Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi, miksi et anna teinin nukkua lomalla?

Vierailija
15.06.2021 |

Oman 17-vuotiaani tyttöystävä oli meillä yökylässä ja sanoi aamupäivällä spontaanisti, että vitsi sä oot kiva, kun et herätä aamulla. Oma poikani siihen totesi, että niin, kun sun äiti tulee ihan viimeistään kymmeneltä aina herättämään.

Tiedän, ettei tuo tyttöystävän äiti ole todellakaan ainoa, vaan tätä herättämispuhetta kuuluu samanikäisten vanhempien keskuudessa paljon. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos toinen on lomalla, ja elää viimeisiä vuosia sitä vaihetta, kun saa ilman vastuita nukkua kuukausitolkulla niin pitkään kuin nukuttaa, niin miksen antaisi nukkua? Eri juttu tietenkin, jos ihan loppulomasta täytyy korjata vähän rytmiä tai jos on jotakin menoa, mutta muuten.

Millä te arvon av-käyttäjät perustelette sitä, että herätätte isot lapset aamuisin?

Kommentit (694)

Vierailija
121/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä teinejä, joiden vanhemmat on niin kalkkisia, että ovat unohtaneet mitä se nuoruus on.

Itsekkäitä.

Meillä saa viettää nuoruutta ja olla kavereiden kanssa kesäyössä, nukkua kun nukuttaa. Ei ole multa pois vaikka töihin aamulla ite nousenkin.

Saatan herätä johonkin kolauksen mutta tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta ei enää ovet äidin kolise. Seinät huutaa tyhjyyttään ja vain muistot jää. Antakaa niiden teinien viettää semmonen nuoruus, että siitä jää ees jotain muistoja

Olen itsekäs, haluan nuorelleni samanlaisen nuoruuden kuin itselläni oli. Ei siis kesäöitä kavereiden kanssa vaan töihin klo 7. Töissä saa rahaa, rahalla saa vapautta ja turvallisuutta. Ja työtodistuksen, joka varsin hyvin saattaa ratkaista, kun parin vuoden kuluttua etsitään töitä tosissaan.

Ja yllä resepti nuorten uupumukseen. Lomalla töitä, opiskelua, töitä, opiskelua. Minä sain nuorena lomailla ja niin saa lapsenikin. Toki pientä puuhaa (pari vkoa) tekee keätyötä mutta siinäpä se. Nuoreni työ on opiskelu, sitä varten kerätään voimia. Lomalla saa ladata akkuja, sillä saa voimia, turvallisuutta ja mikä tärkeintä: tiedostaa että elämä ei ole suorittamista. Kesätyötodistuksella voi pyyhkiä muuten takapuolensa kun monella alalla vain substanssikokemus merkkaa. Ja sen kokemuksen aika ja mahdollisuus tulee korkeakouluopinnoissa. Niin ja oma lomailuni nuoruudessa ei paljoa paina uraa ajatellen: olen FM, asiantuntijatyössä (vakityö).

Hukkaan meni sekin koulutus, kun et edes alkeita oppinut ihmiselämästä. Ihminen ei mitenkään uuvu siitä, jos hän koulun lomilla tekee muutaman tunnin töitä. Eihän sitä aikuisillakaan ole 3kk kesälomia. Ja hyvin pärjätään. Minun teinini pääsi ammattikoulun jälkeen suoraan vakitöihin, kun oli hankkinut alan kokemusta jo kouluaikana. Kaverit, jotka vain lomailivat ovat pääosin työttöminä. Kyseessä ei ole ala, jolla on pulaa työntekijöistä, joten ketä tahansa "substanssiosaajaa" ei hommiin oteta. Pitää osata ne hommat eikä vain substanssia teoriassa. 

Vierailija
122/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä teinejä, joiden vanhemmat on niin kalkkisia, että ovat unohtaneet mitä se nuoruus on.

Itsekkäitä.

Meillä saa viettää nuoruutta ja olla kavereiden kanssa kesäyössä, nukkua kun nukuttaa. Ei ole multa pois vaikka töihin aamulla ite nousenkin.

Saatan herätä johonkin kolauksen mutta tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta ei enää ovet äidin kolise. Seinät huutaa tyhjyyttään ja vain muistot jää. Antakaa niiden teinien viettää semmonen nuoruus, että siitä jää ees jotain muistoja

Olen itsekäs, haluan nuorelleni samanlaisen nuoruuden kuin itselläni oli. Ei siis kesäöitä kavereiden kanssa vaan töihin klo 7. Töissä saa rahaa, rahalla saa vapautta ja turvallisuutta. Ja työtodistuksen, joka varsin hyvin saattaa ratkaista, kun parin vuoden kuluttua etsitään töitä tosissaan.

Ja yllä resepti nuorten uupumukseen. Lomalla töitä, opiskelua, töitä, opiskelua. Minä sain nuorena lomailla ja niin saa lapsenikin. Toki pientä puuhaa (pari vkoa) tekee keätyötä mutta siinäpä se. Nuoreni työ on opiskelu, sitä varten kerätään voimia. Lomalla saa ladata akkuja, sillä saa voimia, turvallisuutta ja mikä tärkeintä: tiedostaa että elämä ei ole suorittamista. Kesätyötodistuksella voi pyyhkiä muuten takapuolensa kun monella alalla vain substanssikokemus merkkaa. Ja sen kokemuksen aika ja mahdollisuus tulee korkeakouluopinnoissa. Niin ja oma lomailuni nuoruudessa ei paljoa paina uraa ajatellen: olen FM, asiantuntijatyössä (vakityö).

Jos työpaikka hakee kaksi muuten samanlaista vastavalmistunutta, mutta toisella on työtodistuksia omalta alalta jo 5 vuoden ajalta, niin kumpi palkataan? Yleensä se, joka on jo alan töitä tehnyt ja sitten perehdytettävissä nopeammin. Kesätyötodistuksella on iso merkitys työuran alussa, myöhemmin sillä ei ole merkitystä. Pelkkiä korkeakouluopintoja ilman käytännön työkokemusta ei arvosteta.

Minä en lomaillut nuorena ja se näkyy nyt työssäni juristina. Sinustakin olisi voinut tulla jotain, jos et olisi tuhlannut kesiäsi nukkumiseen.

Moni ei tajua mikä merkitys niillä teiniaikojen kesätöillä on. Siellä opitaan työelämätaitoja, mm. miten toimitaan työyhteisössä, työajat, tauot, lomat, vastuut. Vaikka työ olisi jotain hanttihommaa, niin se on aina meriitti, kun kisataan joukosta jotain massaa. Jos ikää alkaa olla valmistuneella maisterilla 30 vuotta ja työkokemusta nolla, niin kyllä sieltä aika moni ajaa näistä iltapäivään nukkuneista ohi. Valitettava tosiasia, mitä ei pitkäaikaistyötön tai vauvoja tehtaileva työelämsätä vieraantunut curling äippä tajua. Lapset tulee opettaa pärjäämään omillaan, ei niin, että äiti aina herättää ja hoitaa vaikeat asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräättekö te vanhemmatkin aina lomilla herätyskellon kanssa vai nukutteko niin pitkään kuin nukuttaa?

Minä ainakin elän lomalla just sillä rytmillä mikä hyvältä tuntuu, valoisat kesäyöt on kauneinta mitä tiedän ja aamulla on ihana nukkua myöhään. Ihan töissä käyvä vastuullinen aikuinen olen silti.

Mun vanhemmat oli just tuollaisia herättelijöitä, viimeistään kymmeneltä tultiin peitto kiskomaan päältä pois. Eipä tarvii heidän ihmetellä miksi en koskaan käy lomalla kylässä vaikka pyytelevät.

En tarvitse kelloa herättämään, kun keho ihan itse herättää aamuaikaan. Jos nukkuisin puolille päivin, olisi olo vetelä koko päivän enkä saisi mitään tehtyä. Kun herään aikaisemmin, olen virkeä ja energinen. 

Vierailija
124/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan herätä teiniä ellei ole pakko. Uni on tärkeää aivojen kehitykselle ja teini-iässä muutenkin unen tarve kasvaa.

Tämän on kyllä ristiriitaisin perustelu, jonka olen koskaan kuullut. "Uni on tärkeää aivojen kehitykselle ja unen tarve kasvaa, mutta annan kuitenkin teinin kukkua hereillä koko yön". Ei minusta mitään järkeä. Vai luuletko, että nimenomaan se päivällä hankittu uni on erityisen hyödyllistä. Tutkimuksethan ovat todistaneet ihan muuta ja osoittaneet, että päivällä ihminen ei nuku niin syvää unta kuin yöllä. Se on ihmiselle luontaista, että päivät valvotaan ja yöt nukutaan eikä toisin päin. Nykyisin ihmiset vain keinotekoisesti pitävät itseään hereillä erilaisten laitteiden ja valojen avulla. 

Näytätkö missä kohtaa lainaamassasi viestissä sanotaan että "annan kuitenkin teinin kukkua hereillä koko yön".

Ehkä sinunkin kannattaisi nukkua joskus ihan kunnolla. Saattaisit oppia jopa luetun ymmärtämistä.

Vierailija
125/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos ei vaan ahkerasta hakemisesta huolimatta saa kesätöitä koko kesäksi? Meidän tuppukylässä harvoja työpaikkoja oli lähinnä jotkut kaupungin kitkemishommat ja ne oli vain kuukauden pestejä että mahdollisimman moni sai edes jotain kesätöitä. Jos nuori on ahkerasti töissä kesäkuun ja herää töihin seiskalta niin saako edes heinäkuussa höllätä ja elää oman rytminsä mukaan mikäli ei häiritse muita?

Vierailija
126/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisen ei pidä eikä tarvitse vielä miettiä ansioluetteloa. Vaan nauttia viimeisistä vuosistaan vapaana vastuusta ja oravanpyörästä. Monet teinit sekä käyvät kesätöissä että lomailevat kesällä. Kyllä silloin lomalla pitää ja saa ottaa levon kannalta. Sekin on taito, ihan sitä työelämääkin ajatellen 🙄, että osaa levätä ja palautua.

Vierailija
127/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräättekö te vanhemmatkin aina lomilla herätyskellon kanssa vai nukutteko niin pitkään kuin nukuttaa?

Minä ainakin elän lomalla just sillä rytmillä mikä hyvältä tuntuu, valoisat kesäyöt on kauneinta mitä tiedän ja aamulla on ihana nukkua myöhään. Ihan töissä käyvä vastuullinen aikuinen olen silti.

Mun vanhemmat oli just tuollaisia herättelijöitä, viimeistään kymmeneltä tultiin peitto kiskomaan päältä pois. Eipä tarvii heidän ihmetellä miksi en koskaan käy lomalla kylässä vaikka pyytelevät.

En tarvitse kelloa herättämään, kun keho ihan itse herättää aamuaikaan. Jos nukkuisin puolille päivin, olisi olo vetelä koko päivän enkä saisi mitään tehtyä. Kun herään aikaisemmin, olen virkeä ja energinen. 

Eli koska sinä olet aamuvirkku, et kykene asettumaan niiden asemaan jotka eivät ole aamuvirkkuja?

Vierailija
128/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan herätä teiniä ellei ole pakko. Uni on tärkeää aivojen kehitykselle ja teini-iässä muutenkin unen tarve kasvaa.

Tämän on kyllä ristiriitaisin perustelu, jonka olen koskaan kuullut. "Uni on tärkeää aivojen kehitykselle ja unen tarve kasvaa, mutta annan kuitenkin teinin kukkua hereillä koko yön". Ei minusta mitään järkeä. Vai luuletko, että nimenomaan se päivällä hankittu uni on erityisen hyödyllistä. Tutkimuksethan ovat todistaneet ihan muuta ja osoittaneet, että päivällä ihminen ei nuku niin syvää unta kuin yöllä. Se on ihmiselle luontaista, että päivät valvotaan ja yöt nukutaan eikä toisin päin. Nykyisin ihmiset vain keinotekoisesti pitävät itseään hereillä erilaisten laitteiden ja valojen avulla. 

Näytätkö missä kohtaa lainaamassasi viestissä sanotaan että "annan kuitenkin teinin kukkua hereillä koko yön".

Ehkä sinunkin kannattaisi nukkua joskus ihan kunnolla. Saattaisit oppia jopa luetun ymmärtämistä.

Ei tarvitse näyttää. Kyllä sen ihan aivojaan käyttämällä tajuaa, että on yöllä valvottu, jos on tarve nukkua päivät pitkät. Tuollainen "kuittailu" on muuten lapsellista. En suosittele jatkamaan, jos et halua antaa itsestäsi naurettavaa kuvaa. 

Vierailija
129/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten kroppasi hoitaa herättämisen itse ja heräät aikaisin. Kaikilla ei vaan mene unirytmi samalla lailla. Ihmiset kun on katsos erilaisia. Joillekin se puoleenpäivään asti nukkuminen on luontevaa, mutta sinä saat ihan vapaasti herätä aikaisin, jos siltä tuntuu.

Vierailija
130/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun niin pitkään kuin nukuttaa eli noin klo 6 olen lukemassa aamun uutisia. Se suututtaa teinejä, joiden mielestä minun pitäisi olla hiljaa.

Vierailija
131/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei pärjää työelämässä jos ei opi normaalia unirytmiä"

Nykyään työelämä on luojan kiitos niin monipuolinen ettei kaikki tee samaa rytmiä 7-15 vaan voi myös valita alan jossa työskennellään iltaisin tai öisin.

Vierailija
132/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisen ei pidä eikä tarvitse vielä miettiä ansioluetteloa. Vaan nauttia viimeisistä vuosistaan vapaana vastuusta ja oravanpyörästä. Monet teinit sekä käyvät kesätöissä että lomailevat kesällä. Kyllä silloin lomalla pitää ja saa ottaa levon kannalta. Sekin on taito, ihan sitä työelämääkin ajatellen 🙄, että osaa levätä ja palautua.

Sitten ei kannata 5 vuoden kuluttua itkeä, että tuttu sai työpaikan suhteilla. Niin saikin, kesätyöpaikan pomo oli suosittelijana.

Vierailija
133/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli koska sinä olet aamuvirkku, et kykene asettumaan niiden asemaan jotka eivät ole aamuvirkkuja?

Voi luoja tätä lukutaidon puutetta! Sen siitä saa kun makaa kaiket päivät. Aivotoiminta heikkenee huomattavasti ja lukutaito alenee näköjään ekaluokkalaistakin alemmalle tasolle. 

Otetaan nyt kuitenkin vielä rautalangan kanssa: Vastasin tuossa lainaamani kirjoittajan kysymykseen siitä, heräänkö itse herätyskellon avulla vapaapäivinä. En sanallakaan kommentoinut kenenkään muun nukkumisia. Nuku siis vaikka ilta kuuteen, jos se sinusta on hyvä rytmi. 

Vierailija
134/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva suorittaminen ja pakottaminen, tuottaa nuoria, jotka saavat aikuisena burnoutin.

Vierailija
135/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten kroppasi hoitaa herättämisen itse ja heräät aikaisin. Kaikilla ei vaan mene unirytmi samalla lailla. Ihmiset kun on katsos erilaisia. Joillekin se puoleenpäivään asti nukkuminen on luontevaa, mutta sinä saat ihan vapaasti herätä aikaisin, jos siltä tuntuu.

Kerro jotain mitä en jo tiedä. Ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että tuossa ei kommentoitu kenenkään toisen nukkumisia. Vastasin vain omalta osaltani esitettyyn kysymykseen. Ikävää jos sinä olet niin herkkä, että otat kaiken henkilökohtaisena hyökkäyksenä sinua vastaan. 

Vierailija
136/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva suorittaminen ja pakottaminen, tuottaa nuoria, jotka saavat aikuisena burnoutin.

Miksi meillä nyt laiskottelevien nuorten aikakautena on enemmän mielenterveysongelmia kuin koskaan? Jo mainitulla 50-luvulla töihin meneminen koko kesäksi oli itsestäänselvää, mutta ei silloin masennuslääkkeitä napsittu ja stressiä valiteltu kuin nyt.

Liian helppo elämä aiheuttaa burnoutin, ei reipas työnteko.

Vierailija
137/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tuo alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Siis syvään juurtuneet uskomukset siitä, ettei ihminen ole "kunnollinen" ellei herää varhain.

Omat vanhenpani antoivat nukkua rauhassa, kiitos siitä heille. Sanoivat että se on kuin rahaa pankkiin laittaisi kun nuorena nukkuu.

Rytmini on edelleen myöhäinen ihan luonnostaan, mutta teininä unentarve lisääntyy ja rytmi myöhästyy aiemmasta. On äärimmäisen tärkeää aivojen kehitykselle ettei nukkumista estetä.

Se on näissä aina jännä, kun ennen klo 17 herääminen on "kukonlaulun aikaan" ja "varhain".

Ihan kuin teinille olisi hyvä jos hän nukkuu vuorokaudessa klo 06.00-18.00, ja valvoo klo 18-06. 

Vierailija
138/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä

Todella virheellinen asenne.

Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.

Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.

Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…

Jos tarvitsee 10-12 tuntia unta, menee siis nukkumaan ennen kahta yöllä niin voi hyvin herätä klo 12 päivällä unen määrän jäämättä vajaaksi. Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että teini on viimeistään 2.00 untenmailla. 

Tätä asiaa on tutkittu vuosikymmeniä ja jo 50-luvulla ymmärrettiin, nuoren unirytmin siirtyvän myöhemmäksi ja se tasaantuu 22-25v iässä, hormooni- ja aivotoiminnasta johtuen eli nuori ei saa vain unta esim. klo 22.00. Näin käy myös monille vaihdevuosioireista kärsiville naisille.

Jos 50-luvun nuori ei ollut kesäätöissä, niin jotain oli vialla. Monella oli herätys klo 5, pitkään nukkui tuskin kukaan.

Se on juurikin näin. Vitsaa olisi tullut, jos en sängystä olisi noussut ihmisten aikaan (=viimeistään klo 8). Eikä meillä ollut mitenkään poikkeuksellinen kuri. Tämä nuoren unen tarpeesta luennoiva on selkeästi itse hyvin nuori ja opiskellut näitä nykyajan hömpötyksiä, joiden mukaan teinien pitää antaa olla hereillä koko yö, koska tarvitsevat unta. 

Joo nää on kyllä typerimpiä kommentteja ikinä :D Teini tarvitsee paljon unta, joten valvokoot yöt! :D Ei mitään logiikkaa.

Meillä jokaisen perheenjäsenen elämään kuuluu myös vastuuta kotona. Omat vastuut eivät odota määräämätöntä aikaa kunnes tekijä viitsii nousta sängystä ylös. Vapaa aamuja on lomallakin vähintään se kaksi, jolloin voi nukkua pitempään, mutta yökukkujaksi täällä ei aleta, varsinkin kun jo kotiintuloaika on klo 00.00 teinillä kesälomalla, niin ei ole mitään syytä valvoa huvin vuoksi aamuneljään jotta voisi jättää seuraavan päivän tekemisensä toisille.

Vierailija
139/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt mennyt sekaisin teinin unentarve ja aivojen kehitys rajattomuuden kanssa.

Se on totta, että teini-iässä aivojen kehitys vaatii noin 10 tuntia unta/yö ja unirytmi muuttuu niin, että nukahtamisen optimaalinen aika siirtyy myöhemmäksi.

Se sen sijaan ei ole totta, että tämä unirytmi siirtyisi 02-12 tai 04-14 rytmiksi.

Se on totta, että nuorikin tarvitsee lomaa.

Se taas ei ole totta, että töitä ei voisi tehdä, koska aamulla pitää nukkua myöhään.

Teini-ikäinen tarvitsee edelleen rajat ja päivärytmin, mutta myös sitä unta. Mikäli vanhempi ei tue nuoren normaalia kehitystä vaan vähät välittää nuoren tekemisistä, koska ”pitäähän sitä nuorena”, aiheuttaa ihan samanlailla haittaa kuin pienenkin lapsen rajattomuudella.

Järki käteen siis ja sovitte nuoren kanssa selvät säännöt ja annatte nukkua silloin, kun se on mahdollista, ihan kuten kaikkien muidenkin. Koko päivää ei sen sijaan kannata nukkua.

Vierailija
140/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri mitään kesätöitä edes ole alaikäisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä