Vanhempi, miksi et anna teinin nukkua lomalla?
Oman 17-vuotiaani tyttöystävä oli meillä yökylässä ja sanoi aamupäivällä spontaanisti, että vitsi sä oot kiva, kun et herätä aamulla. Oma poikani siihen totesi, että niin, kun sun äiti tulee ihan viimeistään kymmeneltä aina herättämään.
Tiedän, ettei tuo tyttöystävän äiti ole todellakaan ainoa, vaan tätä herättämispuhetta kuuluu samanikäisten vanhempien keskuudessa paljon. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos toinen on lomalla, ja elää viimeisiä vuosia sitä vaihetta, kun saa ilman vastuita nukkua kuukausitolkulla niin pitkään kuin nukuttaa, niin miksen antaisi nukkua? Eri juttu tietenkin, jos ihan loppulomasta täytyy korjata vähän rytmiä tai jos on jotakin menoa, mutta muuten.
Millä te arvon av-käyttäjät perustelette sitä, että herätätte isot lapset aamuisin?
Kommentit (694)
En yleensä enää ole hiljaa yhdentoista jälkeen. En varsinaisesti kylläkään herätä.
Mutta jos valvominen alkaisi olla koko ajan aamuneljään asti, kokisin velvollisuudekseni korjata rytmiä, ettei totu. Nyt menee nukkumaan yleensä jotain yhdeltä tai kahdelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti antoi mun aina nukkua, ja teininä saatoinkin lomilla vedellä sikeitä aika pitkälle päivälle saakka. Aikuisena mikään ei mun mielestä ole kivempaa kun herätä linnunlaulunaikaan ja olen nyt ihan ehdottomasti aamuihminen. Nuoret nyt vaan tykkää nukkua, kyllä ne siitä tsemppaa ja ehkä aikuisena on ihan päinvastainen.
Minun kokemuksellani nuoret tykkäävät nimenomaan valvoa. Yöt läpeensä, jos vaan mahdollista. Näin aikuisena on aivan ihanaa, kun saa mennä nukkumaan jo klo 21-22 eikä tarvitse riekkua kylillä joka yö.
Joo, siis tällaista vähän meinasinkin. Yöt mennään ja rellestetään ja päivät nukutaan :D
Vierailija kirjoitti:
Äiti kasvatti minut pelolla, syyllistämisellä ja henkisellä väkivallalla. Muistan vieläkin miten pahalta tuntui kun nukuin kerran teininä vahingossa kymmeneen aamulla :( korvaukseksi siivosin sinä päivänä koko talon. Tarina on tosi, nykyään aikuisena herään vapaapäivinä viimeistään kahdeksalta.
Oliko äitisi kasvatettu samoin eikä kyennyt itsekään nukkumaan pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten nykyvanhemmat ovat täysin tietämättömiä nuorten unirytmistä ja levon tarpeesta, vaikka kehitys on yhtä voimakasta, kuin 3v. Ja nuoren kropassa ja aivoissa tapahtuu valtavia muutoksia, jotka tapahtuvat levossa ja unessa ja tietoa on valtavasti saatavilla.
Jo 50-luvulla tämä ymmärrettiin ja kehoitettiin vanhempia antamaan nuorten nukkua pitkään. Ja ennen sanottiin, että se on kuin nuorelle laittaisi rahaa pankki, sillä juuri tuossa iässä kolmas aivolohko kehittyy, joka antaa parhaat eväät aikuisuuteen, kouluun ja työelämään.
Olen 5000% varma, ettei 50-luvulla teinien annettu nukkua koko päivää. Siis nyt kun tässä kauhistellaan sitä, että jo ennen puolta päivää pitää herätä. 50-luvulla pidettiin varmasti patalaiskana, jos terve ihminen makoili puoli päivää sängyssä. Toki silloin ei ollutkaan koneita joita tuijotettiin aamuyöhön saakka, joten unta sai riittävästi, vaikka heräisi "jo" klo 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä
Todella virheellinen asenne.
Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.
Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.
Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…
Jos tarvitsee 10-12 tuntia unta, menee siis nukkumaan ennen kahta yöllä niin voi hyvin herätä klo 12 päivällä unen määrän jäämättä vajaaksi. Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että teini on viimeistään 2.00 untenmailla.
Tätä asiaa on tutkittu vuosikymmeniä ja jo 50-luvulla ymmärrettiin, nuoren unirytmin siirtyvän myöhemmäksi ja se tasaantuu 22-25v iässä, hormooni- ja aivotoiminnasta johtuen eli nuori ei saa vain unta esim. klo 22.00. Näin käy myös monille vaihdevuosioireista kärsiville naisille.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Meidän äiti herätti aamulla anivarhain vaikka olisi tullut töistä vasta yöllä myöhään. Syy oli aina ”oho en huomannut että nukut” tai kysyi jotain turhanpäiväistä, eikä ”tarkoittanut herättää”.
Tåmä strategia ja nuo sanat on niin tuttua Itse olen jo 35v, yötyöläinen, ja käyn usein vanhempieni luona.
Äitini ei kykene ymmärtämään eri rytmiä, vaan tulee joka kerta klo 9 kolistelemaan piharakennukseen, missä nukun. "Haen vain tämän tästä, lepäile sinä vaan vielä". Aargh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
00:00-04:00 on ainut oikea uni aika. Pidempään nukkuminen on laiskuutta. Toisekseen ton ikästen pitää olla töissä väh 10h päivästä
Parasta mitä vanhemmat voivat tarjota nuorelle, ruuan lisäksi, on riittävä lepo ja yöuni.
Nuoren kehityksestä johtuen, nuoret menevät yhä myöhemmin nukkumaan, hormoonitoiminnasta johtuen, he eivät yksinkertaisesti saa unen päästä kiinni ja tuossa iässä kehitys on valtavaa ja tarvitaan 10-12h yöunet, jotta nuori voi hyvin.
Yöunilla on suora yhteys nuoren hyvinvointiin, koulumenestykseen, mielenterveyteen jne. Tästä on paljon tutkimuksia, myös kansainvälisiä.https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/yhteinen-terveys/anna-nuoren-nukkua-…
Jos tarvitsee 10-12 tuntia unta, menee siis nukkumaan ennen kahta yöllä niin voi hyvin herätä klo 12 päivällä unen määrän jäämättä vajaaksi. Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että teini on viimeistään 2.00 untenmailla.
Tätä asiaa on tutkittu vuosikymmeniä ja jo 50-luvulla ymmärrettiin, nuoren unirytmin siirtyvän myöhemmäksi ja se tasaantuu 22-25v iässä, hormooni- ja aivotoiminnasta johtuen eli nuori ei saa vain unta esim. klo 22.00. Näin käy myös monille vaihdevuosioireista kärsiville naisille.
Aivan varmasti saa unta, jos on riittävän väsynyt. Eikä täällä kukaan sanonut, että pitäisi klo 22 mennä nukkumaan. Tuossa lainaamassasi viestissäkin puhutaan klo KAHDESTA. Ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
Joo, äitini perheessä maalaistalossakin teini-ikäiset nukkuivat iltapäivään saakka ja valvoivat yöt. Kukaan ei vaatinut esim. navetalle töihin. Eikun hetkonen....
Niinkauan kuin vanhemmilla ei ole lomaa vaan aamuherätys töihin, menee tuo 14v myös 22-23 nukkumaan ellei ole jotain spesiaalia (leffaa töllössä. Kaveria kylässä). Sitten kun kaikki on lomalla niin mies on aamuvirkuin ja keittelee kahvia 10 mennessä, siinä sitten kömmitään ylös me muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
Oikein hyvin sain teininäkin unta klo 22. Johtui ihan siitä, että minun ei annettu nukkua koko päivää. Pikkusisko laitettiin herätyshommiin viimeistään klo 9. En traumatisoitunut.
Meillä teinit menevät iltayhteen mennessä lomalla nukkumaan ja heidät herätetään klo 10 maissa. Tämä siksi, että pidempi yöuni on heidän omasta mielestäänkin syy sille, että seuraavana päivänä olo on nuutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikuiseksi tullut lapsi ohjattiin hakemaan omaa asuntoa kun elämisen rytmit alkoivat käydä liian erilaiseksi vanhempiensa kanssa. Suoraan sanoen ketutti tehdä pihatöitä päivällä yksinään kun samaan aikaan terve nuorukainen lojuu huoneessaan pitkälle iltapäivään. Ja vastineeksi heräillä yöllä kolmen-neljän aikoihin kun varashälyttimet ilmoittaa nuorten tulevan kotiin. Ja tämä siis joka päivä. On kai se tutkimuksissakin todettu, että yöelävät kärsivät enemmän masennuksesta kuin päiväeläjät. Päivällä nukkuminen on elämän tuhlausta.
Olin itsekin nuorena yöeläjä, eikä siitä ole mitään hyvää sanottavaa.
Toivottavasti miehesi ei pyydä sinua etsimään omaa asuntoa, kun sinulle tulee vaihdevuodet, vaihdevuosioireissa on pitkälti samoista asioista kysymys, kuin nuoren hormoonitoiminnasta, mutta vain päinvastainen tilanne. Uni tulee hormoonitoiminnasta johtuen yhä myöhemmin, jolloin myös herääminen tapahtuu myöhemmin.
Eli jos perheessä on teini-ikäinen ja toisella vaihdevuodet niin teinin ehdoilla mennään? Viis siitä, että teinillä on 24/7 aikaa maata ja rentoutua. Itse ainakin vaihdevuosissani käyn kesällä(KIN) vuorotöissä, joten kyllä sekin vaan rajoittaa. Sinusta on ihan verrattavissa, että mies heittää pihalle, kuin että en halua herätä yöllä kolmen - neljän aikaan teinin takia? Vastaavasti voisin kysyä, että olisiko itsellesi ihan ok klo.5.30 herätykset, kun miehesi eläisi ihan eri rytmiä ja tulisi kotiin aamuyöstä? Kun tulisit töistä niin hän siellä nukkuisi edelleen ja virkistyisi iltaa kohti ja lähtisi taas yöksi johonkin. Hei, erilaiset rytmit vaan, pitää ymmärtää!
En herätä teiniä, mutta alkaisin ihmetellä, jos iltapäivään nukkuisi. Ei meillä ole 17v koskaan nukkunut yli klo.12. Jos väsyttää niin nukkuu sitten päiväunet. Mutta en mäkään "Kusi sukassa" täällä kulje, kun on pakko kotitöitäkin tehdä. En tahallaan kolistele tms. kuitenkaan. Ja kyllä mun mielestä teinillekin pitää opettaa, että muutkin perheessä otetaan huomioon. Omilleni tosin olen opettanut jo vuosia sitten, niin eipä näihin asioihin oikeastaan ole tarvetta palata.
Meillä ei aamulla herätetä, mutta eipä ole muutakaan huolenpitoa. Ei ruokaa, nettiä tai taskurahaa. Kun on tarpeeksi vanha itse päättämään siitä, että ei ole tarvetta ottaa muuta perhettä huomioon, niin on tarpeeksi vanha maksamaan itse omat kulunsa.
Pojan tyttöystävän ilme viime viikolla oli näkemisen arvoinen, kun hän tajusi jääkaapin olevan tyhjä ja pakastimen lukossa. Kaapista löytyi suolaa ja mausteita. Kahvikoneeseen ei ollut kapseleita eikä teepussejakaan ollut missään.
Totesin iloisesti, että tämä ei ole hotelli.
Meillä käydään nukkumaan myös lomilla ja viikonloppuisin viimeistään 22-23, ja 15v tulee kyliltä kotiin viimeistään 21.30 oli mikä juhlapäivä hyvänsä. Nyt kesällä teinin työt alkavat klo 7-8 ja unirytmiä ei todellakaan sotketa viikonloppuina tai yksittäisten vapaapäivien takia. En toki vapaapäivinä herättele kukonlaulun aikaan, mutta 9maissa viimeistään. Anteeksi vaan, mutta en pysty ymmärtämään miksi kenenkään pitäisi valvoa aamuyöhön.
Siitä nyt ei vaan tulisi mitään, että muu perhe eläisi yhden ehdoilla ja hissuttelisi puoli päivää. Siksi meillä teini saa kyllä nukkua, jos vaan pikkusisarusten äänten keskellä siihen pystyy. 9 jälkeen en hillitse pikkuisten ääniä. Tämä kun on heidänkin kotinsa.
Meillä ei tuossa iässä herätelty, talvisin oli kouluaamut ja kesäisin kesätyöt. Ihan itse huolehdin rytmeistäni ja koska kesätyöt olivat ulkomailla, hyvin sai yhdistettyä työn ja huvin. Mitään vauvaa en tuossa vaiheessa kyllä enää esittänyt, hyvin ehti elää nuoruuttaan, vaikka ottikin jo vastuuta vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta, että teini-ikä pakottaa valvomaan koko yön. Ei ne teinit ennenkään valvoneet öitä tai maanneet koko päivää. Yöt ovat nukkumista varten myös teineillä.
Olen 50-luvun nuori ja jo silloin minä ja kaveripiirini kukkui yöt (uni ei vain tullut) ja nukuttiin puolille päivin eli ei ole nykyajan ilmiö. Samoin oli lapsellani 70-luvulla ja sama myös lastenlapsillani.
Juuri noihin aikoihin, erityisesti lapsen asema muuttui, jolle tuli lapsille jopa ihmisarvo. Samoin naisen asema ja oikeudet.
Erityisesti korostettiin tyttölasten koulutusta ja jopa silloin paheksuttiin lapsityövoimaa. Jopa lainsäädännössä määrättiin 14v ikäraja työelämään.
Kyllä nuorten puolille päivälle nukkumisen paheksunta tuntuu olevan vain tämän päivän ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta, että teini-ikä pakottaa valvomaan koko yön. Ei ne teinit ennenkään valvoneet öitä tai maanneet koko päivää. Yöt ovat nukkumista varten myös teineillä.
Olen 50-luvun nuori ja jo silloin minä ja kaveripiirini kukkui yöt (uni ei vain tullut) ja nukuttiin puolille päivin eli ei ole nykyajan ilmiö. Samoin oli lapsellani 70-luvulla ja sama myös lastenlapsillani.
Juuri noihin aikoihin, erityisesti lapsen asema muuttui, jolle tuli lapsille jopa ihmisarvo. Samoin naisen asema ja oikeudet.
Erityisesti korostettiin tyttölasten koulutusta ja jopa silloin paheksuttiin lapsityövoimaa. Jopa lainsäädännössä määrättiin 14v ikäraja työelämään.
Kyllä nuorten puolille päivälle nukkumisen paheksunta tuntuu olevan vain tämän päivän ilmiö.
Höpö höpö. Tai saattoi sitä jossain kermaperseiden kodissa olla aika nukkua päivät pitkät. Suurimmassa osassa perheistä ei ollut, vaan teini-ikäiset olivat joko tienaamassa rahaa tai tekemässä kotitilan töitä. Turha edes yrittää väittää, että maaseudulla teinejä ei laitettu auttamaan tilan töissä, kun lapsetkin siellä jo auttoivat. Et ole 50-lukua nähnytkään, jos et sitä tiedä.
Äiti kasvatti minut pelolla, syyllistämisellä ja henkisellä väkivallalla. Muistan vieläkin miten pahalta tuntui kun nukuin kerran teininä vahingossa kymmeneen aamulla :( korvaukseksi siivosin sinä päivänä koko talon. Tarina on tosi, nykyään aikuisena herään vapaapäivinä viimeistään kahdeksalta.