Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoo. Lähellä helsinkiä ja täyttää muutenkin ap:n kriteerit
Ei Porvoossa ole halpoja kämppiä. Sinnehän olisi rynnätty jo ajat sitten jos olisi.
Aivan. Se sopii ap:lle, joka ei voi muuttaa, kun ei ole rahaa, työtä, varastossa 30 kuutiota erinomaisen arvokasta tavaraa, jolle ei löydy muuttoautoa eikä kantajia, auto on seisonnassa ja selkäkin kipeä, sosiaalitantat ei anna lupaa muuttaa eikä mistään muustakaan ehdotuksesta ole mitään apua. Silloin ainoa mahdollinen paikka on Porvoo.
Voihan asian noinkin tiivistää, mutta jos ajattelet asiaa ihan aivoillasi, ymmärrät kyllä, että ilman työtä ja rahaa ei kovin pitkälle muuteta. Minun tavarani ovat minulle arvokkaita, autoni on seisonnassa, koska minun ei kannata siitä luopua, ja sosiaalitantat ovat erittäin osaavaa ja ystävällistä väkeä.
Sitä en ymmärrä, miksi sinä ja niin moni räkytätte siitä, että selkäni estää minua etsimästä fyysisesti kuormittavia töitä. Mikä siinä on niin hauskaa? Veikkaan, että jos itse päätyisit ambulanssin kyydissä traumapäivystykseen, näkökulmasi fyysisiin työtehtäviin muuttuisi loppuiäksesi.
Millaista tyydytystä sinä muuten saat tuosta ilkkumisesta? Tämä on kiva ketju, kunhan pysytään muuttamisessa ja eri paikkakunnissa, eikä keskitytä solvaamaan minua.
Ap
Mutta kun sinä et muuta. Vai oletko jo vähitellen löytänyt mieleisesi paikkakunnan tästä ketjusta?
Samat tuet, joita saat nyt, saisit siellä muuallakin, usko jo. Muuttoavustusta et edes yritä hakea. Et edes halua ottaa selvää siitä. Tämä on sinulle jokin terapiaketju. Muuttaminen on haave, jota et ikinä uskalla toteuttaa ja siksi tarvitset tekosyitä sille, miksi mistään ei tule mitään. Kipeää selkääsi olet itse valitellut, muiden esteidesi ohella. Ei sinua oikeasti muuttaminen kiinnosta.
On täällä paljon paikkakuntia, jotka ovat herättäneet mielenkiintoni. "MIeleisiä" ne eivät ole sen vuoksi, että kotiseudulta lähteminen todennäköisesti lopullisesti ja pelko siitä, että valinta ei olekaan hyvä, on pelottava asia. Minä en tosiaankaan halua muuttaa uudelle paikkakunnalle, mutta minun on ennen pitkää pakko.
Jos en olisi yksin, olisin saattanut innostuakin muutamasta paikkakunnasta. Yksin, rahattomana ja puolikuntoisena lähteminen tuntemattomaan ei ole innostava ajatus.
Oletetaanpa, että tämä olisikin terapiaketju. Mitä sinulla on terapiaketjuja vastaan? Tunnetko tuhlanneesi aikaasi tänne kirjoitteluun, vai mikä henkilökohtainen hiekanjyvä mieltäsi kalvaa?
Ap
Ai nyt on pakko muuttaa? Aiemmin sinua nimenomaan estettiin muuttamasta, ne ammattilaiset kielsivät. Mitä jo nyt kuuntelisit niitä ammattilaisia, kun et itse pysty tekemään päätöksiä, ja muutat juuri sinne, mihin he käskevät sinun muuttaa. Sitä työkyvyttömyyseläkettäkin sietäisi miettiä, ei noilla hermoilla enää työelämässä pärjää.
Heh. Sinulta on kokonaiskuva nyt hajonnut, ja täytät aukkoja mielikuvituksellasi. Suosittelen johonkin muuhun ketjuun siirtymistä. :)
Ap
Itse asiassa joillakin pikkupaikkakunnilla voi saada töitä ja halvan asunnon. Jotain tukitöitä vahtimestarina jossain palvelutalossa tai kiinteistönhuoltoa. Jopa yksityisillä voi olla vaikea saada vuokralaisia ja ainakin kunnan asuntoja on tyhjillään, voi saada rivarikaksionkin ihan kohtuullisella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarasi ovat varastossa niin tiukassa että mitään ei saa pois, j silti kaikki on sinulle niin tärkeää ettei pois heittäminen tai lahjoittaminen tule kysymykseen. No nyt me tosiaan päästiin siihen ongelman ytimeen, eli mielenterveysongelmaan.
Mielenterveysongelmiin on saatavilla apua, mutta tuohon typeryyteen ei taida olla.
Ei niihin kyllä kovin helposti ole saatavissa.
Aloittajalle niin sopisi joku vanha maatalo, jossa on jos jonkinmoista ulkorakennusta ja siten tilaa tavaroille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää tekstiä tullut Porista. Asun itse ns. Porissa. Pienellä pikkukunnalla, joka ei ollut Poria vielä muutamia vuosia takaperin. Kyllä täältä löytyy ihan normaaleja mukavia ihmisiä. Myös ihan Porista.
Kankaanpää ja Sastamala on hyviä vaihtoehtoja, jos saa keskustan läheltä asuntoa. Bussit kyllä kulkee, mutta sivummalta ei juurikaan. Töitäkin löytyy jonkun verran, riippuen tietysti mitä pystyis tekeen. Työkkärin tyypit on kuitenkin mukavia ja ohjaa tarvittaessa kyllä. Kokemusta löytyy molemmista ja töitä olen löytänyt tosi nopsaan.
Tai sitten olisko joku Helsingin lähellä oleva pikkuisempi paikka sulle paras? Jos miettii, niin kyllähän luonnon lähellä ja rauhassa mieli lepää ja ajatuksetkin on jokseenkin selvempiä. Voisi olla ihan hyvä muuten kurjaan tilanteeseen.
Porissa kävin aika paljon työmatkoilla aikoinani, eikä se niin pahalta vaikuttanut kuin jotkut puhuvat. Ainakaan Vaakunan yläkerroksista käsin kurkittuna.
Porissa minulla on ollut ongelmana kieli. En meinaa saada paikallisten säksätyksestä mitään selvää, joten vaikutan ihan idiootilta. Raumalla varmaan on vielä pahempaa, ja aikoinaan kälviäläisen kämppiksen kanssa sama ongelma. Vasta Oulun korkeudella alkaa helpottaa, mutta siellä onkin jo havaittavissa pohjoissavolaisten murteiden vaikutusta. Porilaisia vastaan ei muuten mitään.
Aloittajan tilanteessa (johon varmaan päädyn ennen pitkää itsekin) voisin harkita Jämsää tai Heinolaa, vaikka ne vähän kalliimpia ovatkin.
Muistakaahan sitten huomioida asumismenojen kuntakohtaiset rajat, jos toimeentulotukea saavat suunnittelette paikkakunnanvaihtoa. Jos tuntuu että vautsi, onpa halpaa, Tervosta saisi omakotitalon 500 eurolla, niin 420 on se raja yksineläjälle siellä, vain sen verran hyväksytään. Näitä kantsii vähän etukäteen tutkailla, ettei tarvitse heti muuton jälkeen olla uutta asuntoa etsimässä. Esim. Savonlinna erottuu edukseen tässäkin, 506 eurolla saa yksinasuva köyhä Savonlinnasta jo luksuskämpän. Joensuussa 474, sillä taas ei meinaa löytyä mitään.
https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuen_asumismenojen_raj…
Mikkelistä Kangasniemelle päin. Hankasalmi. Laukaa. Vihtavuori. Äänekoski.
pienemmillä paikkakunnilla pitää osata myös käyttäytyä. pk-seudulla ei haittaa yhtään, että on tyly ja moukkamainen, mutta landella haittaa ja jos pk-seudulla ei hyväksytä töihin, niin vielä vähmmmän landella.
lapissa ja savon peräseuduilla ehkä hyväksytään paremmin sellainen jäyhyys ja ihmistyyppi, joka puhuu vain murahdelleen, jos eddes sitä ja ajaa kaikki muut pois, jotka tarjoilevat omasta mielestään typeriä neuvoja.
Kotka on tosi kiva ja edullinen. Tykkään tosi paljon myös Hollolasta, varsinkin vanhan kirkonkylän alueesta.
Vierailija kirjoitti:
pienemmillä paikkakunnilla pitää osata myös käyttäytyä. pk-seudulla ei haittaa yhtään, että on tyly ja moukkamainen, mutta landella haittaa ja jos pk-seudulla ei hyväksytä töihin, niin vielä vähmmmän landella.
Olipa jännästi vihjailtu. Avaisitko vähän mielipidettäsi. :)
Ap
Minä suomenkielisenä muuttaisin ruotsinkieliselle alueelle ja vaatisin saavani kaikki palvelut suomenkielellä.
Ruotsinkieliset kunnat on myös varakkaita.
Tai ainakin olettaisi.
Ahvenanmaa olisi sopiva sinulle. Siellä voi elää myös omavaraisesti ja todella rauhassa. Siellä ei ole rajoja ja pystyt tekemään mitä vain tahdot.
Suosituksia minulla ei ole, mutta varoituksen sana on: Älä suuntaa pohjalaismaakuntiin. Niissä on uskonnollisiin liikkeisiinkin kytkeytynyt, hyvin voimakas pärjäämisen eetos. Siellä osa porukasta katsoo todella vinoon, jos sinulla on ongelmia ja saattaa myös möläytellä loukkaavia mielipiteitään päin näköä. Lisäksi jos kaipaat ihmisten jutustelua, niin pohjalaiset eivät harrasta vieraiden kanssa mitään small talkia. Tosi vaikea saada ystäviä tai edes tuttuja, jollet täytä kriteereitä.
Terveisin siellä täysi-ikäiseksi asunut ja sivusta edelleen kauhulla seuraava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarasi ovat varastossa niin tiukassa että mitään ei saa pois, j silti kaikki on sinulle niin tärkeää ettei pois heittäminen tai lahjoittaminen tule kysymykseen. No nyt me tosiaan päästiin siihen ongelman ytimeen, eli mielenterveysongelmaan.
Mielenterveysongelmiin on saatavilla apua, mutta tuohon typeryyteen ei taida olla.
Ei niihin kyllä kovin helposti ole saatavissa.
Aloittajalle niin sopisi joku vanha maatalo, jossa on jos jonkinmoista ulkorakennusta ja siten tilaa tavaroille.
Kyllä nämä tavarat olivat ihan käytössä ja yhdessä asunnossa. Edes verkkovarastossa ei tarvinnut säilyttää muuta kuin tyhjiä matkalaukkuja, joten ulkorakennuksia ei siihen tarkoitukseen tarvita. Maatalo olisi kieltämättä ihana paikka asua, mutta siinä on riskinsä ja kamalasti työtä yhdelle ihmiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa olisi sopiva sinulle. Siellä voi elää myös omavaraisesti ja todella rauhassa. Siellä ei ole rajoja ja pystyt tekemään mitä vain tahdot.
Mutta tokkopa tykkäisivät, vaikka ruotsia puhunkin? Ilmasto olisi kyllä minun mieleeni: viieää tuulta ja suolaveden pärskettä. Eikä kovin paljon lumitöitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suosituksia minulla ei ole, mutta varoituksen sana on: Älä suuntaa pohjalaismaakuntiin. Niissä on uskonnollisiin liikkeisiinkin kytkeytynyt, hyvin voimakas pärjäämisen eetos. Siellä osa porukasta katsoo todella vinoon, jos sinulla on ongelmia ja saattaa myös möläytellä loukkaavia mielipiteitään päin näköä. Lisäksi jos kaipaat ihmisten jutustelua, niin pohjalaiset eivät harrasta vieraiden kanssa mitään small talkia. Tosi vaikea saada ystäviä tai edes tuttuja, jollet täytä kriteereitä.
Terveisin siellä täysi-ikäiseksi asunut ja sivusta edelleen kauhulla seuraava.
Olen tuntenut muutaman tosi kivan pohjalaisen töiden kautta, mutta en ole käynyt heidän kotiseuduillaan tai heitäkään nähnyt omiensa parissa. Perinteet siellä tuntuvat olevan kunniassa. Koti ja isänmaa ovat minullekin tärkeitä, mutta se kolmas ei oikein istu.
Ap
Muuta Kemiin, Rytikariin tai Hepolahteen. Nyt, kun Veitsiluodon thedas sulkeutuu, niin asunnon saa pilkkahintaan, jopa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kaunista Punkaharju, Heinävesi, Savonlinna.
Mikkelin Kalvitsa, saat olla rauhassa joskin kauppareissut pitää suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tokkopa tykkäisivät, vaikka ruotsia puhunkin? Ilmasto olisi kyllä minun mieleeni: viieää tuulta ja suolaveden pärskettä. Eikä kovin paljon lumitöitä.
Ap
Loviisassa ja Pyhtäällä voit kokea tämän meri-ilmaston myös, eikä ole kallista.
====
Myy ne roinas niin ja otat mukaan vain hammasharjan ja vaihtosukat. Et tarvitse muuttoautoa. Asuntoosi tarvitset ensin vain patjan lattialle.
Vastaan sinulle kuten eräälle muullekin tässä ketjussa: myy itse lapsesi ja lemmikkisi, ei niillä mitään rahallista arvoa ole. Miltä ajatus tuntuu?
Kolmikymppinen lähtee vielä hammasharjan kanssa uutta etsimään, mutta reilusti yli viisikymppinen ei.
Ap