Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole autoa, muuta paikkakunnan keskustaajamaan. Monilla pikkupaikkakunnilla joukkoliikenne toimii huonosti ja on tuhottoman kallista jopa HSL:n riistohintoihin verrattuna.
Mulle selvisi just, että en kesäaikaan pääse uudelle työpaikalleni. Bussilinja onkin toiminnassa vain koulujen lukukausien aikana. Eikä nyt puhuta mistään Lapin peräkylistä, vaan ihan eteläsuomalaisesta kunnasta. Joo-o, pakko hommata se auto.
On minulla vanha "klassikko", joka on seisomassa. Ilman työpaikkaa eli rahaa en saa sitä liikenteeseen, mutta jos olisi työpaikka, auto lähtisi tien päälle heti. Autolla olisi selkähazardinkin kanssa mahdollista liikkua tutkimassa ja hoitamassa asioita, mutta siltäkin osin on pattitilanne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet nyt herättänyt yleisön mielenkiinnon varastosi sisältöön. Pystyisitkö myymään sen könttänä jollekin joka on halukas käymään sen läpi?
En missään tapauksessa. Koskaan. Ikinä. Halukkaita varmasti olisi. Korppikotkat elävät myös lauhkealla havumetsävyöhykkeellä.
Ap
Tuusniemi tai Virrat voisi soveltua sinulle.
Reposaari! Rauhallista ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. En jaksa enää lyhennellä, joten tämä teksti tulee kahdessa osassa. Kommentteja on niin paljon, että jos alan kommentoida niitä erikseen, menen vain sekaisin ja sotken ketjun siinä samalla. Kirjoitan siis ajatuksiani yleisesti ja yksityiskohdittain. Kiva, että ketju palasi paikoilleen.
Koko Suomi on kiinnostava. Totta kai asuisin omakotitalossa veden äärellä, mutta ei se niin välttämätöntä ole, kun en ole asunut sillä tavalla tähänkään asti. Kaikkein mieluiten muuttaisin kunnon töihin ja itse valitsemaani asuntoon, mutta kun se ei onnistu, pitää tinkiä reilusti. Ihan mihin vain en taivu, siis nykyistä vieläkin huonompaan.
Saan muuttoavustusta viranomaisilta, mutta en mihin vain. Lähikuntiin saan lähteä työttömänäkin, mutta kauemmaksi vain siinä tapauksessa, että siellä on työpaikka odottamassa. "Etsi työpaikka" olisi ihan hyvä neuvo, jos en jo olisi joutunut toteamaan, että minua ei haluta palkata. Taipumukseni saada lamauttava, äkillinen selkävaiva rajaa vaihtoehtoja. En katso karsaasti mitään rehellistä työtä, mutta on ihan järkevää olla pyrkimättä työhön, jota ei pysty tekemään. Minulla on koulutus kolmeenkin ammattiin, mutta aina löytyy joku, joka tekee työn halvemmalla ja vähemmin riskein. On töitä, jotka oppisin nopeasti, mutta ongelma on sama: ikä.
Koko omaisuuteni on tungettu varastoon ”kaikki tai ei mitään” -asetelmaan. Jos haluaisin päästä käsiksi esineeseen X, varastoja olisi tyhjennettävä laatikko ja säkki kerrallaan ja näiden sisältö käytävä läpi. Ennen pitkää pihalla olisi valtava määrä tavaraa, joka olisi saatava takaisin varastoon ennen yötä. Minä en tuohon pysty, eikä minulla ole rahaa palkata siihen muita. Ajatus omaisuuden myymisestä, lahjoittamisesta tai heittämisestä pois on toteuttamiskelvoton.
Jatkuu osassa 2.
Siis mikä on asemasi nyt? Jos olet virallisesti asunnoton, niin tietenkin saat muuttaa ihan minne haluat, jos saat sieltä asunnon. Itse muutin juuri toiselle paikkakunnalle, olin työtön sekä ennen muuttoa että muuttamisen jälkeen uudella paikkakunnalla. Sain Kelalta muuttoavustusta, koska muuttoni syy oli asunnottomuuden uhka, itsestäni riippumattomista syistä. Mitään rajoitusta sille, kuinka kauas muuttaa, ei ole. Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin tai onko viranomainen (mikä taho?) antanut väärää tietoa? Katso Kelan sivuilta tietoa muuttoavustuksesta ja vuokravakuudesta, täytätkö niiden saamisen kriteerit? Jos olet nyt asunnoton, niin täytät.
Itse en näitä sääntökoukeroita ymmärrä, kun en koskaan ole ollut tällaisessa tilanteessa, mutta minulla on apunani ammattilaisia, jotka ymmärtävät. Tässä on aika paljon liikkuvia ja limittäisiä osia, joita en halua selitellä julkisella palstalla. Tarkoitus lienee se, että kovia kokenutta, yksinäistä ihmistä ei haluta siirtää kovin kauas kotiseudultaan (jossa työpaikatkin sijaitsevat) tuntemattomalle paikkakunnalle, jossa selviytyminen on monella tapaa epävarmaa. Jos tietysti olisi vakituinen työpaikka odottamassa, tilanne olisi aivan toinen.
Ap
Mitkään ammattilaiset eivät päätä sinun puolestasi ekä sinua voi mihinkään siirrellä. Suomessa saa valita jokainen itse asuinpaikkansa ja ymmärsin, että tämän ketjun aiheena oli nimenomaan MINNE haluaisit muuttaa. Jos sinulla on jotain yksityisasioita, joiden takia et halua muuttaa kauas Helsingistä, niin miksi kysellä täällä maakunnista?
Sen olen oppinut, että ns. ammattilaisilta voi kyllä kysyä neuvoa, mutta kannattaa aina ottaa asioista myös itse selvää. Se ammattilaisuus ei usein ole kovin ammattitaitoista.
Mitä työpaikkaan tulee, niin asunto on aina etusijalla. Harva jaksaa käydä töissä asunnottomana. Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi.
Toisin esiin sellaisen paikkakunnan kuin Kangasniemi. Sympaattinen pikkukunta Jyväskylän ja Mikkelin välissä. Hintatasosta kertoo se, että tälläkin hetkellä Kangasniemeltä voisi ostaa vajaa 2 ha maatilan á 13 000 euroa ja 5 ha maatilan á 55 000 euroa. Taajamantapainen on esimerkiksi Luusniemellä.
Luontoa ja vesistöjä on paljon ja väki pakenee pois.
Toinen, hiukan eloisampi paikkakunta on Toivakka. Toivakassa on peräti kaksi kauppaa, ravintola sekä pizzeria. Jopa oma apteekki löytyy. Toivakasta on hyvät kulkuyhteydet esimerkiksi samaisaan Jyväskylään.
Jyvässeudulta tulee mieleen myös Korpilahti, jonne on näemmä vaikea saada työntekijöitä. Nättiä seutua sekin. Ystäväni joutuu vuokraamaan asuntoaan Korpilahdella tappiollisesti, mikä kertonee jotain seudun asuntojen hintatasosta.
Em. seuduilla näkee enemmän kissoja ja rusakoita kuin ihmisiä 😄 Metsähallitukselta voi lunastaa luomukeruuluvan á 25 €. Sillä summalla saa kerätä itselleen kymmeniä kiloja kuusenkerkkiä jne valtion mailta ja järvetkin ovat lähellä, jos raaskii perata kalaa.
t. Työssäkäyvä elämäntapaintiaani
mänttä on kanssa tyhjentyny kaupunki, halpoja asuntoja myynnis ,pitkät etäisyydet kaikkialle joten autottomal ei sovi,joitain taide tapahtumia mistä tunnettu kaupunki, joissa paljon kävijöitä. ei varmaan saa myytyä asuntoa jos ostaa?
kiva ketju, itsekkin miettiny muutoa eri paikkakunnal,vaihtelun vuoksi, mut ei tietoa mikä paikkakunta olis hyvä.
hyvinkää on vissiin kasvava paikkakunta niin ehkä siellä jotain työpaikkojakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. En jaksa enää lyhennellä, joten tämä teksti tulee kahdessa osassa. Kommentteja on niin paljon, että jos alan kommentoida niitä erikseen, menen vain sekaisin ja sotken ketjun siinä samalla. Kirjoitan siis ajatuksiani yleisesti ja yksityiskohdittain. Kiva, että ketju palasi paikoilleen.
Koko Suomi on kiinnostava. Totta kai asuisin omakotitalossa veden äärellä, mutta ei se niin välttämätöntä ole, kun en ole asunut sillä tavalla tähänkään asti. Kaikkein mieluiten muuttaisin kunnon töihin ja itse valitsemaani asuntoon, mutta kun se ei onnistu, pitää tinkiä reilusti. Ihan mihin vain en taivu, siis nykyistä vieläkin huonompaan.
Saan muuttoavustusta viranomaisilta, mutta en mihin vain. Lähikuntiin saan lähteä työttömänäkin, mutta kauemmaksi vain siinä tapauksessa, että siellä on työpaikka odottamassa. "Etsi työpaikka" olisi ihan hyvä neuvo, jos en jo olisi joutunut toteamaan, että minua ei haluta palkata. Taipumukseni saada lamauttava, äkillinen selkävaiva rajaa vaihtoehtoja. En katso karsaasti mitään rehellistä työtä, mutta on ihan järkevää olla pyrkimättä työhön, jota ei pysty tekemään. Minulla on koulutus kolmeenkin ammattiin, mutta aina löytyy joku, joka tekee työn halvemmalla ja vähemmin riskein. On töitä, jotka oppisin nopeasti, mutta ongelma on sama: ikä.
Koko omaisuuteni on tungettu varastoon ”kaikki tai ei mitään” -asetelmaan. Jos haluaisin päästä käsiksi esineeseen X, varastoja olisi tyhjennettävä laatikko ja säkki kerrallaan ja näiden sisältö käytävä läpi. Ennen pitkää pihalla olisi valtava määrä tavaraa, joka olisi saatava takaisin varastoon ennen yötä. Minä en tuohon pysty, eikä minulla ole rahaa palkata siihen muita. Ajatus omaisuuden myymisestä, lahjoittamisesta tai heittämisestä pois on toteuttamiskelvoton.
Jatkuu osassa 2.
Siis mikä on asemasi nyt? Jos olet virallisesti asunnoton, niin tietenkin saat muuttaa ihan minne haluat, jos saat sieltä asunnon. Itse muutin juuri toiselle paikkakunnalle, olin työtön sekä ennen muuttoa että muuttamisen jälkeen uudella paikkakunnalla. Sain Kelalta muuttoavustusta, koska muuttoni syy oli asunnottomuuden uhka, itsestäni riippumattomista syistä. Mitään rajoitusta sille, kuinka kauas muuttaa, ei ole. Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin tai onko viranomainen (mikä taho?) antanut väärää tietoa? Katso Kelan sivuilta tietoa muuttoavustuksesta ja vuokravakuudesta, täytätkö niiden saamisen kriteerit? Jos olet nyt asunnoton, niin täytät.
Itse en näitä sääntökoukeroita ymmärrä, kun en koskaan ole ollut tällaisessa tilanteessa, mutta minulla on apunani ammattilaisia, jotka ymmärtävät. Tässä on aika paljon liikkuvia ja limittäisiä osia, joita en halua selitellä julkisella palstalla. Tarkoitus lienee se, että kovia kokenutta, yksinäistä ihmistä ei haluta siirtää kovin kauas kotiseudultaan (jossa työpaikatkin sijaitsevat) tuntemattomalle paikkakunnalle, jossa selviytyminen on monella tapaa epävarmaa. Jos tietysti olisi vakituinen työpaikka odottamassa, tilanne olisi aivan toinen.
Ap
Mitkään ammattilaiset eivät päätä sinun puolestasi ekä sinua voi mihinkään siirrellä. Suomessa saa valita jokainen itse asuinpaikkansa ja ymmärsin, että tämän ketjun aiheena oli nimenomaan MINNE haluaisit muuttaa. Jos sinulla on jotain yksityisasioita, joiden takia et halua muuttaa kauas Helsingistä, niin miksi kysellä täällä maakunnista?
Sen olen oppinut, että ns. ammattilaisilta voi kyllä kysyä neuvoa, mutta kannattaa aina ottaa asioista myös itse selvää. Se ammattilaisuus ei usein ole kovin ammattitaitoista.
Mitä työpaikkaan tulee, niin asunto on aina etusijalla. Harva jaksaa käydä töissä asunnottomana. Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi.
Nämä ammattilaiset tietävät kaikenlaista, mitä minä en osaa edes arvata, ja minä luotan heihin. Nämä ovat veteraaneja alallaan.
Ketju tosiaan lähti siitä, että halusin kuulla eri paikkakuntien hyviä ja huonoja puolia; en halunnut tuoda esille koko tilannetta sen vuoksi, että ketju olisi välittömästi lähtenyt käsistä ja minut olisi revitty kappaleiksi. Nyt ei niin käynyt, kuten näkyy, vaan on pysytty ihan asialinjalla. Ja keskustelut saavat mutkitellakin, kun on ensin käsitelty alkukysymystä riittävästi. En halua pois kotiseudultani (koti on siis jo mennyt alta), mutta silti minua kiinnostaa se, mitä muualla on.
"Hoida siis katto pääsi päälle ensiksi."
Kiitos neuvosta. Sitähän tässä on puolentoistasadan kommentin verran jo puitukin. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen AP:lle Loviisaa. Lähellä Helsinkiä, joten lopullista irtiottoa kotikulmista ei tarvitse tehdä ja paikka on mitä viehättävin. En ole vielä itse AP:n asemassa, mutta luulen että vanhempana tulen olemaan ja tämä on siis oma suunnitelmani. Suosittelen että käyt näin kesäaikaan paikanpäällä vähän tunnustelemassa miltä paikka tuntuu ja jos Loviisa ei nappaa niin ehkäpä Kotka? Se on kanssa hyvin kaunis paikka, ainakin ulkoilumaastot on kunnossa jos sellainen kiinnostaa.
Myös Lapinjärvi sijaitsee lähellä Helsinkiä. Loppumattomia peltoja, maatilallisten lahjoittamia hävikkijuureksia ja spesiaalia yhteisöllisyyttä. Lapinjärvellä oli myös jokin oikeasti toimiva työllistämisprojekti, josta uutisoitiin pari vuotta sitten laajasti. Ehkä Lapinjärveltä löytyisi toivonpilkahdus myös AP:lle?
Joku ihana talo,naapuri kilsan päässä,kauppaan n.4-6km.Elämään laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu osassa 2.
Ap
Nämä ammattilaiset tietävät kaikenlaista, mitä minä en osaa edes arvata, ja minä luotan heihin. Nämä ovat veteraaneja alallaan.
Ketju tosiaan lähti siitä, että halusin kuulla eri paikkakuntien hyviä ja huonoja puolia; en halunnut tuoda esille koko tilannetta sen vuoksi, että ketju olisi välittömästi lähtenyt käsistä ja minut olisi revitty kappaleiksi. Nyt ei niin käynyt, kuten näkyy, vaan on pysytty ihan asialinjalla. Ja keskustelut saavat mutkitellakin, kun on ensin käsitelty alkukysymystä riittävästi. En halua pois kotiseudultani (koti on siis jo mennyt alta), mutta silti minua kiinnostaa se, mitä muualla on.
Kiitos neuvosta. Sitähän tässä on puolentoistasadan kommentin verran jo puitukin. :)
Ap
Sinun ammattilaisesi tuntuvat kyllä olevan kiinnostuneempia niistä työpaikoista kuin sinun asunnonsaamisestasi.. Arvaan kyllä, mistä on kyse, mutta jätän sen nyt sanomatta. Et siis ole muuttamassa mihinkään, vaikka otsikko oli "Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?"
Vierailija kirjoitti:
mänttä on kanssa tyhjentyny kaupunki, halpoja asuntoja myynnis ,pitkät etäisyydet kaikkialle joten autottomal ei sovi
Mutta minne sieltä tarvitsisi lähteä niin että auto pitäisi olla? Onhan siellä peruspalvelut kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
hyvinkää on vissiin kasvava paikkakunta niin ehkä siellä jotain työpaikkojakin?
Hyvinkäällä on asunnot aivan liian kalliita aloittajalle.
Viehättäviä pikkukuntia paljon. Muuttaisin Kangasniemelle tai Sastamalaan vaikka heti. Ongelmahan on se että ap:lla on valtava määrä tavaraa jota hänellä ei ole varaa muuttaa, eikä hän oikeastaan haluakaan muuttaa.
Sossusta on turha pyytää muuttoavustusta koska sossu saattaa edellyttää omaisuuden myymistä. Mikä onkin oikein. Toimeentulotuki on viimesijainen ja tilapäiseksi tarkoitettu, eikä sitä ole tarkoitettu sellaiselle jolla on omaisuutta mutta ei myy, koska sillä on tunnearvoa.
Ymmärsinkö nyt oikein: asunto on menossa alta, mutta varasto jossa tavarasi ovat, pysyy hallinnassasi? Eli tapahtui mitä tahansa, niin omaisuus voi olla siellä missä nytkin. Ehdotan seuraavaa: hankit sen asunnon haluamaltasi paikkakunnalta (asunnottomuusperusteella luulisi irtoavan), ja lähdet sinne ja jätät tavarasi väliaikaisesti varastoon. Uudella paikkakunnalla halvassa asunnossa keräilet rahaa siihen, että saat omaisuuden mukaan. Sitten voit myöhemmin, vaikka puolen vuoden päästä, hommata tavaroillesi kuljetuksen uuteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu osassa 2.
Ap
Ap
Sinun ammattilaisesi tuntuvat kyllä olevan kiinnostuneempia niistä työpaikoista kuin sinun asunnonsaamisestasi.. Arvaan kyllä, mistä on kyse, mutta jätän sen nyt sanomatta. Et siis ole muuttamassa mihinkään, vaikka otsikko oli "Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?"
Nytkö se palasiksi repiminen sitten alkoi?
Kerro arvelusi pois vain. Mainitsin tuossa aiemmin, että asumiseni on taas kuukauden vaihteessa katkolla, enkä tiedä, mitä silloin tapahtuu. Otsikko pitää edelleen paikkansa, vaikka näkökulma on osittain muuttunut.
Sinä et varsinaisesti nyt paranna hyvähenkistä ja kiinnostavaa keskustelua, joten osaisitko tehdä siitä enemmistölle suotuisat johtopäätökset?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuta Savoon. Järviä, luontoa, lupsakka murre.
Sielläpäin olisi paljon edullisia kiinteidtöjä tarjolla-ilmeisesti muuttotappiota siellä seudulla. Olen käsittänyt, että savolaisten maine kieroina ei ole täysin tuulesta temmattu-kinnostaisi kyllä mutta ihmiset saavat epäröimään.
Vierailija kirjoitti:
Viehättäviä pikkukuntia paljon. Muuttaisin Kangasniemelle tai Sastamalaan vaikka heti. Ongelmahan on se että ap:lla on valtava määrä tavaraa jota hänellä ei ole varaa muuttaa, eikä hän oikeastaan haluakaan muuttaa.
Sossusta on turha pyytää muuttoavustusta koska sossu saattaa edellyttää omaisuuden myymistä. Mikä onkin oikein. Toimeentulotuki on viimesijainen ja tilapäiseksi tarkoitettu, eikä sitä ole tarkoitettu sellaiselle jolla on omaisuutta mutta ei myy, koska sillä on tunnearvoa.
Muuttoavustusta voi saada Kelasta, se on eri asia kuin sossu. Toisekseen toimeentulotukea saadakseen ei tarvitse myydä tavallisia taloustavaroitaan tai huonekalujaan ym. Vain jos omistaa jotain erityisen arvokasta, arvotaulun tai vastaavaa. Tavarat voivat olla omistajalleen tunnearvoltaan korvaamattomia, vaikka niistä ei saisi myymällä euroakaan.
Jännää tekstiä tullut Porista. Asun itse ns. Porissa. Pienellä pikkukunnalla, joka ei ollut Poria vielä muutamia vuosia takaperin. Kyllä täältä löytyy ihan normaaleja mukavia ihmisiä. Myös ihan Porista.
Kankaanpää ja Sastamala on hyviä vaihtoehtoja, jos saa keskustan läheltä asuntoa. Bussit kyllä kulkee, mutta sivummalta ei juurikaan. Töitäkin löytyy jonkun verran, riippuen tietysti mitä pystyis tekeen. Työkkärin tyypit on kuitenkin mukavia ja ohjaa tarvittaessa kyllä. Kokemusta löytyy molemmista ja töitä olen löytänyt tosi nopsaan.
Tai sitten olisko joku Helsingin lähellä oleva pikkuisempi paikka sulle paras? Jos miettii, niin kyllähän luonnon lähellä ja rauhassa mieli lepää ja ajatuksetkin on jokseenkin selvempiä. Voisi olla ihan hyvä muuten kurjaan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkalleen tarkoitat omaisuudella? Minun käyttötavaroitaniko? Otetaanpa nyt esimerkki hankintahinnaltaan kalleimmasta päästä. Kuinka valtavan rahamäärän sinä suostuisit maksamaan toistakymmentä vuotta vanhasta, teetetystä nahkasohvasta? :D
Ap
Ap