HS:n mielipidekirjoitus: Koirilla ei ole mitään asiaa ruokakauppoihin
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008049095.html
Oikein hyvä kirjoitus ja olen täysin samaa mieltä kaikesta, mitä tuossa kirjoituksessa mainitaan!
Lisäksi yhdessä kommentissa mainitaan kaikki oleellinen:
"Koiralla ei ole mitään tarvetta mennä kauppaan, on kysymys vain omistajan mukavuudesta. Kyllä allergikkojen mahdollisuudet tehdä ostoksensa sekä elintarvikehygienia, painaa enemmän kuin koiranomistajien mukavuus. Kuka enää uskaltaisi ottaa tuotteita alimmilta hyllyiltä, jos tietäisi, että kaupassa on liikkunut koiriakin."
Juuri näin! Koronan myötä mentiin kauppojen hygieniassa askel eteenpäin, kun käsidesipisteet otettiin käyttöön. Nyt sitten halutaan mennä kertaheitolla 10 askelta taaksepäin, jos takkuturkit sallitaan sinne, kantamaan turkeissaan kaikkia kirppuja, punkkeja ja basilleja sekä mahdollisia kakkakikkareitaan ja tiedä vaikka yrittäisivät nostaa jalkaansa ja pissata tai kakata kaupassa. Vielä jos nuolevat elintarvikkeita niin YÖK! Kuka sellaisia elintarvikkeita sitten enää haluaa ostaa?
Sillä ei ole sitten enää yhtään mitään helvetin merkitystä, jäävätkö käsidesit kauppoihin vai ei ja käytetäänkö käsidesiä vai ei, kun koirat kaupoissa heikentävät hygieniatasoa kaupoissa aivan helvetisti.
Kommentit (103)
Muuten samaa mieltä mutta opaskoirat sallittakoon
Vierailija kirjoitti:
Aika lapsellisen oloinen tuo mielipidekirjoitus. Omistajan hallinnassa oleva koira ei nappaa mitään hyllystä tai nosta jalkaa sitä vasten. Tulee varmaan ei-koiranomistajille yllätyksenä, mutta tarkkaavainen omistaja kyllä näkee mitä koira tuumailee, esim. merkkausaikeen ja voi estää sen kiinnittämällä koiran huomion toisaalle. Lemmikkikauppoihin saa viedä koiria, siellä on puruluita vapaasti laarissa noukittavissa. Eivät koirat silti niitä ilman lupaa ota ja pistä ranttaliksi, jos omistajalla on homma hallussa ja koira on huolella koulutettu.
Itse en menisi ostoksille koiran kanssa ihan vain käytännön syistä (huomion pitäisi olla paljolti koirassa eikä ostoksissa), mutta olisi kiva, jos voisi lenkin lomassa napata vaikka postipaketin matkaan kassalta.
Niin juuri tuo, että huomion pitäisi olla koirassa. Teeppä ostoksia ja vahdi samalla ettei koira nosta koipea, työnnä päätään toisen asiakkaan jalkoväliin tai muuta yhtä mukavaa. Eli ei koiria kauppaan. Opaskoirat asia erikseen.
T. Koiran omistaja
Mulla ei ole sinällään muuten mitään koiria vastaan mutta koirapelkoisena olen kyllä törmännyt siihen että karvakaveri tuntuu olevan monesti tärkeämpi vaikka asian yrittäisi selittää nätisti ja asiallisesti. Tietysti koiraihmisille on oikeutensa mutta olisi kiva että pidettäisiin huolta siitä ettei oma lemmikki haittaa muita.
En ole ikinä käsittänyt minkä takia koirien tai muidenkaan eläimien pitäisi myöskään päästä ravintolaan.
Nytkin näkee hirveästi huonosti koulutettuja koiria, jotka vetävät, tekevät mitä haluavat ja remmiräyhäävät ohikulkeville toisille koirille, ovat huonosti sosialisoituja. Miten näiden kanssa sitten kaupassa muka pärjättäisiin, kun siellä on pienemmät välit ohittaa huonosti koulutettu eläin? Minulla itselläni ei ole koiraa enkä aio koskaan hankkia koiraa tai muutakaan lemmikkejä, mutta jopa minun epä-lemmikkiaivot ymmärtävät mitä haasteita tulee, jos koiraan suhtaudutaan omistajan toimesta vasemmalla kädellä.
Ainoat kauppaan tuotavat koirat saisivat olla/ovat opas- ja terapiakoirat, joita asiakas tarvitsee pärjätäkseen arjessa.
Minun mielestä koirien pitäminen taajaman sisäpuolella pitäisi kieltää lailla. Tympii kun on puistot täynnä koiranpaskaa.
Ilman muuta koirat kauppaan! Eläimet on iloisia kun niillä on jotain viihdettä.
Haisevat tyhmät ihmiset sen sijaan pitää kieltää joka paikasta.
Koirat ei jätä pakasteita murohyllyille.
Yksi syy miksi vihaan yhteiskuntaa ja koiria vihaavia läskejä av-mammoja.
Teidän lapset ovat likaisia ja haisevia, ei koirat. Koira on erittäin siisti eläin.
Joku mainitsikin eilisessä ketjussa, että ei todellakaan halua kaupassa joutua pelkäämään jonkun nistin saksanpaimenkoiraa. Itselleni ihan yks ja hailee joku pikkuinen fifi käsilaukussa, mutta kun ne koirat eivät jää siihen, vaan siellä hyllyväleissä on sitten kaiken maailman pitbullit ja häirikkökoirat omistajineen, joilla ei ole mitään hajua koiran kasvattamisesta.
Entä chihuahua ja sylikoirat. Ja kiltit keskikokoiset koirat, paitsi ei terrierit ja jalasta nappaavat.
Ensimmäisiä ulostekasoja odotellessa 🤮🤮
Ruuhka-aikaan on riittävästi haastetta pujotella ostoskärryjen kanssa ihmisten välissä saatika sitten jos sinne samaan suppuun änkeää vielä kaikkien niiden ihmisten koirat fleksit pitkänä. Koirien paikka ei ole ruokakaupassa.
Allergisten kannattaa käyttää hengitysduojaimia, vaikka koirat ei pääsisikään kauppaan.
Onko koirat nyt olleet ongelma esim. ravintolissa, joissa ovat saaneet olla mukana jo pidempään?
Olis kiva jos sais paketin hakea kaupan eteistiloista koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käsittänyt minkä takia koirien tai muidenkaan eläimien pitäisi myöskään päästä ravintolaan.
Esim jos on kesällä reissussa koira mukana ja haluaa syödä, niin ei ole paikkaa mihin koiran voi turvallisesti jättää. Siksi on kiva kun saa ottaa mukaan esim ravintolan terassille.
Musta taas on kiva käydä Italiassa tai Espanjassa, missä koirat käyvät luontevasti ostoksilla kauppahallissa.
Muutenkin vain Suomessa viriää tällainen ankeutusrutina.
En tietenkään jaksanut lukea itse linkin takana olevaa tekstiä, silti pitää kommentoida. Suurena koiraihmisenä olen sitä mieltä, että ei koiria kauppaan. Kyllä ihmisillä - allergisilla, koirapelkoisilla ja jopa meillä koiraihmisillä saa olla paikkoja, jotka on varattu vain ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta koirat kauppaan! Eläimet on iloisia kun niillä on jotain viihdettä.
Haisevat tyhmät ihmiset sen sijaan pitää kieltää joka paikasta.
Miten se kaupassakäynti on koirille "viihdettä"? Mihinkään ei saa koskea, mitään ei saa nuolla tai nuuhkia. Ei saa juosta. Koiran tulisi kaupassa vain seurata omistajaansa välittömässä läheisyydessä.
Koira tarvitsee ihan toisenlaista lajityypillistä viihdettä.
Harmi vain, että nykyään 85% koirista ei ole omistajansa hallinnassa vaan ovat täysin kouluttamattomia. Tähän lisäksi se, että aiheuttavat allergiaoireita, saattavat stressaantuneena haukkua ja riehaantua, purra toisia asiakkaita, purra toisia koiria, nuolla tuotteita ja ainakin merkkausvimmaiset uroskoirat voivat ihan hyvin nostaa koipea jonkin hyllyn päätyyn.
Lisäksi vielä, että sillä koiralla ei ole oikeastaan ainuttakaan hyvää syytä päätyä kauppareissulle omistajan kanssa, ellei ole opaskoira.