Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko lasten hankkiminen tai hankkimatta jättäminen sinulle päätös vai itsestäänselvyys ?

Vierailija
18.06.2021 |

Olen itse vapaaehtoisesti lapseton ja en ole koskaan tehnyt mitään erillistä päätöstä jäädä lapsettomaksi (niinkuin jotkut ilmeisesti tekevät); minulle ei vaan ole koskaan elämässäni tullut sellaista tilannetta, että olisin halunnut saada lapsen. Ja mitä parisuhteisiin tulee, niin minun puoleltani se on ollut lähinnä ilmoitusluonteinen asia suhteen alussa kertoa, että lapsia minulla ei ole, enkä aio niitä myöskään hankkia. Ja potentiaalinen kumppani saa tehdä sitten oman valintansa sen perusteella, että haluaako jatkaa suhdetta vai ei.

Miten teillä muilla asia meni ? Teitkö jossain vaiheessa elämääsi tietoisen päätöksen siitä,että haluat/et halua lapsia, vai oliko kyseessä itsestäänselvyys, mitä ei sen tarkemmin tarvinnut miettiä ?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. En ikinä ajatellut lasten tekemistä tai tekemättä jättämistä. Sitten sellainen oli tulossa niin ajatus oli lähinnä "no mikä ettei".

Vierailija
22/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohteliaasti kysyn ap, mutta eikö sinun tilanteessasi ole kyseessä tietoinen lapsettomuus, jos olet kuitenkin jo seurustelusuhteen alussa tuonut esiin halusi pysyä lapsettomana?

Itseni kohdalla oli aikanaan päätös. En pitänyt lapsista enkä kokenut poltetta äitiyteen. Mieheni tavattuani löytyi kuitenkin niin syvä yhteys ja rakkaus, että aloin haaveilemaan perheestä. En varsinaisesti edes lapsista, vaan perheestä. Miehellä sama. Kaksi koiraa meillä jo oli ja ne riittivätkin alkuvuosiksi. Nyt meillä on yksi taapero ja toinen on vielä mahassa. Ei kaduta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäänselvyys, mun lapseni on ajalta jolloin niitä vaan kuului olla.

Vierailija
24/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjellä tehty päätös. Puoliso loistava isä, taloudellinen tilanne hyvä olen aina tykännyt pitää huolta muista. Olin myös varautunut kaikkiin riskeihin

Vauvakuume ei tullut oikeestaan ennen kuin jo olin raskaana ja nyt esikoisen kanssa haave olisi saada lisää lapsia.

Vierailija
25/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan. En koskaan tavannut sopivaa kumppania.

Vierailija
26/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut kiinnostunut ihan muunlaisista asioista kuin lasten hoivaamisesta, jopa lemmikkieläin on tuntunut liian sitovalta ajatukselta. Kolmevitosen kieppeillä kävin parin vuoden pohdiskelun biologisen kelloni kanssa, lähinnä vastakkain olivat itsekäs halu jatkaa omia geenejäni eteenpäin ja itsekäs halu jatkaa vapaata uraorientoitunutta elämääni eteenpäin, ja jälkimmäinen puoli voitti. Nyt olen kymmenisen vuotta vanhempi tuosta harkintahetkestä ja täysin tyytyväinen päätökseeni. Elän unelmaelämääni, eikä siihen sisälly lapsia.

Vierailija
27/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo teini-ikäisenä että haluan lapsia. Hoidin jonkun verran ystäväperheiden lapsia ja tykkäsin siitä. Nyt on kolme lasta. Olen hyvin äidillinen ja hoivavietti on vahva.

En ole koskaan ymmärtänyt velojen mollaamista. Jos ihmiselle ei koskaan tule hinkua saada oma lapsi niin mitä pahaa siinä on? Miksi painostaa ihminen tekemään omien tunteidensa vastainen päätös mikä tulee vaikuttamaan koko elämään?

Vierailija
28/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vela, mutta jos jään lapsettomaksi niin ei se maailmanloppu ole. Koskaan en ajatellut hankkivani lapsia nuorena, mutta sitten kolmekymppisenä kun on vakituinen työ ja omistusasunto. Noita kahta ei työttömyyden vuoksi ole ja miehellä on ollut tässä lisäksi terveysongelmia. Tähän elämän tilanteeseen en vauvaa halua (jos vahinko kävisi niin en tekisi aborttia), joten katsellaan vähän myöhemmin.

Vierailija
29/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aina ajatellut, että joskus olisi omia lapsia, mutta nuoruuden parisuhteeni olivat sitten sellaisia, että olin vasta lähes nelikymppinen kun tapasin aviomieheni ja sain ainokaiseni. Minulla ei koskaan ollut vauvakuumetta ja olin jo ehtinyt sopeutua ajatukseen, että jään lapsettomaksi. Mieheni kuitenkin kovasti toivoi lasta, joten päätimme yrittää. Niin kovaa hinkua lapsiin ei kuitenkaan ollut, että olisin ollut valmis esimerkiksi adoptoimaan. Minulle oli ihan selvää, että jään lapsettomaksi, jos en saa omaa lasta. Elämä olisi varmasti ollut ihan hyvää niinkin, mutta oma lapsi ei kaduta. 

Vierailija
30/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tein tietoisen päätöksen, hankin sterilisaation. Olen nainen. En ole katunut hetkeäkään.

Vierailija
31/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on todellakin ollut itsestään selvyys.

Vierailija
32/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 35v. lapsen, elämäni parhain kokemus! 🌸

Mikään, ei mikään ole parempaa kuin oma pieni lapsi hoidettavana ja kasvatettavana. Elämän sisältö laajenee ja kirkastuu, elämän jatkuvuus ja merkityksellisyys tuntuu aivan erilaiselta kuin ennen lasta!

Vierailija
33/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti lapseton ja se on aina ollut minulle itsestäänselvyys, synnynnäinen ominaisuus kuten vaikkapa silmien väri tai taiteellisuus. Olen kuitenkin (ehkä yhteiskunnan jankkaamisen vuoksi) myös tehnyt asiasta päätöksen huolellisen pohdinnan jälkeen.

Puolisonikin, elämäni rakkaus ja sielunkumppanini, on vapaaehtoisesti lapseton – hänenkin kiinnostuksen kohteensa ovat muualla. Kumpaakaan meistä ei kuitenkaan kiinnosta, tai ole koskaan kiinnostanut, "nuoruuden pitkittäminen" ja juhlinta vaikka nämä ominaisuudet usein jostain syystä liitetäänkin lapsia haluamattomiin.

Vaikka emme omia lapsia haluakaan, pidämme yleisesti ottaen lapsista ja ystäviemme ja sukulaistemme lapset tykkäävät leikkiä kanssamme.

Vierailija
34/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakon sanelema juttu,koska en kelvannut kenellekkään naiselle nuorempana.näin keski-ikäisenä ottajia olis mutta pitäkää tunkkinne.ei tässä iässä todellakaan enään lapsiarkea.

Vierailija
35/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestään selvä päätös. Olisin tehnyt useammankin lapsen mutta ikä tuli eteen.

Vierailija
36/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein kumpikaan. Kun aikoinaan opinnoista oli enää noin 10 kuukautta jäljellä, ajattelin valmistumisen jälkeen olevan sopiva hetki lapsen saamiselle. Se oli tavallaan eräänlainen tienhaara eli olin elämäntilanteessa, johon lapsi sopi. Jos en olisi tullut miltei heti raskaaksi, olisin valmistumisen jälkeen tehnyt muita ratkaisuja, joihin taas lapsi ei olisi sopinut. 

Vierailija
37/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ollut aina itsestäänselvää että haluan lapsia. Nuorena ja paljon. Olen aina sanonut että lapsia saa tulla niin paljon kuin niitä vaan tulee, vaikka kaksikymmentä (en ole millään tavalla uskonnollinen, en edes kuulu kirkkoon). 21-vuotiaana menin naimisiin ja aloin odottamaan ensimmäistä lasta. Lapsiluku jäi yhteen kun en vaan saanut enempää enkä tullut enää raskaaksi. Nyt 35-vuotiaana olen lisääntymiskyvytön kun endometrioosi on tuhonnut mahdollisuudet saada enempää lapsia

Vierailija
38/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeet, koulukiusaaminen, turvaton maailma.. Ei lapsia, onnellinen näin. Myös vanhustenhoitajana usein nähty että moni lapsi ei käy vanhempaansa tapaamassa, että se siitä vanhuuden turvasta, joilla monet lapselliset perustelevat.

Vierailija
39/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli konkreettinen päätös viimeistään puolison vasektomian kohdalla.

Vierailija
40/47 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on minulle itsestäänselvää. En pitänyt lapsista edes silloin kun olin itse lapsi enkä pidä edelleenkään. Minkäänlaista vauvakuumetta ei ole ollut enkä halua viettää elämääni hoivaten ja huolehtien. Keskityn työhöni, matkailuun, harrastuksiini, ystäviini ja vain elämästä nauttimiseen.

N41