HS:n mielipidekirjoitus: Koirilla ei ole mitään asiaa ruokakauppoihin
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008049095.html
Oikein hyvä kirjoitus ja olen täysin samaa mieltä kaikesta, mitä tuossa kirjoituksessa mainitaan!
Lisäksi yhdessä kommentissa mainitaan kaikki oleellinen:
"Koiralla ei ole mitään tarvetta mennä kauppaan, on kysymys vain omistajan mukavuudesta. Kyllä allergikkojen mahdollisuudet tehdä ostoksensa sekä elintarvikehygienia, painaa enemmän kuin koiranomistajien mukavuus. Kuka enää uskaltaisi ottaa tuotteita alimmilta hyllyiltä, jos tietäisi, että kaupassa on liikkunut koiriakin."
Juuri näin! Koronan myötä mentiin kauppojen hygieniassa askel eteenpäin, kun käsidesipisteet otettiin käyttöön. Nyt sitten halutaan mennä kertaheitolla 10 askelta taaksepäin, jos takkuturkit sallitaan sinne, kantamaan turkeissaan kaikkia kirppuja, punkkeja ja basilleja sekä mahdollisia kakkakikkareitaan ja tiedä vaikka yrittäisivät nostaa jalkaansa ja pissata tai kakata kaupassa. Vielä jos nuolevat elintarvikkeita niin YÖK! Kuka sellaisia elintarvikkeita sitten enää haluaa ostaa?
Sillä ei ole sitten enää yhtään mitään helvetin merkitystä, jäävätkö käsidesit kauppoihin vai ei ja käytetäänkö käsidesiä vai ei, kun koirat kaupoissa heikentävät hygieniatasoa kaupoissa aivan helvetisti.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Allergisten kannattaa käyttää hengitysduojaimia, vaikka koirat ei pääsisikään kauppaan.
Onko koirat nyt olleet ongelma esim. ravintolissa, joissa ovat saaneet olla mukana jo pidempään?
Itse en tiedä, kun en tällaisissa ravintoloissa käy!
Olen pahasti koirapelkoinen ja jos niitä pitäisi pelätä vielä kaupassakin, niin haistakaa nyt jo p*ska!
Vierailija kirjoitti:
Äänestän jaloillani HETI jos nämä oksettavat elukat saavat mennä ruokakauppaan, en asioi kaupassa missä kirppusäkit asioivat.
Entä kerj-set, nar-it, myymälävar-at. Ne eivät häiritse yhtään?
Vai kuulutko heihin?
Koirat kauppoihin. Allergiset voi käyttää maskia, sehän suojaa viruksiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergisten kannattaa käyttää hengitysduojaimia, vaikka koirat ei pääsisikään kauppaan.
Onko koirat nyt olleet ongelma esim. ravintolissa, joissa ovat saaneet olla mukana jo pidempään?
Olen pahasti koirapelkoinen ja jos niitä pitäisi pelätä vielä kaupassakin, niin haistakaa nyt jo p*ska!
Oletko koskaan ajatellut että kehittäisit itseäsi pois siitä pelosta? Ihmetyttää tuollaiset heikot ihmiset, jotka vain vellovat ongelmissaan ilman yritystä ratkaista asiaa. Ja itse aiheeseen, ei koirien tarvi olla sentään ruokakaupassa.
Ovatko koirienomistajat koiriensa kanssa 24/7 muutenkaan, niin etteivät kauppaan pääse ilman koiraa?
Aika orjuuttavaa olla ja kulkea koiran kanssa vuorokaudet läpeensä, jos ei edes kauppaan pääse ilman.
Entä miten käyvät terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä? Läähättääkö koira narussa siinä vieressä silloinkin?
Eilen satuin juuri kohtaamaan tilanteen Prisman tuulikaapissa, jossa neljä koiraa omistajineen, viides arka koira ei suostunut tulemaan sisälle. En tiedä miten tilanne jatkui, sillä halusin kiireesti vain pois. Melu oli korvia huumaava tempoilevien koirien syöksähdellessä toisiaan kohti.
Siinä pientä esimakua - olkaa hyvä. Toivottavasti tämä hanke kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Muuten kuka tätä lakialoitusta on vetänyt, ja miten siitä on oltu niin hiljaa ennen voimaan tulemista?
Olisi mielenkinntoista tietää.
Meillä on muutamia ravintoloita joihin koirat ovat tervetulleita ja kai se on ok, kunhan koiranomistajat oikeasti pitävät huolen lemmikistään. Aika useinhan se on niin että vika ei ole koirassa vaan omistajassa, joka ei jaksa huomioida lemmikkiään ja muita kanssa-asiakkaita kunnolla. Samaa näkee ihan ulkona reippaillessa, koira huitelee ties missä koska omistajalla on liian kiire katsoa puhelintaan. Eli koirat ovat ihan kivoja, mutta heidän omistanjansa välttämättä eivät.
En kyllä keksi mitään tilannetta että ottaisin koirani mukaan ruokakauppaan. Koiran voi ulkoiluttaa erikseen ja käydä rauhassa kaupassa kun koira odottaa kotona. Kumpikin välttyy ylimääräiseltä stressiltä.
Ainoa koira, jolla tarvitsee olla yhtään mitään asiaa ruokakauppaan on sellaisen henkilön opaskoira, joka opaskoiraa tarvitsee. Kenenkään muun ei sitä rakkiaan ole mikään pakko raahata sinne kauppaan.
Jos ruokakauppani sallii koirat, vaihdan ruokakauppaa sellaiseen, jonne koirilla ei ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut että kehittäisit itseäsi pois siitä pelosta? Ihmetyttää tuollaiset heikot ihmiset, jotka vain vellovat ongelmissaan ilman yritystä ratkaista asiaa. Ja itse aiheeseen, ei koirien tarvi olla sentään ruokakaupassa.
Olen ajatellut. Nuoruudessa saksanpaimenkoira hyökkäsi kimppuun. Oli sekin sellainen "ei tee pahaa kärpäsellekään" -yksilö. Miten tuollaisesta pelosta pääsee eroon? Vaikka kuinka kävisi terapiassa tms. on aina mielessä se, jos kuitenkin villiintyy ja hyökkää kimppuun.
Samaa mieltä. Vaikka koiran omistankin niin ei ikimaailmassa tulisi mieleenikään ottaa sitä mukanani ruokakauppaan tai ylipäänsä mihinkään muuhun kauppaan kuin lemmikkikauppaan.
Jes haukkuvia koiria kaupan täydeltä, mikäs sen ihanampaa kun niitä väistellä ja tehdä ruokaostoksia. Ja vaikka olisi kuinka sisäsiisti koira, niin stressi voi saada koiran mahan sekaisin ja sit on ripulit kaupan lattialla, nami nami vaan 🙄 Miten ne koirat on tähän asti pärjännyt ilman kaupassa käymistä? Ja kyllä minullakin on koira, mutta se ei ole tulossa kauppaan kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri ihminen, mutta kommenttisi on todella alhainen, jos se ei ole provo. Eikö sinulla ole heikkouksia tai pelkoja? Itsekin olen koirapelkoinen ja syy on se, että naapurin lapset pelottelivat minua schäferinsä kanssa noin parin vuoden ajan. Estivät mm. minua menemästä kotiin lyhintä tietä. Pari kertaa koira jahtasi ja näykkäsi minua. Ilkeys on muuten myös erittäin vakava mielenterveyden ongelma, jota ilkeät yleensä kutsuvat vahvuudeksi. Vahva ihminen on jämäkkä mutta empaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri ihminen, mutta kommenttisi on todella alhainen, jos se ei ole provo. Eikö sinulla ole heikkouksia tai pelkoja? Itsekin olen koirapelkoinen ja syy on se, että naapurin lapset pelottelivat minua schäferinsä kanssa noin parin vuoden ajan. Estivät mm. minua menemästä kotiin lyhintä tietä. Pari kertaa koira jahtasi ja näykkäsi minua. Ilkeys on muuten myös erittäin vakava mielenterveyden ongelma, jota ilkeät yleensä kutsuvat vahvuudeksi. Vahva ihminen on jämäkkä mutta empaattinen.
Lisäys: naapurin koira jahtasi minua, kun olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Koirat ovat hyvin hygienisiä. Ällöttäviä sen sijaan ovat ihmiset kihomaitoineen ja viruksineen.
Koirat voivat olla kaupassa Koreassa ja Kiinassa ja sielläkin lihatiskillä
Koirat eivät kuulu ruokakauppoihin eikä ruokapaikkoihin.
Useamman koiran osuessa yhtä aikaa samaan kauppaan saattaa omistajillakin olla hihnassa pitelemistä ja haukku raikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut. Nuoruudessa saksanpaimenkoira hyökkäsi kimppuun. Oli sekin sellainen "ei tee pahaa kärpäsellekään" -yksilö. Miten tuollaisesta pelosta pääsee eroon? Vaikka kuinka kävisi terapiassa tms. on aina mielessä se, jos kuitenkin villiintyy ja hyökkää kimppuun.
Samanlainen kokemus täälläkin. Vapaana liikkuvalle koiralle ilmeisesti iski metsästysvietti päälle kun näki minut pienenä leikkimässä puistossa, onneksi äiti oli paikalla ja repi koiran pois kimpustani. Tuon ensimmäisen kommentoijan ei tarvitse olla huolissaan, hanskaan pelkoni kyllä aika hyvin, mutta en mielelläni ole lähellä isohkoja koiria jotka ovat vapaana. Kaikki koiranomistajat eivät tätä tietystikään ymmärrä vaan loukkaantuvat koska heidän koiransa on kiltti, mutta minähän en voi sitä tietää ja toisaalta omassa kokemuksessa on päinvastainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen kokemus täälläkin. Vapaana liikkuvalle koiralle ilmeisesti iski metsästysvietti päälle kun näki minut pienenä leikkimässä puistossa, onneksi äiti oli paikalla ja repi koiran pois kimpustani. Tuon ensimmäisen kommentoijan ei tarvitse olla huolissaan, hanskaan pelkoni kyllä aika hyvin, mutta en mielelläni ole lähellä isohkoja koiria jotka ovat vapaana. Kaikki koiranomistajat eivät tätä tietystikään ymmärrä vaan loukkaantuvat koska heidän koiransa on kiltti, mutta minähän en voi sitä tietää ja toisaalta omassa kokemuksessa on päinvastainen tilanne.
Myös minulla hieman samanlainen kokemus. Naapurin saksanpaimenkoira tuli aidasta yli kun juoksentelin lapsena omalla pihalla leikkimässä ja puri. Oli muutenkin tosi aggre koira, haukkui ja räisi jatkuvasti aitansa takana ja omistajan sitä lenkkeilyttäessä.
Muita koiria en pelkää ja jopa omistan koiran(kultaisennoutajan) mutta saksanpaimenkoirista jäi ihan kamala pelko ja niitä kartan yhä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Saan laillisesti pelotella ihmisiä varsinkin kakaroita. Otan ison koirani mukaan kauppaan ja kävelen ahtaan karkkiosaston läpi (pidän kyllä koirani tiukasti kiinni), mutta kyllä sitä pelottaa varsinkin pienempää, kun iso koira menee niin läheltä niin ahtaassa paikassa 🤣🤣😆
Oppivat varmaan kakarat sitten käyttäytymään ja lopettavat sen jatkuisen parkumisen kaupoissa, kun nyt pitää oikeasti pelätä!
Saattaa olla, että sinua ja rakkiasi siellä vihaavat melko nopeasti muutkin kuin lapset.
Nyt en ihan ymmärtänyt. Eihän niitä koiria ole ennenkään kaupoissa pyörinyt, eli miksi asia nostettiin esiin?