Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi, miksi et anna teinin nukkua lomalla?

Vierailija
15.06.2021 |

Oman 17-vuotiaani tyttöystävä oli meillä yökylässä ja sanoi aamupäivällä spontaanisti, että vitsi sä oot kiva, kun et herätä aamulla. Oma poikani siihen totesi, että niin, kun sun äiti tulee ihan viimeistään kymmeneltä aina herättämään.

Tiedän, ettei tuo tyttöystävän äiti ole todellakaan ainoa, vaan tätä herättämispuhetta kuuluu samanikäisten vanhempien keskuudessa paljon. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos toinen on lomalla, ja elää viimeisiä vuosia sitä vaihetta, kun saa ilman vastuita nukkua kuukausitolkulla niin pitkään kuin nukuttaa, niin miksen antaisi nukkua? Eri juttu tietenkin, jos ihan loppulomasta täytyy korjata vähän rytmiä tai jos on jotakin menoa, mutta muuten.

Millä te arvon av-käyttäjät perustelette sitä, että herätätte isot lapset aamuisin?

Kommentit (694)

Vierailija
81/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tuo alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Siis syvään juurtuneet uskomukset siitä, ettei ihminen ole "kunnollinen" ellei herää varhain.

Omat vanhenpani antoivat nukkua rauhassa, kiitos siitä heille. Sanoivat että se on kuin rahaa pankkiin laittaisi kun nuorena nukkuu.

Rytmini on edelleen myöhäinen ihan luonnostaan, mutta teininä unentarve lisääntyy ja rytmi myöhästyy aiemmasta. On äärimmäisen tärkeää aivojen kehitykselle ettei nukkumista estetä.

Näistä oli aina huutoriita vanhempien kanssa. Isäni on juuri tuota vanhan kansan ihmisiä ja aamuvirkku. Heräilee aina 6-7 välillä. Nukkumaanmenoajoista oli täydellisiä huutoriitoja 15-vuotiaana ja tavarat lentelivät pitkin huonetta. Ainakin kaksi sellaista halpaa taskulaskinta koko kohtalonsa seinään. 

En viitsi käydä vanhempien luona kovin usein näin 30-vuotiaana juuri noista syistä. Kerran tai pari vuodessa riittää ja silloinkin ihan päivän tai 2 maksimissaan.

Vierailija
82/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä teinejä, joiden vanhemmat on niin kalkkisia, että ovat unohtaneet mitä se nuoruus on.

Itsekkäitä.

Meillä saa viettää nuoruutta ja olla kavereiden kanssa kesäyössä, nukkua kun nukuttaa. Ei ole multa pois vaikka töihin aamulla ite nousenkin.

Saatan herätä johonkin kolauksen mutta tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta ei enää ovet äidin kolise. Seinät huutaa tyhjyyttään ja vain muistot jää. Antakaa niiden teinien viettää semmonen nuoruus, että siitä jää ees jotain muistoja

Annan toki luoda muistoja. Meillä on sen verran fiksu nuori, että osaa luoda niitä päiväsaikaankin eikä herätä muuta perhettä könyämällä yöllä kotiin. Joskus on vähän myöhempään ulkona, mutta pääsääntöisesti aina kotona ennen klo 22. 

Ei se tee siitä fiksumpaa, kun muistakaan. Se vaan tekee mitä sinä sanot ja mitkä säännöt oot laatinut. Kysäseppä siltä, miten haluis itse tehdä? Kyllä täällä ainakin tosi monet nuoret nukkuu pitkää ja lähtee vasta illalla kavereiden kanssa. Käydään mopoilemassa, syömässä ja vietetään aikaa. Laumoittain. Ja niin se pitääkin olla. Teinit elää yöllä. Älä kysy miks

Harmi, ettei sinulle ole opetettu lukutaitoa. Nimittäin fiksu ei tarkoita samaa kuin fiksumpi kuin muut. Enkä minä häntä käske kotiin klo 22. Ihan vapaasti saa olla myöhempäänkin ulkona. Ja kuten jo sanoin, onkin välillä. Miksi se on sinulle ongelma, että jonkun teini ei hillu yöllä ulkona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta, että teini-ikä pakottaa valvomaan koko yön. Ei ne teinit ennenkään valvoneet öitä tai maanneet koko päivää. Yöt ovat nukkumista varten myös teineillä. 

Olen 50-luvun nuori ja jo silloin minä ja kaveripiirini kukkui yöt (uni ei vain tullut) ja nukuttiin puolille päivin eli ei ole nykyajan ilmiö. Samoin oli lapsellani 70-luvulla ja sama myös lastenlapsillani.

Juuri noihin aikoihin, erityisesti lapsen asema muuttui, jolle tuli lapsille jopa ihmisarvo. Samoin naisen asema ja oikeudet.

Erityisesti korostettiin tyttölasten koulutusta ja jopa silloin paheksuttiin lapsityövoimaa. Jopa lainsäädännössä määrättiin 14v ikäraja työelämään.

Kyllä nuorten puolille päivälle nukkumisen paheksunta tuntuu olevan vain tämän päivän ilmiö.

Olette kyllä ollut hyvin poikkeuksellinen perhe noihin aikoihin. Omassa tuttavapiirissäni ei kenenkään lapsilla ollut aikaa nukkua puolille päiville, koska oli töitä tehtävänä. Itse menin ensimmäiseen palkkatyöhön 14-vuotiaana. Oli ihan normaali ikä aloittaa työt siihen aikaan. Nykyisinhän vanhemmat ovat kurkku suorana huutamassa, kuinka nuori tarvitsee lomaa ja lepoa. Tämä ketjukin siitä selkeä osoitus. 

t. 50-luvulla syntynyt

Sieltä seuraava vanhus joka ei tajua et maailma muuttu.

Vierailija
84/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En herätä, saavat nukkua. Teinit haluavat itse herätä viimeistään kymmeneltä "ettei loma mene ohi".

Vierailija
85/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä

Todella virheellinen asenne.

Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.

Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.

Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…

Jos tarvitsee 10-12 tuntia unta, menee siis nukkumaan ennen kahta yöllä niin voi hyvin herätä klo 12 päivällä unen määrän jäämättä vajaaksi. Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että teini on viimeistään 2.00 untenmailla. 

Tätä asiaa on tutkittu vuosikymmeniä ja jo 50-luvulla ymmärrettiin, nuoren unirytmin siirtyvän myöhemmäksi ja se tasaantuu 22-25v iässä, hormooni- ja aivotoiminnasta johtuen eli nuori ei saa vain unta esim. klo 22.00. Näin käy myös monille vaihdevuosioireista kärsiville naisille.

Jos 50-luvun nuori ei ollut kesäätöissä, niin jotain oli vialla. Monella oli herätys klo 5, pitkään nukkui tuskin kukaan.

Yhtä uskottavaa on 50-luvun nuoren makaaminen kaikki päivät kuin se, että nyt täällä kirjoittelee. Vauvapalstalla, joskus 30-luvulla syntynyt, noin 90v. Jotain rajaa näihin liioitteluihinkin.

Kerron oudon jutun: ei tarvitse itse olla nuori 50-luvulla, voi varsin hyvin myös lukea nuorten elämästä 50-luvulla. Tuolla vuosikymmenellä oli normisettiä mennä töihin 16v iässä. Ei siis kesätöihin vaan ihan vakituiseen työsuhteeseen. Harvan nuoren perheessä oli niin paljon rahaa, että oppikoululainenkaan oli kesää jouten.

Vierailija
86/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa herätään 6.00. Kannattaa aloittaa ajoissa valistaminen ja jos vähänkin yrmeetä niin puhuu vellihousuista. 

Vierailija
87/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä teinejä, joiden vanhemmat on niin kalkkisia, että ovat unohtaneet mitä se nuoruus on.

Itsekkäitä.

Meillä saa viettää nuoruutta ja olla kavereiden kanssa kesäyössä, nukkua kun nukuttaa. Ei ole multa pois vaikka töihin aamulla ite nousenkin.

Saatan herätä johonkin kolauksen mutta tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta ei enää ovet äidin kolise. Seinät huutaa tyhjyyttään ja vain muistot jää. Antakaa niiden teinien viettää semmonen nuoruus, että siitä jää ees jotain muistoja

Annan toki luoda muistoja. Meillä on sen verran fiksu nuori, että osaa luoda niitä päiväsaikaankin eikä herätä muuta perhettä könyämällä yöllä kotiin. Joskus on vähän myöhempään ulkona, mutta pääsääntöisesti aina kotona ennen klo 22. 

Ei se tee siitä fiksumpaa, kun muistakaan. Se vaan tekee mitä sinä sanot ja mitkä säännöt oot laatinut. Kysäseppä siltä, miten haluis itse tehdä? Kyllä täällä ainakin tosi monet nuoret nukkuu pitkää ja lähtee vasta illalla kavereiden kanssa. Käydään mopoilemassa, syömässä ja vietetään aikaa. Laumoittain. Ja niin se pitääkin olla. Teinit elää yöllä. Älä kysy miks

No se, että sinä ja kaverisi valvotte kaiket yöt, ei tarkoita, että kaikki niin tekisivät. Aika erikoista, ettet tiennyt, että ihmisiä on erilaisia eivätkä edes teinit ole yhtenäinen homogeeninen massa. No ehkä vielä aikuisempana opit senkin ja opit myös hyväksymään, että sinun tapasi toimia ei ole ainut oikea tapa toimia. 

Vierailija
88/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on joku 40-70 luvulla syntyneiden trauma siitä, kun piti herätä aamunavettaan vielä viideltä. Omat vanhemmat harrasti tuota, vaikka ei viideltä niin muistaakseni viimeistään 8.00 herätettiin aina. Toisaalta vanhemmiten olen itsekin alkanut arvostamaan hyvää unirytmiä, mutta en natseile sitä omille lapsilleni.

Vierailija
89/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäitä.

Olen itsekäs, haluan nuorelleni samanlaisen nuoruuden kuin itselläni oli. Ei siis kesäöitä kavereiden kanssa vaan töihin klo 7. Töissä saa rahaa, rahalla saa vapautta ja turvallisuutta. Ja työtodistuksen, joka varsin hyvin saattaa ratkaista, kun parin vuoden kuluttua etsitään töitä tosissaan.

Vierailija
90/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta, että teini-ikä pakottaa valvomaan koko yön. Ei ne teinit ennenkään valvoneet öitä tai maanneet koko päivää. Yöt ovat nukkumista varten myös teineillä. 

Olen 50-luvun nuori ja jo silloin minä ja kaveripiirini kukkui yöt (uni ei vain tullut) ja nukuttiin puolille päivin eli ei ole nykyajan ilmiö. Samoin oli lapsellani 70-luvulla ja sama myös lastenlapsillani.

Juuri noihin aikoihin, erityisesti lapsen asema muuttui, jolle tuli lapsille jopa ihmisarvo. Samoin naisen asema ja oikeudet.

Erityisesti korostettiin tyttölasten koulutusta ja jopa silloin paheksuttiin lapsityövoimaa. Jopa lainsäädännössä määrättiin 14v ikäraja työelämään.

Kyllä nuorten puolille päivälle nukkumisen paheksunta tuntuu olevan vain tämän päivän ilmiö.

Olette kyllä ollut hyvin poikkeuksellinen perhe noihin aikoihin. Omassa tuttavapiirissäni ei kenenkään lapsilla ollut aikaa nukkua puolille päiville, koska oli töitä tehtävänä. Itse menin ensimmäiseen palkkatyöhön 14-vuotiaana. Oli ihan normaali ikä aloittaa työt siihen aikaan. Nykyisinhän vanhemmat ovat kurkku suorana huutamassa, kuinka nuori tarvitsee lomaa ja lepoa. Tämä ketjukin siitä selkeä osoitus. 

t. 50-luvulla syntynyt

Todennäköisesti tajuaa erinomaisesti. Sinä vain et ymmärtänyt lukemaasi etkä siksi huomannut, että hän puhui omasta nuoruudestaan, ei nykyajasta. Tuohan oli vain vastaus siihen, että 50-luvulla nuoriso olisi muka nukkunut puolille päivin. Tuossa ei sanallakaan viitata tähän päivään. 

Vierailija
91/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinin kesälomaa rytmittää treenit ja pelit.

En määrää nukkumaanmenoaikaa, mutta vapaapäivinä ja lomalla meillä syödään yhdessä aamiainen klo 10 maissa.

Teen mielelläni aamupalan valmiiksi, työskentelen etänä ja vietän silloin itsekin taukoa.

Meillä myös koiria, joiden kanssa teini auttaa aamupäivisin.

Myöskin teinin yökyläkaverit ovat mielellään heränneet kympiksi aamupalapöytään, syöneet rauhassa ja auttaneet myöhemmin koirien kanssa.

Ens kesänä sitten herättääkin kesätyöt, en minä.

Vierailija
92/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut yökukkuja ja tästä syystä ei ollut mitään valietttavaa aikoinaan siitä, että oma lapsi valvoi ja nukkui kuten tahtoi. Valvoin itsekin aamuyön tunneille ja heräsin sitten joskus. 

kun ei kroppa nouse ja jatkaa unia. 

Toki aina, kun on ollut töissä, niin on pakko yrittää muuttaa rytmiä ja jotenkuten onnistuu, vaikka töissä aamupäivän onkin "täysin hyödytön", kun ei aivot toimi yhtään. 

Nainen 47-vuotias ja viime yönä nukkumaan klo. 2 ja tänään heräsin klo. 11 (tällä hetkellä työtön)

Erinomainen esimerkki miten huono-osaisuus siirtyy sukupolvilta toisille. Kirjoitat kuin et voisi itsellesi mitään. Heräät sitten joskus, kroppa ei vaan nouse, aivot ei toimi yhtään. Ja teinisi on jotenkin perinyt sinulta tämän? Ei, olet opettanut sen hänelle. Arvaan, (teinikin on tällä hetkellä työtön)??!

Vierailija
93/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 50-luvulla syntynyt

Sinulla ilmeisesti vielä peruskoulu kesken, kun luetunymmärtäminen noin heikolla tasolla. Vai mistä lähtien "noihin aikoihin" on viitannut nykyaikaan?

Vierailija
94/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osa haluaa kasvattaa lapsistaan yhteiskunnasta syrjäytyjiä? Jos ei kykene heräämään ennen puoltapäivää, niin elämä kyllä menee ohi koisatessa. Eikö teidän teineillä ole kesätöitä, kun voivat vaan haista punkassa? Kyllä ne eväät elämän rytmiin opitaan kotoa. Toki voi joskus nukkua vaikka iltapäivään, esim viikonloppuna, mutta arkena pitäisi kyllä yrittää pitää rytmiä yllä. Etenkin jos on loman jälkeen koittamassa koulu tai työ, jossa pitää olla virkkuna paikalla jo kello kasilta. Ei sitä päivärytmiä noin vaan käännetä, kun on totuttu lotkoamaan sängyssä lähes koko päivä. Onko tämä joku työttömien vanhempien tapa opettaa jälkikasvuaan samaan kelaputkeen? Eli makoiluun ja tukien nostoon? Ilmankos kuntoki on niin kovin huono monilla nykyteineillä, kun sängyssä maataan suuri osa vuorokaudesta.

Vierailija
95/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheessä pitää sitoutua noudattamaan muidenkin rytmiä. Ei ole oikein, että yksi perheenjäsen elää kokonaan omaa elämäänsä muista riippumattomana, kun on vielä kotona asuva teini. Ja päivärytmistä on kyllä syytä pitää kiinni.

Tuohan kuulostaa ihan pelkästään tyhmältä. Miksi ihmeessä perheessä kaikkien pitäisi noudattaa samaa rytmiä? Ei meillä ole edes puolisoilla luontaisesti samat unirytmit ja on nyt aivan umpityperä ajatus pakottaa sitä ryhmiään vain siksi, että joku pelle on sitä mieltä, että pidää vain noudattaa samaa rytmiä ilman ensimmäistäkään järjellistä syytä. 

Vierailija
96/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat vielä pieniä, mutta se on jo päätetty että saavat nukkua teineinä niin pitkään kuin haluavat.

Oma nuoruuteni oli kuten monen täällä. Arkisin oli herättävä viimeistään kello 6.00 lukioon, illalla olin aikaisintaan 21.00 kotona treenien jälkeen. Aivot olivat niin kierroksilla, että en todellakaan ollut unessa ennen jotain 00.00-1.00, kun oli saanut olla hetken yksin hiljaisessa talossa.

Silti lauantaina kello 8 alkoi merkitsevä kolistelu ja yskintä huoneeni ovella, ja vartin sisään kahva kääntyi ja tultiin ilmoittamaan, että nyt pitää nousta että ei mene päivä maatessa. Vihaan vieläkin sanoja ”nousta” ja ”maatessa”. Siis ihan kuin joku laiskuuttaan makaisi paikallaan vaikka on hereillä. Minä NUKUIN. Olin niin väsynyt että ei mitään rajaa. Silti piti tulla näön vuoksi kattamaan pöytää ja osallistumaan.

Olisin varmaan pystynyt menemään aikaisemmin nukkumaan jos olisi voinut luottaa rauhalliseen aamuun, jolloin saa keräillä itseään rauhassa. Kun sellaista ei ollut, valvoin yöllä.

Omat lapseni saavat valvoa illalla ja ottaa hetken hiljaisuutta, ja saavat nukkua väsymyksen pois. En painosta töihin suoraan sängystä. Se ei silti tarkoita että saavat elää pellossa. Osansa hoitavat yhteisistä asioista silloin kun ovat hereillä. En käsitä miksi ketään pitäisi kasvatusmielessä rääkätä univajeella.

Vierailija
97/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäitä.

Olen itsekäs, haluan nuorelleni samanlaisen nuoruuden kuin itselläni oli. Ei siis kesäöitä kavereiden kanssa vaan töihin klo 7. Töissä saa rahaa, rahalla saa vapautta ja turvallisuutta. Ja työtodistuksen, joka varsin hyvin saattaa ratkaista, kun parin vuoden kuluttua etsitään töitä tosissaan.

Näin meilläkin, mutta turha noille "ei ole multa pois" kasvattajille on mitään selittää. Kaikki mikä ei ole itseltä pois on heille ihan ok. Lapset olkoot kuin pellossa, varastelkoot vaikka, kun ei ole multa pois.

Vierailija
98/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin asuu minun kattoni alla ja elää minun rahoillani noudattaa minun sääntöjäni. Kotiin viimeistään puolilta öin. Koulupäivinä viimeistään 22. Aamulla ylös viimeistään klo 11. Mielestäni ei ole kohtuutonta. Jos haluaa toisenlaiset säännöt, muuttaa omilleen ja maksaa itse elämisensä. Lapsi on 15v. 

Vierailija
99/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja omalla lapsellani (nyt jo 20+v.) on vissiin viivästynyt unijakso https://www.duodecimlehti.fi/duo91208 ainakin kaikki tuossa kerrottu täsmää.

Olen aina ollut yökukkuja ja tästä syystä ei ollut mitään valietttavaa aikoinaan siitä, että oma lapsi valvoi ja nukkui kuten tahtoi. Valvoin itsekin aamuyön tunneille ja heräsin sitten joskus. Lapseni oli jo pikkuvauvana hyvä nukkumaan, mutta silloin jo huomasi ettei noudattanut "normaalia" rytmiä, eikä koskaan herännyt aikaisin aamulla, kuten monet muut pikkulapset tekevät. Huomasi sitten kouluaikoina, että tällainen unirytmi on kirous. 

Toki ei meillä yleensä nukuttu kovin pitkälle yli puolen päivän, paitsi erään kerran heräsimme molemmat vasta klo. 16-16.30 sunnuntai-iltapäivänä. Tänä päivänäkin tunnen syyllisyyttä, jos herään puolenpäivän tienoilla ja joskus sydän tykyttää tuhatta ja sataa, kun sätkähtää hereille ja on huono omatunto. Mutta minkäs sille voi, kun silmät eivät vaan aukea varhain aamulla, vaikka on herätyskin aiemmin päällä. Sitä vaan hetken torkuttaa ja sitten luovuttaa, kun ei kroppa nouse ja jatkaa unia. 

Toki aina, kun on ollut töissä, niin on pakko yrittää muuttaa rytmiä ja jotenkuten onnistuu, vaikka töissä aamupäivän onkin "täysin hyödytön", kun ei aivot toimi yhtään. Univelkaahan tuossa kertyy paljon ja valitettavasti sitä yrittää vapaa-ajalla helpottaa ja ainahan se itsestään esim. lomalla kääntyy omaan normaaliin, vaikka kuinka yrittää pysyä suht yhteiskunnan normaalin rytmin sisällä.

Nainen 47-vuotias ja viime yönä nukkumaan klo. 2 ja tänään heräsin klo. 11 (tällä hetkellä työtön)

Onkohan minulla tuota samaa? Aamulla aikaisin herääminen on ihan toivotonta taistelua. "Kroppa ei nouse" kuvaa hyvin sitä oloa, kun ei vaan saa millään kierähdettyä sieltä sängystä, vaikka kuinka yrittäisi. Jos ei ole mitään pakkosyytä herätä, unirytmini hujahtaa siihen, että menen nukkumaan aamuyöstä ja herään joskus 12-14 välillä.

Vierailija
100/694 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä

Todella virheellinen asenne.

Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.

Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.

Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…

Jos tarvitsee 10-12 tuntia unta, menee siis nukkumaan ennen kahta yöllä niin voi hyvin herätä klo 12 päivällä unen määrän jäämättä vajaaksi. Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että teini on viimeistään 2.00 untenmailla. 

Tätä asiaa on tutkittu vuosikymmeniä ja jo 50-luvulla ymmärrettiin, nuoren unirytmin siirtyvän myöhemmäksi ja se tasaantuu 22-25v iässä, hormooni- ja aivotoiminnasta johtuen eli nuori ei saa vain unta esim. klo 22.00. Näin käy myös monille vaihdevuosioireista kärsiville naisille.

Jos 50-luvun nuori ei ollut kesäätöissä, niin jotain oli vialla. Monella oli herätys klo 5, pitkään nukkui tuskin kukaan.

Se on juurikin näin. Vitsaa olisi tullut, jos en sängystä olisi noussut ihmisten aikaan (=viimeistään klo 8). Eikä meillä ollut mitenkään poikkeuksellinen kuri. Tämä nuoren unen tarpeesta luennoiva on selkeästi itse hyvin nuori ja opiskellut näitä nykyajan hömpötyksiä, joiden mukaan teinien pitää antaa olla hereillä koko yö, koska tarvitsevat unta. 

Olisikohan tuollaisten vanhuuttaan miekan ja kilven aikakaudesta horisevien pellejen jo aika siirtyä pois kommentoimasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi