Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaiskoko teitä vaihtoehtoiset asumismuodot, esim tinyhouset, konttitalot, veneet, autot jne?

Vierailija
14.06.2021 |

Suomessa on aika perinteisiä nämä asumisvaihtoehdot, eli joko asut omakotitalossa, tai kerrostalossa, no jonkun verran myös rivareissa ja paritaloissa, mutta siinäpä ne.

Tinyhouse kulttuuri ei meille ole juurikaan rantautunut, vaikka parista tapauksesta on joskus jotain juttua ollutkin, mutta nekin lienee olleet enempi väliaiaisratkaisuja, kuin ympärivuotiseen asumiseen tehtyjä.

Autossa asumistakin Suomessa kovasti vähän. vaikka muuten Suomessa taitaa olla eniten matkailuautoja asukasta kohti maailmassa. Veneessä asujiakaan ei taida Suomesta montaa löytyä. Konttitaloja, jotka saaneet virallisen rakennusluvan, taitaa Suomessa olla edelleenkin tasan yksi ja toinen, joka saanut väliaikaisluvan.

Itseäni kiinnostaisi ainakin tiny houset kovasti. Kyllähän mä tällasessa asuisin kovasti mielelläni:

Noi jenkkilän asuntoautoiksi muutetut skooliet on myös upeita. Kyllä mä tässäkin asuisin:

Tai sitten brittilän kanavapaatit. Mikäpä olisi vaikka tällaisessa asua:

Kommentit (345)

Vierailija
181/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 35m2 tinyhouse, jossa asuu tällä hetkellä vuokralainen. Itse olen asunut siinä siihen asti vaimon kanssa kun toinen lapsemme syntyi. Aivan mahtavaa asumista, kaikki tarpeellinen onnistuu, eikä ole paljon siivottavaa. Oma piha ja puutarha on mukava lisä.

Paljon mieluummin asun tällä tapaa, kuin esim. 35m2 kerrostaloasunnossa.

Vierailija
182/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Haluan paljon neliöitä ympärilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kuumottaisi vanlife. Olen noita youtupen campervan videoita kuola valuen katsellut. Olishan se mahtavaa asustaa kesät Suomessa ja ajella talveksi Välimeren rannalle.

Millä ajattelin elättää itsesi? Entäs eläkekertymä?

Ei sinun minua tarvitse elättää ;)

Eikä sinun myöskään tarvi huolehtia eläkertymästäni, sillä olen sen itse hoitanut jo 40 vuoden ajan. Vielä muutama vuosi työelämässä pitäisi kitkuttaa ja sitten koittaa eläkepäivät, jolloin aion toteuttaa unelmani.

Oletko muuten kuullut sellaisesta viime aikoina "erittäin vähän" puhutusta asiasta kuin etätyö? Ne nuoremmat, jotka ovat vaneihin koko elämänsä muuttaneet, tekevät etätyötä tietokoneella vaneissaan, joten heille on aivan sama missäpäin maailmaa milloinkin pyörivät.

Itselläni etätyö ei onnistu, niinpä tässä tarviikin niitä eläkepäiviä odotella, ennen kuin pääsen unelmaani toteuttamaan.

Se kuulostaa sitten ihan hyvältä suunnitelmalta sinun tapuksessa. Yleensä on vaan tottunut siihen että joku räkänokka haaveilee siitä että lähtee helpon elämän perässä ”travellaamaan” tai tekemään hanttihommia johonkin turustipaikkaan. Siksi olin hiukan epäileväinen sinun kommenttiisi liittyen, sillä en tiennyt kaikkia taustoja

Ei kai se kenellekään "räkänokallekaan" pahaa tee tulla toimeen omillaan ja nähdä samalla maailmaa. Eiköhän heistä pääosa palaa jossain vaiheessa turneeltaan, tai sitten asettuvat asumaan johonkin itselleen sopivaan paikkaan muualla.

Minä pidän pelkästään hienona asiana, että nykynuorisolla on hyvät mahdollisuudet nähdä maailmaa ja erilaisia kulttuureja. Omassa nuoruudessa se oli tavalliselle duunarin kakaralle käytännössä mahdotonta, eikä se kyllä kovin helposti onnistunut varakkaammiltakaan. Silloin lähes ainut mahdollisuus nuorella nähdä ominpäin maailmaa oli interrail.

Vierailija
184/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa suoraan, että ei kiinnosta. Ei sitten vähääkään. En edes keksi yhtään sellaista tilannetta missä autossa majailu tai joku ahdistava koppi metallista tai lasikuidusta voittaisi kunnon kivitalon tai puutalon. 

Toisilla eläminen sijoittuu enemmän seinien ulkopuolelle kuin toisilla. Toiset pitää enemmän materiasta kuin toiset. Itse muuttanut aina vain pienempään. Ihanaa kun tavara ja materia ei hallitse elämää ja asuintilaa.

Vierailija
185/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat rahvaan asumismuotoja, kun ei oikein ole varaa kunnolliseen.

Vierailija
186/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullakin pitää olla 300m2 omakotitalo ihan vaan siksi että naapuri tuntisi kateutta? Outo ajatus ja kertoo ihmisen pienuudesta joka rahoillaan (veloillaan) pätee.

Vierailija
187/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan eivät ole. Jos olisit vähääkään tiny house kulttuuriin perehtynyt niin tietäisit, että se on nimenomaan "tiedostavien" ja hyvin koulutettujen tietoinen valinta.

Ne kaksoisVT kansan (tuokin kirjainyhdistelmä täällä nykyään kielletty, siksi kiertoilmaus) trailerparkit on taas ihan eri juttu. Ne ihmiset ovat pakotettuja niissä parakkikylissä asumaan, koska siinä yhteiskunnassa ei tueta köyhien asumista.

Vierailija
188/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillan alla olis siistii budjata

Vierailija
189/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pohdimme isoa asuntovenettä, mutta se kaatui siihen, että laituripaikan osake täällä stadissa oli huima. Ei ole köyhien hommaa.... Eli jotenkin osuuskunta on rakentamassa paria satamaa.

Vierailija
190/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäinhimillinen 20 neliön koirankoppi ei kiinnosta.

Vierailija
191/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: ei kiinnosta. Tuntuu, että nykyisessäkin on liian vähän neliöitä. Ja toivoisin myös kunnollista omaa pihaa. Nykyinen rivitalopiha on liian pieni perheelliselle.

Vierailija
192/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäinhimillinen 20 neliön koirankoppi ei kiinnosta.

Jostain kumman syystä juuri Suomessa nuo 20 neliön "koirankopit" ovat erittäin suosittuja. Niin pienissä kesämökeissä, kuin siirtalapuutarhamökeissä ja sadoilla leirintäalueilla asuntovaunuissa, sadatuhannet suomalaiset asustelevat puolet vuodesta, jotkut pidempäänkin ja useat unelmoivat siitä ympärivuotisena asumismuotona.

Itse en näe siinä mitään epäinhmillistä. Niinpä olen täällä parinkymmenen neliön kesämökissäni nytkin ja täältä palailen kaupunkiin vasta myöhään syksyllä. Mitään epäinhimillistä en kyllä ympäsrilläni havaitse. Päinvastoin pidän kaunista luontoa paljon inhimillisempänä, kuin kaupungin meluisaa betonihelvettiä.

Vierailija
193/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiinnostellut jo pitkään ja kovasti tuo tiny house -konsepti! Tekisi mieli rakentaa itse, mutta resurssit (osaaminen, aika) eivät riitä. Unelma olisi että kumppanin kanssa olisi omat tiny houset esim. samalla maalla pienen matkan päässä toisistaan - omaa tilaa ja läheisyyttä juuri sopivasti! :D

Hyviä puolia olisi se, että jos vuokraisi tonttia / maata parkkeeraukseen, niin tarvittaessa voi siirtää talonsa muualle. Jos esim. työkuviot muuttuvat, naapurit käyvät liiaksi hermoon, tai uusi sijainti alkaisi muuten vain kiinnostamaan, olisi aika pieni vaiva vaihtaa maisemaa. Versus se, että oma talo pitäisi saada myytyä, pyrkiä saamaan siitä tarpeeksi hyvä hinta, toivoa että uudelle asukkaalle ei tule sisäilmaongelmia tms joista alkaa vaatimaan edelliseltä omistajalta eli sinulta korvauksia, ja vielä löytää uudesta sijainnista riittävän hyvä ja kohtuuhintainen talo ostettavaksi...

Niitä arveluttavia puolia on se, että miltä se kuuden kuukauden marraskuu sitten pikku talossa tuntuisi. XD Vaikka eihän sitä sen enempää tilaa ole pienessä kerrostaloasunnossakaan ja niissäkin ihmiset talven yli kökkivät sankoin joukoin...

Vierailija
194/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan reissuhommissa asuin kesät asuntovaunussa, eikä ole sitä aikaa ikävä. 

Vierailija
195/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkien ilmasto on huomattavasti lämpimämpi, kuin meillä. New York on Välimeren korkeudella, vaikka me ajatellaan sen olevan aika pohjoisessa.

Kyllä noilla korkeuksilla on helppo rakentaa 300 neliön lautaseinämökkejä tai asua matkailuautossa.

Onhan tuollakin tietysti sen kuukauden verran kylmää talvella, mutta aika nopeasti aurinko alkaa lämmittämään keväällä.

Vierailija
196/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tätä videota linkattu vielä keskusteluun

Vierailija
197/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tätä videota linkattu vielä keskusteluun

Mikä tämän videon anti on tähän keskusteluun siitä, kiinnostaako palstalaisia vaihtoehtoiset asumismuodot? Videon tekijän harmi siitä, että jos tiny housea ei pysty rakentamaan itse kierrätysmateriaaleista, sellaisen teettäminen ammattilaisilla maksaa vähintäänkin kymmeniä tuhansia euroja?

Vierailija
198/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkkien ilmasto on huomattavasti lämpimämpi, kuin meillä. New York on Välimeren korkeudella, vaikka me ajatellaan sen olevan aika pohjoisessa.

Kyllä noilla korkeuksilla on helppo rakentaa 300 neliön lautaseinämökkejä tai asua matkailuautossa.

Onhan tuollakin tietysti sen kuukauden verran kylmää talvella, mutta aika nopeasti aurinko alkaa lämmittämään keväällä.

Alaska on Suomen korkeudella, mutta ilmastoltaan etenkin talvisin kylmempi ja lumisempi, kuten Kanadakin ja sielläkin noita tiny houseja ja vanlifen harrastajia on. Meilläkin monet viettää talviaikaan viikonloppujaan ja loma-aikojaan mökeillään ja asuntovaunuissaan hiihtokeskuksissa, eikä he kylmyyttä valita.

Vierailija
199/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kiinnostellut jo pitkään ja kovasti tuo tiny house -konsepti! Tekisi mieli rakentaa itse, mutta resurssit (osaaminen, aika) eivät riitä. Unelma olisi että kumppanin kanssa olisi omat tiny houset esim. samalla maalla pienen matkan päässä toisistaan - omaa tilaa ja läheisyyttä juuri sopivasti! :D

Hyviä puolia olisi se, että jos vuokraisi tonttia / maata parkkeeraukseen, niin tarvittaessa voi siirtää talonsa muualle. Jos esim. työkuviot muuttuvat, naapurit käyvät liiaksi hermoon, tai uusi sijainti alkaisi muuten vain kiinnostamaan, olisi aika pieni vaiva vaihtaa maisemaa. Versus se, että oma talo pitäisi saada myytyä, pyrkiä saamaan siitä tarpeeksi hyvä hinta, toivoa että uudelle asukkaalle ei tule sisäilmaongelmia tms joista alkaa vaatimaan edelliseltä omistajalta eli sinulta korvauksia, ja vielä löytää uudesta sijainnista riittävän hyvä ja kohtuuhintainen talo ostettavaksi...

Niitä arveluttavia puolia on se, että miltä se kuuden kuukauden marraskuu sitten pikku talossa tuntuisi. XD Vaikka eihän sitä sen enempää tilaa ole pienessä kerrostaloasunnossakaan ja niissäkin ihmiset talven yli kökkivät sankoin joukoin...

Pirkkalassa on kuulemma arkkitehti, joka on suunnitellut tiny house taloja trailerin päälle, ekologisista hengittävistä materiaaleista.

Vierailija
200/345 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kuumottaisi vanlife. Olen noita youtupen campervan videoita kuola valuen katsellut. Olishan se mahtavaa asustaa kesät Suomessa ja ajella talveksi Välimeren rannalle.

Millä ajattelin elättää itsesi? Entäs eläkekertymä?

Etätöistä kuullu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi