Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi, miksi et anna teinin nukkua lomalla?

Vierailija
15.06.2021 |

Oman 17-vuotiaani tyttöystävä oli meillä yökylässä ja sanoi aamupäivällä spontaanisti, että vitsi sä oot kiva, kun et herätä aamulla. Oma poikani siihen totesi, että niin, kun sun äiti tulee ihan viimeistään kymmeneltä aina herättämään.

Tiedän, ettei tuo tyttöystävän äiti ole todellakaan ainoa, vaan tätä herättämispuhetta kuuluu samanikäisten vanhempien keskuudessa paljon. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos toinen on lomalla, ja elää viimeisiä vuosia sitä vaihetta, kun saa ilman vastuita nukkua kuukausitolkulla niin pitkään kuin nukuttaa, niin miksen antaisi nukkua? Eri juttu tietenkin, jos ihan loppulomasta täytyy korjata vähän rytmiä tai jos on jotakin menoa, mutta muuten.

Millä te arvon av-käyttäjät perustelette sitä, että herätätte isot lapset aamuisin?

Kommentit (694)

Vierailija
161/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä teinejä, joiden vanhemmat on niin kalkkisia, että ovat unohtaneet mitä se nuoruus on.

Itsekkäitä.

Meillä saa viettää nuoruutta ja olla kavereiden kanssa kesäyössä, nukkua kun nukuttaa. Ei ole multa pois vaikka töihin aamulla ite nousenkin.

Saatan herätä johonkin kolauksen mutta tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta ei enää ovet äidin kolise. Seinät huutaa tyhjyyttään ja vain muistot jää. Antakaa niiden teinien viettää semmonen nuoruus, että siitä jää ees jotain muistoja

Olen itsekäs, haluan nuorelleni samanlaisen nuoruuden kuin itselläni oli. Ei siis kesäöitä kavereiden kanssa vaan töihin klo 7. Töissä saa rahaa, rahalla saa vapautta ja turvallisuutta. Ja työtodistuksen, joka varsin hyvin saattaa ratkaista, kun parin vuoden kuluttua etsitään töitä tosissaan.

Ja yllä resepti nuorten uupumukseen. Lomalla töitä, opiskelua, töitä, opiskelua. Minä sain nuorena lomailla ja niin saa lapsenikin. Toki pientä puuhaa (pari vkoa) tekee keätyötä mutta siinäpä se. Nuoreni työ on opiskelu, sitä varten kerätään voimia. Lomalla saa ladata akkuja, sillä saa voimia, turvallisuutta ja mikä tärkeintä: tiedostaa että elämä ei ole suorittamista. Kesätyötodistuksella voi pyyhkiä muuten takapuolensa kun monella alalla vain substanssikokemus merkkaa. Ja sen kokemuksen aika ja mahdollisuus tulee korkeakouluopinnoissa. Niin ja oma lomailuni nuoruudessa ei paljoa paina uraa ajatellen: olen FM, asiantuntijatyössä (vakityö).

Jos työpaikka hakee kaksi muuten samanlaista vastavalmistunutta, mutta toisella on työtodistuksia omalta alalta jo 5 vuoden ajalta, niin kumpi palkataan? Yleensä se, joka on jo alan töitä tehnyt ja sitten perehdytettävissä nopeammin. Kesätyötodistuksella on iso merkitys työuran alussa, myöhemmin sillä ei ole merkitystä. Pelkkiä korkeakouluopintoja ilman käytännön työkokemusta ei arvosteta.

Minä en lomaillut nuorena ja se näkyy nyt työssäni juristina. Sinustakin olisi voinut tulla jotain, jos et olisi tuhlannut kesiäsi nukkumiseen.

Voi hyvä luoja. Minä olen mieluummin tavan duunari joka tienaa pari sataa vähemmän ja on elänyt nuoruutensa ja muutenkin :) tsemppiä sinulle..

On olemassa sellainen kuin kultainen keskitie. Nuoren on hyvä tutustua työelämään kesätöiden kautta, mutta toki myös ladata akkuja kesällä ja elää. Työt ei muuten ole pois elämästä tai estä nuoruutta paitsi, jos elämänhallinta on muutenkin sekaisin.

Vierailija
162/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sääliksi käy niitä teinejä, joiden vanhemmat on niin kalkkisia, että ovat unohtaneet mitä se nuoruus on.

Itsekkäitä.

Meillä saa viettää nuoruutta ja olla kavereiden kanssa kesäyössä, nukkua kun nukuttaa. Ei ole multa pois vaikka töihin aamulla ite nousenkin.

Saatan herätä johonkin kolauksen mutta tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta ei enää ovet äidin kolise. Seinät huutaa tyhjyyttään ja vain muistot jää. Antakaa niiden teinien viettää semmonen nuoruus, että siitä jää ees jotain muistoja

Olen itsekäs, haluan nuorelleni samanlaisen nuoruuden kuin itselläni oli. Ei siis kesäöitä kavereiden kanssa vaan töihin klo 7. Töissä saa rahaa, rahalla saa vapautta ja turvallisuutta. Ja työtodistuksen, joka varsin hyvin saattaa ratkaista, kun parin vuoden kuluttua etsitään töitä tosissaan.

Ja yllä resepti nuorten uupumukseen. Lomalla töitä, opiskelua, töitä, opiskelua. Minä sain nuorena lomailla ja niin saa lapsenikin. Toki pientä puuhaa (pari vkoa) tekee keätyötä mutta siinäpä se. Nuoreni työ on opiskelu, sitä varten kerätään voimia. Lomalla saa ladata akkuja, sillä saa voimia, turvallisuutta ja mikä tärkeintä: tiedostaa että elämä ei ole suorittamista. Kesätyötodistuksella voi pyyhkiä muuten takapuolensa kun monella alalla vain substanssikokemus merkkaa. Ja sen kokemuksen aika ja mahdollisuus tulee korkeakouluopinnoissa. Niin ja oma lomailuni nuoruudessa ei paljoa paina uraa ajatellen: olen FM, asiantuntijatyössä (vakityö).

Jos työpaikka hakee kaksi muuten samanlaista vastavalmistunutta, mutta toisella on työtodistuksia omalta alalta jo 5 vuoden ajalta, niin kumpi palkataan? Yleensä se, joka on jo alan töitä tehnyt ja sitten perehdytettävissä nopeammin. Kesätyötodistuksella on iso merkitys työuran alussa, myöhemmin sillä ei ole merkitystä. Pelkkiä korkeakouluopintoja ilman käytännön työkokemusta ei arvosteta.

Minä en lomaillut nuorena ja se näkyy nyt työssäni juristina. Sinustakin olisi voinut tulla jotain, jos et olisi tuhlannut kesiäsi nukkumiseen.

Voi hyvä luoja. Minä olen mieluummin tavan duunari joka tienaa pari sataa vähemmän ja on elänyt nuoruutensa ja muutenkin :) tsemppiä sinulle..

On olemassa sellainen kuin kultainen keskitie. Nuoren on hyvä tutustua työelämään kesätöiden kautta, mutta toki myös ladata akkuja kesällä ja elää. Työt ei muuten ole pois elämästä tai estä nuoruutta paitsi, jos elämänhallinta on muutenkin sekaisin.

”Minä en lomaillut nuorena.. tuhlannut kesiäsi nukkumiseen.” Viittaa kyllä vahvasti siihen että ei saanut ikinä viettää lomaa ja levätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt mennyt sekaisin teinin unentarve ja aivojen kehitys rajattomuuden kanssa.

Se on totta, että teini-iässä aivojen kehitys vaatii noin 10 tuntia unta/yö ja unirytmi muuttuu niin, että nukahtamisen optimaalinen aika siirtyy myöhemmäksi.

Se sen sijaan ei ole totta, että tämä unirytmi siirtyisi 02-12 tai 04-14 rytmiksi.

Se on totta, että nuorikin tarvitsee lomaa.

Se taas ei ole totta, että töitä ei voisi tehdä, koska aamulla pitää nukkua myöhään.

Teini-ikäinen tarvitsee edelleen rajat ja päivärytmin, mutta myös sitä unta. Mikäli vanhempi ei tue nuoren normaalia kehitystä vaan vähät välittää nuoren tekemisistä, koska ”pitäähän sitä nuorena”, aiheuttaa ihan samanlailla haittaa kuin pienenkin lapsen rajattomuudella.

Järki käteen siis ja sovitte nuoren kanssa selvät säännöt ja annatte nukkua silloin, kun se on mahdollista, ihan kuten kaikkien muidenkin. Koko päivää ei sen sijaan kannata nukkua.

Ei ole mennyt mikään sekaisin vaan olet lukenut kymmenien ihmisten viestit ja niputtanut ne yhteen yhden ihmisen viestiksi. Tästä keskustelusta huolimatta, uskallan veikata, että harvassa ovat ne teinit, jotka nukkuvat viiteen iltapäivällä.

Minkä yhden ihmisen viestiksi? Kokosin viestit, en niputtanut. Varmaan ovat harvassa, nämä nyt oli niille, jotka viljelevät noita em. asioita.

Vierailija
164/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysymys siitä että teini tarvitsee paljon unta, ja siksi hänen pitää antaa nukkua kaiket päivät. Kyse on siitä että teini haluaa valvoa, ja pitää huolen siitä ettei jää paitsi mistään sosiaalisesta kanssakäymisestä, joten hän tekee niin kuin kavritkin tekevät (ellei sitten ole oman tiensä kulkija). Harva teini valvoo yksin yöllä jossain kylillä niin ettei siellä ole muita, vaan hän yrittää sopeutua toisten teinejen määräämään rytmiin. Mikäli hänen arvostamansa teinit valvovat yöt, haluaa teini seurata heitä (mikäli omaa tahtoa ei ole, vaan on muiden vietävissä).

Eli kyse ei ole siitä että nuori tarvistisi unta klo kuuteen asti illalla, vaan siitä että nuori valvoo väkisin liian pitkään kun ei uskalla sanoa kavereille että minä menen nyt nukkumaan, koska pelkää jäävänsä jostain paitsi.

Vierailija
165/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäitä.

”Minä en lomaillut nuorena.. tuhlannut kesiäsi nukkumiseen.” Viittaa kyllä vahvasti siihen että ei saanut ikinä viettää lomaa ja levätä.

Tai halunnut? Joka tapauksessa nuoruuden elämistä ei kesätyöt estä, sille kun ei ole mitään määritelmää. Moni tienaa mielummin rahaa vaikka autoon kuin juo rahansa (sehän se on se ”elin nuoruuttani”, eikö niin)

Vierailija
166/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat vielä pieniä, mutta se on jo päätetty että saavat nukkua teineinä niin pitkään kuin haluavat.

Oma nuoruuteni oli kuten monen täällä. Arkisin oli herättävä viimeistään kello 6.00 lukioon, illalla olin aikaisintaan 21.00 kotona treenien jälkeen. Aivot olivat niin kierroksilla, että en todellakaan ollut unessa ennen jotain 00.00-1.00, kun oli saanut olla hetken yksin hiljaisessa talossa.

Silti lauantaina kello 8 alkoi merkitsevä kolistelu ja yskintä huoneeni ovella, ja vartin sisään kahva kääntyi ja tultiin ilmoittamaan, että nyt pitää nousta että ei mene päivä maatessa. Vihaan vieläkin sanoja ”nousta” ja ”maatessa”. Siis ihan kuin joku laiskuuttaan makaisi paikallaan vaikka on hereillä. Minä NUKUIN. Olin niin väsynyt että ei mitään rajaa. Silti piti tulla näön vuoksi kattamaan pöytää ja osallistumaan.

Olisin varmaan pystynyt menemään aikaisemmin nukkumaan jos olisi voinut luottaa rauhalliseen aamuun, jolloin saa keräillä itseään rauhassa. Kun sellaista ei ollut, valvoin yöllä.

Omat lapseni saavat valvoa illalla ja ottaa hetken hiljaisuutta, ja saavat nukkua väsymyksen pois. En painosta töihin suoraan sängystä. Se ei silti tarkoita että saavat elää pellossa. Osansa hoitavat yhteisistä asioista silloin kun ovat hereillä. En käsitä miksi ketään pitäisi kasvatusmielessä rääkätä univajeella.

Ihan kuin minun kirjoittamani. Muistan että itkin joskus kun äiti herätti aamulla kun olin niin lopen väsynyt.. olin jopa mennyt suht aikaisin nukkumaan mutta univaje oli niin valtava kun ikinä ei saanut nukkua.

Vierailija
167/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti antoi mun aina nukkua, ja teininä saatoinkin lomilla vedellä sikeitä aika pitkälle päivälle saakka. Aikuisena mikään ei mun mielestä ole kivempaa kun herätä linnunlaulunaikaan ja olen nyt ihan ehdottomasti aamuihminen. Nuoret nyt vaan tykkää nukkua, kyllä ne siitä tsemppaa ja ehkä aikuisena on ihan päinvastainen. 

Ei vaan nuoret tykkää valvoa. Jos tykkää nukkua niin voi nukkua klo 20-09.

Vierailija
168/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan se nukkua jos väsyttää, mutta on vain karhunpalvelus jos koko loman saa iltapäiville nukkua...Entä sitten kun taas koulut alkaa? Vaikeaa on...

Vierailija
169/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nukkua miten halusin teininä kotona. Kun menin au pairiksi aikuisuuden kynnyksellä sama ei enää ollutkaan ok. Perhe jossa asuin piti puhuttelun kun en vapaapäivänäni herännyt yhdeksäksi aamupalalle koko perheen kanssa. Tuo oli vaikeaa ymmärtää. Olen iltavirkku luonnostaan, varsinkin nuorempana. Ja se oli vapaa-aikaani. Ehkä luulivat että tein sen jotenkin muiden kiusaksi että nukuin pitkään? En oikein ymmärrä. Tai jos he luulivat että pitää hiippailla kun nukun. Raahauduin kyllä aivan kuolleena aamupalalle välillä heidän kanssaan mutta se oli raskasta. Ei voi olla kuin kotonaan, piti aina auttaa suuren ruokapöydän siivoamisessa lopuksi yms muuta kohteliasta.

Vierailija
170/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäitä.

Miten siis näet, pitääkö vanhempien ottaa lainaa jotta saavat teinin makaamisen kustannettua? Entä jos velkaa on jo ennestään eikä lainaa tuohon myönnetä, kuka kustantaa teinin makoilun? 16-vuotiaan tulee käydä jo töissä osan kesää ihan vain siksi että saa rahaa itsensä hemmotteluun kuten uusiin vaatteisiin ja kesäjäätelöihin/ mopobensoihin. Ei kaikilla vanhemmilla ole varaa elätellä kaiket yöt pörräävää teinilaumaa, luulisi että tämän ymmärtäisi jokainen, mutta ei näköjään sitten.

Jos vanhemmalla ei ole varaa elättää lastaan ilman että lapsi käy töissä niin lapsen on parempi jossain muualla.. eiköhän se 2 viikon työrupeaman 600e riitä uusiin vaatteisiin ja jäätelöihin ihan hyvin.

Monta kymmentä tuhatta lasta siis tulisi pikimmitin sijoittaa johonkin toisaalle asumaan? Kyllä kyllä :D

Vierailija
171/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaalla olisin ihan hyvin voinut nukkua pitkään ja tehdä itselleni jonkun leivän ja lähteä omille menoilleni. Omasta mielestäni siis.

Vierailija
172/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olin teininä kotona kesät, mutta oma-aloitteisesti etsin 17v kesätyöpaikan. Ja tosiaan vanhemmat antoivat nukkua miten haluaa. Ei mennyt mikään hukkaan tai pilalle. 

Joskus kaverini, joka on aamuvirkku, heräsi jo kahdeksalta ja itse nukuin myöhään valvotun yön jälkeen yhteentoista hänen luonaan. En kyllä onneksi saanut mitään ikävää kommenttia.

Vierailija
173/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut herätettiin teininäkin viimeistään klo 9. Vanhemmilla oli sellainen maatalousyhteiskunnan ajattelu, että laiskat nukkuu pitkään ja "rytmi ei saa mennä sekaisin". Siis lomalla! Haloo, ymmärrän kouluvuoden, mutta pitkän kesäloman aikanakin ylös aina ysiltä viimeistään.

Oma teinini saa nukkua ihan rauhassa. Tosin en varo ääniä ja herää yleensä viimeistään puolenpäivän aikaan.

Vierailija
174/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni 27v opiskelee yliopistossa. En todellakaan herätä ennen puoltapäivää. Etäkoulu päivinä joutui joskus heräämään jo klo 11. Aivot kärsii jos unenpuutetta

Vierailija
175/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä herätän teinin aamulla, koska muuten valvoo yöt ja kolistelee ja pitää muut hereillä. Ei käy.

Vierailija
176/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa täällä moralisoivista (luultavasti alle nelikymppisistä) teinien vanhemmista meni varmasti itse teininä kesälomilla ennen yhdeksää nukkumaan ja aamulla herättiin klo 04.00 pihatöihin ja ruokaa laittamaan muulle perheelle. Aivan varmasti juu.

Vierailija
177/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä

Todella virheellinen asenne.

Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.

Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.

Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…

Vitsi/sarkasmi ei sitten ole tuttua?

Vierailija
178/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei anneta opetella, milloin nuori oppii omatoimiseksi ja ottamaan vastuuta mistään? Meillä ei herätelty, sai nukkua niin kauan kun halusi. Seurauksena nuori laittoi herätyskellon soimaan lomallakin klo 9 nukuttuaan loman alussa univajeet pois. Ei tarvinnut huutaa, pakottaa eikä hermostua. Annettiin vapautta ja kehuttiin sitten jälkikäteen viisaasta päätöksestä. Aivot sai lepoa, nuori oppi itsenäistä ajattelua ja itsetunto parani.

Vierailija
179/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräättekö te vanhemmatkin aina lomilla herätyskellon kanssa vai nukutteko niin pitkään kuin nukuttaa?

Minä ainakin elän lomalla just sillä rytmillä mikä hyvältä tuntuu, valoisat kesäyöt on kauneinta mitä tiedän ja aamulla on ihana nukkua myöhään. Ihan töissä käyvä vastuullinen aikuinen olen silti.

Mun vanhemmat oli just tuollaisia herättelijöitä, viimeistään kymmeneltä tultiin peitto kiskomaan päältä pois. Eipä tarvii heidän ihmetellä miksi en koskaan käy lomalla kylässä vaikka pyytelevät.

Mun vanhemmat heräävät vielä eläkkeelläkin herätyskellon kanssa joka aamu kuudelta. Juovat sitten hirveästi kahvia heti aamusta että jaksaa herätä.

Välillä valittavat sitä, että telkkarista tulee parhaat ohjelmat niin myöhään ettei niitä jaksa katsoa.

Mutta pakko on herätä aina kuudelta ettei päivärytmi mene sekaisin. + Tietenkin siksi, että kunnon ihmiset heräävät aamulla varhain.

Vierailija
180/694 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa täällä moralisoivista (luultavasti alle nelikymppisistä) teinien vanhemmista meni varmasti itse teininä kesälomilla ennen yhdeksää nukkumaan ja aamulla herättiin klo 04.00 pihatöihin ja ruokaa laittamaan muulle perheelle. Aivan varmasti juu.

Moralisoivista? Täällä kyllä yritetään vain sanoa, että sille nuorelle ei tee hyvää siirtyä 04-14 rytmiin kesällä. Ihmiset on kauheen mustavalkoisia; heti, jos sanotaan, että yötä ei valvota tarkoittaa se kasilta nukkumaan. Tai jos sanoo, että herätetään kyllä, että rytmi pysyy, on se automaattisesti viimeistään kuudelta aamulla.