mikä siinä on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Nappaa selfie aanuksestasi ja laita tänne niin voimme palstalaisten voimin tutkailla ja pohtia mikä siinä on vialla.
Päivän paras:)!!!!
Joskus kutinan voi saada aikaan/jatkumaan silläkin että paperilla pyyhkii, ja ehkä liian kovaa. Lääkärit joskus suosittelee suihkuttamista mieluummin kuin paperilla pyyhkimistä, ja ehkä jonkinlaisen rasvan käyttämistä huuhtelun ja kuivaamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Voitte pilailla aiheesta, mutta on tosi ikävä vaiva. Ei siinä taida kuvat auttaa eikä välttämättä lääkärikään, jonne ei edes tahdo päästä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää etsiä kesä adonis jonka kovan kangen päälle istut ilman pikkuhousuja. Unohtuu hetkeksi kutinat.
En ole ap, mutta Haista paskasi! Luuletko olevasi vitsikäs?
Vierailija kirjoitti:
Matoja?
Niin sitä tässä miettiny, mutta 5 pyrvin kuuria takana ja otettu 2-3vk välein toisista ja edelleen oireita, niin en tiedä sitten...
Pahin pelko just tuo madot, että sen haluaisin sulkea pois. Pukamat ja muut ois sitte "mieluisampi" vaiva, kun ei rajoita sosiaalista elämää niinkään.
Kiusallinen peräaukon kutina on miehillä naisia yleisempi vaiva. Johtunee siitä että meillä ei ole pinppiä joka kutisisi joskus hiivatulehduksen ym. syyn vuoksi ja munien kutinahan lähtee ihan palleja kädellä rouhimalla, täten kaikki kutituspotentiaali kohdistuu anukseen. Miehillä on myös yleensä enemmän perskarvaa joten takapuoli on vaikeampi puhdistaa.
Käyttäjä5958 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku allergia? Minulla sama ongelma, syynä joko maitototuotteet, pähkinät tai PepsiMax tai kaikki nuo. Olen saanut oireet käytännössä häviämään luopumalla maidosta kahvin kanssa, pähkinöistä ja PepsiMaxista. Jos jaksais vois kokeilla voiko jonkun noista ottaa uudelleen käyttöön jos on väärä positiivinen.
Kiitti vastauksesta! Se voisi olla tämäkin kyllä, en ole tajunnut edes ajatella. Olen juonut paljon maitoa koko elämäni ajan (Pienenä join laktoositonta maitoa, mutta enää en, koska ei tule oireita). Nyt en ole 2kk maitoa juonut juuri ollenkaan, ja siltä ajaltahan kutina ollutkin vähäisempää. Jogurtteja yms tosin syön. Voikohan allergia alkaa ihan yhtäkkiä, kun vielä 2kk sitten saatoin juoda litrankin maitoa päivässä.
Kannattaa kokeilla tuota maidotonta hetki ja seurata auttaako. Ja muidenkin ruokaaineiden vaikutusta oireisiin.
Meillä perheessä monta ruokaaine allergikkoa. Kaksi heistä reakoi joillekin ruuille juuri peräaukon kutinalla.
Molemmille myös jotkut vessapaperit aiheuttavat kutinaa peräaukolle (esim keltainen serla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte pilailla aiheesta, mutta on tosi ikävä vaiva. Ei siinä taida kuvat auttaa eikä välttämättä lääkärikään, jonne ei edes tahdo päästä.
Jep oon lääkärissä käynyt, mutta eioo kauheana apua ollut, kun sielläkään ei osata sanoa juuta eikä jaata. Toivottavasti kaikkia kanssakärsijöitäkin joskus lykästäis ja löytyis ratkaisu ongelmaan tai edes syy.
Oletko kokeillut suihkuttaa kakkaamisen jälkeen niin ettet pese tai kuivaa paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että se haluaa munaa.
Luuletko olevasi hauska?
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei ole nuohottu kunnolla aikoihin, karstottuu. Tilaapa joku peräreiän nuohooja töihin. Voi myös itse yrittää esim. kurkulla tai porkkanalla.
Niin sinähän sen tiedät 💁
-Eri
Desifiointi Viru valge 60% auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5958 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku allergia? Minulla sama ongelma, syynä joko maitototuotteet, pähkinät tai PepsiMax tai kaikki nuo. Olen saanut oireet käytännössä häviämään luopumalla maidosta kahvin kanssa, pähkinöistä ja PepsiMaxista. Jos jaksais vois kokeilla voiko jonkun noista ottaa uudelleen käyttöön jos on väärä positiivinen.
Kiitti vastauksesta! Se voisi olla tämäkin kyllä, en ole tajunnut edes ajatella. Olen juonut paljon maitoa koko elämäni ajan (Pienenä join laktoositonta maitoa, mutta enää en, koska ei tule oireita). Nyt en ole 2kk maitoa juonut juuri ollenkaan, ja siltä ajaltahan kutina ollutkin vähäisempää. Jogurtteja yms tosin syön. Voikohan allergia alkaa ihan yhtäkkiä, kun vielä 2kk sitten saatoin juoda litrankin maitoa päivässä.
Kannattaa kokeilla tuota maidotonta hetki ja seurata auttaako. Ja muidenkin ruokaaineiden vaikutusta oireisiin.
Meillä perheessä monta ruokaaine allergikkoa. Kaksi heistä reakoi joillekin ruuille juuri peräaukon kutinalla.
Molemmille myös jotkut vessapaperit aiheuttavat kutinaa peräaukolle (esim keltainen serla).
Aano hyvä tietää! Oli nimittäin ihan uutta tietoa, että allergia voi näkyä peräaukon kutinana. Pitääpä siis testata tätä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5958 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä vaiva, minulla on ollut vaivoja useita vuosia. Peräpukamia ei myöskään ole. Jos vatsa menee sekaisin niin uloste on myös sellaista, että rikkoo peräaukon suun ja sitten seuraa kirvelyä ja kutinaa. Jos menee oikein huonoksi tulee päälle vielä herpes. Söin juuri herpeslääkettä ja nyt olen voidellut vaseliinilla. Se on tuntunut auttavan. Joillakin voi olla peräaukon suun niin löysä, että peräaukon kautta nousee kosteutta ja siitä seuraa kutinaa.
Ilmeisesti täyttyy vain pestä ahkerasti ja käyttää vaseliinia.
Ikävä kuulla😔 Ootkk lääkärissä käyny kertaakaan muuten? Toivotaan, että mulle tää ei jäis pysyväksi vaivaksi... Tai ainakin, että varmistuisi että eioo matoja
Oon käyny vatsavaivojen takia ja laktoosi-intoleranssi todettiin. Käskettiin pitää ruokavaliota ja heti kyllä alkaa kutina, jos syön jotain laktoosipitoista samalla alkaa vatsakivut ja turpoaminen. On ollut tätä monta kymmentä vuotta eli ei ilmeisesti sen vakavampaa. Sinulla ei tarvitse olla sama vaiva. En voi myöskään syödä mitään karkkeja, koska vatsa menee aivan sekaisin.
Ahaa okei! Hyvä, että oot vähän apua saanu. Itsellä ei tosin vatsa ole sekasin, ainoa vaiva tuo kutina.
Vierailija kirjoitti:
Minulla aspartaami aiheuttaa peräaukon kutinaa. Sitä on makeutusaineena mm. PepsiMaxissa, ja kaikissa light-juomissa.